Jump to content

Homemade pakoputkistosta


Recommended Posts

Oheinen omatekele. Kaupan käärmekset ei käy öljypumpun ulostulon tai vetokoukun / puskurin takia.

 

Tarkoituksena jatkaa kollektorilta auton keulaa kohti 50 putkella ja viedä vaihdelaatikon etupuolelta koneen oikealle laidalle johon vaimennin venttiilikopan viereen. Tätä putkea tulee siis n. 2 metriä + vaimennin

 

Koska osa putkista ennen kollektoria naamattoman pitkät ja osa onnettoman lyhyet niin aiheuttaako muuta kuin häikkää virtaukseen ? Räjähtääkö moottori ?

 

Monenlaista mielipidettä kuultu. Toisten mukaan rokkaa ok koneessa jota ei kierrätetä yli 5 tonnin, toisilta meinaa mennä yöunet pelkästä vilkasusta :)

 

Koneena normi matka-ajoon ja vaunun vetoon tehty rokeri -- kammella, -- männillä, vakioista tehdyillä kansilla, miedolla nokalla sekä nurkka Brosoleilla. Kumia ei ole tarkoitus kylillä poltella.

post-1638-13888366453381_thumb.jpg

Link to comment
Ps. Mä laittaisin työntötankojen suojaputket toisinpäin...

Ja mä vaihtaisin jousikuormitteisiin kun noi alkaa vuotaan kuitenkin. Elää sen verran eritahtiin pyttyjen kanssa..

 

Mikä tätä maailmaa vaivaa jos satasen suojaputket ei pidä ? Ostin muka kerrankin hyvät (sillon aikonaan ku nuo hyllyyn ostin).

Laitan sitten lisää liimaa ja momenttia jos alkavat vuotaa :)

Joskus on ollu kiinalaiset jousikuormitteiset ja ne vasta paskat olikin. Tuosta asennuksestakin on vissiin yhtä monta mielipidettä kuin laittajaakin mutta kohtuu helppohan nuo on kääntääkin jos ei noin pelitä.

Link to comment
Mikä tätä maailmaa vaivaa jos satasen suojaputket ei pidä ? Ostin muka kerrankin hyvät (sillon aikonaan ku nuo hyllyyn ostin).

Jos tietyn mittaiset suojaputket ilman kiristävää jousijännitystä toimis, niin varmaan tehdaskin olisi niitä käyttänyt :)

Enemmän kun ajat niin pikkuhiljaa tiivisteet löystyy noihin, mutta siitä selviää uudelleen kiristämisellä, ja uudelleen kiristämisellä, ja uudelleen kiristämisellä... ;)

Link to comment

Tosson sulle linkki siihen ahnentorpin sarjaan:

 

http://www.ahnendorp.com/VW-270/VW-Kaef ... Typ-1.html

 

Paras sarja istuvuudeltaan ja materiaaleiltaan mihin oon kakskytviisvuotisen volkkarirävellysurani aikana törmänny. Jokusen putken oon itte vääntänyt ja sanoisin että ei maksa vaivaa, iso työ ja tulos on mitä milloinkin. Ja sitten pitäisi saada joku pintakäsittely päälle sun muut ja vielä katsurin ilme iloiseksi muustakin syystä kuin säälistä.

Link to comment

Mukavahan se olis pultata suoraan kaupan hyllyltä mutta sekin vielä ettei viitsis 300 Euron käärmeenpesää pilkkoa koska mulla on koneessa myös lämmönvaihtimet joista ei luovuta..

 

Tuo Ahnendorp näyttäisi kyllä hyvältä mutta hintaakin on kyllä laitettu. Lisäksi olisi ulostulot tuohonkin muokattava junikseen sopivaksi.

Link to comment
Tosson sulle linkki siihen ahnentorpin sarjaan:

 

http://www.ahnendorp.com/VW-270/VW-Kaef ... Typ-1.html

 

Paras sarja istuvuudeltaan ja materiaaleiltaan mihin oon kakskytviisvuotisen volkkarirävellysurani aikana törmänny. Jokusen putken oon itte vääntänyt ja sanoisin että ei maksa vaivaa, iso työ ja tulos on mitä milloinkin. Ja sitten pitäisi saada joku pintakäsittely päälle sun muut ja vielä katsurin ilme iloiseksi muustakin syystä kuin säälistä.

 

Mitens onko kokemusta mahtuuko suodatinjalkainen möp. ton kanssa?.

Link to comment

Joskus nuoruudessa tehtiin kavereiden kans vähän putkitöitä yhteen rakkineeseen sen kummemmin mittailematta = tietämättä. Tuli jännä tärinä koneeseen jossain parin tonnin paikkeilla ja sitten jonkun ajan päästä palanut pakoventtiili. Ilmeisesti pulssit vähän törmäili epäedullisesti

Link to comment

Itse kyllä koettaisin tehdä tasapitkillä putkilla kollektorille. Perusteluna se että jos pakarin teko olisi noin helppoa niin miksi yksikään valmis sarja ei ole tuollainen. Turbojen kanssa sitten eri juttu.

 

Ja sellaisiakin olen nähnyt että (1 ja 2) (3 ja 4) syltyn putket yhtyy about keskellä kantta ja siittä sitte omille teillensä. Voisi olla ainakin helpompi toteuttaa. Kuin täysverinen sidewinder tai myös sivulle puhaltava python.

 

Itse joskus rupesin tuollaista väsäilemään mutta sitten otin prioriteetiksi saada muun auton ennen kasaan kuin ruveta pakaria väsäämään ennen kuin autossa oli edes pohjaa.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/5433.jpg

Link to comment
Ja sellaisiakin olen nähnyt että (1 ja 2) (3 ja 4) syltyn putket yhtyy about keskellä kantta ja siittä sitte omille teillensä. Voisi olla ainakin helpompi toteuttaa.

Saatta kuitenkin olla melko hankala jos vaatimuksena on säilyttää lämmönvaihtimet..

 

Vintage Speedin vaihtoehto bussiin:

 

mega23244.jpg

Link to comment
Ja sellaisiakin olen nähnyt että (1 ja 2) (3 ja 4) syltyn putket yhtyy about keskellä kantta ja siittä sitte omille teillensä. Voisi olla ainakin helpompi toteuttaa.

Saatta kuitenkin olla melko hankala jos vaatimuksena on säilyttää lämmönvaihtimet..

 

Pituuttahan siittä vain tulisi ja olisi kohtuu helppoa ainakin mun näkemyksen mukaan tehdä j-putkilla.

Link to comment

Tuommoista Vintage Speedin tyylistä putkeakin mietitty. Helpoimmalla siinä tietenkin tuollaisella pääsisi. Tosin virtaus tuommoisessa taitaa olla aika lailla vakioputken tasoa ja yhden mielipiteen mukaan taitaa olla aika äänekäskin.

 

Liekkö tuo putkien pituus mahdoton probleema on. Onhan vakio vaimentimessakin ja tuommoisessa Vintage Speedinkin vaimentimessa putkien pituuksissa huomattava ero. Tietenkään vakiokoneen osia ei kannattaisi edes verrata ns virikoneen osiin tai ominaisuuksiin.

 

Putkitarvikkeet laippoja lukuun ottamatta hankittu niin eiköhän tuo hitsailla kasaan ja katellaan mitä siitä tulee.

Link to comment

Jos myöhäistä bokseritölkkiä käyttää paku referenssinä, niin ainakaan tehdas ei ole nähnyt tarpeelliseksi yrittää tehdä saman pituisia ensiöputkia. Jossei ne sitten ole toistensa pituuksien kerrannaisia tai joitain muuta mystistä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vintage Speedin putki oli minun mielestä kohtalaisen hiljainen bussissa, mitä nyt vain 500 km ajokokemuksella voin sanoa. Hyvänä puolena oli se, että lämmönvaihtimet sain säilyttää syysiltojen iloksi. Sen verran vaimennin kuitenkin roikkuu matalalla, että vetokoukkua (vaimentimen alta tulevaa mallia) ei ainakaan minulla enää voi asentaa nykyisellä madalluksella. Tehojen menetyksestä en osaa sanoa, mutta ainakin vääntökoneeseen putki tuntuu sopivan passelisti.

 

-Tero-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...