Jump to content

Pullakuski, T2 Kastenwagen -65


Recommended Posts

Tekeekö sillä tunniste kyltillä väliseinässä mitään jos runkonumero löytyy?

 

rupeaa näyttämään hyvälle!!

 

Ei tee mitään katsastuksessa. Mutta jos haluat selvittää millaisena se auto on tehtaalta lähtenyt niin sitten se olisi ihan kiva olla olemassa.

Link to comment

Seuraavana orientoituminen B-pilarin sokkeloon. Tuli leikattua hieman liian ylhäältä ja vastaan tuli tavaratilan oven alasaranan kiinnitysmekanismi (3 peltiä päällekäin). Ei paha rasti, mutta ois päässy helpommalla jos ois ottanu 2cm alempaa. Toisaalta B-pilarin alasisäpelti vaati tämän leikkauskohdan. Vmäinen on tuo tavaratilan lattian 1. vaakapalkki. Päästä sulanut 30cm takapihalle. Ei millään viitteis vaihtaa koko palkkia. Pitää katsoa missä hapessa loppupätkä on...

post-3091-13888369713303_thumb.jpg

Link to comment

Kiitoksia. Helppoa kun löytyy valmiita laadukkaita korjauspaloja. Noi on hitsausklemmareita ja itse tilasin torafors putiikista. Klemmareihin kannattaa laittaa ruuviosioon tippa rasvaa ni toimii huom jouheammin. Klemmareilla myös saa helposti hahmoteltua palapeli kokonaisuuden kasaan ennen heppailua. Sitten vaan heftailee välipaikkoja ja jäähdyttää paineilmalla. Hioo pahimmat laikalla veke ja peltivasaralla+vasteella naputtelee suoraks jos vetelee. Loppuhifistely lamellilaikalla. Tinaaminen tulee kans opeteltavaksi...vinkkejä otetaan vastaan. Isot pojat kerto että vaakapintaa ois suht helppoa tinailla ja pinnat sais olla melko puhtaat. Mut ihmetellään lisää sitten..

Link to comment
Tinaaminen tulee kans opeteltavaksi...vinkkejä otetaan vastaan. Isot pojat kerto että vaakapintaa ois suht helppoa tinailla ja pinnat sais olla melko puhtaat. Mut ihmetellään lisää sitten..

 

Ei se pystypintakaan ole sen pahempi, ainakin Beran tinalla näkee hyvissä ajoin milloin meinaa lurahtaa liian notkeaksi (tosin mitään muita tinoja en ole enää aikoihin myynnissä nähnytkään). Itse olen vetänyt pinnat puhtaaksi porakoneella ja käkkäräpäällä, niin puhtaaksi että voi vaikka aivokirurgiaa siinä pellin päällä harrastaa, sen jälkeen pohjustus ja sitten tina päälle.

Link to comment

Kiitoksia fordihemmon tinalinkistä, hyvää luettavaa. Mistäs ootte tinaamiskamat tilannu?

B-pilaria kötöstelly. Ving panelin reunat seuraavaks. Veikkaanpa että menee koko lattia vaihtoon. Sen verran happamat ja haastavat noi reunamuodot että helpoimmalla pääsee kun vaihtaa kokonaan. Pääsis samalla sisähelmoihin helpommin käsiksi. (Tää on ku ote kevät -76 Jallusta). Tässä vaiheessa pahoittelen fotospämmäämistä, mutta helpottaa ittee ku salaa illalla sängyssä suunnitelee seuraavaa strategista siirtoa.

post-3091-13888369723559_thumb.jpg

Link to comment

Beran tinaa ja pohjustetta saa esim. Motonetistä. Jyväskylässä olen samoja ostanut myös SP-Automaalit Oy:stä. Omaan pallukka projektiin taisi upota jotain 6-8 tankoa kun kävin kaikki pintapelteihin jäävät hitsaussaumat läpi :D

 

Nykyään käytössä Motonetistä ostettu puulasta, aikaisemmin käytin itse rimanpätkästä veistettyä. Ennen käytin öljyä puulastoissa, nykyään vieressä on aina parafiinin palanen millä hieron lastaan ettei tina siihen tartu, jotain hyötyä suksivoiteistakin ;)

 

Ennen tuotin lämmön kuumailmapuhaltimella, se kun hajosi, niin siitä saakka olen käyttänyt kaasutohoa mihin käy ne euron maksavat retkikeittimen kaasupatruunat.

 

Pääsääntöisesti teen hiomisen tinauksen jälkeen rälläkällä missä on käkkäräpää laikka. Hyllyssä on myös Mobitivelta ostettu tinahöylä mutta sitä tulee harvemmin käytettyä, kun se on niin pirun raskasta ja hidasta hommaa ja jokatapauksessa näillä taidoilla joutuu vielä päälle vetämään pakkeliakin maalauksen yhteydessä. Tuolla höylällä ja kärsivällisyydellä saa kyllä aika mageeta jälkeä aikaiseksi!

Link to comment

Minä löysin paikallisesta Osaset liikkeestä tinat ja pohjusteet. Keittiön työkaluvalikoimasta nappasin tällaisen lastan

Puulasta.jpg Oli kätevä!

Ja tavallista vaseliinia laitoin italiansalaatimuovirasiaan kun oli sopivasti pitkulainen

Link to comment

Joutui keskeyttämään doglegin asentelun kun A-pilarin alaosa oli häippässyt. Siitä seurasi keulan purkua, joka oli mielestäni tämän projektin kuumottavin vaihe. Otin keulan pintapellin alareunasta 5cm siivun veke koko matkalta. Sen alta paljastui välipelti joka lähti mäkeen. Sen jälkeen taivuttelin pihdeillä helman takapellin yläreunan huulen esiin. Nyt pääseekin helposti porailemaan takapellin hefteistä irti (ruuvari peltihuulien sauman välissä) ja näin A-pilarin liimailuun. Vielä joutuu hieman arpomaan kuinka tuon A-pilarin alaosan saa hitsattua ympäri...ei oikein pääse käsiksi koko matkalta. Ehkä palastelen korjauspalan ja hitsaa sitten 2 erässä...

post-3091-13888369908364_thumb.jpg

post-3091-1388836990859_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Vois olla hyvä idea. Mites paljon jengi on simpukoitaan nostellu? Mitä muuta joutuu samaan vetoon modaamaan?

 

Laita simpukka/rattiputki paikalleen ja mallaile/katkaise rattiputken suuntaisesti.

 

Rattiputki kannattaa laittaa myös yläkiinnikkeestään kiinni, niin linja tulee oikein.

Noin 30-50mm nosto riittää ja jää vielä tilaa "reaktiotangolle" lattiapellin väliin.

 

Noston jälkeen simpukka on puskurin suojassa

 

Itse tein näin :

post-3326-13888369977322_thumb.jpg

 

edit: Linkki USA näkemykseen aiheesta

 

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/ ... c&start=30

 

-Pete-

Link to comment
Täytyy loihtia lattia paikoilleen, niin pääsee mallailemaan reaktiotangon välyksiä. Mites jarrupolkimen varsi, nappaako simpukkaan kiinni?

 

 

Nappaa ja se täytyy loveta.

 

Eiku oliks se sittenkin kytkin mutta jokatapauksessa toisen polkimen lattaa pitää loveta ettei ota kiinni.

Link to comment
Tätä kun kattoo niin ilo silmälle kun kaveri tietää mitä tekee..

rupeaa hirvittämään oman aloitus..

kyllä vw harrastajat on hulluja.. :D

 

Aivan samaa olen itse katsellut ja miettinyt. Varsinkin tuota viimeistä lausetta :D

Mutta todella mielenkiintoista nähdä kuinka tässäkin luodaan mielestäni todella "patinoituneesta" yksilöstä taas hienoa ajopeliä.

Link to comment
Tätä kun kattoo niin ilo silmälle kun kaveri tietää mitä tekee..

rupeaa hirvittämään oman aloitus..

kyllä vw harrastajat on hulluja.. :D

 

Aivan samaa olen itse katsellut ja miettinyt. Varsinkin tuota viimeistä lausetta :D

Mutta todella mielenkiintoista nähdä kuinka tässäkin luodaan mielestäni todella "patinoituneesta" yksilöstä taas hienoa ajopeliä.

 

allekirjoitan tuon, varsinkin viimeisen :)

 

tää on itelle hyvä "ketju" kun meen kuitenkin oman -67:n kanssa pari askelta jäljessä... ja korjauspellit on kyllä oikein hyvän näköisiä, Virtasen tuotteita?

 

oma menee vasta tässä vaiheessa...

 

-petri-

 

20131119_231310.jpg

Link to comment
Täytyy loihtia lattia paikoilleen, niin pääsee mallailemaan reaktiotangon välyksiä. Mites jarrupolkimen varsi, nappaako simpukkaan kiinni?

 

 

Nappaa ja se täytyy loveta.

 

Eiku oliks se sittenkin kytkin mutta jokatapauksessa toisen polkimen lattaa pitää loveta ettei ota kiinni.

 

Ei välttämättä nappaa kumpikaan poljin eikä tartte loveta ellet nosta yli lattia pinnan..

 

Silloin joudut loveemaan jarrulattaa, koska ottaa muuten simpukan akseliin kiinni.

 

Itse tein tilaa simpukan yläpuolelle, nostamalla punanuolen kohtaa.

Hitsasin orkkis tyylisesti palan takaisin.

Itse simpukka jää latan taakse jemmaan.

 

post-3326-1388836998523_thumb.jpg

 

-Pete-

 

Ps. Toivottavasti nää mun prokkis kuvat ei haittaa sun projekti kertomustasi.

Link to comment

Kiitoksia suitsutuksesta ja havainnollisista vinkeistä. Kaikki kommentit ja varsinkin kuvat ovat erittäin tervetulleita. Nehän supporttaa meikän rakentamista ja toivottavasti myös muidenkaan ei tarviis ruutia keksiä uudestaan. Itse olisin kaivannut lisää detaalikuvia joihinkin työvaiheisiin varsinkin, kun osa muodoista on sulanut pientareelle. Valmiit kikkareet helpottaa elämää kummasti, ois muuten jäänyt salee aloittamatta. Aikaa menee paljon kun kelailee että miten kannattaa purkaa ettei menis jengalle koko vessa ja että saisi osien orkkis paikat pysymään ennallaan. Osat on tilattu autocraft,paruz ja ahschofield linjalta, Virtanen saattaa myös astua kuvioihin, laadukkaita paloja hänelläkin kuulema.

 

Tämän topiikin pitäis myös olla varoittava esimerkki siitä että kannattaako alkaa kuluttaa elämäänsä autotallissa pitsiä nypläten. Vielä viriilit nuoret hemmot menkää mielummin iskemään mimmejä paariin.

 

@Pep: näyttää paremmalta aihiolta kun tää meikän reikäjuusto.

@PZQ: hyviä vinkkejä, lisää mahtuu

@Jaku82: eikun rälläkkä laulamaan ja virtaa kintaisiin.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Fudista brassit osaa pelata, mutta tää dogleg istuis paremmmin cessnan keulille rotaxin jatkeeksi. Tähän mennessä eniten kyitä pakoputkeen kasvattanut sessio. Dogleg istui 90%, mutta se lopun ropellin saaminen jonkinmoiseen ojennukseen vaati parin (k)taljan, vääntimen, lukuisten heftailuiden ja irroitusten toistosarjaa. No, halvalla ei saa priimaa, eikä kaiken tarvii olla helppoo, nääkin istuu suht hyvin kun houkuttelee. Saas nähdä miten tiiviis oven alareuna tulee olemaan. A-pilari ja liitäntäkikkare istuivat ilman pahoinpitelyä.

post-3091-13888370072202_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Eteneekö projekti jos sitä purkaa? Osimoilleen 500 poratun reiän jälkeen lattia lähti ja pala kuskin kyljen alareunaa. Hyvät työkalut tähän pistehitsipora, paineilmavasara(taltta) ja pistorautasaha. Joutunee tilailemaan kaikki poikkittaispalkit, vaijeriputket ja se lattia.

post-666-0-19377400-1392743025_thumb.jpg

Edited by eturauhanen
Link to comment

Kannattaako uusia palkkeja kaupasta hakea??

Tuleeko laitteesta museo- vai käyttöauto?

 

Nykerrä TI-palkit kuten tuossa -57 -projektissa... Tosin itse liimaisin saumanpätkillä hieman enempi yhteen, mutta ei pidä kommentoida keskeneräistä projektia:) Taitaa ollakkin parempi lisätä ampeeriliimaa vasta kun palat on paikoillaan, ettei vetele palkit propelille.

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9480-57-kastenwagen-liian-huono-museoon/page-4

Link to comment

Jep, -57 projektissa varteenotettava vaihtoehto palkkien teolle, hyvä vinkki. Sen verran aika kortilla että turvaudun autokraftin tuotteisiin. Toivottavasti tästä rojektista tulee joskus käyttöauto. Se jäi zekkaamatta, että voiko kaikki vaijeriputket raksia pois, vaihtaa poikittais runkopalkit yksitellen ja saako vaijeriputket asennettua "jälkikäteen" viimeisenä?

Edited by eturauhanen
Link to comment
  • 3 weeks later...

Kiva fiilistellä muitten projektei,ku omas ei oikeen mitään oo tapahtunu....samoi kohtia kuitenki hankaillen...

Näyttää tod siistiltä! Millä ihmeen taikatempuilla noi kyljet saa pysyy noin suorana??? Itellä ne lähtee heti vetelee...

Link to comment

@HBR: Mä näistä mitää tiedä, fiksummat oikokoon. Asennettava korjauspala sais olla oikeen kokonen ja muotonen, niin että peltien kohtauskulma on kohtisuora. Esim noi yleispätevät takanurkat oli vmäiset laittaa. Plootun paksuus pitää olla sama molemmissa pinnoissa. Sovitusleikkaus kannattaa tehdä paineilmakäyttöisellä rautasahalla, niin että peltien väliin jää n 1mm rako ja ei tuu turhaa lämpöä. Ei just enempää, muuten tarvii heftaa liian isoa rakoa umpeen ja ei vähempää, muuten ei saa "läpihitsattua" ja sisäpuolesta tulee vähemmän nättii. Leikkaamisen voi tehdä molempien peltien läpi yhtaikaa ja näin saa terän paksuisen hyvin istuvan raon. Myös kannattaa leikkaa mahd vähän osioita kerralla veke jotta orkkis muodot ja tukipinnat jäis auttamaan hahmottelussa.

 

Orkkispinta kannattaa putsata hyvin jotta migi hitsaa helposti ja näin ei tarvii tarjota liikaa lämpöä. Liika lämpöhän kusee ton koko homman ja alkaa vetelemään. Sit ne hitsausklipsut kiinni joilla saadaan peltien kohtauskulma täysin suoraksi ja istuminen hifisteltyä. Hanska vekka kädestä ja kokeilee pykältääkö saumakohta. Siita vaan heftailemaan kiinni, mahd lyhyilla, mutta läpitunkevilla pisteillä, n 10cm välein ja jokaisen pisteen jälkeen heti jäähdytys paineilmalla. Taas näppituntumaa saumaan ja täyttöpisteet samalla idealla. Hionta mahd varovaisella kädellä. Itse vedän eka pikku laikalla ja sit lamellilla loput. Hidasta ku mikä.

 

Jos vetelee niin sit oikastaan. Jotkut käyttää oikasulaikkaa johon en oo itse tutustunut. Itte käytän vastarautapökälettä ja jotain pläkkärin vasaraa. Hyvin toimii. Ja hei, ei niin pahaa kolhuu jota ei tinalla+pakkelilla saa oikastuu :D Toiv näistä jotain jeesiä...

Edited by eturauhanen
Link to comment

Thanks! Kaikki neuvot on tarpeen=)

Aika samoilla ohjeilla oon menny mut seuraaval kerral koitan tota paineilmarautasahaa ja koittas olla hosumatta noitten heftailujen ja täyttämisien kans.

Ja on tainnu olla kolvissa liikaa virtaa(lämpöä)...? Muutamia läpireikiä palanu heftailussa...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...