Jump to content

Juniksen ilmanohjain "skuupit" konehuoneeseen.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Tein Turun Bussi Gurulle sonderiin alumiiniset skuupit. Prototyyppi ei ole hieno mutta,tästä voidaan jatkaa jos osoittautuvat kelvolliseksi. Joni lupasi ajella kylään niin pääsemme testaamaan. Infotaan kun tietoa on.

 

Terv. Sonderi samanlaisella koneella ja laatikolla ilman lämpöongelmia.

Toivottavasti tää lämpöbakteeri ei nyt tartu mun bussiin!

Link to comment
Guest Jussinbussi

Pahin bakteerihan tässä taitaa olla tuo safe my bug varoitusvalo tikku. Sinänsä toimiva ja varsin hyvä kampe mutta saako näitä busseja toimimaan helposti niin että pysyisi valo pimeänä?

 

107 astetta ennen öljyn jäähyä ei kai ole kauheasti. Mielestäni olisikin parempi jos se olisi vaikka 117 astetta missä välkkyy ja 122 missä palaa. Tämän nämä moottorit kuitenkin kestävät. Ajattelinkin hieman modata tuota tikkua.

Toisin sanoen tässä kohtaa tieto lisää tuskaa.

 

Eikä siihen pelkkään öljynlämpöön ole mielestäni juurikaan järkeä tuijottaa. Tässä moottorissa mittasin 116 astetta ja kone sammui ihan rauhallisesti ja lähti avaimeen hipaisemalla käymään, ei mitään tikityksiä, vuotoja eikä mitään muutakaan poikkeavaa. Tässä kohtaa vdo mittari mikä sijaitsee jäähyn jälkeen näytti karvan yli 90 astetta.

 

Edellisessä koneessa 116 astetta tarkoitti sitä että moottori alkoi jo puutua ja sammuttaessa kone sammui "laakista". Nyt kun jäähdytys puolta on parannettu niin uskonkin että kannet ja sylinterit eivät lämpene niin paljon kuin ennen, ja eikös se ole ihan hyvä asia jos lämpö siirtyy öljyyn?

Link to comment

Ja raporttia testilenkiltä:

- flekti puhaltimen edessä on ihan huuhaata, eli kaikista huonoin yhdistelmä tähän astisista testeistä

- pelkällä tuolla ilmaputkella auton alla saavutettiin jälleen tuo noin 15km/h lisänopeus

- sen jälkeen todettiin, että nuo tehdyt skuuupit oli sopivaiset uudempaan junikseen jossa ritilät sisäänpäin, joten eivät sopineet tähän... huomenna uudelleen siis

 

Ja sitten kun makkarat ja kal... eiku mehut oli juotu, niin havainnoimme, että koneessa on joku pienempi hihnapyörä ja se meni vaihtoon. Uusi on siis noin sentin suurempi ollessaan halkaisijaltaan noin 17.5cm... eikö vakio pitäisi olla 17cm?

 

Uuden hihnapyörän mitta voi olla mitta virhekin, mutta mistä mahtaa olla tuo pienempi kotoisin?

Link to comment
Guest Jussinbussi

Mitä sen ilmaputken toisessa päässä on ja kuinka pitkälle keulaan sen veit? Vai laitoitko suoran siihen lämmityskanavaan?

Järkevää tosiaan voisi olla puhaltimen välitysten parantaminen. Nämä kumpaisetkaan koneet kun tuskin kiertää 5 tonnia enempää.

Link to comment

Tuli lueskeltua muutamalta ulkomaiselta foorumilta tästä aiheesta.

Asia kiinnostaa itseä, koska isompi kone junikseen on jo itselläkin suunnittelupöydällä.

 

Nämä olivat päällimmäiset huomiot.

Juniksen ilmanottoaukot on suunniteltu 50-luvulla tietyn kokoisen koneen tarpeeseen. Siis läpivirtauskyky.

Niistähän pitää mennä sekä puhaltimen ottama ilmamäärä + koneeN käyttämä (kaasarien imemä) ilmamäärä.

 

Mikä muuttuu kun konetta suurennetaan1,3 litraisesta vaikka 2 litraiseksi kun autolla ajetaan samaa vauhtia.

Konehan se imee ilmaa tilavuusmuutoksen verran enempi tosta potista (Pois jäähdytyksestä??)

 

Olisiko jo ilman otto kaasareille omaa suljettua kanavaa pitkin apu?

 

Toinen huomio koski lämmönvaihtimia. Joku oli testannut pelkillä J-putkilla ja sitten lämmönvaihtimilla (ilman että lämmitysjärjestelmä oli toiminnassa) Kansilämpötilojen ero oli selvä koska lämmönvaihtimet estävät J-putkien lämmön nousun kansille.

Lämmönvaihtimet kytkettynä puhallinkoppaan virtaavat ilmaa läpi vaikka itse lämpökanavat olisikin läpillä off-asennossa, koska

niissä on joku poistoreikä siellä läppäosan päällä.

 

Mainittiin myös, että itse puhallinkotelon sisäiset ohjainpellit on suunniteltu virtauksia ajatellen niin, että lämmönvaihtimet ovat paikoillaan.

Lähtöjen tukkiminen sotkee tämän tasapainon (sisäinen pyörteily?) ja itseasiassa jäähdytysteho eri sylinterien välillä häiriintyy epätasapainoon.

No noi on nyt muiden huomioita ja mielipiteitä, mutta ajatusten arvoisia.

 

Parempi puhallinkotelon lämmönvaihdinlähtöjen tukkimista olisi joku -73 thingin puhallinkoppa. Siinä ei ole lähtöjä alunperin ja sisäiset pellit erilaisesti suunniteltu tehtaalla. Tämä tieto siis ulkomaan foorumilta.

Link to comment

Lämmönvaihtimet kytkettynä puhallinkoppaan virtaavat ilmaa läpi vaikka itse lämpökanavat olisikin läpillä off-asennossa, koska

niissä on joku poistoreikä siellä läppäosan päällä.

Joskus piirsin tästä oikein komean havannointikuvankin kun joku väitti että ei siellä mitään reikiä ole.

 

8407.jpg

Link to comment
Mitä sen ilmaputken toisessa päässä on ja kuinka pitkälle keulaan sen veit? Vai laitoitko suoran siihen lämmityskanavaan?

Järkevää tosiaan voisi olla puhaltimen välitysten parantaminen. Nämä kumpaisetkaan koneet kun tuskin kiertää 5 tonnia enempää.

Teurastin vanhan stingerin sinne josta laikkasin laipan pois ja naputtelin sen ovaalin muotoiseksi. Stingerin pää on laatikon etupään tasalla IRS tukivarren nivelen etupään kohdilla. Koneen oma puhallin tuntuu luovan jonkinlaisen alipaineen tuohon lisä-ilma putkeen kun ihan tyhjäkäynnillä sieltä tuntuu tulevan KYLMÄÄ ilmaa konehuoneeseen, joten kaipa se toimii ajossakin...

 

Ajattelin nyt vielä testata laittaa flektin takaisin ilmaritilän sisäpuolelle imemään ilmaa ja tutkia ilmaputken ja flektin yhteisvaikutusta, kun molemmista tuntui olevan apua.

 

Ja ne skuupit vielä tulossa testiin myös...

 

Testattu tääläkin puhallinlähtöjen tukkimista, ei vaikutusta ainakaan öljynlämpöihin... kansilämmöistä ei hajua.

Link to comment

Mikä muuttuu kun konetta suurennetaan1,3 litraisesta vaikka 2 litraiseksi kun autolla ajetaan samaa vauhtia.

Moottorin koosta riippumatta käytetään varsin tarkkaan sama määrä ilmaa jos ajetaan samaa nopeutta.

 

Kyllä tuota on vaikea uskoa näin äkkiseltään. Puhallin kyllä pyörii samaa nopeutta ja imee saman ilman jos välitykset/ rengaskoko ei ole muuttunut

mutta luulisi, että isompi mäntä (kuutiotilavuuus) imee kokonsa verran enempi ilmaa kaasareista koneeseen ja pakoputkesta ulos samalla

koneen kierrosluvulla ??

 

Yleensä jos koneen kokoa suurentaa pitää myös kaasarin kokoa kasvattaa.

Link to comment
mutta luulisi, että isompi mäntä (kuutiotilavuuus) imee kokonsa verran enempi ilmaa kaasareista koneeseen ja pakoputkesta ulos samalla

koneen kierrosluvulla ??

Isommalla koneella poljetaan vähemmän kaasua (tai täytös on muista syistä pienempi). Näin saavutetaan palttia rallaa sama ilman- ja bensiinin kulutus kuin pienemmässä koneessa (eli sama teho -> sama nopeus).

Voi olla että pienempi moottori kuluttaa hieman enemmänkin ilmaa, riippuen valitusta nopeudesta (ero hyötysuhteessa eri kierroksilla ja kuormalla ratkaisee tämän jompaan kumpaan suuntaan).

 

 

Karkeasti laskeskelin että kuplan moottorin ilmankulutus voisi olla jotain 10% jäähdytysilman tarpeesta. Formula 1:nen muuten nielee kaasu pohjassa aika tarkkaan saman määrän ilmaa (650 l/sec, 19.000 rpm) kuin volkkarin jäähdytyspuhallin (25 cf/sec 4000 rpm).

Link to comment

Oma näkemys lämmönvaihtimista parin viikon takaa:

 

Tuli jostain syystä pakokaasun käryä ohjaamoon lämmönvaihtimista.

Tulppasin puhallinkopalta lähdöt. Seurauksena lämmönvaihtimet lämpenivät niin että jonkun kyläsepän ilmeisesti silikoonilla tiivistämät saumat alkoivat kärytä lämmönvaihtimissa niin että savu nousi koelaudan ilmasuuttimista :) Myös pakoputkisto lämpeni selvästi enemmän.

 

Ensi hätään otin tulpat pois puhallinkopalta ja poistin auton alta haitariputket jotka menevät lämmönvaihtimilta koriin. Läpät off asennossa lämmönvaihtimissa.

Näin ollen käryä ei tule ohjaamoon mutta lämmönvaihtimet ja sitä myötä pakoputkisto (ja ehkä kannet) ovat viileämmät kun saavat oman osansa jäähdytysilmasta. Öljyn lämmöissä en huomannut eroa oliko puhallinkoppa tulpattuna vai ei.

 

Oma kokoonpano 85,5 männillä, 82 iskulla ja nurkkabrosoleilla jne. Auton alla lisä öljynjäähdytin. Tiheä 1300 laatikko. Itse tehty putkisto

Öljynlämmöt toistaiseksi pysyneet 90 asteessa kun vauhtia 90-100 km/h.

Pitkiä reissuja ei ole kyllä vielä tullut ajeltua mutta tänään joutuu testiin kun laitetaan Eriba koukkuun ja ajellaan 100 km yhteen suuntaan.

Link to comment
mutta luulisi, että isompi mäntä (kuutiotilavuuus) imee kokonsa verran enempi ilmaa kaasareista koneeseen ja pakoputkesta ulos samalla

koneen kierrosluvulla ??

Isommalla koneella poljetaan vähemmän kaasua (tai täytös on muista syistä pienempi). Näin saavutetaan palttia rallaa sama ilman- ja bensiinin kulutus kuin pienemmässä koneessa (eli sama teho -> sama nopeus).

Voi olla että pienempi moottori kuluttaa hieman enemmänkin ilmaa, riippuen valitusta nopeudesta (ero hyötysuhteessa eri kierroksilla ja kuormalla ratkaisee tämän jompaan kumpaan suuntaan).

 

 

Karkeasti laskeskelin että kuplan moottorin ilmankulutus voisi olla jotain 10% jäähdytysilman tarpeesta. Formula 1:nen muuten nielee kaasu pohjassa aika tarkkaan saman määrän ilmaa (650 l/sec, 19.000 rpm) kuin volkkarin jäähdytyspuhallin (25 cf/sec 4000 rpm).

 

No tietenkin noin. Kaasuläpän asento otettava huomioon ;-) Ja kaasari mitoitetaan huipputehojen mukaan.

Tämän topicin lämpöongelmat tulivatkin vasta kun ajettiin vähän kovempaa? kun kerran uudella voimamoottorilla junis

kulkee yli alkuperäisen max. nopeuden? jolle jäähdytysjärjestelmä on mitoitettu alunperin.

Link to comment
Guest toni72

Pistää miettimään, mikä vaikutus on tällä "tontittamisella"? . Volkkarin laakealla, rivoitetulla öljypohjalla on varmasti oma merkityksensä, vallankin kun on kyse öljyn lämpötilasta. Väitän, että kun etupää on liian matalalla ja vallankin alempana kuin perä, niin auton alle ei pääse virtaamaan ilmaa, kuten on alunperin tarkoitettu.

Link to comment

Lisäsin ite vielä sen flektin ritilän taakse imemään lisäilma putken lisäksi, mutta ei siitä enää sen enempää apua ollut.

 

Sitten menin ja nappasin moottorin alapellit pois ja tein vielä yhen testilenkin.

No tämän testin tulos olikin sitten taas lähes noituutta...

 

Autossa on siis öljynlämpömittari sekä öljytikun tilalle tuleva mittatikku, joka alkaa vilkuttaa öljyvaloa n. 110 asteessa.

Mittarin lisäsin sitä varten, kun tuo tikku ei tahtonut rauhoittua niin pystyy seuraamaan, että miten ylös tuo lämpö oikein nousee.

 

No nyt kun poistin koneesta nuo alapellit testiksi, niin öljytikku alkaa vilkutella valoa edeleen samassa nopeudessa, kuin ennekin, mutta mittarin lämpötila on noin 15-20 astetta matalampi kuin aikaisemmin.

 

Mittari on t-haaralla ö-paine anturin kanssa samassa reiässä... joten kysymys kuuluukin, että miten on mahdollista, että öljytikun reiässä lämpötila pysyy ennallaan, mutta ö-paine anturin reiässä lämpötila tippuu huomattavasti, kun poistan koneesta alapellit. Suunilleen samasta paikkaahan nuo molemmat mitataan eikä ajoviima pääse kyllä tuota ö-paine anturia mitenkään viilentämään...

 

Varmaa täytyy seuraavaksi heittää mittarit ja tikut mäkeen ja ajella niinkuin tähänkin asti, koska konehan ei mitenkään oireile lämpöongelmista... muutakun näiden hienojen mittalaitteiden muodossa...

Link to comment

Öljynpainemittauskohta ei kerro todellista öljynlämpöä vaan ennemminkin kampikammion lämpötilaa. Jaa miksikö näin,kanava ei ole mittauspisteen kohdalla läpivirtauskohta (jos otetaan alkuperäisestä öljynpaineanturin paikasta) vaan umpikanava jossa ei juurikaan öljy vaihdu. Ainoita todellista öljynlämpöä kertovia paikkoja ovat joko öljypohja tai paikka joka on kanavassa jossa öljy virtaa lämpöanturin ohi koko ajan,esim pumpun imukanava.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Mulla on juuri samanlaiset "mittauslaitteet" ja kokoajan olen todennut että se öp anturin reiästä haaralla otettu mittari näyttää huomattavasti vähemmän kuin missä tämä "öljytikku" varoittaa. Esim öljytikku varoittaa 107 astetta niin mittari näyttää 90 astetta.

 

Minkä takia tätä vdo sarjaa haarapaloineen sitten myydään jos sen asentaminen öp anturin tilalle on huono paikka mitata öljyn lämpöä? Toi hyve maksoi vielä vissiin sen 100 euroa kun jostain biltemasta olisi saanut kolmella markalla samanlaisen.. olisi kierteet ehjät + paljon vitutusta vähemmän..

 

Nyt viritin sitä tikkua ihan korvakuulolla vähän myöhäsemmälle ja tänään käyn vetäsemässä vähän testiajoa. Ensimmäinen mittaus "kinkkumittarilla" kun vdo näyttää 90 astetta ja seuraava kun tämä hälytikku välkyttää. Mun puolesta saa nousta sinne lähelle 120 astetta.

 

Hämeenlinnassa ajettiin kuormalla kaupunkiajoa + sitä ennen motaria ja tähän vdo mittariin nousi maksimissaan 95 astetta, mitä olisi tikku tässä kohtaa tehnyt sitä ei tiedä kun se poistettiin jo motarin alkupäässä turhana kamppeena. :)

 

Mutta siitä 95 asteesta ei yhtään ylemmäs menty ja ainakaan tässä kohtaa ei ollut niin minkäännäköisiä ongelmia. Helleraja taisi sinä iltana rikkoutua.

 

Hyvin lähellä vaikeuksia ollaan silti, niimpä meinasin lisäöljypohjaa + niitä skuuppeja pahanpäivän varalle. Jos niiden kiinnitykseen menee 2 minuuttia niin ei luulis olevan paha purkaa ja laittaa paikalleen.

Ja junis skuupeilla kadulla on kauniimpi kuin junis tallissa ilman niitä.

Link to comment

Jeps, lueskelinkin tästä jo useammastakin paikkaa, että tuo mittauskohta on aivan jotain muuta kuin hyvä.

Pitänee siirtää tuo mittarin anturi parempaan paikkaan esim. taemman öp-venttiilin tulppa pitäisi kaiketi myös olla hyvä paikka ja jää siinä vähän ylemmäs kuin öljypohjassa... Tosin tuo mittarin anturin siirtäminen ei poista sitä tosiasiaa, että tuo mittatikku vilkuttelee ja öljy on kuumempaa kuin mittarin nyt näyttämä lukema.

 

Lukemat pyörii mittarin mukaan tääläkin siinä 90-95 nurkilla diskoteekin alkaessa kabiinissa eikä se lämpö siitä nouse tuon 95 yli vaikka painaisi talla latttiassa miten pitkään... vain nopeutta, jossa välkytys alkaa on saatu hieman muutettua näillä erinäisillä testeillä...

 

Joollei muuta, niin onhan tällä testillä ainakin saatu todistettua, että tieto todellakin lisää tuskaa... mitään murheitahan ei ollut ennekuin mittauslaitteisto asennettiin :D

Link to comment

Haaroituspalaa mittarin kanssa myydään sen takia kun suurimmassa osassa moottoreita ö-paineanturin paikka on sellainen missä on ohivirtausta ja monessa jopa pääkierrossa. Paineventtiilin alapuolellakaan ei öljy juurikaan liiku mihinkään,laita ennemmin vaikka kinkkumittari öljytikun reikään se on jo hyvin lähellä totuutta oikeesta lämmöstä... Paras paikka on öljynlämpömittarin anturille joko öljyn pääkierrossa tai öljypohjassa,muut paikat ovat enempi tai vähempi suuntaa antavia.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Onneksi onnistuin ihan itse eliminoimaan vaihtoehdon anturin siirrolle.. se on siinä ja pysyy.

Juuri tulin koevedoilta ja nytkin oli aika lähellä ulkolämpötila hellerajaa, ei ollu ongelmia. Mitä nyt bensa loppui ja tultiin hinauksessakin vähän matkaa..

 

Voihan toi olla niin että tuo mittari näyttää nyt lähinnä suuntaa mutta yllättävän samanlaisesti se siinä liikehtii. Eikä sillä nyt ole merkitystä että näyttääkö mitä numeroita, pääasiassa että ite tietää. Olisko tossa nyt sitten se 100 sellainen raja että sivuun ja heti.

 

Vielä kun saisi ton diskoteekki valotikun galiproitua sopivaan astelukuun mikä ei ihan helppo homma olekkaan. Täytys koittaa keittää vaikka ruokaöljyä ja sitten kinkkumittarin kanssa säheltää sopivaksi.

 

Juuri hain 1,7 litrasen lisäöljypohjan, koetellaan sitä ja pikkusen jos saisi ropelliin kierroksia niin eiköhän siitä jotain tule. Tai sit ajaa vaan, ihan niinkuin ennenkin ja hyvällä menestyksellä jo 13 vuotta ilman mitään perkeleen mittareita... tuloksena 0 konerikkoa.

 

Edit. Löysin yhden jenkkiharrastajan melko tarkankin testauksen niitä skuupeista.

tulos oli hyvä. eri nopeuksilla ja kierrosalueilla saavutettiin kautta linjan 20f eli noin 7 asteen öljylämpötilan pudotus. Minusta ihan hyvin 2:lla peltikäikäleellä.

Link to comment

Ilman kinkkumittaria olemme bussin kanssa tähän asti pärjänneet.

Maanantaina leimaamaan bussia taas muutaman vuoden tauon jälkeen ja kinkkumittari paikoillaan.-Miksi? No kun Joni haluaa!!!

Eli jos ongelmat alkaa 20 vuoden yhteisen sonderi vuoden jälkeen on se kinkkumittarin vika eikä bussin!

Ei ole mullakaan yhtään moottoria mennyt vaikka on posoteltu Englannin mäkiä ja Saksan autobahnoja.

Ne ekat skooppit ei sitten passanut Jonille-teen uudet. Otin mitat omasta bussista ja Jonillahan ritilät kääntyy ulospäin kun mulla sisäänpäin. Mutta ei mennyt scoopit hukkaan-ne on puumajassa raketin ohjaus sauvoina!

Maanantaina raporttia tähän jatkoksi onko mullakin suuri valoshow kabiinissa.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Jos ne sun skuupit oli yhtään edes sinneppäin että kehtais laittaa joskus pitemmälle reisulle kiinni niin voisin olla kiinnostunut ne ostamaan.

 

Ps. ei muuten välky enää tikku kun vähän sääti. ;)

 

Jussi

Link to comment

Bussi leimattu jälleen. Ohitustietä painelin menemään mittari pohjassa 50 mp/h eikä valot vilkkuneet.

Kotona katsoi että tikun lanka ei edes ollut lähellä ruuvin kantaan jossa se maadottuu.

Mulla lisäöljypohja ja 26 floversia takaluukussa. Se varmaan tuo lisää jäähdytystä hieman.

Skooppeja työstän vielä lisää. Kun ne valmiit , Joni saa koeajaa ne. Jos niistä hyötyä niin katsotaan tarvitseeko alkaa tekemään muillekin. Tehty u-alumiini profiilista missä sivulaippa. Yksi sivu ajettu pois. Joni saa laitta kuvan sitten kun on asentanut omaana-minä en omaani laita.

Link to comment

Jos joku ei jostain syystä ole vielä aiheeseen kyllästynyt, niin jatketaan :)

 

Vaihdon kaasariin suuremman pääsuuttimen (vaiko kaasari) siinä toivossa, että josko seos olisi yläkierroksilla niin laihalla, että se alkaisi konetta lämmittää...

En ainakaan heti huomannut mitään vaikutusta, täytyy ehkä kokeeksi koittaa vielä astetta suuremmalla suuttimella.

 

Sitten vaihdoin tekeillä olevaan uuteen koneeseen jemmaamani csp:n pyyttonin koneeseen siinä toivossa, että hienosti modifioimani vakio vaimennin (orkkis ulostulot ummistettu ja tilalle tehty eri kohtaan yksi vähän suurempi) ahdistaa ja kone lämpenee sen takia.

Tämän seurauksena saatiin lämmöistä tiputettua noin 8 astetta...

 

Sitten vielä ajelin tossa hanu auki ja ilman huoltoluukun kantta, jolloin ilma puskee katon reiästä suoraan konehuoneeseen (tässä ei vielä pyyttonia paikallaan). Tästä tuntui olevan selkeä vaikutus... lämpöjä ei saa tämän jälkeen nousemaan sitten millään yli 107 asteen (joka on muuten se raja aika tarkalleen, jollon tikku alkaa välkytellä. Eli tämän pohjalta niistä skuupeista voisi olla apua...

 

Näinollen jos pyyttonin ja ja rättiauki ajelun vaikutukset yhdistäisi, niin saatettaisiin olla siedettävässä tuloksessa...

 

Kun saadaan skuupit testattua vielä joku pv, niin lienee kaikki testit tehty mitä tälle on tehtävissä niin kauan kun ei aleta vaihtaa puhallinta tai sotkea jäähdytystesteiden kanssa...

Link to comment

Jaa sielä takarivissä oli vielä joku paikalla...

 

Testejä jatkettu:

- ajettu skuupeilla (tulevat n 4cm kyljistä ulos) - ei vaikutusta

- vaihdettu toinen DH lauhdutin siinä toivossa, että nykyinen ois tukossa - ei vaikutusta

- suuttimia vaihdettu - ei vaikutusta

- jakajaa vaihdettu - ei vaikutusta

- DH:n kaikki pellit paikallaan ja peltien liitokset tilkitty uusilla tiivisteillä - ei vaikutusta

 

Mikään ei auta, ideoita...?

 

Uuden koneen isompi ulkoinen lauhdutin ois tallilla onkohan tää seuraava askel...

 

Alkaa nyt ihan oikeesti ideat olla käyty läpi.

 

Onko jollakin kokemuksia venturirenkaallisesta puhkopasta ja sen vaikutuksista?

Link to comment
Guest Jussinbussi

Vai ei skuupeista ollut apua. Voihan kökkö. Onko sulla lisäöljypohja siinä moottorissa kiinni? Täälläpäässä kokeillaan seuraavaksi sitä. Ja edelleen sitä puhallin nopeutta kannattaisi kokeilla jotenkin saada korkeammaksi.

Tämähän on se syy miksi moottorit nyt lämpenee.

Link to comment

Tässä omia kokemuksia junikesesta ja lämmöistä:

 

Aluksi oli paikalla väljä 1600-vakiokone yksireikäkansilla. Lämmöt oli paha ongelma ja matkavauhti täytyi rajoitaa 70:een. Lisäöljynjäähdytystä kokeiltiin sekä takaluukun raottamista ylhäältä ja alhaalta. Näillä oli jotain pientä vaikutusta, mutta ei sanottavaa. Ongelman aiheutti varmaan se, että moottoritilan tiivistys oli hyvin puutteellinen.

 

Lämpöongelma hävisi, kun kone vaihdettiin tuoreempaan 1600-koneeseen kaksireikäkansilla, vähän korkeammilla puristuksilla, tuplavaakaimulortolla ja käärmeenpesällä. Koneen tiiviys varmaan auttoi varmasti osaltaan, mutta luulisin, että ratkaisevaa oli pellityöt minkä ansiosta koneen ympärillä olevat moottoritilan tiivisteet saatiin tiiviiksi. Tästä syystä en suosittelisi tekemään reikiä moottoritilan etupeltiin.

 

Joskus kurkistelin beetlecup-autojen moottoritiloja. Siellä tiivistykset oli tehty todella huolellisesti.

Link to comment

Täältä myös ääni kaikille tiivisteille sekä lisä öljynjäähdyttimelle auton alla.

 

Omassani vihdoin pysynyt öljyn lämmöt 90-100 pinnassa siitä huolimatta että on ollut hellerajalla ja Eriba koukussa!

Projektiosastolla juttua omastani. Omassa lisä öljynjäähdyttimessä ei ole ylimääräisiä ilmanohjaimia tai flektiäkään paikoillaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...