Jump to content

Pallukan alustan puhallus ?


Recommended Posts

Mitäs raati sanoo pallukan pohjan putsauksesta, kannattaako puhaltaa soodalla, hiekalla, molemmilla vaiko jotain muuta ?

 

Tuleeko kenelläkään operaation tehneenä mieleen mitään hyviä vinkkejä, miten kannattaa tehdä/miten ei ?

 

Tarkoitus olisi purkaa kaikki mahdollinen irti, sen verran jättää kiluja ja kaluja kiinni, että renkaat pysyvät alla ja rattia voi kääntää kun purkkia liikuttelee tontilla.

Link to comment

No, aikakin se etuakseli kannattaa irroittaa. Se sitten siitä ratin kääntelystä sitten.

Akseli on varmasti puhki tai ainakin kiinnityksen sen alla ruostuneet. Ilman etuakselin irroittamista iso osa keulasta on hankalaa puhaltaa.

Link to comment

Tässä aluillaan ghetto-style puhallus, porukalla vaan doka kyljelleen, takana pönkänä kaksi pinoa renkaita ja kakkosvitonen tippalistaa vasten. Ilman konetta, vaihdelootaa, laseja, sisustaa, onnistui hyvin 4 hengellä. Tästä en (vielä) ole etuakselia irroittanut että sain tuon pysymään pyörillään. Kuulemani mukaan se on kyllä erittäin suositeltava juttu kuten Jani edellisessä viestissä mainitsikin.

post-71-13888366402147_thumb.jpg

post-71-13888366404515_thumb.jpg

Link to comment

Tuo Tanhiksen kommentti pitää paikkaansa. Toinen Åkelta saatu vinkki massaan on kuumavesipesuri jolla kuulemma massa lähtee iloisesti. Miun doppelin pohjassa keskellä oli ihan hemmetin tiukassa ja paksulti tuo massa, ja keskeltä peltejä ei löytynyt ruostetta -> jätettiin keskimmäiset "arkit" keskeltä puhaltamatta, palkkien vierukset ja vahvikkeet käytiin läpi.

 

Tuo miun puhallinlaite oli foorumeilla jonkun verran kehumista saanut VelSar :in HP-20K-2. Eilen siitä antautui lopullisesti ensimmäinen hana, ja kovametallisuutinta pitelevä sokka/uraratsastaja. Tallissa oli yks 4,5kW ja yks 3kW kompura kytkettynä samaan linjaan ja pari vedenerotinta. Sopivasti rajapaineet isommasta kompurasta säädettynä tuo 3kW kompura tuli aina jeesimään jos paine uhkasi laskea liian alas. Säiliötä yhteensä vajaa 300 litraa.

 

...vielä puuttuu lavan puhallus ja toiselle kyljelle kaataminen että pääsee puhaltamaan palkit toiseltakin reunalta. Kohta siis jo ajossa!

 

Puavo

Link to comment

Tuohan on mennyt nätisti kyljelleen, täytyy kyllä käyttää samaa metodia omankin kanssa. Kovasti olen suunnitellut kaatolaitteen ostamista mutta mokomalla on hintaa 750€ :(

 

Mulla on vähän tuon VelSar:n tapainen itse tehty puhallin mutta se ei oikein suutin virityksellään toiminut kunnolla nykyisen kompurani kanssa, ollappa vastaava keskuskompura mikä vanhassa kimppatallissa oli. Jos vaikka sijoittaisi kunnon käsikahvaan ja lainaisi isomman kompuran kaveriksi ja puhaltelisi kopan takapihalla.

 

Massat täytyy tosiaan kaapia ensin irti, edellisen projektin kanssa käytin kuumailmapuhallinta ja metallilastaa. Niillä sai pohjan hyvin putsattua mutta oli pirun sotkuista puuhaa alla maaten.

 

Etuakselin irroitus puhallusta varten ei taida oikein onnistua kun koppaa en vartaaseen saa ja auto pitäisi työnnellä takaisin talliin puhalluksen jälkeen.

 

Noh, näistä sai taas uusia ajatuksia. Onneksi on vielä hieman purkamista jäljellä niin voi tuumailla asiaa rauhassa.

Link to comment

Itse puhallutin pritsenin ulkopuolisella ja etuakseli oli kiinni.

Hyvin sai puhallettua vaikka akseli oli paikoillaa. Puhalluksen jälkeen irroitin akselin.

Puhallutin koko pohjan kaikkine tukivarsineen, jarruineen, lavan , lavan alla olevan osaston, konetilan, ohjaamon lattian. Helmat olin rälläköiny auki jotta pääsi puhaltamaan "kotelot" puhtaaksi.

Aikaa meni noin 5 tuntia.

Tuli ainankin kaikki heikot kohdat esiin.

Link to comment
Itse puhallutin pritsenin ulkopuolisella ja etuakseli oli kiinni. Aikaa meni noin 5 tuntia.

Miulla on mennyt nyt ehkä 7-8h aktiivista puhallusaikaa, jäljellä on vielä loppu kabiinin lattiasta ja lavan aluspuoliset kotelot (tässä lavapelti jo aiemmin poistettu). Kokonaisuudessaan ei tuota itseksiään mieluusti kotikonstein yhdessä viikonlopussa jaksa tehdä, ei se niin mukavaa ole. Isommalla vehkeellä varmaan hommat sujuu nopeamminkin mutta saa taas vastaavasti olla varovaisempi.

Link to comment
Itse puhallutin pritsenin ulkopuolisella ja etuakseli oli kiinni. Aikaa meni noin 5 tuntia.

Miulla on mennyt nyt ehkä 7-8h aktiivista puhallusaikaa, jäljellä on vielä loppu kabiinin lattiasta ja lavan aluspuoliset kotelot (tässä lavapelti jo aiemmin poistettu). Kokonaisuudessaan ei tuota itseksiään mieluusti kotikonstein yhdessä viikonlopussa jaksa tehdä, ei se niin mukavaa ole. Isommalla vehkeellä varmaan hommat sujuu nopeamminkin mutta saa taas vastaavasti olla varovaisempi.

 

 

Ei kannattanut itse ruveta tekemään kun ammattilainen laskutti urakasta 300€.

Olin hintaan ja työhön tyytyväinen.

Link to comment

itse kun puhaltaa, saa just sellasen kuin haluaa.

ja samalla saa sen tekemisen ja harrastamisen ilon.

 

riippuu puhalluskaluston tehosta, käyttäjän taidoista, mutta hommaa voi nopeuttaa vielä pesemällä esim. tinnerillä ne massan jämät pois, jotka lastaraaputuksen jälkeen jää pintaan.

kaikki helposti irtoava maali ja ruoste kannattaa myös hioa etukäteen pois, ennen puhallusta, jos haluaa nopeuttaa puhallukseen kulutettua aikaa..

 

kompurasta pitää löytyä ilmantuottoa riittävästi, muuten tuosta ei tahdo tulla mitään.

itsellä on 4000 litran tuotolla/min ja 7 kilon työpaineella oleva. hyvin on riittänyt.

vedenerottimia kannattaa käytää, vaikka useampaakin .

pintapeltejä jos haluaa puhaltaa, kannattaa aloittaa varovasti, ettei pelti pääse taipumaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...