Jump to content

Uusi harrastaja tullut joukkoonne. Kenties nuorin?


Guest Akel

Recommended Posts

Nonii, alotetaampa pikku tarinalla. Muistan vieläkin kun olin vaahtosammuttimen kokonen sälli, suunnilleen nelisen vuotta ja leikin pikkuautoilla, pikkuautoista Kupla oli minun lempiauto. Siitä asti olen aina ihaillut jokaista Kuplaa minkä olen nähnyt ja äidillekin menin kehaisemaan, että kun minä isona osta Kuplan niin käytän sinua kaupassa sillä. Viime viikon sunnuntaihin asti äiti ei sitä uskonu lainkaan, kunnes samaisena joulukuisena sunnuntaina käytiin Kuplaa Pudasjärvellä kattomassa ja kaupathan siinä tulin tehneeksi. Jo alko äitiki hieman enemmän uskomaan siihen että vielä jonain päivänä pääsee Kuplan kyydissä kauppaan. 12-vuotta ehdin haaveilla Kuplasta kunnes se haave sitten toteutui ja ostin Kuplan! Eli peruskoulun päätin -12 keväällä. Kupla on viimeksi -03 vuonna katsastettu ja viime kesänä on kuitenkin kuulemma ajeltu. Tankissa oli vanhat lyijylliset vesibensat sisällä ja sen on näköset bensasuodattimet. Tankin irrotin eilen ja mustaa bensaa tuli ulos. Ainakin suodattimet pitää vaihtaa ja letkut ja kaasari puhdistaa ennen kuin lähtee käyntiin. Pohjassa on hitsaamista niinkuin kuvista näkyy. Maalipintakaan ei huippu ole.

 

Niin miltä näyttää? :) vinkkejä, neuvoja ja kommentteja otetaan mielellään vastaan ja niitä varmasti tarvitaan! Minkälainen homma on otta koppa irti alustasta? Ajattelin tehdä pohjatyöt kunnolla, notta ei tarvi muutaman vuoden päästä alkaa parsimaan. Aikaahan on pari vuotta joten ei mikään kiirus ole, mutta aikaa lukion ohessa ei ole rajattomasti ja rahaa vielä vähemmän.

post-7451-13888366057451_thumb.jpg

post-7451-13888366057631_thumb.jpg

post-7451-13888366057805_thumb.jpg

post-7451-13888366057938_thumb.jpg

post-7451-1388836605814_thumb.jpg

Link to comment

hommanahan tuo kopan irroitus ei ole suuren suuri, itse pari kesää sitten tein kyseisen operaation.

pultit sieltä täältä irti, muutamat johdot ja koppa irti.

itsellä projekti laajeni kopan irroitettua, eli hitsattavaa löytyi huomattavasti enemmän ja kun kerran koppa irti, niin samalla tekee tai ainakin yrittää tehdä paremmin.

itsellä tuo koppa ollut pukkien päällä hitsailtavana nyt reilun kesän ja siitä se valmistuu,pahimmat tehty... tehokasta työaikaa ehkä noin viikon tunnit.

irroitusta tietty hidastaa ja hankaloittaa ,jos on tehty ruostepaikkauksia joilla hitsattu pohjalevyä kiinni koppaan, näin oli omassa ostamassani projektissa helmat ja edestä jonkin verran..

Link to comment

Hyvä että nuorisokin harrastaa!

 

Malttia vaan niin hyvä tulee. Itse aloitin kuplailun lähes vuosi sitten, eli olen myös

uusi näissä piireissä. Sen voin kuitenkin sanoa, että kokemukset muista harrastajista ovat

pelkästään positiivisia ja neuvoja saa kun niitä vain osaa pyytää.

 

Ostin myös tollasen korjausoppaan iltalukemiseksi, http://www.alfamer.fi/kupla-196578-p-15060.html

siitä on ollut paljon apua. Eihän tuossakaan kaikkea kerrota mutta varsi hyvä aapinen silti.

 

Tsemppiä projektiin!

Link to comment
Terve vaan ja tuloa. Junioriosastolla taitaa kuitenkin olla jo vetäjä tuolta idän? suunnasta paksutolpan muodossa.

 

Kiitos! Jostain syystä lopputeksti meni kyllä aivan ohi.

 

Hyvä että nuorisokin harrastaa!

 

Malttia vaan niin hyvä tulee. Itse aloitin kuplailun lähes vuosi sitten, eli olen myös

uusi näissä piireissä. Sen voin kuitenkin sanoa, että kokemukset muista harrastajista ovat

pelkästään positiivisia ja neuvoja saa kun niitä vain osaa pyytää.

 

Ostin myös tollasen korjausoppaan iltalukemiseksi, http://www.alfamer.fi/kupla-196578-p-15060.html

siitä on ollut paljon apua. Eihän tuossakaan kaikkea kerrota mutta varsi hyvä aapinen silti.

 

Tsemppiä projektiin!

 

Kiitoksia ja tsemppiä sullekin projektiin! Neuvojahan täältä näyttäs löytyvän kysymättäki. Tää palsta on kyllä mahtava!

 

Tännään on sitte koria alotettu hilijokseen irrotella, tai no oikeastaan nuita kaikkia muita härpäkkeitä notta korin sais irti.

Link to comment

Itsekin sairastuin tähän ilmavolkkaritautiin suurinpiirtein samassa iässä, hmmm. reilu kakskytvuotta sitten. Hyvältä näyttää lähtökohtasi (ihme kun kukaan ei ole tuputtanut lähtökohdaksi makaavalamppusta tai paksutolppaa?). Hienosti laitettuja pystäreitä näkyy tosi harvassa. Nuorimpia VW-harrastelijoita taitaa muuten olla pensselineiti Salon suunnalta ;o) Meidän perheessä tosiaan 9v. jamppa opettelee paksutolpalla, kunhan nyt saadaan toi Variant ja pari polkupyöräprojektia esin. tallista sen tieltä.

Link to comment
Terve vaan ja tuloa. Junioriosastolla taitaa kuitenkin olla jo vetäjä tuolta idän? suunnasta paksutolpan muodossa.

 

Kiitos! Jostain syystä lopputeksti meni kyllä aivan ohi.

 

Meinasitko tuota "paksutolppa" nimitystä? Se on nyt sitten sitä harrastajien kieltä (en ole vielä oppinut puhumaan sitä), alla suomennoksia... :)

 

Lainasin "suomennokset" tuolta sisar-foorumilta, joten pääset juoneen mukaan.

 

- Splitwindow ja Zwitter (1941–1953)

- Oval (1953–1957)

- Paksutolppa (1958–1964)

- Ohuttolpat makaavalampuilla (1965–1967)

- Ohuttolpat pystylampuilla (1968–>)

- 1302/1303 Möhkökuplat (1971–1979)

Link to comment

Morjesta ja lakin nosto rohkeasta harrasteautovalinnasta tuohon ikään :)

Itellä oli jokunen vuosi takaisin rojektina lattiapellit melko saman kuntoiseen pystäriini. Saitana miehenä tein lattiapellin kuskin puolelle alusta loppuun itse. Ei ole paha homma jos ei autosta tarvitse näyttelykuntoinen pohjastapäin tulla. Ottaa mallia alkuperäisestä ja tekee sikkauksia laajoihin tasaisiin kohtiin eli etu -ja takajalkatiloihin, niin asiansa ajaa. Niin ja muistaa tehdä kaukalon alkaen kuskin penkin alta niin saa takapenkkiläinenkin saappansa johonkin laitettua. Säästää ainakin opiskelijabudjettia, aikaa tietysti menee muutama ehtoo ekstraa...

Itellä oli budjetoitu lähinnä moottorin viritys puolelle ne vähätkin roposet, niin tein aivan itse nuo pellit, enkä ainakaan vielä ole jakkaroineni kadulle pudonnut.

Link to comment
Morjesta ja lakin nosto rohkeasta harrasteautovalinnasta tuohon ikään :)

Itellä oli jokunen vuosi takaisin rojektina lattiapellit melko saman kuntoiseen pystäriini. Saitana miehenä tein lattiapellin kuskin puolelle alusta loppuun itse. Ei ole paha homma jos ei autosta tarvitse näyttelykuntoinen pohjastapäin tulla. Ottaa mallia alkuperäisestä ja tekee sikkauksia laajoihin tasaisiin kohtiin eli etu -ja takajalkatiloihin, niin asiansa ajaa. Niin ja muistaa tehdä kaukalon alkaen kuskin penkin alta niin saa takapenkkiläinenkin saappansa johonkin laitettua. Säästää ainakin opiskelijabudjettia, aikaa tietysti menee muutama ehtoo ekstraa...

Itellä oli budjetoitu lähinnä moottorin viritys puolelle ne vähätkin roposet, niin tein aivan itse nuo pellit, enkä ainakaan vielä ole jakkaroineni kadulle pudonnut.

 

 

Pystäreiden paperittomia hyviä pohjalevyjä on sen verran halvalla välillä myynnissä että en näe enää mitään järkeä ruveta suorasta pellistä pohjaa väsäämään kun kyllä se suorakin pelti maksaa jos sitä ei jostain romuauton katosta käy irti laikkaamassa.

Esim jos 100-200€ saa hyvän pohjalevyn niin miksi ruveta itseään kiduttamaan 10cm*10cm paloja 20cm välein hitsailemaan. Ainiin ja sitten vielä kun budjettiin lisätään kaasut ja langat niin kumpi on sitten loppupeleissä halvempi.

Link to comment
Guest VenaCavaInferior

Moikka ja tervetuloa kerhoon.

 

Hiukan tota hitsattavaa näkyy olevan ja kopan poiston jälkeen löytyy varmasti lisää. En tiiä kuinka kova jannu olet hitsaamaan. Itse ainakin jouduin projektin aikana opettelemaan ko homman. Tuo pistehitsi minkä hommasin oli aivan loisto värkki: http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=402

Älä vaan lähde niihin popniitti patentti ratkaisuihin joita oma kapistus oli täynnä.

Link to comment
http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?group=&subgroup=&zoektrefwoord=lattia

Korjauspeltejä saa hyvin, ja ne ei ole mitenkään pahan hintaisia. Esim. kokonainen lattiapelti n. 70 - 75 eur.

 

Ja noista saa luultavasti samanlaisen päänraapimisen aikaiseksi kun jos ne pellit tekisi suorasta.

 

Sama homma "parempilaatuisten" 200€/puolikas tarvikepeltien kanssa.

Link to comment

Kiitos kovasti neuvoista ja toivotteluista! :)

 

ei kyllä mielen vieressäkään käyny popniitit. Tarkoitus olis tehdä mahdollisimman hyvin, huomioon ottaen sen että kokemusta ei vielä paliokaa oo.

Näillä näkymin vääntelen itse pellistä palaset, meillä kun tuota romua ja tarvikkeita siihen löytyy ja siinä samalla sais kokemusta. Toisaalta nuo ei kyllä paljoa maksa. Pitää miettiä sitä tarkemmin kun kori on irti ja näkee että mitä muuta laitettavaa löytyy.

 

Eilen oli taksvärkki koulussa ja olin "itsellä" töissä, rauhassa tutkin ja pikkuhiljaa irrottelin sähköjä, jarruletkuja ja päälimmäisiä korinkiinnityspultteja. Pitäs vielä pikkusen raivata halliin tillaa, että mahtuis korikin erilleen.

Link to comment
Guest Kaiponen

Moro. Ite lopetin kans peruskoulun keväällä -12 ja syksyllä ostin kuplan. Taidetaan sitten olla samanikäisiä. Mun projekti on aikalailla samalla mallilla mutta tekniikka on hyvässä kunnossa. Mulla on kans edessä aika varmasti toi korin irrotus kun kynnyskotelot on aika huonossa hapessa :D

Link to comment
Moro. Ite lopetin kans peruskoulun keväällä -12 ja syksyllä ostin kuplan. Taidetaan sitten olla samanikäisiä. Mun projekti on aikalailla samalla mallilla mutta tekniikka on hyvässä kunnossa. Mulla on kans edessä aika varmasti toi korin irrotus kun kynnyskotelot on aika huonossa hapessa :D

 

No moro! Mukava kuulla! :) mulla ei tarvis ko kaasati ja bensaletkut puhistaa nii konekki kukkuis. Aattelin kuitenki ensin irrottaa korin ja sitte tsekata konetta. :) mulla edistyy aika hiliokseen tuo projekti ko parin vuojen aikana rakentelen mutta silti aika on rajallista. :)

Link to comment
Moro. Ite lopetin kans peruskoulun keväällä -12 ja syksyllä ostin kuplan. Taidetaan sitten olla samanikäisiä. Mun projekti on aikalailla samalla mallilla mutta tekniikka on hyvässä kunnossa. Mulla on kans edessä aika varmasti toi korin irrotus kun kynnyskotelot on aika huonossa hapessa :D

 

No moro! Mukava kuulla! :) mulla ei tarvis ko kaasati ja bensaletkut puhistaa nii konekki kukkuis. Aattelin kuitenki ensin irrottaa korin ja sitte tsekata konetta. :) mulla edistyy aika hiliokseen tuo projekti ko parin vuojen aikana rakentelen mutta silti aika on rajallista. :)

 

Se parivuotta tulee aika nopeasti vastaan jos ajattelee niin että eihän tällä mikään kiire ole.

Link to comment

Jep, vuos on tiukka aika tehdä koppa nippuun jos tekee valtaosan ite iltasin ja viikonloppusin. Kukkarokin rytmittää näitä hommia aika tehokkaasti, kaks vuotta menee helposti kun joutuu väkisin välillä pitämään taukoa. Mut kyl tunninkin takia kannattaa talliin mennä, sen on huomannu.

Link to comment

Opiskeluaikaan vuodessa sai aikaan aika helkkarin paljon enemmän kuin nykyään perheellisenä päivätöissä käydessä. Muka-Splitin rakensin siinä parikymppisenä 1½ vuodessa, kori tuli eri autosta kuin runko, koriin hitsuuteltiin pienemmät takalasit, kojelaudat vaihtui, maalattiin kokonaan, tein itse sisustat kokonaan, kojelauta insertit loimukoivusta, rakennettiin kone alusta saakka jne. Nykyään ei saa samassa ajassa aikaan kuin ehkä 1/6 tuosta, vaikka resursseja on enemmän ja rakentelupaikka 11m päässä kodista. 16 vuotiaana, meni ekan kuplan läpi käyntiin vuosi ja silloin oli talli 25km päässä himasta.

 

Kyselkää nuoret rohkeasti vaan tällä palstalla kuvien kera, niin säästätte aikaa, rahaa ja rystysiänne!

Link to comment

Tipi heitti kyllä hyvin. Itekki silloin Wiimaa pystyi rakentaa aina koulun jälkeen iltaisin ja viikonloppuisin.

Nykyään ei tunnu saavan edes konetta kasaan kahdessa vuodessa tai sen verran tuo Urtsikiuas tuossa maannut tallissa palasina, puhumatta Notsista.

Notsi oliki ikuisuus projekti kun Tipiltä silloin hankin :)

Ja talliin matkaa alle kaksi metriä... Wiimaa tehdessä jopa 6-7m :)

Ehdottomasti kannattaa kysellä eka ennen kuin turaa aivan pilalle ja tekee uudelleen. Aikaa kannattaa käyttää ja pyrkiä tekeen kerralla kunnolla.

Link to comment
  • 1 month later...

Tervetuloa joukkoon. Omalla kohdalla oli 80-luvun lopulla samanlainen tilanne. Hankin Kuplan yläasteella, ja sain sen valmiiksi lukiossa ollessani kun olin saanut kortin.

 

Alfamerin oppaalla pärjää hyvin. Tuolloin kun itse aloitin ei käytössä ollut nettiä. Muilta harrastajilta sai kullanarvoisia vinkkejä, ja lehdistä näki erilaisia ratkaisuja.

 

Omalla kohdalla motivaatiota piti yllä ajatus valmiista autosta sekä se, että pyrin tekemään kaiken niin hyvin kuin osasin. Esim. korin käyttäminen irti alustasta ei ole vaikeaa.

 

Toinen vinkki voisi olla, että perusasioihin kuten hiekkapuhallukseen ja kotelojen suojaukseen kannattaa satsata. Kromiheebeliä ehtii hankkimaan ja konettakin viilaamaan myöhemmin.

 

Kolmas vinkki voisi olla, että muutoksia alkuperäisestä kannattaa harkita tarkkaan. Jokainen muutos johtaa yleensä toiseen. Monet muutokset ehtii tehdä projektin loppuvaiheessa.

 

Huono puoli harrastuksessa on, että tähän jää helposti koukkuun. Uusi projekti alkaa yleensä pyöriä päässä kun ensimmäinen on noin puolessa välissä.

 

Toivottavasti projekti on edennyt mukavasti, vaikka yllätyksiä esim. peltien kunnon suhteen tulee yleensä aina.

Link to comment
  • 1 month later...
Moikka ja tervetuloa kerhoon.

 

Hiukan tota hitsattavaa näkyy olevan ja kopan poiston jälkeen löytyy varmasti lisää. En tiiä kuinka kova jannu olet hitsaamaan. Itse ainakin jouduin projektin aikana opettelemaan ko homman. Tuo pistehitsi minkä hommasin oli aivan loisto värkki: http://www.mve-online.com/product_info. ... cts_id=402

Älä vaan lähde niihin popniitti patentti ratkaisuihin joita oma kapistus oli täynnä.

 

Pisteet täältäkin tuolle hitsille ;) Tämän ketjun kautta osui silmään ja tänään postissa saapui perille. Aivan loistolaite, tällä kelpaa napsia korjauspalat paikoilleen samalla tavalla kuin tehtaallakin ovat aikoinaan tehneet.

Link to comment

Kiitokset kaikille tsempeistä!

 

Kuplahan ei ole juurikaan edistyny, öljyt on koneeseen vaihdettu ja koneen säätöjä olen yrittänyt hieman paremmaksi saada, jotta voi tarpeen vaatiessa autoa siirtää.

Autoa siis käytetty ja myös ajettu vähän matkaa, kun hallia tyhjennettiin. Nyt siis hallissa on tilaa irroittaa kori alustalta, se on vain aloittamista vaille. :)

Autohan lähtee todella hyvin käyntiin pakkasellakin vaikka olisi ollut pitempikin väli edelliskerrasta.

 

On se vaan jännä, aina kun Kuplan näkee niin ihastuu ja aina ihmettelee että miten se voikin olla näin hieno!! :)

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Akel

No jos se nyt tulis oikiaan paikkaan :D

 

No nyt ilmojen lämmetessä on vähän saanut alotettua Kuplan purkamista. Nyt viikonloppuna kaverin, Tompan kans aloteltiin sievästi ja irrotettiin takavalot ja -lokarit, helmat ja takapuskuri. Pari uutta reikää jo kerkes löytyä, taitaa olla Kuplan vakio paikkoja nuo kuvissa näkyvät takarenkaan edessä olevat reijät?

Jos sitä nyt sais vähän enemmän aikaan, ko pääsi hyvän fiiliksen makuun! :)

post-7451-13888367738295_thumb.jpg

post-7451-13888367739415_thumb.jpg

post-7451-13888367740652_thumb.jpg

post-7451-13888367741412_thumb.jpg

Link to comment

Onko mun vanha Jupiter edelleen elossa? Myin sen -vie pois- hintaan Kalvolassa nuorelle miehelle joskus vuonna 1979... Jos tuo on oikeasti se sama alunperin ruskea/valkoinen, niin kylläpä kiinnostaisi hankkia takasin. Mulla tosin taisi jäädä tillotsonin m-sahan kaasari paikoilleen ja sellaiseen sylinteriin jossa ei ollu läppiä imupuolella...

Link to comment
Guest Akel
Onko mun vanha Jupiter edelleen elossa? Myin sen -vie pois- hintaan Kalvolassa nuorelle miehelle joskus vuonna 1979... Jos tuo on oikeasti se sama alunperin ruskea/valkoinen, niin kylläpä kiinnostaisi hankkia takasin. Mulla tosin taisi jäädä tillotsonin m-sahan kaasari paikoilleen ja sellaiseen sylinteriin jossa ei ollu läppiä imupuolella...

 

Morjens! Kyseessä ei ole sama mopedi. Kuvan Jupiter Sportin on isoisä-vainaa ostanut aikanaan uutena ja on edelleen alkuperäiskunnossa, joten ei ole edes ruskea mopo :)

Link to comment
Onko mun vanha Jupiter edelleen elossa? Myin sen -vie pois- hintaan Kalvolassa nuorelle miehelle joskus vuonna 1979... Jos tuo on oikeasti se sama alunperin ruskea/valkoinen, niin kylläpä kiinnostaisi hankkia takasin. Mulla tosin taisi jäädä tillotsonin m-sahan kaasari paikoilleen ja sellaiseen sylinteriin jossa ei ollu läppiä imupuolella...

 

Morjens! Kyseessä ei ole sama mopedi. Kuvan Jupiter Sportin on isoisä-vainaa ostanut aikanaan uutena ja on edelleen alkuperäiskunnossa, joten ei ole edes ruskea mopo :)

Niitä tuli kahta väriä samaa mopoa Jonas Öglandin pajalta. Oli vaan nuo lokasuojat samalla tavalla kustomoidut, eli revittiin ne peltilerpukkeet pois että saatiin räyhäkkäämpi ilme. Ja nuo moottoripäällispellit kans lähti, vaikka se aiheutti, että työkalukotelosta tippui tulppa-avain tai ainakin ruuvari milloin minnekin väliin.

Oi aikoja... terv, toinen isoisä

 

Mutta laittele nyt kuplaa, ne on omituisia sätöksiä mutta opittavissa!

Link to comment
Guest Akel
Onko mun vanha Jupiter edelleen elossa? Myin sen -vie pois- hintaan Kalvolassa nuorelle miehelle joskus vuonna 1979... Jos tuo on oikeasti se sama alunperin ruskea/valkoinen, niin kylläpä kiinnostaisi hankkia takasin. Mulla tosin taisi jäädä tillotsonin m-sahan kaasari paikoilleen ja sellaiseen sylinteriin jossa ei ollu läppiä imupuolella...

 

Morjens! Kyseessä ei ole sama mopedi. Kuvan Jupiter Sportin on isoisä-vainaa ostanut aikanaan uutena ja on edelleen alkuperäiskunnossa, joten ei ole edes ruskea mopo :)

Niitä tuli kahta väriä samaa mopoa Jonas Öglandin pajalta. Oli vaan nuo lokasuojat samalla tavalla kustomoidut, eli revittiin ne peltilerpukkeet pois että saatiin räyhäkkäämpi ilme. Ja nuo moottoripäällispellit kans lähti, vaikka se aiheutti, että työkalukotelosta tippui tulppa-avain tai ainakin ruuvari milloin minnekin väliin.

Oi aikoja... terv, toinen isoisä

 

Mutta laittele nyt kuplaa, ne on omituisia sätöksiä mutta opittavissa!

 

Nuohan on sairaan hienoja mopoja, onhan sitä tullu haaveiltua että kun olis aikaa ja rahaa niin kunnostais tuonki. :) Mutta ei sen aika oo vielä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...