Jump to content

DWL Puavon -72 pallisdoppeli


Recommended Posts

Aloitetaan uusi projektikertomus - doppeli on tänään leimattu joten siitä ilkiää ruveta huutelemaan. Kyseessä -72 vuosimallinvaihto -vuosimalli jossa muutamia hassuja ominaisuuksia, kuten:

 

- Matalat etuvilkut mutta isot takavalot

- Alunperin 3-osainen vaihteensiirtotanko (etutanko - välitanko - shift coupler - lopputanko - shift coupler - laatikko)

- Muutettu uudempaan 2-tankoiseen (etutanko - uudempi välitanko - shift coupler - laatikko) joka oli kivasti 1cm liian pitkä - ratkaistu siirtämällä etutankoa ja välitankoa sentin sisäkkäin ja poraamalla uusi kartio ruuville

-71-72 etujarrusatulat, onneksi olivat hyväkuntoiset, uudemmatkin toki saa pienellä askartelulla

 

Auto oli poistettu kilvistä 2000, vaihtanut omistajaa 2005 ja heti perään sitten miulle.

 

Askartelua riitti, mutta tämä oli kuitenkin kokonaisuudessaan hirveän hyvä ja helppo aihio - pintapelteihin tarvitsi n. 10 paikkaa, tuulilasin alareuna piti parsia pitsistä ja yksi kokonainen poikkipalkki alustaan - muita hitsaushommia ei tarvinnut tai oli riittävän hyvin tehty. Alkuperäistä tästä ei tullut/tule - aiemmin oli vaihdettu mm. takatilan lattia, kabiinin takaseinä ym. suoraan peltiin ja lavan pelti leikattu pois. Lava tuli nyt vanerista.

 

Nähtävissä tänään Bug in Finnissä, jos kohta matka Mikkeliin on noin 50-kertaa pidempi kuin mitä autolla on ajettu 14 vuoteen.

 

Päivitän tähän perään kuvasaldoa kertomusten kera kunhan seuraava loma koittaa. Kommentoida saa täysin vapaasti koska mie sheriffinä pystyn poistamaan huonot kommentit :)

Link to comment

Kiitokset heti perään DWL Crew:

 

Mikko - yleiskäsi ja väsymätön apu vähän joka kohdassa + moottorinkasaus

Jani - apu ja motivointi oli tarpeen

Tipi - asennusapu monessa kohtaa

Sami - osien haaliminenn

Tero - loppukiireen asennusjeesit

Jani P - pohjat ja maalaus (onneksi älysin olla tekemättä itse)

 

Muillekin osallistuneille isoo kättä ja kiitosta!

Link to comment
  • 8 months later...

Vähän heikosti edennyt tämä dokumentaatio, mutta olisiko joku niin höyli että tulkitsisi nämä tyyppikilvet - miulla meni hermo ulkomaan foorumien tunnistusohjeista kun en saanut kun ihan muutaman hassun tärppäämään (jarrutehostin + tarkastusvalo, lavateltta, ei penkkejä takana, siinäpä ne jotka osasin itse tulkita).
post-35-0-11375900-1397902567_thumb.jpg

Link to comment

Hienoa, kiitos PetriM ! Näköjään L90D Pastel white -väri on tullut lähes epähuomiossa säilytettyä, sitä ei ollut autossa nimeksikään jäljellä edes siinä vaiheessa kun mie sen hiekkapuhalsin.Production date 02/1972 vähän mietityttää koska autossa on ilmeisesti alkuperäinen 06/72 painettu ohjekirja, mutta onhan tuo voinut viettää aikansa ennenkun ovat saaneet suomenkielisen ohjekirjan painettua -73 pakujen kuvilla palkkipuskureineen.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Kun en ole saanut aikaiseksi purkaa kuvia korteilta niin laitetaan tähän väliin koneen speksit, se kun on aina osa auton sielua. Tästä tulee vielä ennen VW Openia tehoarvuuttelu palstalle omaan viestiketjuunsa.

 

- 0,5 -kokoinen vakiolohko takakannakkeilla ja 10mm pinnapulteilla

- Vakiokampura ja kiertokanget

- Nokka Engle W-100 ja uudet febin nostajat

- Vakio-työntötangot ja -suojaputket

- AA:n 87 mäntäpyttysarja ( -> 1641)

- Vakio 2-reikäkannet joissa pyöristelty pakokanavan terävä kulma ja tehty sekä imu- että pakoventtiilille ulkoreunaan tilaa silmämääräisesti sopivaan kulmaan. Seetien ympärille ei tehty tilaa, vaan sievisteltiin vaan palotilan reunat. Vain hyvin pienet modifikaatiot siis.

-> Staattiset puristukset asettuivat 8.3:1, ei korokerenkaita.

- Vakio-keinuvivut

- Pikkulaippa-käärmeenpesä, vakio-lämmönvaihtimet ja itse tehty putkisto kolmella vaimentimella (semmonen vaihdelaatikon alta menevä hiljainen kieppi)

- 40 drla nurkkatuplat (28 kurkut, .2 suutinputket, 58 tyhjä, 135 tai 138 pääsuuttimet, en muista kiihdytyspumppua). Hitaalla lambdalla huolella säädetyt. Bergin vivusto.

- Aircooledin uusi 034 jakaja alipaineella, kärjetön (tää oli hyvän oloinen kampe ja toimii hienosti!). Boschin halppis sininen puola.

- Vakio 200mm vauhtis, sachs sport kytkin ja vanha kush-lok -levy

- Suodatinpumppu

- Doghouse + kaikki jäähdytinpellit, vakiotermari

- Vaihtovirtalaturi

 

Lopputulema on älyttömän hyvin toimiva, alhaalta moitteetta vääntävä ja selvästi vakiota ripeämpi moottori joka toimii arki/kaupunkikäytössä loistavasti ja matka-ajossa kulkee ihan pintakaasulla 80-100 kaiket päivät. Miun naurettavan isoilla takarenkailla varustetussa doppelissa, nelonen on käyttökelpoinen vaihde 45 - 120 vauhteihin. Aivan kertakaikkiaan onnistunut kokonaisuus.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Enkä muistanut laittaa sitä tehoarvuutteluakaan, no jos joku olisi veikannut 78,1hp niin olisi voittanut. VW Open -viikonloppuna kuljetti vähän toista tuhatta kilometriä moitteetta. Kuvia pitäisi joo lonia, mutta sitä ennen teen jääkaapin kun ei valmista hyvää saa.

Link to comment
  • 11 months later...

Ei ole edes vuotta siitä kun viimeksi päivitin tätä lankaa! Mitäs tässä välissä olisi tapahtunut:

 

- Autojääkaapin sain valmiiksi mutta siitä ei tullut kovin hyvä kun yhden mittavirheen vuoksi toisen ison seinän eristys jäi vajavaiseksi. Tämä pitää korjata tulevana kesänä.

- Sisustaakin on tehty, sekä onnistuneesti että vähemmän, mutta ihan tyytyväinen siihen voi silti olla

- Käyttöautona doppeli oli koko viime kesän, kilsoja tuli varmaan 3000 joista perus työmatka-ajoa ehkä vajaa tonni. Jokunen VW-tapahtumakin tuli käytyä.

- Hupiakkukytkennän tein alla olevassa kuvassakin näkyvällä Bilteman erotinreleellä, erinomaisen hyvin toimiva ja edullinen laitos. Tähän ei olisi mitenkään se sarjana saatava Hellan relesysteemi toiminut kun tuo jääkaappi imaisee kovimmalla teholla kivat 40A virtaa.

- Kesän mittaan alkoi tehon puute vaivaamaan, tuommoinen 78hp jouheva kone on varmasti hyvä kuplaan mutta painavampaan pakuun se on vähän nuhainen. Jääköön se seuraavaan projektiin ja varakoneeksi. Komponentteja kerättiin pitkin kesää, syksyä ja talveakin, ja eilen saatiin viimeinkin uusi pata sisäänajetuksi.

 

Uuden koneen speksit:

 

- 76mm akseli, hiotut vakioveivit

- Nokka Engle W-100 tässäkin

- Vakio-työntötangot ja -suojaputket, vakiot keinuvivut

- AA:n 90,5 stroker-mäntäpyttysarja ( -> 1955cc)

- Vakio 2-reikäkannet vähän enemmän portattuina kuin edelliset kannet, lähinnä palotilan puolelta. Palotila 55cc

- Lohkoa plaanaamalla dekkikorkeudeksi sovitettu 1,5mm

- Staattiset puristukset "vähän yli nokan suositusten" kuten tapana on, 8,5:1.

- Pikkulaippa-käärmeenpesä, vakio-lämmönvaihtimet ja itse tehty putkisto kolmella vaimentimella (semmonen vaihdelaatikon alta menevä hiljainen kieppi)

- 36 drla nurkkatuplat. Bergin vivusto. Kaasareihin pitää vaihtaa vielä isommat sisäkurkut (nyt 28, tulee 32)

- Aircooledin 034 kärjetön jakaja alipaineella

- Kevennetty 8-tappinen 200mm vauhtis, Kennedy stage1, kush-lok -levy

- Suodatinpumppu

- Doghouse + kaikki jäähdytinpellit, vakiotermari

- Vaihtovirtalaturi

 

Tämä kone on suunniteltu paperilla tuottamaan huipputehonsa 5000 kierroksessa kuten edellinenkin kone. Edellinen kokoonpano oli 78,1hp, saahan nähdä keväällä jos on dynopäivää että mitä tästä irtoaa! (Edit: 96 hp jonka jälkeen vaihdettiin 1,25:1 kiikut, eli nyt varmaan just se 100)

 

Tässä koneessa oli vaivaa ehkä viisinkertainen määrä vakiompaan koneeseen nähden. Yllättävän iso savotta siis. Kampikammioon piti tehdä reilusti tilaa ympäriinsä joten vingulla ja hyvillä terillä oli töitä. Koska siitä tulee tietysti purua niin perhanasti joka tarttuu joka paikkaan, oli pelkkää lohkon pesemistä moninkertainen määrä normaaliin nähden. Lohko oli sinällään jo koneistettu pytyille ja linjaporattu ja öljykanavat auottu + tulpat kierteistetty joten se edes vähän pienenti tekemisen määrää.

Mutta kun tähän tuli tosiaan "B" -männät niin sitten piti lohkoa plaanatakin vielä. Tämä onnistui yllättävän hyvin kotikonstein sylinteriaukkojen suurennustyökalulla. Tällä saatiin dekkikorkeus tiputettua alkuperäisestä kahdesta millistä puoleentoista ja puristukset oikealle tontille.

Koska koneesta tuli näillä muutoksilla jonkun millin normaalia kapeampi, vakiot työntötangon suojaputket onneksi mahtuivat sellaisenaan, mutta keinuvipujen geometria oli ihan persiellään eikä sopinut mitenkään. Joten sitten lyhennettiin vakiot työntötangot joka onnistui paljon helpommin kuin olisi voinut kuvitella. Niistä lähti n. 5mm pois jonka jälkeen venageometria asettui oikein hienosti. Mitä nyt vielä kummaltakin puolen kahta kannen /lohkon pinnapulttia jouduin viilaamaan koska ottivat kiinni keinuvipuihin (nekin tulivat siis normaalia pidemmälle keinuvipukoneistoa kohti).

 

Ei muuten ole mitään kätevämpää kun tuommoinen iso huoltoluukku moottorille.

post-35-0-99905900-1430377115_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 3 years later...

Neljän vuoden välein on näköjään hyvä päivittää projektiketjua. Tuppaa olemaan vähän monotonista, koska tällä kertaa on kyse taas uudesta moottorista. Edellä kuvastusta moottorista leikkasi perhana kiertokanki näyttävästi kiinni BIF-reissulla viime kesänä, kun bensapumppu oli vuotanut pari litraa bensaa kampikammioon. No, tehdään uusi:

 

- 78 x 94

- Scat C35

- Scat ProStreet 40x35,5, miedosti portattu

- Staattiset puristukset ysin tienoille tai vähän yli

- 45 DRLA tuplat

- 4-tyypin öljyjäähy ja doghouseen venturi ring

 

Muuten kuten aiempi kone. Tavoitteena edelliseen koneeseen verrattuna min. 15% lisää tehoa käyttökierroksille, sama vääntömaksimin kierrosalue (90-105kmh nopeuteen) ja viimeiselle n. 1500-2000 kierrokselle sit ehkä 20-30% lisää tehoa.

IMG_20190404_190925305.jpg

IMG_20190328_205820417.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Projektilanka-uppaus tällekin kesälle. Mäntien palotilat ei ollu hyvä idea yhdistettynä tukkoon menneeseen tyhjäkäyntisuuttimeen, joten yhteen mäntään tuli viime kesänä reikä. Viime kesä meni siis varakoneella.

 

Nyt kone kasattu uudelleen ilman palotilojen kasvatusta. Nokka on edelleen sama Scatin c35 jolle netissä sanotaan että staattiset puristukset pitäisi olla 8.0-8,5:1. No, miulla on nyt 10,5:1 eli piti remontin yhteydessä mennä taas virittämään. Vaihdoin polttoaineeksi e85:n. Joku jo jenkkifoorumilla sanoi että ei tule toimimaan mitenkään, liian korkeat puristukset tuolle nokalle, voi voi voi ja että etanoli on pelkästään päästöjä varten. Saman foorumin eurooppalaiset ja etelä-amerikkalaiset jäsenet olivat vähän eri mieltä.

 

No, kone ei nakuta missään tilanteessa, ei vaikuta kuumenevankaan, ja sytkäennakkokin normaali 34 astetta + alipaine pienillä kaasuläpän aukeamilla. Vetää oikein mainiosti!

 

Laskin suuttimet aiemmasta kombosta, kertoen virtauspinta-alan 1,25:llä, ja siitä sitten säätäen. Tyhjäkäyntisuuttimet nyt 80, pääsuuttimet 170 mutta pitää vaihtaa vielä 175-180 kun kapeakaista-lambdan mukaan menee hieman laihalle osakaasulla. Pintakaasu ja täyskaasu jo ok. Lisäilmat toistaiseksi vakiot 180 kunnes saan pääsuuttimet kohdalleen. Kiihdytyspumpun suuttimet sitten viimeisenä.

 

Muutoin autoon on päivitetty myös n. 10% pidemmällä perällä oleva laatikko, jonka vaikutus matka-ajoon on uskomattoman suuri. Nyt kierrokset reilussa satasen vauhdissa n. 3600-3700 joka on jo oikein mukava, ja kolmosella voi kiihdyttää suoraan n. 110 vauhtiin / 5500rpm, eli toimii hyvin ohitusvaihteenakin.

 

Persdyno sanoisi että kyllä tässä nyt se 130-140 hp on ainakin, ehkä jopa inasen enemmänkin. Mutta en silti laittaisi tähän enää c35 nokkaa, se on jotenkin laimea. Vaikka W120 ennemmin jos vanhan liiton nokilla mennään, tai sitten joku lähes vastaava mutta modernimpi FK-4x tms.

  • Like 1
Link to comment

Juu paikallaan on - kun vaihteeks vetarin suojakumeja piti vaihtaa samalla niin ei ollu kummonen homma se. Startti piti kans vaihtaa tavalliseen kun siinä on normaalimpi eikä syvempi kytkinkoppa. Ihmeellisen iso ero on ajossa vaikka vain tuo 10% pidempi perä. Oikein mukava painaa matkaa nyt.

  • Like 1
Link to comment
2 hours ago, DWL_Puavo said:

Juu paikallaan on - kun vaihteeks vetarin suojakumeja piti vaihtaa samalla niin ei ollu kummonen homma se. Startti piti kans vaihtaa tavalliseen kun siinä on normaalimpi eikä syvempi kytkinkoppa. Ihmeellisen iso ero on ajossa vaikka vain tuo 10% pidempi perä. Oikein mukava painaa matkaa nyt.

 

Hieno homma, jouduitko vääntään isommin laatikon kanssa.. Luin että mun Earlyyn ku rupeen sovittaan, vaihteensiirtotankoa fiksattava noin 10mm sekä laatikolle roikotin konehuoneen kattoon, siihen on orkkisrauta valmiina, muuten ei pitäs olla kummosempi savotta.. Mulla kyllä vaihtuu moottorikin type1sestä nelosen, eli takatuenta menee uusiin puihin, siihenkin on orkkisraudat ready.. Motivaatiomonttu vaan pitäs saada täytettyä.. 

Edited by Urbantoy
typot korjattu, ei se saatana onnistu kahdellakaan sormella oikeinkirjootus
Link to comment

Ei tarvinnu painia yhtään, kun tuossa -72:ssa on jo roikotin valmiina. Oli siis ihan bolt-on kun vaan vaihtoi startin. Miun vanhassa lootassa kytkinkoppa jostain syystä startin kaulukselta sentin syvempi, muistaakseni laatikon koodi vastasi jonnekin myöhäisempään 70-lukuiseen ollen kuitenkin 002 eikä 091. Ja juu, tuossa -72 mallissa on ollut alunperin 3-osainen vaihteensiirtotanko ainakin nelostyypin kanssa, eli kaks semmoista shift coupleria jotka tulee hockey stickiin kiinni, ja välissä lyhyt tanko. Tilalla on nyt earlyn normi 2-osainen tanko johon on porattu vaan uus reikä lukituspultille, oisko se ollu just sen sentin verran.

 

Just kävin koeajolla kun säädin vielä suuttimia, nyt 185 pääsuuttimet ja kapeakaista-lambda näyttää nätisti optimin ja rikkaan välillä. Vetää hienosti ja kyllä tuolla nyt kelpaa matkaa taittaa ja muuttokärryä vetää.

  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...