Jump to content

Rust Converter?


Recommended Posts

Miten tämmöiset mömmöt reagoi ehjän maalipinnan kanssa? Maalia ne on kai ruosteentappajatkin. Lähinnä mietin käyttöä auton julkisivuremontissa, jossa ei maalata koko autoa.

Link to comment

Itse olen levittänyt CRC vastaavaa ainetta aina kun on joutunut jotain paikkaileen, taitaa olla fosforihappoa. Ei sen parempaa kokemusta ole kun on vasta alle vuosi sillä läträtty. Haisee ainakin ihan jäätävälle. Vielä ainakin pysynyt ruoste loitolla mihin sitä on vedetty.

Link to comment

Minä tykkän myös tuosta CRC:n mömmöstä. Joskus kokeillut muitakin, mutta tuo on tuntunut vakuuttavammalta. En tiedä johtuuko pelkästään siitä, että se on vähän kalliimpaa.

Mun kokemus on että ruostumista nuo ei estä, mutta hidastaa kyllä.

Link to comment

Miulla ollut CRC:tä vastaavaa Fertania, oon sitä sivellyt ja sumutellut nimenomaan sellaisiin saumoihin jonne maali ei välttämättä tunkeudu. Saumojen ja puhtaaksi pyyhittyjen pintojen väliaikaiseen suojaamiseen myös hyvä mutta aika sotkuinen keino. Kun ne kostuttaa kuten ohjeissa lukee, tulee irtoruosteesta ja siitä fertanista itsestään sinimustaa ja pirusti sotkevaa väriä.

 

Samoin tuota sumuttelin sumutin/pumppupullolla sellaisiin paikkoihin mihin jäi vielä hiomisen jälkeen pientä pintaruostetta esim. rokon pohjalle sen jälkeen kun rälläkkä-teräsharjalla on hangannut puhtaaksi. Mustaksi nekin vähät ruosteet muuttui, ja poispyyhkimisen jälkeen epoksia päälle. Uskottelen kovasti itselleni että nyt se ei lähde kukkimaan, tai ainakaan epoxin+uretaanimaalikerrosten läpi, ennemmin sit pellin läpi :)

 

Purkin kyljessä luvattiin että pysyy pintamaalattavana puoli vuotta, no sitä testasin lystillä ruosterokkoisen golffin oveen. Mustaksi meni, ja ulkona pysyi mustana vesisateessa pari kuukautta. Kun pyyhin pois, tuli kirkas (musta) metalli vastaan, eli kyllä se ruosteen sen aikaa pois piti ihan sellaisenaankin, ja kesällä pihalla.

 

Hiekkapuhallettuun pintaan tuo ei oikein toimi, kun sen sitten kostuttaa niin värjäytyy keltaruskeaksi joka miusta viestii jo ruosteesta.

 

Maalipintaan tuo ei tartu eikä vaikuta, mutta värjää kyllä kaiken vähänkin huokoisen kun saa kosteutta.

 

Haisee muuten hieman punaviiniltä, se on ilmeisesti parkkihappoa (tannic acid).

 

Mulle fertania tuli litran pullo englannista aikoinaan, saahan sitä Suomestakin mutta perhana kun tehdas ei vastaa miun sähköposteihin...

 

Puavo

Link to comment
  • 7 years later...
  • 8 months later...

Viestiketjun aloitus vuonna 2014, minkälaisia pitkän ajan kokemuksia kyseisestä tuotteesta harrastelijoilla on tähän mennessä?

Jos esim. lokasuojien  yms. kääntöpuolelle (jonne ei välttämättä pääse hiekkapuhaltamaan) poistelisi irtoruosteet ja käsittelisi rust converterilla ja epoksi-pohjalla + joku pintamaali, niin onko oletettu elinikä ehostuksella  2 vuotta vai 10 vuotta... 🤔

Link to comment

Fertania vedetty bussivolkkarin pohjaan >>5v sitten, edelleen se on musta niistä kohdista joista se mustaksi silloin jäi kun ei tuolla talvella ajella. Pitäisi vetää uusi kierros, muutama uusi kohta on ruostunut.

 

Fosforihapon (eli ns. happomaalin) reaktio on tunnettu  ( rautaoksidi + fosforihappo -> rautafosfaattia + vettä ) ja rautafosfaattihan ei välitä vedestä  tuon taivaallista, järvimalmia kun on. Pysyy myös kokolailla hyvin kiinni ja ruosteen hiomisen jälkeen jos/kun jää montun pohjalle ruostetta niin tuolla sen saa stabiloitua niin että pysyy. Heikko happo, ei pure puhtaaseen peltiin oikeastaan lainkaan, joten sen voi joko pestä pois tai jättää pohjamaalin alle.

 

Sen ostaminen ruosteenmuuntoaineena vaan on kallista kun sitä saa ihan sellaisenaankin, viimeksi ostin Rainbowin kalkinpoistoaineena, 0,5l pullo 3e tms. ja 10% fosforihappoa. Toimii, kokeiltu on.

 

Tuosta sitten vähän jyrkempää jos haluaa itse lantrailla:

https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85--1l-laimennettava-uph001

 

Tuon viskositeetti on ihan veden luokkaa, joten vanhan liiton tekniikka on uittaa pari liivatelehteä sekaan, jolloin tulee mukavaa hyytelöä, joka pysyy pystypinnassakin kiinni.

 

Sitruunahapolla tai elektrolyysillä sitten ruosteita pois, fosforihappo ei ruostetta liuota, joten se on stabilointitavaraa jäännösruosteen taltuttamiseen.

Edited by Kharon
  • Like 2
Link to comment

Tuo 85% on paljon paksumpaa sellaisenaan ja pysyy pensselöitynä pystypinnallaki. Jotkuhan tekee jotain liisterisotkuja myös näiden happojen kanssa ja ilmeisesti toimii myös.
Itse ihan raakanakin pensselöiny tuota pinnoille eikä tee puhtaalle pellille sekään mitään, kuivuu vaan huomattavasti hitaammin ku lantrattu jos ei voi/halua pestä pois.
Fosforihapon kanssa jos teräsharjaa niin saa tehokkaasti pois ruosteet, toki vaatii käsitöitä ja isoimmat ruosteet kannattaa ottaa jo karkeemmilla keinoilla etukäteen.

  • Like 1
Link to comment

Kiitos vastauksista! 

Eli huoletta voi siis jättää ruosteenmuuntimet ja fosforihapot vaikka epoksimaalin alle pohjassa/ lokarien sisäpinnassa (toki varmaan kannattaa poistaa teräsharjalla kuivuneet ylimääräiset pinnalta), ja tuskin tulee kummittelemaan muutamaan vuoteen...

 

Talvellahan näillä ei ajella enää, eli tavallaan aika on jo pysähtynyt, mutta toki sitä vettä saattaa joskus sataa Suomen kesässäkin 😆

 

Tuo CRC:n ruosteen muunnin jättää puhtaalle metallipinnalle nihkeän (mustan) kalvon... onko tuohon mitään pätevää ainetta jolla sen saisi poistettua helposti (muutoin kuin mekaanisesti)?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...