Jump to content

juniksen etuakselin kavennus


Guest tiedoton

Recommended Posts

Aloitettu matka volkkarien ihmeelliseen maailmaan.Kysymyksiä piisaa joten aloitetaan tällä.Ajoneuvo on 65 junis.Jos/kun etupäätä madaltaa(ei mitään tontti hommaa) ja ajatuksena olisi levyjarrut; tarviiko/paljonko etuakselia pitää kaventaa,jotta pyörät pyörisi/toimisi ja olisivat noin normaali kohdassa koriin nähden?

Link to comment
  • 6 months later...

ratsastetaan tällä kysymyksellä kun on jo kerran olemassa.

 

Jos vaihtaa iskaritolpat leikkeleiksi niin 2" kavennus tulis ihan itsesestään... mutta pitääkö kavennus tehdä "keskeltä", onko juniksessa samat neulalaakeri olakkeet kuin kuplassa?

Link to comment

Pelkästään leikkeleillä ei keula kavennu :)

Mutta olikohan 64 ja uudemmat neulalaakereilla?

Jos neulalaakeri pesät sohlot, kannattaa pätkästä päistä ja sorvaa neulalaakereiden tilalle uudet puslat.

 

Mä tein tästä Ertalon LFX matskusta, kokemusta tältä kesältä vain 12tkm verran, mutta toistaiseksi olen ollut materiaaliin oikein tyytyväinen.

 

Tangot Ertalon LFX

Vihreä

Valettu öljyseosteinen laatu

Itsevoiteleva, pieni kitkakerroin ja erinomainen kulutuskestävyys

Käyttölämpötila: -20...+105°C

Tiheys g/cm³: 1,135

Kitkakerroin: 0,15

Käyttökohteet: Koneenrakennus, laakerit , liukupinnat

Käyttökelpoinen rajavoitelu ja kuivakäyntiolosuhteissa

 

Kannattaa tutkia Etran tekniset muovit katalogia..

http://www.etra.fi/uploads/pdf/Muoviluettelo2010pdf.pdf

 

-Pete-

Link to comment

juu, ei kavennu pelkillä leikkeleillä ei, mutta helosti sais siinä yhteydessä akselit päistä poikki ja sitten kaventuis :)

 

noh, pitää purkaa etuakseli, kun kuitenkin pitää entistää se samalla kun laittaa levyt eteen... laite on -67, eli tod. näk siellä on juurikin nuo neulalaakerit. Ja jos siellä on neulalaakerit niin ei kauheen mielellään lähtis terrorisoimaaan niiden pesiä, sen takia ajattelin että kavennus olis järkevin tehdä keskemmältä holkkien kanssa ja tigillä...

 

mutta jos perusleveydellä pärjää lievän madalluksen kanssa, lanaa ei tuu kun se on kuitenkin paha ajettava kovemmassa vauhdissa, ja jos tolpat ehjät niin saattaa olla että jää kaventamatta?

 

-Petri-

 

Pelkästään leikkeleillä ei keula kavennu :)

Mutta olikohan 64 ja uudemmat neulalaakereilla?

Jos neulalaakeri pesät sohlot, kannattaa pätkästä päistä ja sorvaa neulalaakereiden tilalle uudet puslat.

 

Mä tein tästä Ertalon LFX matskusta, kokemusta tältä kesältä vain 12tkm verran, mutta toistaiseksi olen ollut materiaaliin oikein tyytyväinen.

 

Tangot Ertalon LFX

Vihreä

Valettu öljyseosteinen laatu

Itsevoiteleva, pieni kitkakerroin ja erinomainen kulutuskestävyys

Käyttölämpötila: -20...+105°C

Tiheys g/cm³: 1,135

Kitkakerroin: 0,15

Käyttökohteet: Koneenrakennus, laakerit , liukupinnat

Käyttökelpoinen rajavoitelu ja kuivakäyntiolosuhteissa

 

Kannattaa tutkia Etran tekniset muovit katalogia..

http://www.etra.fi/uploads/pdf/Muoviluettelo2010pdf.pdf

 

-Pete-

Link to comment

Jos omassa akselissa olisi ollut neulalaakeripesät ehjät, olisin myös pätkäissyt keskeltä.

Etuna myös saada helpommin keski nikale säädettävään muotoon..

(ja säästyy myös ne pesät)

En tiedä miksi sitä akseliputkea ei voisi kaventaa mistä vaan?

 

Ennen kun kavennat kannattaa miettiä jarru / vanne kombo (ET) selväksi.

Maksimi öky kavennus aivan turhaa.

 

-Pete-

 

Edit: Etu/taka akseliputkien katkaisussa erinomainen apuväline on, Ridgid putkileikkuri.

Tulee pommin varmasti suorat katkaisut.

Link to comment

Hyvä että joku kertaalleen asian tehnyt ohjaa oikealle ladulle. Saattaa ollakkin niin ettei tarvi kaventaa ollenkaan etuakselia. tulossa possun napa ja levy... tarkemmin kun tsekkailin niin vanne on 4,5" foossi ja et 45.

 

noh joutunee joka tapauksessa ottamaan akselin lattialle tarkastukseen kun koppa menee kuitenkin grilliin. Taka-akselin suojaputken kanssa joutunee kuitenkin putkenkatkaisijaa käyttämään :)

Link to comment

Tosiaan omissa suunnitelmissa on se että kavennan akselin keskeltä jolloin saa alkuperäiset pesät säilytettyä akselin päässä ja ei tarvitse ruveta sorvailemaan/sovittelemaan uusia kustomi puslia akselin päihin.

 

Samalla saa otettua keskipalat kokonaan irti ilman lämpöä ja väkivaltaa ja asennettua uuten paikkaansa mutta tietty pitää olla aika tarkka mitan kanssa että homma onnistuu jos ei mitään 6" kavennettua mene tekemään. Ja mitä tulee kestävyyteen jos sen keskeltä katkaisee niin ei sieltä mitään irtipoikki radikaalisti mene vaikka millaisilla pulunpaska hitsauksilla sen uudestaan kasaan parsisikin koska akselin sisällä on jousilatta ja putki on molemmista päistään pultattu kiinni runkoon.

 

Niin ja laitetaan nyt vielä jälkimaininta että on varmasti kovatoisesmpi kaventaa keskeltä mutta jos itselleen tekee niin miksipä ei.

Link to comment

Nii joo enpä tosiaan oo ikinä hiffannu että keskeltäkin voi kaventaa, jotenkin pitänyt sokeasti kiinni siitä ajatuksesta että ei tarvis enempää katkoa akseliputkia ja taas hitsata kasaan. Mut varmasti näppärä keino jos pitää puslat/lakrut paikoillaan.

 

Itellä just nyt työn alla pusla-akselin kavennus. Ja samalla akseli nousee koriin nähden ylöspäin.

 

-Ensin purku yms. Keski palat oli jo aikoinaan vapautettu ku olin avikset laittanut.

-Sopivalla ulkohalkaisijalla olevalla putkella taoin puslat ulos akselista keskipalaa hyödyntäen.

-Itse jätän akselin alkuperäistä pääty koteloa jäljelle kun oli niin hyvä kuntoinen+ ei tarvii arpoa mittojen kanssa kun päätylaput asettuu oikealle kohdalle väkisinkin.

 

Akselin nostoa silmällä pitäen joudun tekemään uusiksi myös Vaihdetangon, lämmin ilmakotelon, käsijarruvaijereiden reitit. Ja myös tehdä reilusti tilaa simpukan ja apusimpukan väliselle tangolle ylöspäin koska simpukkaa olin jo nostanut maksimit niin ettei lattiaa ole muokattu.

Syy miksi kavennan on että 944 navat levittää n.15-20mm ja 5,5 fuksi yhdessä tekee sen että Doglegin runko meni jo puhki Norjan reissulla..

post-587-13888369793078_thumb.jpg

post-587-13888369793599_thumb.jpg

Link to comment

Itellä just nyt työn alla pusla-akselin kavennus. Ja samalla akseli nousee koriin nähden ylöspäin.

 

 

Onko noissa uusissa päädyissä lisätty casteria? Itellä on juuri purkautumassa juniksesta akseli lattialle lisäcasteria "asennusta" varten.

(Alemman putken siirto eteenpäin)

Avikset ja kavennus on jo, mutta taitaa nykytrendi droppiakselivalmistajilla olevan jonkun asteen casterin lisäys.

Link to comment

Juu kyllä on lisätty. Itsekin tähän hommaan lähin jotta saa ajo-ominaisuuksia paremmaksi,mutta korottamaan en myöskään ala. Yhden kesän kun vetää sen 7tuhatta kilsaa kivireellä niin alkaa pikkuhiljaa toivomaan mukavempia kilometrejä:/

Link to comment
Hyvä että joku kertaalleen asian tehnyt ohjaa oikealle ladulle. Saattaa ollakkin niin ettei tarvi kaventaa ollenkaan etuakselia. tulossa possun napa ja levy... tarkemmin kun tsekkailin niin vanne on 4,5" foossi ja et 45.

 

noh joutunee joka tapauksessa ottamaan akselin lattialle tarkastukseen kun koppa menee kuitenkin grilliin. Taka-akselin suojaputken kanssa joutunee kuitenkin putkenkatkaisijaa käyttämään :)

 

Jos noilla navoilla ja vanteilla meinaat on turha kaventaa. Mun äxä doppelissa on vakiolevee akseli samoilla navoilla ja siihe kävi puhelinkiekkavanteet 6x15 et52 ongelmitta. Rengastuksena muistaakseni 175/50 15..

Link to comment
  • 2 months later...
  • 5 weeks later...
  • 1 year later...

No mites sopiiko varhaispallon (pallonivel, rumpujarru) etuakseliston putket junakeulan keulan heiluvarsiin eli voiko noita risteyttää?

Eli ottaisin varhaispallon putket ja junakeulan muut kilkkeet. Tarkotuksena samalla laittaa uudet päätylaput ja kaventaa 4".

Edited by eturauhanen
Link to comment

Ei mene heittämällä, muistaakseni varhaispalliksen vääntövarret 5-6mm paksummat kuin juniksen. Tietty käy jos sorvailet holkit, homman järkevyyttä en sitten tiedä. Varhaispalliksen akseli käy suoraan mutta korottaa n. 10cm.

Link to comment

Ainut järki tuossa varhaispallon akselissa taitaa olla se että siihen saisi sitten myöhäispallon levyjarrutukivarret ja levyjarrut kiinni. Mutta kun noita pallojen jarruongelmia ja osien hintoja on katsonut niin taitaa csp:n levyjarru settikin ruveta näyttämään bolt on ratkaisuna fiksummalta.

Link to comment

Jos kavennat akselia, niin kavennat myös vakaajaa..

Orkkis juniksen vakaajaa joutuu muutoinkin modaamaan (madalletussa) koska muuten vakaaja sojoittaa suht vaarallisesti alaspäin.

 

Summasum, oikeestaan se ja sama mitä orkkis vakaajaa käyttää madalletussa/kavennetussa, vaihtoehtona löytyy myös valmiiksi tehtyjä reproja

 

-Pete-

Link to comment

Oliko kaikkien junisvuosimallien vakaaja kiinni klemmareilla päästä kiinni tukivarsissa sen panta/kumikiinnikkeen lisäksi?

Kuitenkin jo palliksen vakaajat on pultilla päistä kiinni alatukivarsissa + se panta/kumi kiinnike.

Päiden muoto kuitenkin eri näissä kahdessa kiinnitysversiossa.

Link to comment
  • 8 months later...

Jos kavennat akselia, niin kavennat myös vakaajaa..

Orkkis juniksen vakaajaa joutuu muutoinkin modaamaan (madalletussa) koska muuten vakaaja sojoittaa suht vaarallisesti alaspäin.

 

 

On mietityttänyt tuo vakaaja, olen meinannut ottaa sen kokonaan pois. Mun -66 juniksessa on siis flipatut olat ja säätöakseli, mutta vakaaja on ihan alkuperäinen. Mitä tuolle voi tehdä? (Muuta kuin ottaa kokonaan pois)

Link to comment

On mietityttänyt tuo vakaaja, olen meinannut ottaa sen kokonaan pois. Mun -66 juniksessa on siis flipatut olat ja säätöakseli, mutta vakaaja on ihan alkuperäinen. Mitä tuolle voi tehdä? (Muuta kuin ottaa kokonaan pois)

En nyt ihan 100% varmuudella muista että saiko juniksen vakaajan flipattua ympäri.

Link to comment

On mietityttänyt tuo vakaaja, olen meinannut ottaa sen kokonaan pois. Mun -66 juniksessa on siis flipatut olat ja säätöakseli, mutta vakaaja on ihan alkuperäinen. Mitä tuolle voi tehdä? (Muuta kuin ottaa kokonaan pois)

 

Mun mielestä "normaali-ihmisen" ajossa, vakaaja suht turha.. ?..

Mutta lain puolesta-66 junassa pakollinen?? (ehkä en tiedä.)

 

Muotoilu onnistuu tosiaan Punkalla helpoiten tai teetättää samassa paikassa uuden.

Vakaajaa hyvä saada pokattua siten, että ajokorkeudessa suurinpiirtein apusimpukan rasvanipan kohdalla. 

Omaa pokkasin n.10-20mm tukivarsien etupuolelta, käytä hitspuikkoa/lankaa mallina niin hyvä tulee.

 

-Pete-

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...