Jump to content

Juniksen ilmanohjain "skuupit" konehuoneeseen.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Eli ne alkuperäiset töttöröt mitkä tulee niiden ilmaritilöiden päälle.

Nämä ovat ilmeisesti ihan toimivat kamppeet. Aivan hirveän näköiset tosin mutta eikai siinä jos toimii. Valmistaako kukaan reprona ja onko kellään kokemusta näistä ajossa. Öljynlämpö ym. omituisuudet? Kiinnitys, irrotus? yms.

 

Jussi

 

Edit. ja nämähän on ihan juniksen alkuperäis lisävarustelistalla että kaikki kenellä näitä nosseina nurkat täynnä niin saa tarjota. ;)

Link to comment

Tuolla on uustuotantoa, ei kyllä mitenkään halpoja: http://www.kuhl-tek.co.uk/ourshop/cat_3 ... coops.html

 

Tänään on tarkoitus testata eräällä-toisella-lämpöongelmista-kärsivällä-juniksella kuinka moottorin etupellin poistaminen vaikuttaa. Ulkolaisilla foorumeilla on tuosta hyviä kokemuksia. Eilisten testien perusteella moottorin lämmöt laski kun konehuoneeseen asennettiin flekti imemään sinne ilmaa. Aikaisemmin tuli jo testattua moottoriluukun avaamista, ja se nosti selkeästi lämpöjä.

Link to comment
Guest Jussinbussi
Alkuperäisenähän sellaisia töttöröitä ei ole ollut olemassa.

 

 

Totta. Jotenkin muistin ihan varmasti sellaisen kuvan nähneeni tuossa lisävaruste kataloogissa mutta vikaan meni. Olit siis oikeassa.

Näitä on sitten varmaan enemmänkin ite väkäilty.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Edellisessä moottorissa ei ollut tuota etupeltiä, eikä lämminnyt niin pahasti kuin tämä.

Tuosta luukku raollaan ajosta tuskin on iloa, eikös poistopuolta pitäisi olla enemmän kuin tuloa että maksimoidaan virtaus? mutua.. joten luukku ihan auki voisi toimia.

 

Ja tähän vielä tämä jämin jäähdytysteoria ikinä.

 

Sonderilla kun ajaa isolla tiellä rätti auki takaosassahan on aivan järjetön humina ja paine. Kun taas popparit avaa, ilmantulo jotenkin vähenee ja autossa voi olla suht normaalisti. Näin toimien myös moottori jäähtyy mielestäni paremmin. Tuleeko sitten poppareilta niin suuri ilmavirtaus suoraan näille ritilöille ja sieltä konehuoneeseen, en tiedä mutta toimii.

Link to comment
Sonderilla kun ajaa isolla tiellä rätti auki takaosassahan on aivan järjetön humina ja paine. Kun taas popparit avaa, ilmantulo jotenkin vähenee ja autossa voi olla suht normaalisti. Näin toimien myös moottori jäähtyy mielestäni paremmin. Tuleeko sitten poppareilta niin suuri ilmavirtaus suoraan näille ritilöille ja sieltä konehuoneeseen, en tiedä mutta toimii.

Juniksen ilmaritilät on teoreettisestikin jo ihan susi, ja pallikseen tehdas jo korjasikin asian ja muutti ilmanottoaukot ulkoneviksi. Junikseesa kun ajoviima kulkee ritilän ohi niin se pikemminkin pyrkii imemään ilmaa konehuoneesta kuin työntämään sitä sinne. Hyvin voisi kuvitella, että takasivuikkunasta ulos tuleva ilmavirtaus rikkoon kylkeä pitkin kulkevaa ilmavirtausta sen verran, että ajoviima ei imekään ilmaa konehuoneesta niin vahvasti, ja voi jopasopivasti pyörteillessä alkaa työntämään ilmaa konehuoneeseen.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Tuossa Åken linkissähän se on aika selkeästi sanottu että jos moottori on 1900 - 2200 kuutiota ja 1303 perävälitys.

Täsmää aika hyvin näihin kuumeneviin sondereihin. ;)

 

Mä kyllä voisin noita kokeilla.

Kukas pistäs kotomaassa alupellistä tehden tehtaan pystyyn. Ei lienis ihan mahdoton tehdä.

Link to comment
Sonderilla kun ajaa isolla tiellä rätti auki takaosassahan on aivan järjetön humina ja paine. Kun taas popparit avaa, ilmantulo jotenkin vähenee ja autossa voi olla suht normaalisti.

 

Tuskinpa se ilman tulo autoon ainakaan vähenee, paine sisällä vain pääsee purkautumaan sivulaseista ja humina lakkaa. Ihan sama homma hanukuplassa yli 50km/h vauhdissa. Popparit on must, jos kattoselällään haluaa ajella. Nykyauton kattoluukkun etuosassa ei tarvita kummoista ilmanohjainta, kun humina saadaan vältettyä.

Link to comment
Guest Jussinbussi
Tuolla on uustuotantoa, ei kyllä mitenkään halpoja: http://www.kuhl-tek.co.uk/ourshop/cat_3 ... coops.html

 

Tänään on tarkoitus testata eräällä-toisella-lämpöongelmista-kärsivällä-juniksella kuinka moottorin etupellin poistaminen vaikuttaa. Ulkolaisilla foorumeilla on tuosta hyviä kokemuksia. Eilisten testien perusteella moottorin lämmöt laski kun konehuoneeseen asennettiin flekti imemään sinne ilmaa. Aikaisemmin tuli jo testattua moottoriluukun avaamista, ja se nosti selkeästi lämpöjä.

 

Onkos kukaan tilannut tuosta puljusta mitään?

Link to comment

Eikö tässä ongelman ydin ole että jäädytyspuhallin ei pyöri tarpeeksi nopeasti, kun on välitykset liian pitkät? Eli miten paljon tuohon sitten auttaa että konehuoneeseen saadaan pakattua lisää ilmaa? Eikö mieluummin kannattas koittaa saada ropelille lisää kierroksia -> lyhempi hihna tms. Ja varmuuden vuoks käyttää vaikka hitsattua ropelia, ettei se räjähdä. Pörsseflekti? Kuumina päivinä vettä sumuna ropeliin? Öljynjäähdytystä paremmaksi? Ruiskut männille, että niistä saadaan lämpöä pois?

Link to comment

Itse en kanssa lähtisi noiden scooppien kanssa leikkimään.

 

Esim jos hiipparit ajaa näillä aavikoilla stoukkerit kontissa 35C+ lämpötiloilla ilman scooppeja niin eiköhän sen saa suomen oloissakin sellaiseksi että niitä ei tarvitse.

 

-Itse lähtisin ratkaisemaan ongelmaa ekaksi sillä että kone on oikeasti säädetty hyvin (sytkä/kaasarit)

-Onko kaikki läpät ja muut koneessa tallella ja tiivisteet koneen ympärillä kunnossa alkuperäinen koneeseen kuuluva puhallinkoppa ja oikean kokoinen propelli ja tarkistettu ettei jäähdytysilma pääse karkuun esim puhallinkopan huonosta sopivuudesta johtuen.

-Mahdollisesti reikiä takaluukkuun kilven alle.

 

Ja jos noi on kunnossa niin sitten

-Lisäöljypohjaa

-Jos fullflo shydeemit niin sitten lisäjäähyä flektillä

 

Ja jos kaikki noi jo laitettu niin on se sit perkele jos ei konetta saa viileenä käymään.

Link to comment
-Itse lähtisin ratkaisemaan ongelmaa ekaksi sillä että kone on oikeasti säädetty hyvin (sytkä/kaasarit)

Kolme tapausta lähipiirissä. Yksi vakio 1600 koneella + ässä kuplan irssillä nostaa lämmöt 90:n vauhdissa 110 asteeseen. Toinen n. 2 litrainen vakio kaasarilla + kolkin irssi, lämpenee suunnilleen kuten ensimmäinenkin. Kolmas 1835 koneella (muuten vakio mutta isompi), nostaa lämmöt 80 - 85 km/h vauhdissa 105 asteeseen, tässä tosin tuulipinta-alaa normi junista enemmän. Kaikki kolme yksilöä säädöissään ainakin 95%, joten sillä ei asiaa ratkaista.

 

-Onko kaikki läpät ja muut koneessa tallella ja tiivisteet koneen ympärillä kunnossa alkuperäinen koneeseen kuuluva puhallinkoppa ja oikean kokoinen propelli ja tarkistettu ettei jäähdytysilma pääse karkuun esim puhallinkopan huonosta sopivuudesta johtuen.

Kaikki kolme orkkis puhallinkopalla, ja oikealla ropelilla. Läppiä ei ainakaan kaikissa ole, mutta eipä sillä ole merkitystä tässä tapauksessa. Puhallinkopat istuu kuten orkkikset yleensäkin. Kaikissa on muistaakseni tiivisteet paikallaan, ja tiivisteiden puuttuminen aiheuttaa yleensä ongelmat hitaassa vauhdissa / paikallaan, ei niinkään ajossa.

 

-Mahdollisesti reikiä takaluukkuun kilven alle.

Ei auta, pikemminkin pahentaa tilannetta.

 

Ja jos noi on kunnossa niin sitten

-Lisäöljypohjaa

-Jos fullflo shydeemit niin sitten lisäjäähyä flektillä

Jos kone ei saa jäähdytysilmaa, niin pitääkö jäähdyttää öljyä, vai myös kansia ja pyttyjä? Lisää ilmaa tarkoittaa lisää jäähdytystä kaikelle, myös öljyille mutta myös em. kansille ja pytyille. Moottori on ilmajäähdytteinen, ei öljyjäähdytteinen, joten pelkkä öljyjen jäähdytys ei välttämättä tee autuaaksi.

 

Tipin ehdottama puhaltimen pyörimisnopeuden lisäys varmaan auttaisi. Mutta jos skoopit ei ole hyvä, niin miksi tehdas sitten lisäsi ne pallikseen? Ja miksei raskaammassa palliksessa 1600 koneella ole samaa ongelmaa? Tästäkin on lähipiirissä kokemusta. Itse olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että juniksen konehuoneesta vaan loppuu ilma ajonopeuden lisääntyessä koska ilmanottoaukot on väärin suunniteltu. Skoopit eivät ainakaan pahentaisi tilannetta, ja olisivat helpot asentaa, jos vaan kestää ulkonäön..

 

Testit jatkuu tänään (säävarauksella), katsotaan mitä uutta ilmenee.. :)

Link to comment
Guest Jussinbussi

Jämin jäähdytysilman tarve laskelma ikinä:

 

Uuteen kokoonpanoon tuli n. 20% pitempi perävälity, ts. tarvitsemme 20% lisää jäähdytystä.

Uudessa koneessa on kaikki pellit paikoillaan ja huolellisesti asennettu + leveäpi propeli joiden varaan uskallan laskea 5%

 

Tarve siis 15%:lle joka tulee seuraavista:

 

Skuupit 5%, pienempi hihnapyörä 5%, se rinkula sinne puhallinkotelon ilmanottoreikään 5%

 

=15%

Link to comment
Jämin jäähdytysilman tarve laskelma ikinä:

 

Uuteen kokoonpanoon tuli n. 20% pitempi perävälity, ts. tarvitsemme 20% lisää jäähdytystä.

Uudessa koneessa on kaikki pellit paikoillaan ja huolellisesti asennettu + leveäpi propeli joiden varaan uskallan laskea 5%

 

Tarve siis 15%:lle joka tulee seuraavista:

 

Skuupit 5%, pienempi hihnapyörä 5%, se rinkula sinne puhallinkotelon ilmanottoreikään 5%

 

=15%

 

Alustan madallus -18.73% ????

Link to comment
Mutta jos skoopit ei ole hyvä, niin miksi tehdas sitten lisäsi ne pallikseen?

 

Palliksessa ne ilmanotot nostettiin samalla myös ylös. Ja voi se scooppien syy olla sekin että saadaan pienemmästä reijästä enemmän ilmaa sisään kuin juniksessa. Ja sekin varmaan vaikuttaa ihan pirusti että mistä kohtaa sitä ilmaa otetaan tai tekeekö samalla sellaiset scoopit mitkä vetää ilmaa samasta paikasta kuin palliksessa.

 

Ja jos asiaa ajattelee siltä kantilta että myöhemmissä palliksissa aukkoa suurennettiin ja taisi se kylkilinjaan nähden vähän tasoittuakkin ja ilmajäähy tölkissä se olikin jo miltei kyljen tasainen taas. Niin en näkisi että se scooppi ratkaisisi mitään. Mielummin auton alle tekisi viritykset lisäilmalle niin ei tarvitsisi ees taas ruveta niitä purkamaan.

Link to comment
Guest Jussinbussi
Jämin jäähdytysilman tarve laskelma ikinä:

 

Uuteen kokoonpanoon tuli n. 20% pitempi perävälity, ts. tarvitsemme 20% lisää jäähdytystä.

Uudessa koneessa on kaikki pellit paikoillaan ja huolellisesti asennettu + leveäpi propeli joiden varaan uskallan laskea 5%

 

Tarve siis 15%:lle joka tulee seuraavista:

 

Skuupit 5%, pienempi hihnapyörä 5%, se rinkula sinne puhallinkotelon ilmanottoreikään 5%

 

=15%

 

Alustan madallus -18.73% ????

 

 

Voi perse.. nyt meni hyvät laskelmat uusiksi. ;)

Link to comment
ilmajäähy tölkissä se olikin jo miltei kyljen tasainen taas.

 

file.php?id=7445

 

Mun silmään ei näytä kyljen suuntaiselta eikä tasaiselta, mutta useissa yhteyksissä on todettu, että mä en nää muutenkaan mitään :D

 

Se ajatus mikä mulla on tuossa pointtina, on se, että juniksessa ilmanotto aukko on sileä kyljessä oleva reikä. Sitä pitkin kun ilmavirta kulkee aukon ohi, niin se pyrkii aiheuttamaan alipaineen ritilän taakse, eli imemään sieltä ilmaa. Puhallin taas pyrkii imemään ilmaa toiseen suuntaan, eli moottorin läpi. Mitä kovempaa ajetaan sitä kovempi on ajoviiman aiheuttama ilmaa konehuoneesta pois imevä voima, ja tätä vastaan joutuu puhallin koko ajan imemmän. Ei tarvita kummoista siipeä tai skooppia ilmanottoaukon taakse rikkomaan tuo ohi virtaava ilma, jotta alipainetta ei muodostuisi. Selkeästi palliksessa ja tölkissä ritilää on käännetty, jotta tätä ohi virtaavaa ilmavirtausta ei pääsisi syntymään.

 

Periaatteessa kolkissa pitäisi olla sama ongelma, koska siinä ritilät on samalla tavalla, tosin 90° käännettynä, en tiedä kolkin jäähdytysongelmista tai siitä riittääkö ritilöiden kääntö muuttamaan ilman virtauksen. Ja ei kai nuo skoopit kovin kummoinen asia ole, siististi alumiinista tehtynä ja kiillotettuna muutaman sentin mittaisina eivät vältämättä olisi edes hirveän rumat (?). Avataanhan kuplan takaluukkujakin yläreunasta juuri samassa tarkoituksessa.

Link to comment
ilmajäähy tölkissä se olikin jo miltei kyljen tasainen taas.

 

file.php?id=7445

 

Mun silmään ei näytä kyljen suuntaiselta eikä tasaiselta, mutta useissa yhteyksissä on todettu, että mä en nää muutenkaan mitään :D

 

Se ajatus mikä mulla on tuossa pointtina, on se, että juniksessa ilmanotto aukko on sileä kyljessä oleva reikä. Sitä pitkin kun ilmavirta kulkee aukon ohi, niin se pyrkii aiheuttamaan alipaineen ritilän taakse, eli imemään sieltä ilmaa. Puhallin taas pyrkii imemään ilmaa toiseen suuntaan, eli moottorin läpi. Mitä kovempaa ajetaan sitä kovempi on ajoviiman aiheuttama ilmaa konehuoneesta pois imevä voima, ja tätä vastaan joutuu puhallin koko ajan imemmän. Ei tarvita kummoista siipeä tai skooppia ilmanottoaukon taakse rikkomaan tuo ohi virtaava ilma, jotta alipainetta ei muodostuisi. Selkeästi palliksessa ja tölkissä ritilää on käännetty, jotta tätä ohi virtaavaa ilmavirtausta ei pääsisi syntymään.

 

Periaatteessa kolkissa pitäisi olla sama ongelma, koska siinä ritilät on samalla tavalla, tosin 90° käännettynä, en tiedä kolkin jäähdytysongelmista tai siitä riittääkö ritilöiden kääntö muuttamaan ilman virtauksen. Ja ei kai nuo skoopit kovin kummoinen asia ole, siististi alumiinista tehtynä ja kiillotettuna muutaman sentin mittaisina eivät vältämättä olisi edes hirveän rumat (?). Avataanhan kuplan takaluukkujakin yläreunasta juuri samassa tarkoituksessa.

 

Kukin tekee mitä haluaa itse olen vain sitä mieltä että muitakin vaihtoehtoja on.

Link to comment
Periaatteessa kolkissa pitäisi olla sama ongelma, koska siinä ritilät on samalla tavalla, tosin 90° käännettynä, en tiedä kolkin jäähdytysongelmista tai siitä riittääkö ritilöiden kääntö muuttamaan ilman virtauksen. Ja ei kai nuo skoopit kovin kummoinen asia ole, siististi alumiinista tehtynä ja kiillotettuna muutaman sentin mittaisina eivät vältämättä olisi edes hirveän rumat (?).

 

Kyl Åke varmaan oikeilla jäljillä on, eli skuupit voisikin auttaa *kääntää takkia*. Jostain muistelen lukeneeni (oisko ollu AWW Racing historiikki), et kun kuuskytluvulla siirryttii ralleissa Notsista TL:n, jäähdytysongelmia alkoi tulemaan. Notsissa katto/takalasi aiheuttaa paineen imuritilöiden kohdalle, TL:ssä ja Variantissa voinee käydä Åken kuvailemalla tavalla. Näihinkin on skooppeja ollut tarjolla Ameriikan Yhdysvalloissa. (PS-pilknuss. ei Kolkin rivoitus ihan 90° käännetty ole)

 

Hemmetin rumat skoopit kyllä on. Jos itellä olis Juniksessa samaa ongelmaa, harkitsisin putkia / koteloa keulalta auton ali suoraan jäähdytyspuhaltimen imuaukon hollille.

 

Edit: 181:iinkin on taidettu viritellä jotain scooppeja, mutta siinä nyt ei ulkonäkö paljoa pahenekaan. Junikseen kirkkaasta karbonaatista?

Link to comment

Omia kokemuksiani samankaltaisesta härvelistä:

 

Autossa ässän VAKIO 1600 kone sekä ässän pitkä irssi loota ja autona vanhemman mallin (ulospäin pokatuilla) ritilöillä varustettu sonderi.

Kyseisessä yksilössä lämmöt nousee jos ajetaan 4:lla vähän reippaampaa nopeutta.

 

- vaihdettu jäykempi (takimmainen) öp-vena, jotta kaikki öljy pakotetaan kiertämään lauhduttimen kautta AINA - ei vaikutusta

- ajettu moottoriluukku rakosillaan alareunasta - tilanne menee huonommaksi

- ajettu ilman koneen etupeltiä - ei vaikutusta

- laitettu sähköflekti ilmaritilän sisäpuolelle imemään lisää ilmaa konehuoneeseen - saavitettu 10mph lisää nopeutta

- sähköflekti laitettu puhaltamaan puh kopan eteen puhaltamaan lisää ilmaa puh koppaan suoraan - ei vaikutusta

- ajettu takimmaiset pop-outit auki (rätti ja kaikki muut reiät kiini) - EHKÄ havaittavissa parannusta

 

Seuraava kokeilu lienee tehdä koneen etupeltiin reikä ja siitä putki auton alle josta tarkoitus yrittää saada lisää ilmaa koneelle, kenties keulalta asti, koska lämpökanava ei ole käytössä...

Alkaa ideat loppua tääläkin

Link to comment

yksi asia, mitä voi myös kokeilla tuoda kaasarille/kaasareille ilmaa erikseen. Näin kone ei käyttäisi samaa ilmareserviä kuin jäähdytys.

 

Mitäs jos siihen ritilän kylkeen teippaisi langanpätkiä kiinni sisä- ja ulkopuolelle. Sitten gopro (tai jopa ulos yksi ja konetilaan toinen) kuvaamaan niitä ja baanalle niin ainakin saisi jotain faktaa mihin suuntaan se ilma kulkee missäkin tilanteessa.

 

Joskus juniksessa oli luukku raotettuna yläreunasta latasta ja putkesta kyhätyillä jatkopaloilla. Lämpöongelmia oli silti mutta esim. seoksia ei silloin ollut tarkistettu mitenkään eli ehkä siinä koitettiin hoitaa oiretta enemmän kuin sairautta.

 

Aki

Link to comment
Guest Jussinbussi

Mulla olisi se lämmityskanava rakenneltuna sinne paikalleen. Siitä voisi saada suht helposti viriteltyä putken lähelle moottorin ilmanottoaukkoa.

Minkä kokoinen se 30hv hihnapyörä on? Kuinka paljon eroa tähän uudempaan 1300/1600 versioon?

 

Osaisiko joku oikein laskea saavutetun hyödyn?

Link to comment
Guest Jussinbussi

Sama välitys ja vanha moottori tuplakaasareilla hyvin paksuilla seoksilla niin öljynlämmöt parin tunnin rallatuksen jälkeen oli mitattuna 92 astetta. Tällä oli mielestäni suurin vaikutus. Vakiokaasarin jälkeen ongelmat vasta alkoi, tosin bensaa taisi palaa vähintään 14 litraa sadalla vaikka rauhakseenkin ajoi.

 

 

Edit. Jos Jonin testeissä ainoa toimiva juttu on ollut moottoritilan tuuletus niin ei ne skuupit voi olla huonot. Tähän lisäksi ropelliin lisää kierroksia niin eiköhän se siitä.

Link to comment
Guest DaFox

What would MacGyver do?

 

Kaivaisi näön vuoksi esiin Victorinoxinsa ja teippaisi sillä ilmastointiteipin kanssa jonkinmoisen härvelin näistä: Tuulimittari 29€, taskulampulla tuon mittarin näytön valaisu ja jollain kameralla/kännykällä/"youname it" sen mittarin kuvaus - saisi ainakin todellista tietoa ajonaikaisista ilmanvirtauksista konehuoneessa. Palvelus koko splitbussiscenelle. ;)

 

Jossain veneissä taasen on ilmanottoritilät järjestetty niin, että toisesta vedetään sisään ja toisesta puhalletaan ulos - kone vie välistä mitä vie.

 

edit, 6€ kalliimpi mittari, niin saa samalla koneenhuoneen lämmöt mitattua.

Link to comment

Kyllä ensin säätäisin seokset tälle kierrosluvulle, jolla ongelma tulee. Eli jos moottori kuumenee osakierroksilla, niin sitten pitää tätä kierroslukua rikastaa. Kaasu täysauki ajettaessa vasta pääsuutin vaikuttaa. Jotenkin pitäisi selvittää, onko ilmanottokohdalla todella alipaine, sitten vaan virtaus irrottamaan jättöreunalla oikeaan paikkaan. Langat liimattava ilmanottoluukun ympärille ja tutkimaan.Nyt itse olen tekemään lisää tutkimukia kuplalla. Langat on liimattu takalasiin.

Link to comment

Tallista 10 litran pesuämpäri ja sahalla kahtia.

Puolikkaat kiinni niin että kiinnitys ilmaritilän välistä konehuoneeseen, perkele vaikka narulla ja kapulalla jos ei muuta tontilta löydy :)

Rumat ovat mutta antavat varmaan halvalla osviittaa kannattaako "oikeisiin" Skuuppeihin investoida.

 

Testiajo on valitettavasti varmaanki suoritettava päiväsaikaan. :)

Link to comment
Guest Jussinbussi

Tuolla tallissa jo sellaista pientä mustaa lihalaatikkoa pistin päreiksi ja sovittelin josko sillä koesavut. Ainoo harmi oli vaan se että kyseinen tuote meni niin lötköksi kun sen halkaisi, täytyy kehittää jotain muuta.

 

Nyt viimein tajusin sen minkä takia palliksen konehuoneet pysyy lähes aina pölystä ja hiekkapölystä vapaana, juniksen pannuhuoneet kun taas aina on pölykasoja.

 

Omallani ajoin noin 5km mökille hiekkatietä ja joka pinnassa on juur joku millin kerros tavaraa..

 

Juniksen moottoritilassa tosiaan on alipaine, ritilöistä puhaltaa pihalle ja alhaalta tiestä/moottorin alta tulee sitä paskasta/lämmintä ilmaa tilalle.

 

Ruususen jappe oli testannu tällaista skuuppia ja sanoi että pölyn ja paskan tulo konehuoneeseen loppui siihen paikkaan. Onhan se selvä kun skuupeista tulee kauheella ylipaineella ilmaa konehuoneeseen, ja mikä parasta se ilma on viileätä..

 

Järkevin joskaan helpoin zydeemi vois tosiaan olla ne flektit molemmille puolille.

Link to comment

Jos pölyä kertyy konehuoneeseen niin onhan se selvä merkki että jossain on ylimääräistä rakoa siellä missä ei kuuluisi.

Jos tiivisteet ja pellit niinkuin tehtaalta niin ilmaa ei pitäisi päästä muualta kuin ilmanottoaukoista, eikä myöskään ylimääräistä pölyä/lämmintä ilmaa.

 

Itse jouduin laittamaan ylimääräisien tiivisteen hihnapyörän pellin sekä moottorin takapellin(kiinalainen) väliin koska jäi sormen mentävä rako sinne hihnapyörän alapuolelle. Veti kyllä heti pölyä konehuoneeseen, varsinkin kun pakoputki puhalsi maata kohti roiskeläpän takana.

Tuo tuskin hirveästi vaikuttanee koneen lämpöihin mutta monesta pienestä asiasta kertyy kokonaisuutena jo jotain.

Link to comment

Tällaista systeemiä testataan Turun suunnassa huomenna, katsotaan mitä vaikuttaa. Flekti on nyt asennettu tiivisti puhallinkoppaan ja alumiiniletku tuo auton alta ilmaa.

 

Huomaa myös kuvassa näkyvä lähes paras lisävaruste mitä voi junikseen asentaa, eli tölkin huoltoluukku :)

post-948-13888367884523_thumb.jpg

Link to comment
Guest Jussinbussi

Täällä päässä päätös tehty. Flekti konehuoneeseen termostaattiohjauksella ja ne skuupit kylkiin. Rumathan ne on mutta ei haittaa, pääasia jos toimii.

 

Mulla on aika vähän tuota autobahn ajoa, lyö sitten skuupit kiinni kun lähtee pitemmälle reissulle.

Link to comment
Täällä päässä päätös tehty. Flekti konehuoneeseen termostaattiohjauksella ja ne skuupit kylkiin. Rumathan ne on mutta ei haittaa, pääasia jos toimii.

 

Mulla on aika vähän tuota autobahn ajoa, lyö sitten skuupit kiinni kun lähtee pitemmälle reissulle.

 

Kysytään nyt tälläinen miksi et kokeile auton alle tulevaa scooppia.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Kokeilen mahdollisesti sitäkin. Tällä hetkellä mieli olisi säästää ainakin lämmityskanava johon sitä aluksi suunnittelin.

 

Antaa testiryhmän ensin kokeilla. Nautiskelen sitten kermat päältä. ;)

Link to comment
Tällaista systeemiä testataan Turun suunnassa huomenna, katsotaan mitä vaikuttaa. Flekti on nyt asennettu tiivisti puhallinkoppaan ja alumiiniletku tuo auton alta ilmaa.

 

Huomaa myös kuvassa näkyvä lähes paras lisävaruste mitä voi junikseen asentaa, eli tölkin huoltoluukku :)

 

Mikä lisälaite kuskinpuolen ilmareijän edessä on?

 

Flekti åkso?

 

-Pete-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...