Jump to content

Startin riittävyydestä


Guest immi

Recommended Posts

Ongelmana on strokerin heikko käynistyminen lämpimänä, startti ei jaksa pyörittää. Kylmänä pyörittää komeasti. Startin pusla on jo vaihdettu ja se auttoi vähän mutta ei taaskaan pyöri kauniisti lämpimänä.

 

Pitäiskö vakio startin riittää? Ostanko uuden? Vai olisko ratkaisu joku korkeamman väännön omaava startti? Mikä?

 

Voisiko vika olla jossain muualla kuin startissa?

Link to comment
Ongelmana on strokerin heikko käynistyminen lämpimänä, startti ei jaksa pyörittää. Kylmänä pyörittää komeasti. Startin pusla on jo vaihdettu ja se auttoi vähän mutta ei taaskaan pyöri kauniisti lämpimänä.

 

Pitäiskö vakio startin riittää? Ostanko uuden? Vai olisko ratkaisu joku korkeamman väännön omaava startti? Mikä?

 

Voisiko vika olla jossain muualla kuin startissa?

 

Vakiostartin pitää riittää.

 

Moottorin ylikuumeneminen saa aikaan tota.. testaa nyt ekana vaikka, että onko moottori kylmänä yhtä jäykkä pyörittää KÄSIN kuin kuumana.

Pyöritä hihnasta tai jommankumman hihnapyörän pultista avaimella. Sytytysvirta POIS :)

 

Moottorin lämmöt johtuvat metallia pitkin myös startille asti, joka lämmetessään liikaa takkuaa myös.

 

Automaattikuplan startti on vahvempi ja siinä on oma tukilaakeri, joten se ei käytä puslaa ollenkaan. Vähemmän potentiaalisia ongelmakohtia.

 

P.S. moottori voi olla ylikuumentunut vaikka öljynlämpötilamittari näyttäisi pakkasta ;)

 

Jan

Link to comment

Jos on kunnon venajouset, paljon nostoa ja kunnon puristussuhde, niin ei vakio startti tahdo jaksaa. Pakun startista saa apuja, vaatii hieman työtä. Sitten on myös High Turque startit, joilla pyörii liki mikä vaan. Mulla on kisakoneen jatkona sellainen. Hidasteena saattaa olla hinta.

Link to comment

Moottori lämpenee sopivasti, ja pyörii kuumanakin täysin normaalisti, joten sen piikkiin ongelmaa ei voi laittaa.

 

Uusi startti täytyy ilmeisesti ostaa, ja sellainen mieluiten joka ei vaatis näin ajokaudella hirveetä asentelua.

 

Saa tarjota noita voimakkaampia startteja jos löytyy nurkista, parempi kai se on semmonen hankkia niin pärjää tulevaisuudessakin....

Link to comment

ostin tollasen mitä aircooled kauppaa. ja nyt kyllä lähtee pyörii!!. Mulla oli aina ennen akku aivan loppu kun sai startata ja just ja just läks käyntiin.

 

Suositeltava hankinta!!

Link to comment
Guest Toheltaja

paitsi ettei pyöritä tarpeeksi kaikille ruiskuille kierroksia että lähtisivät pelaamaan. Tämän kuulin juuri eräältä asiakkaaltamme. Hän laittoin diesel golfin startin joka pyöritti lähemmäs 1000 kierrosta minuutissa, joilloin kone hörähti käytiin. Hi-torgue jaksaa kyllä, mutta ei välttämättä riittävän kovia kierroksia.

Link to comment
paitsi ettei pyöritä tarpeeksi kaikille ruiskuille kierroksia että lähtisivät pelaamaan. Tämän kuulin juuri eräältä asiakkaaltamme. Hän laittoin diesel golfin startin joka pyöritti lähemmäs 1000 kierrosta minuutissa, joilloin kone hörähti käytiin. Hi-torgue jaksaa kyllä, mutta ei välttämättä riittävän kovia kierroksia.

 

 

joo sen alennusvaihteen idea on saada enemmän vääntöä, välityssuhdetta muuttamalla, mutta samalle tippuu kierrokset.

 

Jan

Link to comment
paitsi ettei pyöritä tarpeeksi kaikille ruiskuille kierroksia että lähtisivät pelaamaan. Tämän kuulin juuri eräältä asiakkaaltamme. Hän laittoin diesel golfin startin joka pyöritti lähemmäs 1000 kierrosta minuutissa, joilloin kone hörähti käytiin. Hi-torgue jaksaa kyllä, mutta ei välttämättä riittävän kovia kierroksia.[/quote

 

Rohkenen olla eri mieltä. Mulla on kisakoneessa 14:1 puristukset, todella jäykät jouset, paljon nostoa ja asteita JA Hestecin ruiskut. Ja tämä hörähtää helposti käyntiin. Väittäisin että vikaa on jossain muualla, kuten esim männänrenkaat puhaltaa ohi ja painetta ei synny syttyäkseen. Tai liian raju nokka ja liian vähän peruspuristussuhdetta, tai jotain tämän tyylistä.

Link to comment

On olemassa ruiskuja jotka ei avaa bensansyöttöä lainkaan ellei moottorissa ole vähintään tietty määrä kierroksia. Kaikki ei ole tietenkään sellaisia, mutta sarjatuotantoautoista löytyy.

 

Jan

Link to comment

Minkäs diesel-golfin startti se istuikaan helpoiten kuplan lootaan ja onko niiden tehoissa eroa?

 

I Diesel-1,5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2562 124.00 ??? P20

I Diesel/TD-1,6 80--83. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-2563 110.00 ??? P20

II Diesel/TurboD 84--91 (ei Automatic). . . . . . . . . . . 13-2564 119.50 ??? P20

III 1,9-TurboD --94 (myös TDi jos automvaiht). . . . . . . 13-2695 120.00 ??? P50

III 1,9-TurboD 95-- (myös TDi jos automvaiht). . . . . . . 13-2582 144.00 ??? P50

III 1,9-TDi 95-- (ei automaattivaihteiset). . . . . . . . . 13-2683 114.00 ??? P50

 

t. Mika

Link to comment
Guest Toheltaja

suoraan ei mene mikään, kiinnitysreiät ei täsmää, mutta toista viilailemalla sopii. Lisäksi solenoidi on isompi, pitää narskutella aika isolla handulla lootan poskesta veke et mahtuu sekin.

Link to comment
On olemassa ruiskuja jotka ei avaa bensansyöttöä lainkaan ellei moottorissa ole vähintään tietty määrä kierroksia. Kaikki ei ole tietenkään sellaisia, mutta sarjatuotantoautoista löytyy.

 

Jan

 

 

Kaikenmaailman leluruiskuja! Varmaan joku mekaruutta.... :DD

Link to comment

Se 6V starttiraukka on aika tehokas peli kun sen teho nousee 4 kertaa kun jännite tuplataan. Eli jos se on suuruusluokkaa 350W@6v niin kun syöttää sille 12v siitä irtoo 1,4kW! Ja ilmeisesti se kestää yllättävän pitkään. Jotkut suosittelee solenoidin vaihtamista 12V versioon koska siinä ei ole hyötyä suuremmasta tehosta. Ja -67:stahan niitä 6v startteja 130 hampaiselle v-pyörälle saa.

Link to comment
Guest KAAPO

Omaan autooni laitoin aikoinaan 80-luvun alun diesel Golfin startin - siinä lootasta ei tarvinnut työstää yhtään. Solenoidi tulee ns kello 12.00 kohdalle erona kuplan starttiin. Solenoidin ja hattuhyllyn pohjan väliin jäi noin 6mm väli. Dieselin startin kiinnitysreikiä piti hieman muotoilla koska reiät eivät ole starttiakselin kanssa aivan samassa linjassa kuten kuplassa.

Tehoa piisaa!

Link to comment

Vasta kasatut padat herkistyvät merkittävästi ekan 500 km sisään, liekö sitten männänrenkaiden ja nostajien sisäänajosta kiinni? Just läjättynä semmoinen pidemmänmallinen 12V startti jaksoi just ja just pyörittää padan käyntiin, nyt 2000km myöhemmin startti pyörittelisi vaikka lopun päivän pataa.

 

Joskus kun purin startin hiiliosan, huomasin että siellä olisi ollut pidikkeet neljälle hiilelle ja paikallaan vain 2. Sähköjuttuja joku paremmin tunteva voisi kertoa että voiko sinne asennella lisää hiiliä, onko siitä mitään etua? 6V startissa oli just samanlaiset pidikkeet (4 kpl), lyhyemmän mallisessa startissa oli vaan 2 hiilipidikettä.

 

...tuo pidempi startti vaikutti muutenkin rakenteeltaan olevan kuin 6V ja 12V startin välistä, ts. 12V käämit laitettuna 6V kuoriin mutta 12V rattaalla. Liekö oikea spekulaatio.

 

Puavo@ dwl.fi

Link to comment
  • 16 years later...
On 7/22/2005 at 12:19 PM, DWL_Puavo said:

Vasta kasatut padat herkistyvät merkittävästi ekan 500 km sisään, liekö sitten männänrenkaiden ja nostajien sisäänajosta kiinni? Just läjättynä semmoinen pidemmänmallinen 12V startti jaksoi just ja just pyörittää padan käyntiin, nyt 2000km myöhemmin startti pyörittelisi vaikka lopun päivän pataa.

 

Joskus kun purin startin hiiliosan, huomasin että siellä olisi ollut pidikkeet neljälle hiilelle ja paikallaan vain 2. Sähköjuttuja joku paremmin tunteva voisi kertoa että voiko sinne asennella lisää hiiliä, onko siitä mitään etua? 6V startissa oli just samanlaiset pidikkeet (4 kpl), lyhyemmän mallisessa startissa oli vaan 2 hiilipidikettä.

 

...tuo pidempi startti vaikutti muutenkin rakenteeltaan olevan kuin 6V ja 12V startin välistä, ts. 12V käämit laitettuna 6V kuoriin mutta 12V rattaalla. Liekö oikea spekulaatio.

 

Puavo@ dwl.fi

Tähän kysymykseen etsin tallissa vastausta. On 6v Startti 4 hiilellä, 12v Startti 4 hiilellä ja 2 hiilellä. Minkä fiksaan strokeriin? 

Link to comment
1 hour ago, pas2 said:

Tähän kysymykseen etsin tallissa vastausta. On 6v Startti 4 hiilellä, 12v Startti 4 hiilellä ja 2 hiilellä. Minkä fiksaan strokeriin? 

Fiksaa kaikki myy ne ja osta niillä rahoilla hi torque startti. Tai skoda felicia...

Edited by Tutkija
Link to comment

Ostin uuden puslan starttiin, oli väljä tuossa 2-hiilisessä, vaihdoin sen ja uudet hiilet omasta ehtymättömästä hiilivarastosta ja niputin.

Koepenkissä ei toiminut ja netistä löysin räjäytyskuvan, että vissiin prikat pistin väärään kohtaan.

 

Sitten otin 4-hiilisen 12v startin  käteen ja kunnostelin ja pistin kiinni. Toimii. 

 

6v startti näytti sisältä ehjältä, pitää se niputtaa, testata ja myydä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...