Jump to content

Eilen tuntu siltä,


Recommended Posts

Eilen oli kiva seisoa 1h 45min jonossa Unkarin ja Itävallan välisellä rajalla. 1½h:n jälkeen alko jo tämmöstä lupsakkaa karjalaispoikaakin vituttamaan. Ja eikös sitten rajalla pääsy vielä erikoissyyniin. Tuon jälkeen varmaan tuli 1.6l Opel Astran ennätys välillä raja -> Wien, kierrokset kokoajan välillä 4200-5000 ja suurimmalla vaihteella...

Link to comment
Guest fastghia

Tossa linkissä on -72 1200, jossa näyttäis kans olevan ritilät. Tietty ei toikaan oo 100% orkkis museokalu, vaikka kuvauksessa väitetään auton olevan orkkismaalissa.

 

http://www2.cal-look.com/members/Jacobs_b/jacobs_b.html

 

Mitenkäs ne erehtymättömyydestään kuuluisat museokatsastajat tuollaisen asian ovat voineet laskea läpi :D

 

Sinänsä ei tuo detsku autoa tee yhtään vähemmän hienoksi. Siisti peli tosiaan. Sorry tämmönen pilkunn#¤%&inen, kuuluu allekirjoittaneen luonteeseen ;)

Link to comment

Museointitodistuksen kuvassa ei ole tööttäreitä, joten loksuja ei lienee vaihdettu tai jos on niin ovat samanlaiset kuin museoitaessa.

 

Noihin muihin kuviin sen verran, että yllä on kivipelti takaloksussa, ja nettiauton kuvassa on puolestaan kromilista astinlaudassa, eikös ne ole muun kuin stanun vakiovarusteita...

 

Mutta en nyt lähde enempiä asiasta veivaamaan, kun en ole mikään asiantuntija. Onneksi on se viisas ja kaikentietävä museokatsari, joka ratkaisee kunkin auton kohdalla kelvollisuuden. Tosin, kuten tarinat kertoo, käytännöt ja perusteet eivät aina ole yhteneväiset; milloin on väärän mallinen moottorin suojapelti jne...

 

Pääasia on, että kuplia ja ilmavolkkareita ylipäätänsä vielä riittää jokaisen makuun ; )

 

Piet@ri

Link to comment

Kymmenisen vuotta sitten hitsailin tuollaisen 70-mallisen ”Stanun” tööttiritilät umpeen, kun kyseinen laite uhrattiin Ähtäreiden alttarilla. Nyt tehty raiskaus harmittaa, enkä tuota ohuttolppaista splittiä ole enää vuosiin ”kehdannut” ulkoiluttaa. Tuollaisella orkkiksella myöhäisstanulla ajelisi ehkä noin tuhat kertaa mieluummin. :)

Link to comment
Museointitodistuksen kuvassa ei ole tööttäreitä, joten loksuja ei lienee vaihdettu tai jos on niin ovat samanlaiset kuin museoitaessa.

 

Noihin muihin kuviin sen verran, että yllä on kivipelti takaloksussa, ja nettiauton kuvassa on puolestaan kromilista astinlaudassa, eikös ne ole muun kuin stanun vakiovarusteita...

Piet@ri

 

Omasta -66 stanusta löytyy kromilista astinlaudasta ja kivipellit takaloksuista. Ovat olleet paikoillaan alusta alkaen. Tööttiritilöissä ei sen sijaan kromia ole, eikä ole ollut :)

Link to comment

Museokatsastus ei ole tae että auto on "museokatsastuskelpoinen"...

Ihan vaan että niitä saa nykyään Vaikka Mangelssit alla läpi. ja ihan oikeesti mangelssit alla.

 

Toinen tapaus yksi 70 mallinen 1300 kupla joka äkkisiisti,no nosturilla sitten näki koko pohja räitty pisteillä kiinni suorasta pellistä paikkaa paikan viereen ja pohjassa ja helmoissa reikiä,kone 1200:nen D tunnuksilla ja renkaat 185/65 4x15 Vanteilla,kori hitsailtu kynnyksiin kiinni jne...

 

Mä tiedän näitä tapauksia montakin,mutta eipä siitä sen enempää...

 

 

Mutta asiaan:

 

Itsellä oli ainakin 69 1200 Stanussa tööttiritilät.

Link to comment

Omasta -66 stanusta löytyy kromilista astinlaudasta ja kivipellit takaloksuista. Ovat olleet paikoillaan alusta alkaen. Tööttiritilöissä ei sen sijaan kromia ole, eikä ole ollut :)

 

Mun 66 stanussa taas ei ole kromilistaa astinlaudassa, eikä kivipeltejä takaloksuissa. Sen sijaan tööttiritilät löytyy.

 

t. Mika

Link to comment
Mun 66 stanussa taas ei ole kromilistaa astinlaudassa, eikä kivipeltejä takaloksuissa. Sen sijaan tööttiritilät löytyy.

 

Lienee siis niin,että stanuun laitettiin lisukkeita sen mukaan mitä hyllystä sattui ylijäämänä löytymään :)

Link to comment

No hei, ainakaan tollasia kivipeltejä ei oo tehtaalta lähteny missään kuplassa, nuo vissiin maahantuojan tai jälleenmyyjän varusteita. Tollasia ollu enimmäkseen vain suomalaisissa autoissa, ja samankaltasia tainnu olla myös ruottissa.

 

Kuinka monessa kuplassa on alkuperäset astinlaudat?

 

Etzoldin mukaan Stanuun tuli kaksi töötin ritilää 1.8.1968, eli vuosimalliin '69. Sitä ennen ritilä oli vain kuskinpuolella. Tuossa vaiheessa ei anakaan enää pystykoristeita kuvan mukaan ollut.

 

Seuraavan kerran suurempi muutos stanuun tuli '73, kun se vaihtui lähemmäs Jeans mallia. Edelliset isommat muutokset olivat ollu '67, mutta niistä en jaksanu enää lukee...

Link to comment
No hei, ainakaan tollasia kivipeltejä ei oo tehtaalta lähteny missään kuplassa, nuo vissiin maahantuojan tai jälleenmyyjän varusteita. Tollasia ollu enimmäkseen vain suomalaisissa autoissa, ja samankaltasia tainnu olla myös ruottissa.

 

Kuinka monessa kuplassa on alkuperäset astinlaudat?

 

Saattaa olla maahantuojan lisäämät. Sen tiedän,että mummoni ei niitä siihen aikoinaan ole erikseen hankkinut. Astinlaudat ovat alkuperäiset ja paljon vahvempaa tekoa kuin viime kesänä toiseen menopeliin hommatut uudet.

Link to comment

-69 kuplaan on ollut nuo kivipellit saatavissa maahantuojan asentamana nimikkeellä "Kiviset ja Soraset" - tästä löytyy alkuperäinen dokumenttikin jos joku ei usko :)

 

Itselläni on yhden -69 1200 stanun alkuperäiset myyntipaperit ym. tallessa, muistaakseni ainakin huoltokartta löytyy myös em. vuodelta. Itse kupla on helmoiltaan ja ulkopinnoiltaan (varmaan myös tekniikaltaan...) sellaisessa kunnossa etten viitsi sitä lähteä restauroimaan, mutta sisältä täysin alkuperäinen ja erittäin hyvässä kunnossa. Osta Pietari varaosastanuksi halwalla!

 

Tästä löytyi mm. sellaisia etukonttipahveja joita en tiennyt edes olevan olemassa (niitä on kaikkiaan 3 kpl niitä mustia pahveja...)

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Tässä olisi yksi -68 stanu, josta kuntonsa puolesta tuli varaosa-auto.

Tämä yksilö tukisi teoriaa toispuoleisesta tööttireijästä lokasuojassa. ( huom. paikkaus / ruoste ) Töötti oli kylläkin siirretty vararenkaan kaveriksi. Käpyjä tämän stanun puskureissa ei ollut, eikä kromilistoja astinlaudoissa.

post-610-13888357951144_thumb.jpg

Link to comment

Hyvän värinen stanu tosiaan tuo Pietarin -69!

 

Noista tööttirinkuloista sen verran, että käsittääkseni niitä ei näissä vuosimallien stanuissa pitäisi ollakaan...

 

Ainakaan tossa meidän 70-mallisessa ei ole, tosin historiaa en tiedä, joten mistä sen tietää vaikka joku olis joskus loksut siihen vaihtanut...

post-63-13888357952233_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...