Jump to content

Kupla hyytyy ja nykii matalilla kierroksilla kiihdyttäessä


Recommended Posts

Oman käsityskyvyn ollessa jo harmaalla alueella, turvaudun voorumin asiaintuntijoiden apuun.

 

Vaihdoin käsittääkseni suhteellisen vakioon 1200 kuplan tehdasvaihtomoottoriin alkuperäisen VW jakajan tilalle 034 uudistuotantokamppeen kahdesta syystä. Kuplaa on aina vaivannut satunnainen terävä rykäisy "POTS" äänen kera kiihdytettäessä matalilta kierroksilta, ääni mielestäni kaasarin puolelta, pakoputkesta terävämpi. Lisäksi veto alakierroksilta on ollut ryytyvä ja huono. Toinen syy vaihtoon oli pihin luonteen ajatus Wanhan Jakajan säästämisestä, onhan kannet, pyörijät ja kärjet kalliita/vaikeita hankkia. Käyttöjakaja ajatuksena siis.

 

Säädin asentaessani uuden jakajan kärkivälin 0.4mm kiinnittäen huomion todella karkeaan käyttöakselin pintaan. Sytytys strobolla merkkiin. Ajelin noin 200km, toimi aluksi kohtalaisesti, lopussa palasi taas alakierrosten rykäisy. Kärkiväli todettu olevan noin 0,3 tai allekin. Säädetty uudestaan 0.4 ja ajoitus merkkiin. Nyt stroboskoopilla katsoessa ajotusmerkki nytkyy edes taas. Ryytymisen ja nykäisyn saa välillä aikaan tyhjäkäynniltä kaasua reilusti avatessa, kerran jopa yskäisi mielestäni heilauttaen ryyppyvivustoa (eli kaasuttimeen päin). Alipaine kytkettynä strobolla seuratessa ajoitus lähtee muuttumaan vasta hetken kuluttua kaasun avaamisesta, kuuluuko olla näin? Koeajolla todettu moottorin lakanneen toimimasta lainkaan. Varsinkin matalilla kierroksilla nykii kokoajan, myös suoralla tasakaasulla. Pienillä ajoitusmuutoksilla ei parane, kärkiväli oikein.

 

Ideat loppuu. Korvaava jakaja sökö? Johdoissa vikaa? Pitääkö tilata 6 volttinen kärjetön sarja? Onko perusennakko aivan hakoteillä, ja jos on, mistä saa lohkon kylkeen tulevia astelevyjä, joilla ennakkoa voi rukata jonnekin muualle? Voisiko 70-80 luvun vaihtomoottorissa olla täysin väärä hihnapyörä, ja siten ajoitusmerkki on täysin pielessä? Ja viimeinen vaihtoehto: en osaa, olen hakoteillä ja harrastus on väärä.

Link to comment

Eka kysymys että mihin merkkiin sen sääsit. Nimittäin jos laitoit ykk merkkiin niin ei ihme jos ei oikein toimi.

 

Ja asteikollisia hihnapyöriä saa varmaankin kaikilta vw osia myyviltä liikkeiltä.

 

Ja tosiaan tuli itsekkin huomattua että 034 jakajan akseli oli todella karhea ja ekan 2000km aikana tuli kokoajan säädettyä kärkiväliä.

 

Ja sääsitkö strobolla jakajan alipaine letku irti.

 

Itse koettaisin ihan ummikkona lyödä testiksi 10 astetta lisää ennakkoa ja katsoa miten toimii. Jos tämä auttoi niin luultavasti sulla on hihnapyörässä merkit viturallaan tai siis ei viturallaan vaan vain merkitty eritavalla.

 

Ja tosiaan noita astemerkkejä on hihnapyörissä useilla eri komboilla. Eli luotettavinta olisi ekaksi selvittä mikä merkki on mikäkin ennen kuin niiden perusteella rupeaa säätämään.

 

Ja se että millaisen kärjettömän tilaat riippuu tietty siittä millaset sähköt sulla on autossa 6V=&V kärjetön 12V=12V kärjetön sarja ja tietty sen sarjan pitäisi olla sun jakajaan sopiva.

Link to comment

Hi. Moottorin kaasutin ja virranjakaja on oltava yhteensopivia. Alkuperäisen alipainetoimisen jakajan tilalla ei 034 toimi. Kaasutin ei anna oikea alipainesignaalia. SVDA vaatii kiertoilmakaasuttimen käyttöä.

Link to comment

Hmm...

 

Astemerkkejä ei ole kuin yksi, kahden loven muodostama nypyrä. Jos, painottaen sanaa jos, hihnapyörä on moottoriin oikea, ja moottori on oikeanlainen, pitäisi merkin olla 7.5 ast. Erään varaosatukkurin (josta en jakajaa ole ostanut) sivuilla mainitaan 034 jakajalle 10 ast... Ja kyllä, säädin alipaineletku irti.

 

En tosiaan halua käyttää astehihnapyörää. Näin jossain referenssimateriaalissa lohkoon kiinnitettävän suikaleen, jossa asteikko on. Tämä tosin taasen edellyttää yläkuolokohdan merkkiä hihnapyörään...

 

Enihau asteilla ei ole merkitystä, jos jakaja ei ole sopiva... Kaasarina on 28-1 empikopio, kuplan omasta on läpän akseli väljä. Jos 034 jakajaksi kuvien perusteella tunnistamaton jakajani ei ole sopiva (jakaja on seissyt varastossa muutaman vuoden), niin mikä sitten pitäisi laittaa? Paras lienisi alkuperäinen, mutta pyörijässä on hiushalkeama, ja varastoissani on vain yksi ainut kärkisarja kys. jakajaan.

 

Kärjettömätkään ratkaisut eivät näytä äkkiseltään sopivilta, jos jakajan pohjana on 034. Tarvitsisi siis jotain muuta..?

Link to comment
Olenpas päässyt vähällä, kun ei minun pallokeulani koneessa ole kuin yksi ainoa lovimerkki, sisemmässä renkaassa.

 

Onhan niitä merkkejä missä sattuu.

 

Sitten kun päälle lisätään vielä kyläseppien ja korjaamojen itse tekemät merkit ja kaikenmaailman jälkituotannot yms yms niin eiköhän soppa ala olemaan valmis.

 

Esim eilen katoin ekaa kertaa että onko automaatti kolkin sytkä kohdallaan. No eihän se ollut kuin 15 astetta vinossa kun joku oli joskus säätänyt sen reilun kympin päälle kun sen pitäisi vakiona olla 0astetta.

 

262754.jpg

Link to comment

Nakkasin tilalle vanhan jakajan (läpikäytynä) toistaiseksi. En ehtinyt vielä koeajamaan, mutta miksei toimisi.

 

En keksi muuta syytä ongelmille kuin hpa:n nimeämän väärän jakajatyypin. Hyi sille kuka minulle moisen möi. Pelkkiä alipainejakajia ei nyt näytä olevan tarjolla ylenmäärin.. mistähän johtuu?

 

Ohessa vielä kuva debattiin ajoitusmerkeistä. Mielestäni autossa kiinni oleva yksimerkkinen hihnapyörä on "period correct".. Yläkuolon merkkiä ei löydy myöskään.

 

Ps. Kuvassa hihna näyttää aika pahalta, ja vaihdoin juuri, täytyy katsoa tallissa tarkemmin onko Mätänetin myymä varastossa joitain vuosia makaillut hihna antautunut myös.

post-4071-1388836856196_thumb.jpg

Link to comment
Guest oskuk

Pahus, epäilyksen siemen on opintojen äiti!

 

Ennakkotiedoista poiketen löytyi omasta hihanapyörästänikin tuo loiva merkki!

Ja olen koko ajan ajoittanut stattisen tuohon ennakkomerkkiin ;-)

 

_DSC2497.jpg

Link to comment
Ennakkotiedoista poiketen löytyi omasta hihanapyörästänikin tuo loiva merkki!

Ja olen koko ajan ajoittanut stattisen tuohon ennakkomerkkiin ;-)

Ihan oikein on mennyt. Terävä lovi sisäreunassa on ennakon ajoitusmerkki.

Link to comment
Guest oskuk
Ennakkotiedoista poiketen löytyi omasta hihanapyörästänikin tuo loiva merkki!

Ja olen koko ajan ajoittanut stattisen tuohon ennakkomerkkiin ;-)

Ihan oikein on mennyt. Terävä lovi sisäreunassa on ennakon ajoitusmerkki.

 

Aha. Hm, mihin tuota laakeaa monttua sitten käytetään?

Link to comment
Ennakkotiedoista poiketen löytyi omasta hihanapyörästänikin tuo loiva merkki!

Ja olen koko ajan ajoittanut stattisen tuohon ennakkomerkkiin ;-)

Ihan oikein on mennyt. Terävä lovi sisäreunassa on ennakon ajoitusmerkki.

 

Aha. Hm, mihin tuota laakeaa monttua sitten käytetään?

 

Tai jos säätää säädettävä ennakollisella strobolla omaan arvoon.

Link to comment

Nakkasin paikalleen Wanhan jakajan, toimii hyvin vaikka kärjet ovatkin aika kuluneet. Lopputulemana on todettava, ettei 034 jakaja siis todellakaan sovi 28 kaasarin kanssa :P

 

Tarvitseeko joku 034? (Täytynee laittaa erikseen myyntipuolelle.)

Link to comment
Nakkasin paikalleen Wanhan jakajan, toimii hyvin vaikka kärjet ovatkin aika kuluneet. Lopputulemana on todettava, ettei 034 jakaja siis todellakaan sovi 28 kaasarin kanssa :P

 

Tarvitseeko joku 034? (Täytynee laittaa erikseen myyntipuolelle.)

 

Hyvä kysymys on että minkä kanssa se toimii.

 

Ei nimittäin toiminut 32PICT nurkkien kanssa kun vain tietyillä alueilla.

Link to comment

Senköhän takia minä tuollaisen sain pyytäessäni "sopivan jakajan".

 

Kuitenkin, nyt tarvitsee jotain alkuperäisen tilalle kulumaan. En tahdo löytää sopivaa reproa tukkureiden kataloogeista. Ebaymyyjät monet jenkkejä, eivätkä lähetä Suomeen. Problem. Lisäksi PussihousuVaroitus , ajattelin käyttöjakajaan kärjetöntä, voiton vai häviön tie?

  • Like 1
Link to comment

Hei.Viime viikolla löysin kaasutin-jakaja-parien luettelon. Oheisen linkin takana ? merkin alla.

Tarkista ensin linkin ? tiedoston takaa kaasuttimen laipan pikkunumeron perusteella, mikä on kaasuttimeen kuulunut alkuperäinen jakaja. Tämän perusteella voit ostopalstalla kysellä oikeaa jakajaa. Noita on kyllä yleensä jossain lajäpaittäin.

http://members.trainorders.com/android/temp/

Alipeinekello voi olla vaihtunut, Old Wolks Home:lla on nämä taas luetteloituna:

http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm#A1965

Että vaikea on

Link to comment

Tuohan on listojen äiti!

 

Monimutkainen lukea, enkä löytänyt 28pict-1 kaasarin jalasta mitään merkintöjä. Muut merkinnät eivät täsmänneet listaan. Kaikesta päätellen kuitenkin alkuperäinen VW jakaja on 205L eli kaveriksi 4R2, 4R3, 4r4 tai 4R5 Bosch.

 

Täytyy katsoa, että ym Boschilaisiin on osia ja sitten ilmoitella.

 

Kiitos avusta, ehkä joku muu löytää tämän ketjun, ja huomaa tarkastaa jakajansa sopivuuden...

Link to comment

Ehkä ymmärsin väärin mutta sen käsityksen sain että Paavuli on säätänyt sytytystys noiden lovien keskeskelle ajatellen että siinä on 1 merkki,lovet ovat ne merkit 7,5 ja 10 astetta joista 10 astetta on-65:lle oikea merkki,edellyttäen tietysti että virranjakaja kyseisellä perusennakolla.

Alunperin -65:ssa on ollut hihnapyörä jossa on vain 10 asteen merkki.

65 1200 kuplan alkuperäiset jakajat(tuotannossa asennetut)

-ZV/JU4R3

-111 905 205 M

-111 905 205 N

-211 905 205 L

-113 905 205 J

Ja lisäksi varaosana toimitettu

-315 905 205 B

Link to comment
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...