Jump to content

AN liittimien kanssa kikkailua


Recommended Posts

Innostuin tuoss kokeilemaan AN liittimiä klemmarien tilalla.

 

Osa kauppiaita on paljon suomessa, omani otin tuolta AirCooled-kaupasta. Valitettavasti pari osaa oli loppu, joten täydensin paikallisesta CRT RACE PRODUCTS marketista, ne mitä en omasta hyllystäni löytäny. Esim kun toi ö-putsarin jalka oli loppu, niin käytiin omaa varastoani ja siellä oli vain vääränkätinen. Noi tarvittavat 180 ja 120 asteen kurvit taas ei ole ihan halpoja. No ei noi koneen kokonais budjetissa mtn näyttele....

 

Miksi vaihtaa klemmarista kalliimpaan AN-liittimeen?

 

- Luotettavuus (liitokset ei vuoda, eikä klemmarit löysty)

 

- Ulkonäkö. Nämä on ammattimaisemman näkösiä. Toisaalta tässä värivalikoimasta voi olla kahta mieltä. Minen ole oikein noiden teini-värien ystävä, mutta kauneus on katsojan silmissä. Kun saan nämä nykyset osat hukattua, niin koetan saada vastaavat osat mustana ja letkun myös. Mustassa letkussa on tuon teräspunoksen päällä vielä mustaa nailonia seuraava kerros. Letku ei pellinreunaan kihnutessaan rispaannu niin helposti. Kuulemma....

 

- Liittimet on uudelleen käytettävissä

 

Elikkä ekassa kuvassa lähtötilanne.

Punanen kuvaa kuumaa öljyä koneen lohkosta; Ö-pumpelta jäähdyttimelle.

Sinine kuvaa Ö-jäähyltä paluu linjaa putsariin

Ja taas sinine kuvaa Putsarilta paluuta lohkoon

post-78-13888366318071_thumb.jpg

Link to comment

Liitostekniikka on todella yksinkertasta

 

- Väännä allaolevan ohjeen mukaan letkuun eka liitin kiinni

- Tokaa liitosta varten kokeile letkun oikea pituus paikallaan & mittaa leikkaus kohta

- Teippaa tiukasti leikkauskohdan molemmin puolin pari senttiä sähkömiehen teippiä (estää rispaantumista)

- Rälläkällä letku poikki

- Letkun putsaus sisältä leikkuu jätteestä paineilmalla

- Teippi letkun päästä pois

- Liittimen holkki ruuvipenkkiin (laita jotakin leukojen suojaksi. Mulla oli 4 X kangas)

- Kierrä letku vastapäivään holkin pohjaan

- Merkkaa letkun vaippaan merkki tussilla (tästä näät jos letku on työntynyt ulos kiristyksessä)

- Voitele kierre & letkun kartio moottori-öljyllä

- Holkki letkuineen taas ruuvipenkkiin ja väännä liitin kasaan

 

Tossa lontooksi sama asennus

 

Yllä

- vas liiton osa, oik holkki

 

Alla

- valmis liitos

post-78-13888366318358_thumb.jpg

Link to comment

Sitten piti ö-jäähylle tehdä liitos, mutta holkin kera. Kennon asennuspaikka vielä epäselvä, voi olla että pitää laittaa 90ast kurveilla. Sen näkee sitten myöhemmin...

 

Eli jäähyssä oli AN10 liitos, kun nää muut oli AN8

Vastaavia muunnosholkkeja on myös muille ö-kennoissa oleville erilaisille liittimeillle.

 

Tossa jäähystä tiedot pom.

Janin mukaan nettisivujensa värissä ei ole mtn vikaa, elikkä cooleri vaan mun silmissä oudon värinen? ;)

post-78-13888366318956_thumb.jpg

Link to comment
Guest Toheltaja

Aika laihalle oot nirhiny ton nelosrunkolakrulle menevän kanavan reunan. Tosta messinkisestä kulmasta kun voi surutta ottaa hioen että mahtuu pyörimään pienemmässä tilassa. Samaten sihin mahtuu kyllä suora 3/8NPT->8AN nippa josta jatkaa kurvilla eteenpäin (jos ei käytä vakiohihnapyörää, sen kanssa voinee tulla tiukkaa)

Määkin kyllä laittelen aina eka jäähdyttimen kautta ja sitte suodattimelta pumpulle. Suodatin poistaa mahdollisen vaahdon ja epäpuhtaudet mitä jäähdyttimestä / letkuista voipi lähtee, kaikki kun ei aina kaupasta uusia joka koneeseen hae. Niinpäin se on porschessakin tehty, joten tuskin on ihan väärinkään :) Makuasiahan se varmasti tällaisessa on, kun ei oo sumppupumppua ja vaahtoa ei pitäisi tulla...

 

 

file.php?id=35344

 

Eli näin

 

knocknoise97.JPG

Link to comment
Guest Toheltaja

muistelin samaa et meneekin suotimen kautta tankkiin, eikä tankista suotimen kautta lohkoon.

 

ja mahtuu muuten vakiopyöränkin kanssa hyvin tuo mainostamani kuvanmukainen kurvatus lohkosta. Mittasin juuri. Kolmostyyppiin ei kylläkään mene, sihin pakko laittaa tuo messinkinippa...

Link to comment

Eikö suodatinta suositella laitettavaksi ennen jäähdytintä sen vuoksi että jos jostain syystä suodatin tukkeutuu (eikä sisäinen ylipainevena toimi, jos tälläistä suodattimessa on) ei jäähdytin posahda paineen nousun takia.

Link to comment
Aika laihalle oot nirhiny ton nelosrunkolakrulle menevän kanavan reunan.
Juu, minkäs teit kun oli tommosena valmiina. . . Samaten ex omistaja maalannu lohkoa, yök mikä väri. . . .

.

.

 

Samaten sihin mahtuu kyllä suora 3/8NPT->8AN nippa josta jatkaa kurvilla eteenpäin
Tulee vakiolla ja kattelin että menee turhan ahtaksi. Siksi messinki välissä

.

.

 

ja mahtuu muuten vakiopyöränkin kanssa hyvin tuo mainostamani kuvanmukainen kurvatus lohkosta. Mittasin juuri.
Millä tummelilla sää vedät hihniksen siitä välistä? Vai oliko ihan väljäkin sovitus :)
Link to comment
muistelin samaa et meneekin suotimen kautta tankkiin, eikä tankista suotimen kautta lohkoon.

 

Johtunee tuo kuivasumppu systeemin järjestys ihan siitä mistä perushydrauliikassakin, eli minimaalinen imuvastus säiliön ja pumpun väliin.

 

Petterin rakentamassa full-flow:ssa ollaan painepuolella, joten järjestyksen määrittämiseen pitää keksiä muita perusteita. Itse laittaisin suodattimen ensin, jotta esim. moottoririkon yhteydessä pumpun pumppaama paska saadaan suurimmalta osalta heti talteen ja öljylinjat keulalle + jäähdytin pysyy puhtaampana metallimoskasta.

Link to comment

Mitä noita tullu ite koitettua, niin tietyntyyppisellä letkulla noita o todella vaikee saada kiinni ilman että letku työntyy about puolet samalla ulos. Polttoaineletkujen kanssa ainakin oli tätä ongelmaa. Plus noissa tuntuu monissa olevan tuo alumiini laatua räkä. Alkuperäiset liittimet lie jotain lujempaa sorttia mutta hinta mahtanee olla sitten ihan eri luokissa.

Itse taidan toistaiseksi noihin tutustuneena pysyä prässätyissä letkuissa tai laadukkaissa klemmareissa.

Link to comment
Mitä noita tullu ite koitettua, niin tietyntyyppisellä letkulla noita o todella vaikee saada kiinni ilman että letku työntyy about puolet samalla ulos. Polttoaineletkujen kanssa ainakin oli tätä ongelmaa. Plus noissa tuntuu monissa olevan tuo alumiini laatua räkä. Alkuperäiset liittimet lie jotain lujempaa sorttia mutta hinta mahtanee olla sitten ihan eri luokissa.

Itse taidan toistaiseksi noihin tutustuneena pysyä prässätyissä letkuissa tai laadukkaissa klemmareissa.

 

Mullakin oli vaikeuksia yhentyyppisellä liittimellä saada bensaletkua pysymään paikoillaan. Nyt en vaa muista mallia ja ostopaikkaa, niitä joutu haalimaan ainaki kolmesta ellei neljästä paikasta kesällä. Ja hinnatkin vaihteli arvokkaasta kuivana kakkoseen-hinnotteluun.

Link to comment
Guest Toheltaja

houkuttelee noi AN setit kyllä. Edellisen paketin ku teetätin hydr.liikkeessä aikanaan oli letkuineen töineen ja kaikkine nippoineen melkeen 500 erkkiä. Eli sumppumpumppuun tulevat, lohkoon, jäähdyttimeen, suodattimeen ja tankkiin tulevat sekä muutamat välinipat ja hemmetisti letkua. Luonnollisesti lohkossa, pumpussa ja jäähdyttimessä että suodatinkamoissa oli kaikissa eri jengalla lähtö, ja tosta se hinta sitten tupsahtikin kun joka hemmetin väliin osteltiin sitä sun tätä nippaa ja kulmaa ja jatkoa jne. Jos ois ollu kaikki samalla jengalla, hinta ois ollu varmaan 150€ ( ja kyllä, nämä eivät tulleet kuplaan)

 

ja aikalailla samalla tavalla ne hytikkakierrettävätkin on ku nää kevyliiniset, niitä tosin ei juur rikki saa vääntämällä kotikonstein... Jos vaan alumiinin laatu on hyvää, niinku noissa lentokoneliittimissä alkujaan on tarkoituksena ollut niin varmasti bueno. Sitä ei tosin voi noi parin euron nipat olla mistä nyt on tullu suosittuja, kun jo pelkän matskun hinta on tuon mitä nyt valmiita saa osakaupoista. :D

Link to comment
Jos vaan alumiinin laatu on hyvää, niinku noissa lentokoneliittimissä alkujaan on tarkoituksena ollut niin varmasti bueno. Sitä ei tosin voi noi parin euron nipat olla mistä nyt on tullu suosittuja, kun jo pelkän matskun hinta on tuon mitä nyt valmiita saa osakaupoista. :D

 

Noiden väri kertoo jo jotain käytetystä materiaalista. Se suosituin lentokonekampe kun ei ole niin laajasti anodisoitavaa mitä nuo kiinan sateenkaarilaadut. Punainen on ainakin värinä sellainen että se ei ainakaan ennen ole parempiin laatuihin onnistunut. Noista halvoistahan leikkaa osasta kierre jo kiinni kun vähän käsissä pyörittelee... Mitähän lie tuollaiset "aidot" ilmailun ja sotateollisuuden käytössä olevat kustantaa...

Link to comment
Guest Toheltaja

Totta, ei ainakaan 7000 sarjalaista pysty anodisoimaan juuri mitenkään tasalaatuisesti ainakaan. Sen saimma aikanaan huomata kun oli jarrulevyjen keskiöt ja satula-adapterit lotus esprittiin tekastu ja pintakäsittelijä toimitti ne edellisenä iltana american car showhun ku messut alko. Osat oli ku kärpässienet. No siinä yön tunteina sitten sorvattiin/jyrsittiin vielä yhdet puhtaat mitkä asennettiin aamulla :D

 

Noita NPT tappeja saa Dormerin tekemänä torafors.comista 18 eskoo kappaleelta. Ovat käsitappeja, edellisen 3/8 konetapin kun ostin tais maksaa 70€...

Link to comment

Mikäs noiden luotettavuus on jos vertaa ihan oikeisiin hydrauliikkaletkuihin? Tai klemmariliitoksiin? Ei se klemmarikaan aivan täysin epäluotettavan kuuloinen ole jos on hyvillä osilla tehty.

 

Ite tein sumppusysteemin kunnon hydrauliikkaletkuista. 0€ kun faijan letkukasasta löyty sopivat letkut ja broidi toi töistä parit ylijäämäosat mitä tartti. Varmaan jostain konepurkamolta tai romikselta vois myös saada edullisesti käytettyjä letkuja jos vaan osuu sopivan mittasia.

 

Silmäähiveleviä kyllä noi eloksoidut osat. Tosin sitten hapettunu lohko tuo vähän kontrastia.

Link to comment
Guest Mika Raussi

No kai siinä tavan lemmarissa on se ongelma, että letkut tuppaa kovettumaan ja sit menee helposti lemmarin vierestä poikki. Sit kun ottaa huomioon, että rahan menetys letkun irrotessa on melkonen, niin...

 

Ei oo noitten öljyletkujen kanssa tullu pulattua, mut lemmarit kun yleensä joutuu vetämään turhan kireelle, että sais letkun pysymään karassa paikoillaan, niin siitähän se letkuvaurio lähtee. Tommoset kierrettävät liittimet sekä puristettavat on siitä hyviä, että puristavat koko karan pituudelta ja sen takia ei yletöntä puristusta tarvita, eikä holkin/liittimen reunasta tursua kumia, niin kun lemmarilla. Tietty noi teräspunoksisest letkutkin kestää myös puristusta ihan toisella tavalla.

Link to comment

Älkää nyt vanhaa kumiletkuja hankkiko. Kumi kun tosiaan pilaantuu ajansaatossa ja kovettuu.

Teollisuudessa nuo letkut yleensä vaihdetaan noin 5-7 vuoden välein. Vielä kun nuo tuppaa lämpenemään kumin keston ylärajalle, niin ikä lyhenee entisestään. Normaali käyttölämpötila 100 astetta ja maksimi 125 astetta.

Paras vaihtoehto on PTFE-letkut. Näihin ei edes klemmarit käy. Yleensä klemmarit tahtoo korkata kierteistä kun liian tiukkaan laittaa ja sithän se vuotaa. Samaten jos kara löysä letkuun ja sit yritetään klemmareilla kiristää pitämään. Tuossakin oikeat letkut ja karat, niin klemmaritkin kestävät jonkin aikaa varmaan.

Ite yleensä käyttänyt juurikin hytikkaliittimiä ja teflonia varsinkin bensalinjoissa.

 

Ja yksi homma että liittimiä ei pidä ylikiristää. Varmaan alkaa vuotaan oli materiaali sit purkkaa tai rosteria. Tietty jos se alu on surkeinta mitä löytyy, niin saattaa tulla niitä ongelmia vaikka kiristäis oikein.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Saaks noita AN liittimiä ylikiristettyä jos on oikee letku? Ainoo saman tyypin liitin, jonka kanssa on ite tullu pelattua on rasvaletkun liitin, joka kierretään aina pohjaan.

Link to comment

Klemmareissa on sama juttu kuin kaikissa muissakin liittimissä yms että laatu sanoo sen miten hyviä ne on pitämään ja kuinka kireelle ne saa.

Esim tämän tyyppiset on pikkasen parempia kuin alempana olevat kakkakikkareet.

klemmari.jpg

 

101676.jpg

 

Ja yleensä kun tähän huonoon klemmariin vielä yhdistetään puolen tuumaa liittimeen liian iso letku joka luultavasti on ennen ollut käytössä puutarhan kastelussa niin onko ihme että ~100bar suunniteltu letku ja liittimet on parempia.

 

Niin ja tämä on kirjoitettu kieli poskella ja mielessä ne viritykset mitä olen muiden tekeminä nähnyt esim alkuperäinen öljyjäähy vääränmerkkisessä oli korvattu puutarhaletkulla.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Jibii, nyt saa liittimet ja kennot samasta paikasta :)

Vielä kun tulee tuohon AN10 kennoliittimen ja AN8 letkuliittimen väliin muunnosholkit, niin nam.

On tulossa pikku viiveellä. Samalla tulossa myös tässä jutussani mainitut AN8 kurvit 120 & 180 asteisina

 

Edit

Löyty muutama hyvä kuva AN liittimistä kuplan koneessa:

0005.jpg

 

0004.jpg

Link to comment

Lasse, siis kumiletkut puristeliittimillä?

 

Mie teetätin öljyletkut kilpuriin hyvällä sponssilla, veikkaan että noin puoleen hintaan. Teräspunos-teflonilla ja puristeliittimillä (vähän mitä sattuu kokoa mihinkin) maksoivat muistaakseni noin 150 euroa. Näitä letkuja tässä kokoonpanossa oli kuusi kappaletta vajaita metrisiä. Eihän nuo halpoja ole, ja yksi liitos vieläpä petti yhdessä urtsissa eikä sille sitten kotikonstein hyvin mitään ihmetelty.

 

Nyt meinasin bensalinjat AN:ttää, autotune.fi:ssä hyvät vapaat kädet kasata sopiva setti!

Link to comment

AN liittimien kanssa ihmettelystä ajattelin jakaa omat havaintoni.

 

Tiiviydessä ei suurempia ongelmia. Varsinaiset kartioliitokset AN kierreosissa toimineet vallan hyvin. Harjoittelua teetti lähinnä FF linjan NPT kierreadapteri. CSPn suodatinjalan kierre, muistaakseni 3/8NPT ja sen oman reikään sopiva mukana tullut adapteri AN8 linjalle ei sitten pitänyt millään. Parin kiristelysession + liimauskerran jälkeen homma toimii nyt jotenkuten. Ehkä tämä on enemmän kiinni jalan kierteistä tms. Vastaavaa ongelmaa ei ollut lohkon päässä samassa kierreliitoksessa lähdössä eikä paluussa. Kuulin kyllä huhua että joku hytikkaliikkeen ammamies oli suositellut etenkin bensalinjojen päätyjen liitoksiin banjoliitintä perus kierreadapterin sijaan. Pitänee testata. Saattaa hyvinkin pitää paikkansa.

 

NPT kierreadapterin sisähalkaisijaa muuten näemmä useampaa kokoa. Tanskan poikien Angora Racing myy nykysellään liittimiä ja heidän kauppaamassa adapterissa tuo sisähalkaisija maksimoitu. Kuulostaa ihan järkevältä.

 

Sitten varoituksen sana. Unohtakaa niklatut halppisliittimet. Ainakin Summitin Nikattujen liittimien kartion vastepinnan niklaus irtosi kivasti kiristellessä ja avatessa ja riski tuon niklauskerroksen joutumisesta öljykanavaan on ilmeinen. Tätä ongelmaa ei tietääkseni saa aikaiseksi juuri mitenkään perus anodisoidulla liittimellä.

 

Kokeilin myös Koul Toolssin AN8 kokois kasaus apu vermettä. Vaikea sanoa mikä se konkreettinen hyöty siitä on mutta toimi hyvin. Voi homman tehdä ilmankin ja säästää rahat vaikka pariin urakkabisseen.

Link to comment

Mun käyttämä kierteisiin tarkoitettu tiiviste taisi olla Permatexiltä. Samalla kamalla tiivistin lohkon pinnapultin päädyt lohkossa ja lohkon muut kierteytetyt liitokset... En muista tarkempaa numeroa kun tuote ei ole tuossa näkysällä. Isoilla liimamerkeillä lienee kaikilla joku sopiva tuote hommaan. Tosimies tekee valinnan tietty värin perusteella. Permatexin kamat ainakin on ruman värisiä. Siis tasopinnan tiivisteainekin on ruskeeta, Yöks!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...