Jump to content

usko meinaa loppua.


Guest py_ry

Recommended Posts

Guest py_ry

nyt meinaa usko ja huumori olla lopuillaan kun ei vieläkään toimi kunnolla.. paukuttaa putkessa edelleen tasakaasulla, tyhjäkäyntiä käy.

 

kone siis alunperin 1580, nyt 1641, + englen W-100 nokalla + dellorto drla 40 + sähköinen bensapumppu ja paineensäädin. 009 jakaja. tulpat on boschin W7AC, on tarkoitettu viritettyyn koneeseen, mutta passaavatko tähän kokoonpanoon?

 

kannet käytin koneistamolla silloin kun kone purettuna ja siellä kannet tasoitettiin ja kanavat hiottiin niin sileäksi kuin mahdollista, näin sanottiin koneistamolla ja kanavat oli kyllä sen näköisetkin. ventiilit on vakiokokoa. puristuksista ei tietoakaan, pitää mitata kunhan saan jostain puristuspainemittarin.

 

kaasariin on tilattu läjäpäin suuttimia.

 

tyhjäkäyntisuuttimia on 58, 62, 68, 70, 80

pääsuuttimia on 145, 150, 158, 168, 200

kiihdytyspumpun suuttimia on 50, 55, 75

ilmasuutin on 180.

seosputki on jotain.2

 

melkeinpä kaikkia suutin yhdistelmiä kokeiltu, mutta ei oikein millään toimi kunnolla. virranjakajana 009 ilman alipaine säätöä. ennakkoa on n. 10 astetta. purkki brake cleaneria suihkutettu kaikkiin imupuolen liitoskohtiin ei vaikutusta käyntiin.

 

onko kaasari viallinen? puristukset liian matalat tai korkeat? minkä kokoisia suuttimia pitäis vielä tilata? vai missä vika?

post-7225-13888367691532_thumb.jpg

Link to comment

Ei oo tainnu moni kehua kuinka hyvin ja joustavasti nuo keskikaasarit toimii. Mut se mitä mä ymmärrän nyt tosta konehuoneesta ni se on kohta liian kuuma ilman peltejä ja voi olla pian tulessakin kun tuo suodatin roikkuu pakoputken kohdalla...

Link to comment

Laita ajotusmerkkiä vastapäätä toinen ajotusmerkki(alumiinipyörä asteikolla pelaa myös hyvin) ja tarkista strobolla ajoitus joka pytystä erikseen, pitäs olla kaikissa sama.

Ja jsytkäohdot on takuulla oikein, eiks jee...

Link to comment

Tuolla imusarjalla missä on yhdysputki puolelta toiselle tarvii katukäytössä erittäin pienet sisäkurkut kaasariin et saa toimimaan,katukäytössä tuolla nokalla enintään 28mm... Kun nääs imee molemmista kurkuista ilmaa molemmille puolille niin jääpi muuten herkästi laihalle,paitsi tyhjäkäynnillä mihin ei sisäkurkun koko vaikuta mitenkään.

Link to comment
seosputki on jotain.2

Tuo seosputki on alhaalta laihalla, ylhäältä rikkaalla. 3 tai 5 voisi olla parempi tuohon setuppiin. 5:ssa on rikkaammalla alapää, ja 3:ssa vielä hieman rikkaammalla.

Link to comment
Guest py_ry

Paikallaan on 28mm kurkut, saiskohan jostain vielä pienempiä jostain?

Tuntuu että kierroksilla menee laihalle. Kun tyhjäkäyntiä käy. Täytyy tarkistaa työ sytytys vielä strobolla.

 

mistä noita seosputkia sais? Vois tilata molempia parin ja kokeilla niillä.

Link to comment

Dellortton pystykaasariin ei ainakaan aikaisemmin ole saanut kun kolmea seosputkea

1 rikas alhaalta laiha ylhäältä

3 laiha alhaalta rikas ylhäältä

2 edellisten välimalli eli tasasen laiha tai rikas läpi alueen,niinkutsuttu välimalli

Dellortossa myös välillä tukkeaa vaakasuoran pohjakanavan ja se onkin hankalempi putsata kun vaatii lyijytulppausten aukaisuja... Vika on helppo paikallistaa tuohon pohjakanavaan,ota pääsuuttimet pois kokonaan ja kokeile käyntiin ilman niitä. Jos ei mene rikkaalle tai tukehdu bensan määrään on pohjakanavat/kanava tukkeessa.

Link to comment
Dellortton pystykaasariin ei ainakaan aikaisemmin ole saanut kun kolmea seosputkea

1 rikas alhaalta laiha ylhäältä

3 laiha alhaalta rikas ylhäältä

2 edellisten välimalli eli tasasen laiha tai rikas läpi alueen,niinkutsuttu välimalli

Piti käydä oikein omista seosputkista varmistamassa ennenkuin väittää vastaan. Ja tosiaan se 2 on välimalli eikä 3, kuten Dellorton kirja väittää. Joten tuon aikaisemmin kirjoittamani voi unohtaa. Tuo samainen kirja tuntee suutinputket 1 - 8, mutta saatavuudesta en tiedä.

Link to comment
Dellortossa myös välillä tukkeaa vaakasuoran pohjakanavan ja se onkin hankalempi putsata kun vaatii lyijytulppausten aukaisuja... Vika on helppo paikallistaa tuohon pohjakanavaan,ota pääsuuttimet pois kokonaan ja kokeile käyntiin ilman niitä. Jos ei mene rikkaalle tai tukehdu bensan määrään on pohjakanavat/kanava tukkeessa.

Todennäköisesti tällä tavalla vikaisia DRLA:ta miullakin on ollut kaksi kaasaria, ja nyt ensimmäistä kertaa luin metodin jolla tämän voisi todeta. Kiitos Tutkija!

 

Koko moottorin ongelma olisi muuten verrattain helppo selvittää myös lainaamalta joltakulta toista vastaavaa kaasaria, nämä kun ei niin harvinaisia ole ja parilla kaljalla askartelee paikalleen. Kova ehdotus olisi myös ostaa toinen samanlainen kaasari, ja jos sillä toimii, korjata rauhassa viallinen kaasari ja sit loppukesästä asentaa nurkkatuplat!

 

Puavo

Link to comment
Guest norppa

Heipä

 

Tuollainen setuppi pitäisi toimia jotensakin hyvin kun:

-sisäkurkku 26 - 28

-pääsuutin 140 - 150

- tyhjäkäynti 60 - 65

- ilma 170 (180 voi viedä turhan laihalle suuremmilla tehoilla?)

- pumppu 55

 

MUtta kaiken a ja o on, että kohokammion pinta on säädetty oikein ja

muutenkin kaasuttaja on kunnossa.

Oletko muuten katsellut tulppien väriä, kun pysäytät auton matkavauhdilta?

 

Muuten yhdyn ajatuksiin, että oikean kokoiset nurkkakaasarit ovat se oikea

ja hienosti toimiva ratkaisu, jollei vakiokaasari riitä!

Link to comment
Guest py_ry

Miten tuota kohokammion pintaa voi säätää? kaasuttimen pitäisi olla kunnossa, pelasi vanhassa koneessa kohtuu hyvin.

 

En ole tulppien väriä kattonu, voi olla että nuo boschin w7ac tulpat on väärät lämpöarvoltaan.

 

Huomenna tarkistan tuon tulppa homman ja vaihdan vakio koneelle tarkoitetut tulpat w8ac. Täytyypä tehdä tilaus moposportille.

Link to comment
Guest norppa

Hei

 

Koitin etsiskellä netistä selventävää kuvaa, mutta turhaan. Minulla’ei ole skannata

Dellorto kirjasen kuvaa, mutta koitan selittää:

 

- irroita kaasarin kansiosa varovasti rikkomatta tiivistettä.

- aseta kansi pystyasentoon (siis tiivistepinta vertikaaliasennossa) ja

kohot alaspäin riippuen

- kohon ja kannen väli säädetään kohon vartta varovasti taivuttamalla 5 – 6 mm:n

kun kohon varsi kevyesti koskettaa neulaventtiiliä vielä sitä liikuttamatta

Tämä ohje koskee DRLA 36 kaasaria, mutta uskon 40:n säädön olevan saman.

Jos jollain olisi tarkempaa tietoa olisi hyvä ilmaista.

Link to comment
Guest py_ry

Huomenna kokeilla alkuperäisellä pumpulla parin lisätiivisteen kans, koska kaasari saattaa tulvia tuolla sähköpumpulla.

sytytyksen tarkistin tänään ja se on juurikin niin hyvä ja kohdallaan kun voi vain olla, ennakkoa 10astetta.

 

vaihdoin tulpat niin vanhat olivat aivan noessa ja mustat, eli liian rikkaalla on ollu säädöt. Öljyn seassa oli kans bensaa.

myös tuo neulahomma tarkistetaan huomenna.

uudet seosputket ja läjä taas suuttimia tulee alkuviikosta.

 

Jos ei ala toimiin niin silloin nurkkatuplat tilaukseen.

Link to comment
Guest jarza72

Tulipahan tuossa mieleen että ootkos tarkistanu venttiilivälyksen?itellähän meni heti öljyt ja bensat sekaisin kun venttiilit kantoi.

Link to comment
Guest py_ry

Venttiilit tarkistettu, ei yksikään kantanut, kaikissa välykset pysyny samana. Kaasarin kautta se bensa koneen sisälle mennyt. Ainakin yks jokkiskuski oli sitä mieltä. Seuraavaksi kaasarin purkuun ja neulan tarkastukseen.

Link to comment
Guest py_ry

Nyt on kaasarin kansi irti ja katsoin neulan koon niin se on 250.. Vaikuttaa kyllä turhan suurelta..? Minkä kokoinen olis sopiva millä lähteä kokeileen?

Link to comment
Guest norppa
Nyt on kaasarin kansi irti ja katsoin neulan koon niin se on 250.. Vaikuttaa kyllä turhan suurelta..? Minkä kokoinen olis sopiva millä lähteä kokeileen?

 

Ei taideta puhua samaa kieltä...jos tarkoitat neulaventtiilin neulaa, siis

sitä joka kohokammion pinnan noustessa sulkee bensan tulon, niin ei sen

koolla tässä ole väliä. Tärkeää on, että venttiili toimii eli neula ja istukka ovat kunnossa.

Nyt kannattaisi ohjeitten mukaan tarkistaa, että kun kohojen välys kanteen

on 5 - 6 mm, niin neulaventtiili on juuri kevyesti sulkeutunut.

Eli kohokammion pinta asettuu näin määrätylle tasolle - ei alle eikä yli.

Tällöin mm suuttimet, suutinputket ym. toimivat suunnitellulla tavalla.

 

Mittaus tapahtuu parhaiten 5 tai 6 mm pyörötangon pätkällä, joka sijoitetaan

kannen tiivistepintojen ja kohojen väliin.

Link to comment
Guest py_ry

Neula homma tarkistettu ja bensan pinta säädetty.

 

Tasakaasulta kun löysää kaasun niin sammuu melkein heti.. Aivan ku tukehtuis.. kokeillaan käyntiin ilman pääsuuttimia.

 

180 ilma

62 tyhjäkäynti

50 kiihdytyspumppu

145 pääsuutin

250 neula

Link to comment
Miten tuo seosruuvi, pitääkö olla kokonaan kiinni vai kuinka paljon auki? Huomasin juuri että ne on ollu koko ajan kiinni :D

 

Avaa seosruuveja n. 1 kierros ja käynnistä moottori. Säädä seosruuveja aukipäin niin kauan kuin käynti paranee (kierrokset nousee), kun ruuvin avaaminen ei enää vaikuta, niin tästä n. 1/4 kierros kiinnipäin ja se on siinä.

Link to comment
Guest py_ry

Olen kyllä tuon tyhjäkäynnin säätöruuveja pyöritelly. Mutta tuossa kaasarin kannessa nuo kaksi emulsioputkea, pitääkö niiden olla kiinni vai mitenkä?

Link to comment
Guest py_ry

Nyt pelaa ja toimii kuin unelma. Kylmänä huonokäyntisyyttä mutta sehän näissä on normaalia.

28 kurkuilla ei käynyt tasakaasulla, sai liikaa bensaa tai liian vähän ilmaa.

 

Päästöt käyn otattamassa huomenna tai alkuviikosta. Suuttimia vaihdellaan jos tarvetta.

 

Kurkut 32

Pääsuutin 140

ilmasuutin 180

kiihdytyspumppu 55

tyhjäkäyntisuutin 60

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...