Jump to content

FlatBob


MicaL

Recommended Posts

Timing Set At:: 5deg ATDC @ 800-950rpm w/strobe, vacuum hose(s) connected

Advance/Retard Range: Vacuum: 2-5deg Adv, 11-13deg Ret; Centrifugal: 12-16deg @ 2200rpm, 22-25deg @ 3800rpm

 

Tuollaiset inffot jakajasta löytyi oldvolksista.

 

'71 bussin orkkis jakaja ilmeisesti.

 

Edit ja nyt ymmärrän miksi metake kysyi tuota kaksi kelloisuutta.

http://www.aircooled-museum.com/achat-bosch-distributor-32864.html

 

Alunperin tuossa jakajassa sellainen siis kuuluisi olla ja sen kaveriksi kuuluisi 34 pict-3 kaasari. Mutta jos sulla tosiaan on vain yksi alipainekello siinä niin se on ihan arvailuja mikä kaasari sen kaverin toimisi.

Edited by Tanhis
Link to comment

Tuota Tanhiksen liittämää ennakko-ohjetta itsekin katselin, mutta se ei toimi tuon nykyisen kaasarin kanssa koska sieltä tulee eri suuruinen alipaine kuin kaasarista jonka pariksi tuo on tarkoitettu.

 

Nämä jakajat joissa ajoitus ohje on tuon 5 astetta myöhäiselle on mulle vieraita, mutta epäilen tuon liittyvän päästöjen pienentämiseen, kuten se 2-toimisella alipainekellolla oleva jakajakin, siksi sitä tässäkin kyselin.

Edited by metake
Link to comment

Johan mä vähän ihmettelinkin, että löysinkö ihan passelin jakajan tohon mun koneeseen.

 

Tuo Tanhiksen linkin jakaja on vähän eri numerolla ja isompaan koneeseen, mutta

taitaa kuulua tuohon munkin jakajaan kaksitoiminen kello?

 

Linkin jakaja:  021 905 205S 1974 1800-2000cc bussi

Mun jakaja:  211 905 205S  1971 1600cc  bussi

 

No ehdottakaa nyt jotain halpaa uutta jakaja/kaasaripakettia mitä lähtisin kokeilemaan.

Tuota nykyistä 31pict4 kaasaria en enää viitsi ruuvailla kun on jo aika väljä ja huonossa kunnossa ja muutenkin kai väärä tähän koneeseen.

Ja tuo vanha jakaja pelkällä alipainesäädöllä tuntuu huonosti toimivalta vaihtoehdolta.

 

Eli rohkeasti ehdotuksia kaasari/jakaja yhdistelmäksi, mutta ei kuitenkaan mielellään 123-jakajan kanssa.

Lähdetään vaikka noilla halpismalleilla joita nuo suomalaiset nettikaupat myy.

 

Ja vastuu on sitten ostajalla, ei ehdottajalla :D

 

 

 

 

 

Link to comment

Nuo Tanhiksen liittämät arvot on kyllä ihan oikeat tuolle jakajalle: http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm#B1971

 

Sulla vissiin oli 123-jakaja mutta myit sen pois? Harmi sinänsä koska sillä jakajalla (ilman alipainetta) ja 30 Pictillä saatiin ihan makeasti toimiva kombinaatio erääseen 1300:een vakio koneeseen.

 

Koeta tuota jakajaa mikä sulla on nyt, siten että tulppaa alipainelähtö kaasarista ja testaa jakajaa pelkästään keskipakokäyttöisenä. Säädä perusennakko johonkin 9 asteen tietämille ja tarkista että kokonaisennakko pysyy jossain max 34 asteessa.

Link to comment

Joo, siinä vanhassa 1300 koneessa oli vähän aikaa 123-jakaja, mutta pistin kiertoon kun pelkäsin sen ottavat nokkiinsa jos vetelee muutamasatakilsaa vesisateessa ja jakaja on ensimmäinen mikä ottaa vesisuihkun koneen edessä vastaan. Ajattelin, että mukavampi kuivailla tiensivussa perinteistä jakajaa kuin sellaista elektroniikkamöykkyä :) En oo kyllä vakiojakajalla vielä joutunut kertaakaan tiensivuun kuivaushommiin, vaikka melkoisissa kaatosateissa on tullut ajeltua.

 

Nythän mulla on bussin vakio 1600 kone. Olisko tuo 30 Pict myös siihen sopiva? Tai esim tämmönen:

http://aircooled.fi/tuote/720/kaasutin-3031-pict1-t12kg-12001600cc-brosol

Näyttäis sopivan 1200-1600 koneisiin, muttaa vaatiiko esim suuttimien vaihtoa koneen koon mukaan?

 

Kiitos taas Metake ja Tanhis vastauksista ja koittakaahan kestää tätä mun veivaamista, lopetan heti kun alkaa motti toimia :D

 

 

Edit:

Onko tämä sama: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=2141&group=1&subgroup=29&

Miten näitä ilmoitettuja valmistajia oikein pitäisi tulkita?

Aircooledilla lukee että Brosolin valmistama, mutta kuvassa kaasarissa lukee Solex.

Paruzzilla lukee, että valmistaja Solex ja hinta jonkun verran halvempi. Kumpi parempi?

 

 

 

 

 

 

Edited by MicaL
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Sattumaa vai ei, kun etummaiset tulpat aivan noessa, mutta taaemmat ei?

Luulisi seoksen olevan sama joka pytylle yhdellä kaasarilla, eli puhaltaako

vain öljyä etummaisiin pyttyihin vanhuuttaan? Niin, ja käynti edelleen hukassa lämpimänä...

 

Ps.  etummaiset tulpat todellisuudessa vielä paljon nokisemmat kuin kuva antaa kertoa.

Kakkosen ja kolmosen kierteissä vähän öljyä, mutta ykkönen ja nelonen ihan kuivat...hmmm

 

post-1912-0-18426300-1431156089_thumb.jpg

Link to comment

Sytytysjärjestyksestä johtuen helposti tyhjäkäynnillä 2 ja 4 pytyt saa rikkaampaa seosta. Mulla oli yksi keskituplalla varustettu kupla joka kävi tyhjäkäyntiä kahdella pytytllä mutta heräsi heti kun hiukan sai kierroksia ja etummaisetkin pytyt sai bensaa.

Link to comment

Ok, pitää joku kerta ajaa pidempi matka "kovaa" ja poiketa suoraan johonkin huoltsikan baariin kahville ja koneen vähän jäähdyttyä ruuvata tulpat irti ja katsoa miltä sitten näyttää.

Link to comment

Sattumaa vai ei, kun etummaiset tulpat aivan noessa, mutta taaemmat ei?

Luulisi seoksen olevan sama joka pytylle yhdellä kaasarilla, eli puhaltaako

vain öljyä etummaisiin pyttyihin vanhuuttaan? Niin, ja käynti edelleen hukassa lämpimänä...

Eikö tuo voine johtua ihan siitä että takimmaiset pytyt käy kuumempina kun on ajoviimajäähdytys?

Vois jopa kokeilla eri lämpöarvoisia tulppia etu- ja takapyttyihin.

Link to comment

Tilasin sitten ilman parempaa tietoa Solex 31pict kasarin (Brosol) ja 009 jakajan. Mitäs murheita nyt on odotettavissa? Onko ihan sopimaton pariskunta tuohon pakun koneeseen? Myyjäliike vakuutteli, että ihan ok paketti mulle :) Oli kuitenkin hieman epäileväinen, että voiko koneessani olevat yksirekäkannet olla alkuperäiset. Ei kuulemma ole törmännyt ennen 1600 koneissa sellaisiin...

 

Itse en edelleenkään ole löytänyt mistään faktaa, että nykyinen sohlo 31 pict-4 kaasari olisi ollut missään 1600 koneessa. Ainut mitä on löytynyt niin ollut joissakin 1300 kuplissa.

Link to comment

Tilasin sitten ilman parempaa tietoa Solex 31pict kasarin (Brosol) ja 009 jakajan. Mitäs murheita nyt on odotettavissa? Onko ihan sopimaton pariskunta tuohon pakun koneeseen? Myyjäliike vakuutteli, että ihan ok paketti mulle :) Oli kuitenkin hieman epäileväinen, että voiko koneessani olevat yksirekäkannet olla alkuperäiset. Ei kuulemma ole törmännyt ennen 1600 koneissa sellaisiin...

 

Itse en edelleenkään ole löytänyt mistään faktaa, että nykyinen sohlo 31 pict-4 kaasari olisi ollut missään 1600 koneessa. Ainut mitä on löytynyt niin ollut joissakin 1300 kuplissa.

 

Tuolla jotain juttua vakiokaasarista 009 kanssa http://www.vw-resource.com/009_dizzy-34_carb.html

Link to comment

Noissa linkeissä puhutaan etupäässä 34Pict kaasareista ja niiden sopimattomuudesta 009 jakajan kanssa.

Ja jostain olin lukevani, että noin vuoden 71 tietämillä tuli kaksireikäkansien mukana 34Pict kaasarit ja alipaine/keskipakojakajat .

Ja sitä ennen etupäässä 30Pict kaasarit yksireikäkansilla ja pelkällä keskipakojakajalla.

 

Mullahan on yksireikäkannet ja tulossa 31Pict kaasari 009 jakajalla. Että taitaa olla loputon suo kun ei itse tiedä näistä oikein mitään.

No onhan mulla noita Boschin jakajia jo pieni lajitelma, joten täytyy vain kokeilla kaikilla kombinaatioilla.

On pelkällä alipaineella toimiva, on alipaine/keskipakotoiminen ja tulossa vielä tuo pelkkä keskipakomalli :D

Edited by MicaL
Link to comment

Itseasiassa mistä mä edes tiedän noista tarvikekaasareista mitä ne oikein on kun ilmoitetaan vain että on 31Pict.

Onko ne esim pict1, pict2, pict3 vai pict4??? No kuvissa ei ainakaan näytä pict4:lta.

 

Ja mitä eroja on 30Pict ja 31 Pict kaasareilla...

 

On tää niin noloa...

Edited by MicaL
Link to comment

PICT-kehitysversionumero eli mitä uudempi sitä enempi turhaa saatetekniikkaa. Kakkosversio on viimeinen ilman kiertoilmakanavaa jossa seoksen säätö tyhjäkäynnille tapahtuu pelkästään seosruuvin ja suuttimen koolla. Myöhäisemmissä versioissa on niinkutsuttu kiertoilma järjestelmä tyhjäkäynnin(isompi messinkisäätö) sekä (pinempi säätö) seoksen säätöön. Kiertoilmaversio kun kuluu väljäksi niin sitä ei saa toimimaan enää mitenkään niinkuin se on tarkoitettu kun taas vanhempi versio missä tyhjäkäynti säädetään läpän aukausulla ja seos seosruuvista pelaa vielä yllättävänkin kuluneena. Nelosversiossa on lisksi tullut kolmoseen verraten lämpötilan mukaan säätyvä kiihdytyspumpun määrä mikä sekään ei ole kovin tarpeellinen ominaisuus.

Ja 30PICT/31PICT suurin ero on millin ero läpässä,samalla 31PICT on aina 3 tai uudempi kehitysversio.

Edited by Tutkija
Link to comment

OK, kiitos tiedosta. Mulle sopiikin parhaiten mahdollisimman vähän kehittynyt ja yksinkertainen malli.

On sitten vähän samanlaiset mallit kaasuvaijerin molemmissa päissä (eli kaasuttaja ja kaasutin).

  • Like 3
Link to comment
  • 4 weeks later...

Heitin vajaa kuukausi sitten  uudet 31PICT-kaasarin ja 009 jakajan paikalleen. Paketti lähti käyntiin ekalla polkasulla ja kävi heti hienosti tyhjäkäyntiäkin. Ja eikun heti koeajolle. Ekat kilsat pelasi kuin ihmisen mieli, mutta lämmettyään alkoi trötääminen, varsinkin kiihdyttelyt olivat yhtä tuskaa, putkessa paukkui ja meinasi hyytyä aina kun väänsi kaasua. Jatkoin matkaa ja nykäisin  ajossa ryyppyjohdon irti. Hetken kuluttua pelasi vähän aikaa hyvin, mutta kun ryyppy sulkeutui kokonaan, niin sitten alkoi röpöttämään. Eikun johto taas tankin alta kiinni ja hetki taas mukavaa matkantekoa, kunnes ryyppy aukesi liikaa ja trötääminen alkoi. Näin sitten ajelin jonkinlaisen lenkin, toinen käsi ryyppyjohdolla.

 

Seuraavana aamuna oli lähtö Kiikalaan kiihdytysksoihin ja päätin kokeilla amatöörimäistä korjausta ja irrotin ryypyn johdon kokonaan ja säädin "manuaalisesti" ryyppyläpän siten, että oli kokoajan puoliksi auki. Nyt kone käy hienosti sekä kylmänä, että kuumana ja kaikenlainen temppuilu on tipotiessään. No, siihenhän itse vian korjaaminen jäikin ja nyt on tullut vain ajeltua kun pelaa mukavasti.

 

Ainut miinus tuossa virityksessä on se, että keskikulutus nousi noin 5,5 litrasta 9 litraan sadalla, joten taitaa mennä vähän rikkaalla.

 

Kiikalassa sain vinkin, että kokeilisin isompaa tyhjäkäyntisuutinta. Nyt paikallaan on 60-suutin, Kiikalassa kokeiltiin sattumalta löytynyttä 80-suutinta, mutta sillä alkoi pakoputkesta tuleen melko mustaa savua kaasuttaessa, joten se ainakin oli liian iso.

 

Olisiko vinkkejä miten edetä? Olisiko eri kokoisten tyhjäkäyntisuuttimien kokeilu järkevää vai pitäisikö yrittää jotain ihan muuta?

Eikös siellä kaasarissa ole myös pääsuutin ja sitten on vielä se seosruuvikin...

 

Kyllähän mä nää vehkeet hallitsen, mutta kunhan kyselen :D

 

Kaikki ylimääräinen ruuvausinto ja kokeilunhalu häviää aina kummasti kun pyörä on edes jonkinlaisessa ajokunnossa.

Link to comment

Rupeeko se siis rötäämään tasaisessa ajossa tai vasta kaasua väännettäessä.

 

Tuli vain mieleen että jos vasta kaasua väännettäessä niin voisit koettaa kiihdytyspumpun syötön kasvattamista vipua säätämällä jos on säädettävää mallia, muuten prikoilla tai jopa uuden reijän käyttötankoon poraamalla.

Link to comment

Trötää ihan tasakaasullakin, eli nykii ja rykii koko ajan, mutta pahenee vielä kun yrittää kiihdyttää. Voisi sanoa, että ei pysty oikein edes ajamaan ilman ryyppyä. Mitä pienemmillä kierroksilla koittaa edetä, sen hankalampaa. Jos kone olis autossa kiinni, niin pelais varmaan paljon paremmin kun olis vastusta ja joutuis pitään kaasuläppä enemmän auki. Kyllä se mullakin ampasee sitten lopulta kun saa kaasun täysin auki ja trötääminen loppuu, mutta sitten mennäänkin jo per..leen kovaa...

 

Olen joskus koittanut arvioida kaasuläpän asentoa kun ajelee noin 80-90 tasaista nopeutta. Kaasuläppä on vain 2-3 mm auki, eli läpän ja rungon välissä max. 2-3 mm rako. Varmaan autokäytössä hieman eri asennossa noilla nopeuksilla. Eli kaasutin taitaa toimia vähän eri alueella/piireillä kuin normi käytössä. 

 

Nyt kun on ryyppy osin päällä, niin lähtee mukavasti kiihtymään kun avaa kaasua ihan pikkusenkin lisää, eli ei se kiihdytyspumppu paljoa ruikkaa, vaikka vähän välityksiä vivustossa muutaisikin. Toki kaikki tuokin olisi kotiinpäin. Mutta se rykiminen ilmenee yhtälailla myös tasakaasulla ajettaessa.

 

Viikonloppuna tarkoitus heittää muutaman sadan kilsan lenkki, niin samalla vois koittaa vaiheittain käännellä tuota ryyppyläppää ja haarukoida optimaalinen asento. Toki tuolle pitäisi löytää myös hieman fiksumpi loppuratkaisu, että voisi jatkossa käyttää ryyppyäkin normaalisti.

 

Mutta jokatapauksessa nyt on taas pirun kiva ajella kun kone vetää kohtuullisesti eikä nyi pätkääkään.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment

Hei.Kiikalassa tutkin mopoasi, mutta en jäänyt odottelemaan tuloasi. Ensiksikin kaasutin on väärin päin kohokammio pitäisi olla menosuuntaan.Vwagen varmaan ainoana avioniikkamekaanikkona voi kertoa, mitä se vaikuttaa.Yhdistelmä kiertoilmakaasutin ja 009 jakaja ei toimi hyvin, kaasuttimesta johtuen jopa huonosti.Kaasuttimen ja sytytyksen yhteissäätö on toimimaton neljännen asteen yhtälö.Kaasuläpän asento,kaasuttimen säätöruuvien asennot ja jakajan säätö sekä ennakot eri kieroiksilla ovat kartan ulkopuolella,Savoksi sanottuna kaasuläpän kautta kulkee niin paljon seosta, ettei ruuveista ruuvaamalla saada kaasutinta säädettyä, ruuvailu ei ehkä vaikuta mitään.Tuo ryyppyläpän sulkeminen aiheuttaa sen, että säätöruuvit vaikuttavat eli seos kulkee säädettävän piirin kautta eikä suoraan.

http://www.vw-resource.com/009_dizzy-34_carb.htmltuossa ongelmaa lähestytty helpomman kautta. Isommat suuttimet, kiihdytyspumpun ruiskutusta lisätään, sytytysennakkoa lisätään.Itse kokeilin samaa komboa, ja suljin kaasuläpän reiän paineenkestävällä popniitillä.Tympäännyin kokeiluihin ja ostin taas alkuperäisen kaltaisen jakajan, missä on alipaine- ja keskipakoennakkosäätö.Netistä olen yrittänyt Amazonas-pyörän speksejä selvitää ei riitä portugalin kielen taito.Tsemppiä

Edited by hpa
Link to comment

Ensinnäkin taas suuri kiitos kaikille kun jaksatte kommentoida ja jakaa mielipiteitänne näihin meikäläisen joskus surkuhupaisiinkin ongelmiin.

 

Pakko ensinnäkin myöntää, että tuossa mun nykyisessä kaasuvivustossa ei ole enää lainkaan tuota säätöruuvia joka pitää kierrokset korkeammalla kylmässä koneessa.

Eli kaasuläppä on tyhjäkäynnillä kiinni, vain läpässä oleva reikä toimii henkireikänä. Jos pohtii tuota Wescun linkin säätöproseduuria ja sen kohtaa jossa kerrotaan tuon hammaslevyyn osuvan ruuvin säädöstä, niin minun mielestäni tuolla ohjeella läppä on edelleen kiinni kun kone on lämmin. Ohjeessa sanotaan:

 

Käännä ryyppyakselin portaat niin kuin kone olisi lämmin (portaat eivät pidä kaasua päällä) ja käännä vivun ruuvia kiinni niin kauan, kun se juuri koskettaa porrastettua vastetta. Kosketuskohdan löytää esim. tarkastelemalla kaasuvipua ja kohtaa, jossa se alkaa liikkumaan. Kun kosketuskohta on löytynyt, käännä ruuvia 1/4 kierros kiinnipäin. Tämä on oikea kohta ja ruuvi jää siihen. Tästä ei PICT-3:ssa säädetä tyhjäkäyntiä vaan tuon ruuvin tarkoituksena on pitää kaasuläppä juuri oikean verran auki, kun kone on lämmin ja kaasu pois.

 

Eli jos tuota hienokierreruuvia jonka nousu on alle millin, kierretään 1/4 kierrosta, niin ei se kyllä 0,2 mm liikkeellä mielestäni läppää paljoa avaa varsinkaan kun tuo ruuvi on 70 mm varren päässä.  

 

Koska minulla ei ole lainkaan tuota vartta ja siinä olevaa säätöruuvia, niin joudun hetken pitämään ihan manuaalisesti kaasukahvasta kierroksia korkeammalla, ettei kone sammu kylmänä. Ja sitä ei ole siksi koska sei vaan mahtunut olemaan , vaan otti kiinni laturiin...

 

Liittyykö tuo hpa:n mainitsema kaasuttimen kohokammion oikea ja väärä suunta jotenkin siihen miten polttoaineen liike kiihdytettäessä vaikuttaa polttoaineen pinnankorkeuteen kohokammiossa ja virtauksiin kanavissa? Mullahan on tuo kaasutin samoin päin kuin autossakin, mutta kun tuo koko kone on väärinpäin menosuuntaan nähden :)

 

Viikonloppuna pitää ruuvata nuo tyhjäkäynnin säätöruuvit Wescun linkittämän ohjeen mukaan kohilleen ja sitten kokeilla kuinka paljon tuota ryyppyä kärsii vähentää ilman suurempia käyntihäiriöitä. Lisäksi voisi kokeilla hieman isompia tyhjäkäyntisuuttimia... tai sitten mä vaan ajelen ja käyn puolet useammin bensa-asemalla :)

 

Lauantaina ajelen ehkä ensin Helsinkiin Helsinki Bike Showhun ja paluumatkalla voisin koittaa poiketa taas  Hovimäen VW-Weekendissä syömässä maittavat lätyt mansikkahillolla...Nam.

 

 

 

 

Link to comment

Hi kun en muista onko tämä uusi kaasutin  Solex 30/31 PICT ind bras.Ohessa ameriikan tutkijan linkki asiaan.http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=185095

Kaasuläpällä on jokin tietty asento siihen kaasuttimen rungon pieneen reikään.Mikä on oiken ei selviä.Kaasuttimen kohokammion suunta on ennen sotia määritelty siten että ylämäessä kiihdytettäessä bensapinta nousee ja alamäessä laskee. Toivotaan että tulet lauantaina Hietsuun, ihmetellään lisää livenä.

Link to comment

Joo, kaasari on juuri tuo Solex H30/31 PICT ind. Brasil... Kyllä kuluu taas piimää ja ruisleipää kun tuon sinun liittämäsi linkin kahlaa läpi :)

Jos satutte näkemään mun pyörän jossain Hietsussa eikä mua näy, niin kilauttakaa vaikka tuohon mun numeroon niin hiivin paikalle.

 

Tässä vielä dokumentit paketin päältä:

 

post-1912-0-03057900-1434001897_thumb.jpg

Link to comment

Hi.Jos tulen, niin törmäillään.Helevetti kun sitä pyörää pittaäisi rullalla ajaa ja tutkia seoksia.Rikkaat ovat joo, mutta kuinka pieniä suutimia uskaltaa laittaa?Tyhjäkäyntisuutinhan aluksi vaikutta varmaan yli puolikaasuun.Huikkaakin tulee varmaan liikaa.Tyhmähannuhan ei sitä Portugalia osaa ja kokemus ja ohjeet ovat autoista. Voidaan olla kaikki aika väärässä, nyt puhuu idän tuuli.Pitää käpäistä K-kauppiaalla tutkimassa irrtokaasutinta.Ne alkuperäiset suuttimet kuulemma ovat vähän isolla toleranssilla muutenkin tehtyjä.

 

Ei ollut tiskillä kaasutinta. K-kauppias muisteli että suuttimet olivat olleet paeri numeroa suurempia kuin normaalisti.Pääsuutin vaikuttaa autoissa vasta 2000 kierroksesta lähtien joten muita vaihdeltava.

Edited by hpa
  • Like 1
Link to comment

Nonni, eilen tuli heitettyä 400 km lenkki (Lieto-Helsinki-Karkkila-Somero-Lieto), mutta ne kaasarikokeilut jäi kun kulki niin hereesti :) Bensaakin meni reilusti yli 30 litraa, joten pientä hiplaamista pitäisi kyllä jossain välissä harrastaa...

 

Hovimäessä poikkeaminen ei tuottanut eilenkään pettymystä, juuri ennen poislähtöä mulle kiikutettiin taas lasten suosikkiannos, eli lättyjä hillolla ja kermavaahdolla. Annoksen koko oli kuitenkin mallia rekkamies. Ja päälle tietenkin mehua. Ei tarvinnut enää kotimatkalla poiketa huikopalalle...

 

 

  • Like 2
Link to comment
  • 2 months later...

Katsokaa tuota turbo Suzuki-miehen epäuskoista ja pelokasta katsetta, kun olin sanonut sille hetkisitten, että tulet niin häviämään tän lähdön...

Nooh...mulla suoran päässä loppunopeus vähän yli 130 ja tolla kaverilla noin 100 kilsaa tunnissa enemmän... 

 

(Boxer Speed Day, Räyskälä)

BSD_1.JPG

  • Like 12
Link to comment

Jo kolmas päivä menossa, eikä vieläkään oikein helpota, joten:

 

Olen yrittänyt hieman googlettaa autojen ja moottoripyörien vaatimuksia kiihdytysajoissa joihin voi osallistua harjoitusmielessä tai muuten vaan testaamaan oman kaluston suorituskykyä, mutta en ole oikein löytänyt mitään konkreettista. Jotenkin tuntuu ainakin siltä, että kaikissa laitteissa ei lain kirjain pilkulleen toteudu ainakaan laissa sallittujen/todellsiten tehojen suhteen :) Eli jos joku haluaisi rakentaa esim. oman pyörän ajoharjoitteluun, niin pitääkö esim. jonkun/kaikkien seuraavien asioiden olla voimassa:

- rekisteröity?

- katsastettu?

- vakuutettu?

 

Vai riittääkö, että pelipaikalla ajoneuvoa katsastaessa siitä löytyy mm. riittävät jarrut ja se on muutenkin ajettavassa ja turvallisessa kunnossa? Toisin sanoen voiko pyörän rakentaa "kokonaan" itse jos se täyttää jotkin turvallisuus ym ehdot? Edellä mainitut asiat vaikuttavat aika paljon mahdolliseen toteutustapaan.

 

Sen verran täytyy heti jarrutella, että ei tosiaankaan olisi tarkoitus yrittää rakentaa mitään hirviömoottorilla varustettua tappokonetta, vaan ihan vain sellainen "showpyörä" niiden hajabusien joukkoon. Ja vielä Paavulille VW koneesta, että ei kai niitä oikein muitakaan varteenotettavia vaihtoehtoja taida olla :D

 

 

Joku esim. tällanen "tyttöjen" malli  vois olla aika makee suunta...

post-1912-0-97252600-1439903858_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...