Jump to content

Ensiapua aloittelijalle


Guest ptl

Recommended Posts

Moi,

 

tyttö hankki itselleen -73 kuplan, ja nyt mun vissiin pitäis "hiukka" puuttua sen tekniseen kuntoon...

 

Tankki vuotaa suhteellisen reilusti, mistä voisi kysellä uutta tilalle? Vai onko kuplan tankit yleensä helposti korjattavissa? Päällepäin OK näköinen, mutta sieltä altahan se vuotaakin... Tankki on siis vielä paikoillaan, mutta auto on jo sisällä hallissa että sille voi alkaa jotain tekemään.

 

Kaasarin ja imusarjan välissä on iotkut hieman haperon oloiset kumit, mitä ne on nimeltään, että osaa hankkia uusia tilalle?

 

Entäs yleisemmin varaosaputkat, mitä on ne yleisesti hyväksi havaitut (saatavuus, toimitusvarmuus, osien laatu, palvelu yleensä ja erikoisesti ongelmatapauksissa, ja joskushan sillä hinnallakin on merkitystä) ja paljon käytetyt?

 

Linkkipalstalta löysin jotain, mutta osa linkeistä ei toiminut ja joku nettikauppa möi ei-oota. Brittipiiraiden kanssa on tottunut aika hyvälle, löytyy kotimaisia kauppiaita joille voi laittaa talli-illan päätteeksi mailia että "tartten sitä ja tätä" ja aamulla tulee reply että MH-paketti on matkalla. Ja sit on ulkomaisia nettikuppoja joista löytyy (melkein) mitä vaan ja tavara tulee kotiovelle alle viikossa.

 

Meidän kuplan kone vetää tosi hyvin kun sen vedon saa päälle, mutta kaasua pitää käyttää lähes kaikki-tai-ei-mitään periaatteella, osakaasulla ei tapahdu yleensä mitään tai kone jopa hyytyy (tai ainakin meinaa). Kun ne mahd. imuvuodot on tarkistettu/korjattu, niin mitä sitten jos vika on vielä jäljellä? Miten sytkä säädetään? Osaako ohjelmoitavaan teese-itse-ruiskuun tottunut käpälöidä kaasaria johonkin (mielellään parempaan) malliin?

 

Löytyykö netin syövereistä korjaamokäsikirjoja, vai onko kuplat tässä suhteessa liian vanhoja?

 

Olisko Oulun alueella kokenutta Kupla-konkaria/harrastajaa, joka vois piipahtaa katsastamassa tapauksen, ja mielellään listata/suositella mitä siihen tarttis tehdä. Koeajo ei kuitenkaan nyt heti onnistu kun se tankki vuotaa. Ja ei tarttee tällä kertaa pelätä että jos vähän neuvoo niin sitten pitää eka tehdä kori ja sit tekniikka alusta loppuun, osaan itsekin mutta nää volkkarit on vaan ihan uusia tuttavuksia.

 

-Paavo / o5o-5II 924o / paavo miukumauku leinonen piste fi

Link to comment

Osia saa omasta mielestäni helpoiten alla olevista (pikku kuvaus perässä)

 

http://www.paruzzi.com/fi/ kaikki osat samasta paikasta kannattaa kysyä toimitusaika koska kaikkea ei ole varastossa. Hinnat kilpailukykyiset ja valittavana monen erilaatuista ja hintaista osaa.

 

http://www.aircooled.fi mitä näkyy sivustolla nopeasti toimitukseen enempi keskittynyt vauhtiosiin.

 

http://www.hotcars.net vanhan liiton kauppa kohtuullinen varasto mutta kannattaa varmistaa että osia mitä tilaa on myös varastossa ettei saa vajaata pakettia.

 

neoretro no itse en ole paljon asioinut mutta kuulemma pätevä liike ja jos ei muuta niin ainakin kuvastosta löytyy vaikka mitä.

 

Myös foorumin bannereita kannattaa seurata koska sieltä löytyvistä firmoista myös saa joitain osia.

 

 

 

 

Ja mitä vuotavaan tankkiin tulee niin niitä saa kohtuulliseen hintaan uusia eli itse en näkisi vaivaa ruveta putsaamaan vanhaa tankkia ruosteista. Ja sen jälkeen täyttämään vedellä hitsausta varten yms yms eli uutta kehiin tai sitten laittamaan ostoilmoitusta tällä foorumille hyvästä tankista. Samalla kun tankki jumppaa tekee niin kannattaa myös tilata tankin sisään uusi suodatin ja vaihtaa se.

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=493&group=0&subgroup=----

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?full=1&zoeknl=1&zoektrefwoord=482

 

 

Ne imusarjan kumit tosiaan kannattaa vaihtaa ensitilassa ennen kuin mitään muuta rupeaa säätämään.

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=2110&group=0&subgroup=----

 

Jos autolla ei ole ajettu pitkään aikaan itse aloittaisin kunnostuksen näin.

 

-Rumpujarrujen avaus/putsaus/säätö

-Vanhan bensan huuhtelu ja bensalinjan puhtaaksi puhallus.

-Kaasariin korjaussarja, on helppo purkaa ja koota uudelleen ja vaikuttaa oleellisesti auton toimintaan. Ja on hinnaltaan halpa operaatio (ja osakaasulla kyykkäys kuullostaisi juurikin hyvin yleiseltä kiihdytyspumpun kalvo vialta).

-Öljyjen vaihto koneesta ja laatikosta + koneen sihdin putsaus.

-Sytkä osien vaihto uusiin. Ainakin kärjet, tulpat (esim bosch W8ac), konkka, jakajan kansi ja pyörijä. Ja lisänä mahd myös tulpanjohdot laadukkaisiin ja puola uusiksi mutta yleensä turha vaihtaa jos toimii kunnolla.

-Sytkän kärkivälin säätö ja ajoituslampulla ennakko kohdalleen.

-Kaasarin säätö.

 

Nämä operaatiot saa suoritettua perustyökaluilla mitä nyt 36mm hylsyä ei ihan joka tallista löydy ja hyödyllinen on myös 17mm kuusiokolo avain räikän päähän ja rakotulkki kärkivälin säätöä varten.

 

 

Ja kuplan korjausohje kansio on pyörinyt tällä jaossa

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2488-kuplan-korjaus-ohjeet-kansio/

 

Link to comment

Noista imusarjan kumiholkeista senverran että kaikki kauppiaat näyttävät myyvän vain tuota 1600 moottoriin tarkoitettua mallia,paruzzin mukaan käy myös 1300:seen kun klemmareita kiristää tarpeeksi,toimii varmaan,ainakin jonkun aikaa mutta on huono ratkaisu,1300:sen imusarja on ohuempi ja epäkeskeisesti päätyihin nähden,kannattaa hankkia oikeanlaiset jos vaan jostain löytyy,VW Classic parts voisi olla yksi mahdollisuus.

Ja yleisesti osien hankinnan suhteen ei kannata unohtaa Keiteleen Konetta,Helsingin Pitäjänmäeltä.

Link to comment
Oulun alueella
ei kannata unohtaa Keiteleen Konetta,Helsingin Pitäjänmäeltä.
Kannattaa kuulemma käydä paikanpäällä niin saa hyvää palvelua.

:D

 

Jos matka tuntuu pitkältä niin kyllä Juha palvelee puhelimitsekin: 0400-704 470

Link to comment
Oulun alueella
ei kannata unohtaa Keiteleen Konetta,Helsingin Pitäjänmäeltä.
Kannattaa kuulemma käydä paikanpäällä niin saa hyvää palvelua.

:D

 

Jos matka tuntuu pitkältä niin kyllä Juha palvelee puhelimitsekin: 0400-704 470

 

Älä nyt oulussahan on lentokenttä ;)

 

Ja taitaa mr KK vastata nykyään sähköpostiinkin jhytone2@welho.com

Link to comment

Oulussa on useitakin harrastajia jotka varmaankin halutessaan ottaa itse yhteyttä.

 

Oheisesta linkistä löydät Oulun kupeessa asustavan Tuomon yhteystiedot. http://www.fvwa.fi/pohojonen

Hän voi halutessasi lisätä sinut sähköpostijakeluun mikäli haluat osallistua Oulussa kokoontumisiin ja tutustua muihin harrastajiin.

Eiköhän ainakin sitä kautta löydy joku joka mielellään tulee kovaan ääneen arvostelemaan hankintaasi :)

Link to comment

ISO KIITOS hyvistä vastauksista.

 

Polttoainetalkista vielä, pitäiskö mun tietää minkämallinen tuo tytön auto on? :D

 

En oo tänään auton vieressä että tankin sais irti ja kuvan/näköhavainnon siitä, joten yritän ajatella ääneen tankin valintaa Paruzzin neljästä "kuoriaisen" vaihtoehdosta.

 

Ruisku (tankki # 03097) on helppo eliminoida kun meidän yksilössä on kaasari.

 

Otteesta:

- käyttöönottopäivä 00.00.1973

- VIN-haun perusteella valmistettu tammikuu -73

- LTJ-tyyppikoodi 5267013210

- LJT-mallimerkintä 2DSEDAN 1300-11/2400

 

Täyttö on lokarin päältä ulkoa (jos muistan oikein, ei oo vielä tullut tätä tankattua kovinkaan monesti).

 

Eli tämä ei ole "1302/1303" (tankki # 03092), ja vaihtoehto "alkaen 8/1960 t / m 7/1967" (tankki # 00492) ei passaa vuosimalliin, niin oikea vaihtoehto on "1200-1300-1500 alkaen 8/1967" eli tankki # 00493, menikö oikein?

 

-Paavo

 

493.jpg

Link to comment
Noista imusarjan kumiholkeista senverran että kaikki kauppiaat näyttävät myyvän vain tuota 1600 moottoriin tarkoitettua mallia,paruzzin mukaan käy myös 1300:seen kun klemmareita kiristää tarpeeksi

 

Kiitos neuvosta, just tällasissa on iso etu kun ei tarvotse itse kaikkea opetella kantapään kautta. Kuplan myyjä tais selittää että autossa on 1600 kone, ja voiman perusteella saattais ollakin, senverta rivakasti liikkuu kun saa vedon päälle.

 

Mutta varulta (jos oikeankokoisia ei löydy), onko näitä soviteltu esim. soppelilla kumiletkulla, joka sisähalkaisija sopisi imusarjaan ja ulkohalkaisija eded jotakuinkin sitten kumiholkkiin?

 

-Paavo

Link to comment

ja vielä yksi kun on kyselyikä päällä; Paruzzilla on useammanlaista korjaussarjaa kaasariin; kunhan pääsen autoon kiinni niin selviääkö kaasarin tyyppi maalikolle

 

a) kaasari paikoillaan

b) kaasari kämmenellä

c) kuvaa kaasarista palstalle

 

-Paavo

Link to comment

Kaasuttimen mallista näkee myös imusarjan mallin,1300 kaasutin on 31 PICT,samaan imusarjaan käy myös 30 ja 28,1600 kaasutin on 34 PICT jonka kiinnitys pultit ovat kauenpana toisistaan,ei siis käy 1300 imusarjaan ellei reikiä ole viilattu soikeiksi tai välissä ole adapteria,

Kumiletkusovituksesta ei ole apua,1600 imusarjassa keskiosa tulee keskeisesti päätyihin,1300 epäkeskeisesti.

Link to comment
ISO KIITOS hyvistä vastauksista.

 

Polttoainetalkista vielä, pitäiskö mun tietää minkämallinen tuo tytön auto on? :D

 

En oo tänään auton vieressä että tankin sais irti ja kuvan/näköhavainnon siitä, joten yritän ajatella ääneen tankin valintaa Paruzzin neljästä "kuoriaisen" vaihtoehdosta.

 

Ruisku (tankki # 03097) on helppo eliminoida kun meidän yksilössä on kaasari.

 

Otteesta:

- käyttöönottopäivä 00.00.1973

- VIN-haun perusteella valmistettu tammikuu -73

- LTJ-tyyppikoodi 5267013210

- LJT-mallimerkintä 2DSEDAN 1300-11/2400

 

Täyttö on lokarin päältä ulkoa (jos muistan oikein, ei oo vielä tullut tätä tankattua kovinkaan monesti).

 

Eli tämä ei ole "1302/1303" (tankki # 03092), ja vaihtoehto "alkaen 8/1960 t / m 7/1967" (tankki # 00492) ei passaa vuosimalliin, niin oikea vaihtoehto on "1200-1300-1500 alkaen 8/1967" eli tankki # 00493, menikö oikein?

 

-Paavo

 

493.jpg

 

Jos sulla on tämän näköinen etujousitus niin se on 1302/1303.

VW1302MacPherson.JPG

 

Jos ei niin onko sulla täyttöreikä oikean lokarin päällä.

 

Jos on niin sitten sinulle kuuluu tuo tankki minkä linkitin jo tuolla ekassa viestissä.

Link to comment

Ennen kuin tilaat uuden tankin niin kannattais nyppästä se vanha ulos ja tarkastaa tankilta lähtevä bensalinja. omassa oli kumiletkun pätkä joka muuttui pölyksi kun siihen koski. Samalla tietysti näät jos ko alueella on jotain muuta mitä puutuu/on rikki ja saat samaan tilaukseen

Link to comment

Kyllähän se niin on että jos vanhan Made In Germany osan voi kunnostaa niin näistä halvimmista Taiwan R.O.C.K/Prasilia/Mehiko paskoista kannatta pysyä erossa. Yleensä siinä on vähemmän vaivaa, kuin koittaa tehdä repropaskasta käypästä osaa. Eri asia sitten jos saa Saksalaista tai laaadukasta amerikkalaista osaa järkihintaan. Esim. tuo Tanhiksen linkittämä tankki näyttää jo kuvassa niin norsun nussimalta, etten ihmettelis vaikka vuotais saumat jo uutena tai jos edes menee alkuperäsen tankin reikään ilman rälläkkää tai pajavasaraa.

Link to comment
Kyllähän se niin on että jos vanhan Made In Germany osan voi kunnostaa niin näistä halvimmista Taiwan R.O.C.K/Prasilia/Mehiko paskoista kannatta pysyä erossa. Yleensä siinä on vähemmän vaivaa, kuin koittaa tehdä repropaskasta käypästä osaa. Eri asia sitten jos saa Saksalaista tai laaadukasta amerikkalaista osaa järkihintaan. Esim. tuo Tanhiksen linkittämä tankki näyttää jo kuvassa niin norsun nussimalta, etten ihmettelis vaikka vuotais saumat jo uutena tai jos edes menee alkuperäsen tankin reikään ilman rälläkkää tai pajavasaraa.

 

Tottakai kannattaa ekaksi yrittää etsiä käytetty orkkis niinkuin tuolla ylhäällä vähän vihjailinkin. Mutta sen täytyisi sitten olla hyvä ja hyvät orkkis tankit alkaa olemaan harvinaisuus.

Link to comment
Guest Jussinbussi
Kyllähän se niin on että jos vanhan Made In Germany osan voi kunnostaa niin näistä halvimmista Taiwan R.O.C.K/Prasilia/Mehiko paskoista kannatta pysyä erossa. Yleensä siinä on vähemmän vaivaa, kuin koittaa tehdä repropaskasta käypästä osaa. Eri asia sitten jos saa Saksalaista tai laaadukasta amerikkalaista osaa järkihintaan. Esim. tuo Tanhiksen linkittämä tankki näyttää jo kuvassa niin norsun nussimalta, etten ihmettelis vaikka vuotais saumat jo uutena tai jos edes menee alkuperäsen tankin reikään ilman rälläkkää tai pajavasaraa.

 

 

Komppaan tätä 100%sesti. Kyllä melko monta vitunhuutoa olisi säästynyt jos olisi tämän aikanaan sisäistänyt.

Link to comment
Guest Toheltaja

tankkiin sitruunahappovesi, jos tulee läpi niin sopivaan jätesäkkiin että ei lattiat kastu. Muutaman päivän jälkeen sitten huuhtelu ja sinolilla viimeiset kosteudet veks tuulettaen. Jos ei oo ihan sormen mentäviä reikiä niin hartsilla saa tilkittyä, kuten inertallakin, mitä tulet tarvitsemaan pohjamaalauksessa kuitenkin. Se tukkii tähtitaivaan hyvin ja kuivuttuaan kestää bensat yms liuottimet hyvin. Sillä monet ammattilaiset pinnoittaa vanhoja lämmitysöljysäiliöitä jne... Mulla ny ollu vuosia parissa autossa tolla sinetöity tankki ilman ongelmia, 3 vuotta moottoripyörässäkin jossa oli ihan nuppineulan mentäviä reikiä alkujaan.

Link to comment
tankkiin sitruunahappovesi, jos tulee läpi niin sopivaan jätesäkkiin että ei lattiat kastu. Muutaman päivän jälkeen sitten huuhtelu ja sinolilla viimeiset kosteudet veks tuulettaen. Jos ei oo ihan sormen mentäviä reikiä niin hartsilla saa tilkittyä, kuten inertallakin, mitä tulet tarvitsemaan pohjamaalauksessa kuitenkin. Se tukkii tähtitaivaan hyvin ja kuivuttuaan kestää bensat yms liuottimet hyvin. Sillä monet ammattilaiset pinnoittaa vanhoja lämmitysöljysäiliöitä jne... Mulla ny ollu vuosia parissa autossa tolla sinetöity tankki ilman ongelmia, 3 vuotta moottoripyörässäkin jossa oli ihan nuppineulan mentäviä reikiä alkujaan.

 

Niin, onko tuohon tankin paikkaamiseen riittänyt, että sen inertan on vetänyt pelkästään ulkopuolelle, vai voiko sillä pinnoittaa tankin sisäpuoleltakin?

Link to comment
Kyllähän se niin on että jos vanhan Made In Germany osan voi kunnostaa niin näistä halvimmista Taiwan R.O.C.K/Prasilia/Mehiko paskoista kannatta pysyä erossa. Yleensä siinä on vähemmän vaivaa, kuin koittaa tehdä repropaskasta käypästä osaa. Eri asia sitten jos saa Saksalaista tai laaadukasta amerikkalaista osaa järkihintaan. Esim. tuo Tanhiksen linkittämä tankki näyttää jo kuvassa niin norsun nussimalta, etten ihmettelis vaikka vuotais saumat jo uutena tai jos edes menee alkuperäsen tankin reikään ilman rälläkkää tai pajavasaraa.

 

 

Komppaan tätä 100%sesti. Kyllä melko monta vitunhuutoa olisi säästynyt jos olisi tämän aikanaan sisäistänyt.

 

Minä kans komppaan tätä satanolla!

 

Hyviä käytettyjä tankkeja löytyy aivan varmasti...

Link to comment
  • 4 weeks later...

Onko mitään syytä miksei bensalinja tankilta kaasarille saakka voisi olla kumiletkua koko matkan? Ts. onko joku isompi syy laitaa iso osa bensalinjasta metalliputkea?

Link to comment
Onko mitään syytä miksei bensalinja tankilta kaasarille saakka voisi olla kumiletkua koko matkan? Ts. onko joku isompi syy laitaa iso osa bensalinjasta metalliputkea?

 

Kumiletku on se linjaston ns heikkolenkki eli hapertuu helposti, jopa vuodessa jos menee ostamaan huonoa letkua. Eli se on ihan turvallisuus aspekti että se on mahd suuren osan metalliputkea.

 

Se olisi varmaan alunperin kokonaan metallia jos sellainen olisi helppo toteuttaa.

Link to comment
Onko mitään syytä miksei bensalinja tankilta kaasarille saakka voisi olla kumiletkua koko matkan? Ts. onko joku isompi syy laitaa iso osa bensalinjasta metalliputkea?

 

Kumiletku on se linjaston ns heikkolenkki eli hapertuu helposti, jopa vuodessa jos menee ostamaan huonoa letkua. Eli se on ihan turvallisuus aspekti että se on mahd suuren osan metalliputkea.

 

Se olisi varmaan alunperin kokonaan metallia jos sellainen olisi helppo toteuttaa.

 

Mulla on kumiletkua pitkät pätkät brittipiiraissa, ja isompi ongelma on metalliputket, tuppaavat ruostumaan ja ovat vielä vähän hankala vaihtaa.

 

Eli kuplaan tulee normaalia hyvälaatuista letkua koko matka.

Link to comment
Eli kuplaan tulee normaalia hyvälaatuista letkua koko matka.

Kuplassa putki ruostuu hyvin harvoin puhki, toki niitäkin on käynyt. Nykybensoille sopivaa kumiletkua ei tunnu löytyvän mikä varmuudella kestäisi, mutta varmaan sellaisiakin on.

 

Meinasitko vetää letkun tunnelin kautta, kuten alkuperäinen, vai suoraan lattiaa pitkin? Jos vedät tunnelin kautta niin voi olla takana ahdasta porata isompi reikä että letku ja läpivientikumi mahtuu reikään, jos ei meinaa oikaista ja jättää letkua suoraan terävää reunaa vasten..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...