Jump to content

FlatBob


MicaL

Recommended Posts

Mulla tollanen ilman paineensäädintä ollut jo 3 kesää ilman ongelmia.Moottori on 1,6 kaasarina pict 34 ei ole tulvimista,tai mitään vuotoja esiintynyt.Kaasari vanha, johon laitettu korjaussarja.Ostin ton Free Technics:ltä kun mekaaninen hajos,ei ole tarvinnut katua hankintaa.Äänikin on ihan siedettävä,ei kuulu kyllä moottorin käydessä/käymättä häiritsevästi.Itse lisäsin vielä ennen tota suodatinta siihen toisen vaihdettavan suodattimen.

post-5286-13888368708245_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 months later...
Jäätävän hieno pyörä, älä mee noita 5 gallonan (vai kolmen) H-D:n tankkeja muuttamaan. Jos nyt väkisin jotain (rakentavaa) kiritiikkiä keksii niin noi takaiskarit kun on noi pystyssä niin se vähän ottaa silmään. Näytti 2014 mallissa jo muttuneen.

 

Joo, toi tankkijuttu on vielä ihan hakusessa. Saataa hyvinkin olla, että säilyy sama tankki jos ei saa kehiteltyä mitään parempaa.

Periaatteessa olen ihan tyytyväinen nykyiseen tankkiin, mutta on vaan jotenkin liian pystyssä ja korkealla.

Alemmaksi ei toistaiseksi saa kun mm. kuplan oma öljynlauhdutin ottaa jo nyt kiinni tankkiin. Yksi vaihtoehto on siirtää lauhdutin muualle.

 

Ja kyllä, noi alkuperäiset takaiskarin paikat on myös mua aina häirinnyt. Yritänkin talvella saada jotain parannusta tuohonkin.

Ja lokarit on pakko laittaa, alkaa tuo ainainen kurapyykki kyllästyttää...

 

Rakentava kritiikki ja mielipiteet ovat aina olleet mulle vähintäänkin yhtä tärkeitä kuin pelkät kehut. Ei ainakaan nämä mun rakennelmat ole

koskaan perustuneet pelkästään omiin ideoihin. Omien ideoiden toeuttaminen on mukavaa, mutta kyllä niiden hyvien ideoiden varastaminenkin tuntuu hyvältä :)

Link to comment
  • 2 weeks later...

No niin. Nyt on alettu veivata noita vaihteiston ja perän välityksiä.

Viime kesän ajelin niin tiuhoilla välityksillä, ettei oikein yli yhdeksääkymppiä

viitsinyt ajaa, ainakaan pidempiä matkoja. Ensi kesänä tarkoitus tehdä

"vähän" pidempi reissu ja pitäisi saada tuo kulkupuoli kuntoon. Ei siis mitään

kovia huippunopeuksia, mutta kierrokset mukavan alas matkanopeuksiin.

 

Edelliseen liittyen kaipaisinkin mielipiteitä kuplan vakiokoneen minimikierrosnopeudesta

jolla voisi ajella pitkiäkin matkoja niin että voitelu vielä pelaa moitteettomasti.

Olen kesän aikana kuullut muutamilta volkkarimiehiltä, että kierrokset tulee olla

riittävän korkeat ettei joku laakeri leikkaa kiinni, en kyllä muista minkä pytyn ja mikä laakeri :)

Onko oikeaa tietoa vai ihan höpönhöpöä?

 

Eli onko kokemusta tai ehdotuksia? Vääntöä tuntuisi riittävän tosi pienillekin kierroksille

mutta kai se raja jossain kulkee.

Link to comment

Eiköhän ne kierrokset pidä autokäytössä olla korkeammalla puhaltimen pyörimisnopeuden ylläpitämiseksi. Sullahan ei tuossa flektiä ole, eikä konekaan joudu ponnistelemaan niin kovasti kevyemmässä pyörässä, kuin mitä autossa joutuu.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Pitäisi kunnostella tuota vanhaa konetta ja yhdeksi vaihtoehdoksi tuli vaihtaa koko kone toiseen.

Nykyinen kone on F-lohkoinen 1300 kuutioinen peruskone. Jos vaihdan bussin B-lohkoisen

1600 kuutiosien koneen vanhan tilalle, niin mitä asennusmurheita tiedossa?

Onko koneet ulkoisilta mitoiltaan aivan samanlaiset, erilaiset vai jotain siltä väliltä?

Tässä kasa tyhmiä kysymyksiä kun en ole vielä tuollaista B-lohkoa nähnyt livenä:

 

Onko kansissa imu- ja pakosarjan kiinnitykset samanlaiset ja samoilla etäisyyksillä

toisistaan, eli sopiiko nykyinen imusarja ja pakoputket heittämällä? Molemmat

koneet ainakin yksireikäkansilla, mutta ovatko mitoiltaan kuitenkin erilaiset?

Ffab70.JPG

 

Ilmeisesti tuo moottorin etupään kiinnitys täytyy ainakin muuttaa kun on tuo kiinnityskorvake A?

Vai saiskohan rälläköimällä samanlaiseksi kuin vanhakin? Eli onkohan M8 läpipultti molemmissa lohkoissa

silti samalla kohdalla?

Ffab29.JPG

Ffab69.JPG

 

Entä pitäisikö nykyinen muokattu vauhtipyörän sopia suoraan uuteen koneeseen?

Link to comment

Nyt olis hommattuna tuo 1,6 litrainen vaihtokone ja tarkoitus ottaa

vanhasta koneesta tuo "hybridivauhtipyörä" ja vaihtaa tuohon uuteen

koneeseen. Tuota volkkarin ja dneprin yhdistelmävauhtipyörää en ole koskaan

tasapainoittanut ja ajattelin, että nyt sen voisi samalla tehdä

kun vaihtaa toiseen koneeseen.

 

Mitenkäs tuo pelkkä vauhtis tasapainoitetaan? Tarvitseeko koneistamolla

olla joku volsun adapteri että saa kiinni tasapainoituskoneeseen vai

onnistuuko ilmankin? Eli onnistuuko periaatteessa melkein kaikissa

paikoissa joissa mahdollisuus tasapainoitukseen ja mitähän tuosta

operaatiosta olis järkevää noin suurinpiirtein maksaa?

Jos tulee mieleen joku sopiva paikka turunseudulla niin siitäkin saa vinkata.

 

 

Eli vauhtiksen "napa" on kuplasta ja muu osa nepparista:

Ffab39.JPG

Link to comment

Mitenkäs tuo pelkkä vauhtis tasapainoitetaan? Tarvitseeko koneistamolla

olla joku volsun adapteri että saa kiinni tasapainoituskoneeseen vai

onnistuuko ilmankin? Eli onnistuuko periaatteessa melkein kaikissa

paikoissa joissa mahdollisuus tasapainoitukseen ja mitähän tuosta

operaatiosta olis järkevää noin suurinpiirtein maksaa?

Jos tulee mieleen joku sopiva paikka turunseudulla niin siitäkin saa vinkata

 

Oma vauhtipyöräni tasapainoitettiin kaarinassa sijaitsevassa firmassa nimeltä Moottorikoneistus Ojala Oy. Maksoi 80€ vuonna 2012, tosin vauhtipyörässä oli kampi ja asetelma kiinni. Nämä tasapainoitettiin yhdessä ja myöskin jokainen osa erikseen.

Yhden parin kansia kyseinen pulju myöskin koneistanut minulle. Itse koneistus tapahtuu kuitenkin helsingissä,tai ainakin silloin, jonka vuoksi työssä menee pari ekstra päivää riippuen ruuhkasta.

Uskallan siis oman kokemuksen pohjalta suositella.

Ja uskoisin kyllä, että kykenevät tasapainottamaan tuon sinun spesiaali vauhtiksenkin.

Moottorikoneistus Ojala Oy

Link to comment

Oma vauhtipyöräni tasapainoitettiin kaarinassa sijaitsevassa firmassa nimeltä Moottorikoneistus Ojala Oy. Maksoi 80€ vuonna 2012, tosin vauhtipyörässä oli kampi ja asetelma kiinni. Nämä tasapainoitettiin yhdessä ja myöskin jokainen osa erikseen.

Ojalan hinta hieman pompsahtanut. Nyt pelkkä vauhtiksen tasapainoitus noin 70 euroa.

Edited by MicaL
Link to comment

Katselin ostoilmoasi vanhoista takavaloista ja tuli mieleen yksi juttu vanhoista baijerinvirityksistä. Jos ei epäsymmetristen kuplavalojen raiskaaminen sopivaksi onnistu, niin feikki "splitti/hertta" lookkia voisi hakea vaikka Eber/Hella valolla. Ideahan tuossa menee kun ei ole volkkarista, mutta... Reprona taisi saada alle satasella.

post-1143-0-51097100-1389194163_thumb.jpg

Link to comment

Lamppu tuli ostettua. Yllättävän pienellä siivunpoistolla valon kuoresta tuli täysin symmetrinen. Luulin, että kuori olisi muutoinkin hieman erilainen auton vasemmalla ja oikealla puolella, mutta tästä ainakin tuli molemmilta puolilta ihan samanlainen kun vain rälläköi tuon lipareen pois.

 

Sovitellessani valoa takalokariin ei vain tuntunut löytyvän sellaista paikkaa missä se olisi miellyttänyt silmää, joten ei siitä ainakaan takavaloa tule. Mutta löysinkin pelkälle kuorelle aivan totaalisen toisen paikan pyörässä missä se näytti aivan ultimaattisen hyvältä. En vielä uskalla paljastaa paikkaa, mutta pahasti näyttää siltä, että siihen se vielä voi tulla...

 

Takavalona kuori oli aivan liian massiivinen ja hävitti lokasuojan kaarevan muodon. Mielikuvissa tuntui hyvältä, mutta totuus oli toinen.

Oikean takavalon metsästys jatkuu... lauantaina Jyväskylään hakemaan 1600 pallokeulan konetta ja samalla koukkaus k-s konepyöräseuran rompepäiville ja Ohno MC:n choppertorille... jos vaikka tarttuis mukaan paremmin istuva takavalo.

post-1912-0-28354000-1389200712_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Aloittelin tuon "uuden" 1600 koneen fiksailun ja siitä löytyi mm. seuraavanlaisia merkintöjä:

- laturin jalan alla meistettynä pelkkä kuplan logo ja B

- laturin jalan alla toisella sivulla valussa kirjain M

- lohkon yläpuolen saumassa molemmissa puolikkaissa meistetynä numero 25

- ja öljypohjan sivussa MEXICO AS41    5M(Vw)   043.101.102A

 

Kertovatko nuo luvut mitään moottorin alkuperästä, koosta tai vuosimallista ym.?

Konttorille pitäisi taas kiikuttaa "luotettavaa" tietoa uuden moottorin koosta ja tehoista.

Löytyykö esim. netistä mitään dokumettia joka identifioisi jotenkin moottoria näillä tiedoilla?

 

Vanhan koneen tiedot sain helposti moottorinumeron mukaan netistä, mutta tässä sellaista ei ole.

Taitaa olla joku vaihtomoottori tms.

 

 

 

Link to comment

Ok, kiitos tiedoista vwagen.

 

Joo, toi volkkarin takavalon suuri koko yllätti mut, eikä näyttänyt sen takia oikein sopivalta.

Olen toki kiinnostunut kaikista vaihtoehdoista, mutta älä nyt Hebster52 kuitenkaan hurjasti tee töitä

sen eteen, että saat kuvia ja mittoja. Sais olla tosiaankin aika pieni. Saattaa käydä niin, että

otan jostain tarvikelampusta pyöreän lasin ja sorvaan sille kuoret alumiinista jos en muuta keksi. Saapa nähdä.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Onks tää nyt sitä motorsporttia ?

 

DSCN1019.JPG

 

Nyt vasta huomasin, että mulla on noita yksreikäkansien imusarjoja kahta eri putkikokoa, päälimitat 29 mm ja 31 mm.

Viimevuonna näköjään tein tuohon 1300 moottoriin imusarjan tuolla isommalla mitalla, joten taitaa olla suoraan

sopiva tuohon 1600 moottoriin? Olisiko tuossa pienemmässä moottorissa pitänyt olla pienempää putkea imusarja,

vai onko silla mitään väliä ihan perusmoottoreissa? Tuo laippa kanteen näyttäisi olevan ainakin kokolailla sama.

Vanha kaasari oli 30 pict-1 ja nyt 31 pict-4

 

Viimevuonna kun tein tuon imusarjan , niin testasin tiiveyden laittamalla kompuralla pienen paineen kaasarin laipasta

ja harmikseni huomasin, että vuodonilmaisimella näkyi pientä kuplintaa kannen liitoksesta. Kuitenkin koneen

käydessä jos lykkäsi liitokseen starttipilottia, niin kierrokset eivät muuttuneet miksikään.  Onko mitään ihmeainetta

mitä voisi laittaa varmistukseksi uusien tiivisteiden kanssa kannen ja imusarjan liitokseen?

 

Kun tuollaisen alkuperäisen imusarjan katkoo ja muotoilee uudelleen, niin on vain pirun vaikeaa saada

molemmat kannen liitokset aivan samansuuntaisiksi niin, että tiivistepinnat kohtaavat täydellisesti.

Alunperin oli kylläkin tarkoitus tehdä joustavat liitokset molempiin kanaviin jotta putket ohjautuisivat

helpommin kansiin.

 

Lisäksi siivapyörä on 7 mm ulompana kuin vanhassa koneessa, öljynlauhdutin ei mahdu kun kaasari on isompi

ja öljypohjan rivoitukset ovat hieman erilaiset joten niitäkin täytyy vähän muotoilla jotta kone mahtuu vanhalle paikalle.

Ja moottori etupään kiinnitys täytyi tehdä kokonaan uudestaan. Aina nää hommat ei mee ihan niin kuin Latelassa...

  • Like 1
Link to comment

Joo, olen myös itse potenut huonoa omatuntoa kun tällaisen vitsauksen aloitin. Olen tainnut tartuttaa jo muutaman

muuten terveen volkkaristin aika vakavasti koska monenlaisia kyselyjä aiheen tiimoilta on tullut....

 

 

  • Like 1
Link to comment

Eikös tuo 15 PSI ole kokolailla maksimialipaine joka voi yleensä olla, eli noin 1 bar ?

 

Seuraava ihmetys. Ajattelin laittaa tuosta viimevuoden moottorista nuo rosterikopat tähän

seuraavaan koneeseen ja huomasin, että molemmissa kopissa oli vedensekaista muhjua.

Kesällä en koskaan tuollaista havainnut kun venttiilejä useammankin kerran säätelin. Ensin

alkoi v..ttaa, että mistäs sitä vettä pääsee koneeseen kun sateessa ajelee, mutta

voisiko selityksenä olla syksyn ajelut melkein nollakeleissä? Molemmissa kopissa muhju oli

kopan etuosassa. Moottoriöljy ei kuitenkaan ollut muuten maitomaista. Eli voisiko kopan etureunaan

tiivistyä vettä kun moottori on kuuma mutta venttiilikoppien etuosat kylmiä ajoviimasta?

post-1912-0-43525000-1399201794_thumb.jpg

Link to comment

Eli voisiko kopan etureunaan tiivistyä vettä kun moottori on kuuma mutta venttiilikoppien etuosat kylmiä ajoviimasta?

Palamisessa syntyy yhtenä lopputuotteena vettä ja sitä tulee pikkasen ohipuhalluksena öljytilaan. Osa sitten tiivistyy joissain olosuhteissa vaahdoksi, esim. öljykorkkiin jne. Eli täysin normaalia näissä vehkeissä, varsinkin jos ei ajeta kunnolla kuumaksi välillä.

Link to comment

Joo, en vaivaa päätäni enempää tuosta suklaakastikkeesta venttiilikopassa.

 

Etsin vastausta seuraavaan asiaan ainakin kolme minuuttia haulla, mutta en löytänyt:

Eli säätelin päittäisvälystä ja vauhtipyörää irrottaessa yksi  kampiakselin tappi lähti

vauhtiksen mukana. Tappi tuntuis aika mukavan tiukalta vauhtikseen ja kampiakseliin. Millä kuuluisi

pysyä kiinni kampiakselissa, liimalla? Painanko takaisin kampiakselin päähän ja unohdan tapahtuneen

vai miten pitäisi menetellä? Pitääkö tuo pulttikin uusia, kun eivät kuulemma kestä kuin kaksi kiristystä?

Tällaista tälläkertaa...

Edited by MicaL
Link to comment

Tappi ei ole millään kiinni akselissa,yleensä pysyvät paikallaan,joskus lähtee vauhtipyörän mukana,eli laitat vaan takaisin paikalleen.

Pulttia ei tarvitse uusia,käytetty alkuperäispultti kestää todennäköisesti paljon enemmän kiristyskertoja kuin uusi kiinalainen,huomattava ylimomentti katkaisee pultin.

Link to comment

Se prikka siinä pultissa peittää ne tapit eli ei ne sieltä karkaa.eikä niiden kuulu olla millään kiinni. Kokolailla varmasti orkkis saksanpultti kestää kauemmin kun kymmenen kinukkia eli vedä momenttiin vaan surutta. If it aint broken, dont fix it.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...