Jump to content
Sign in to follow this  
ozone

Öljynpaineet tippuu

Recommended Posts

Kasasin koneen, uudet pytyt, männät, laakerit, öljypumppu jne. Öljynpaineanturina VDO:n tuplamalli, mittari 0-10bar ja idioottivalo. Kokeiltu myös Motonetin vakioanturia.

 

Paineet siis kylmänä 4-5bar tyhjäkäynnillä, tippuu tasaisesti kun öljyt lämpenee. 90-100 asteisilla öljyillä varoitusvalo syttyy kun koneen päästää tyhjäkäynnille, noin 1000rpm. 3000 kierroksella paineet noin 2 bar lämpimänä.

 

Öljyt 20w50, 26mm öljypumppu, full flow suodattimella.

 

Olisko ehdotuksia miten paineita saisi ylemmäs tyhjäkäynnillä?

Share this post


Link to post

Vauhtipyörän puoleinen öljyventtiili jumissa/jousi poikki?

Share this post


Link to post

2 baria 3000 kierroksella on normaali paine läpimälle koneelle. Olen lukenut että VDO:n kaksitoimisissa antureissa merkkivalo syttyy paljon korkammalla paineella kuin alkuperäisessä merkkivaloanturissa. Kuinka paljon mittari näyttää painetta tyhjäkäynnillä? Noin 0,2 baria on tietääkseni alkuperäisen merkkivaloanturin rajarvo. Eli aika alhainen saa olla tyhjäkäynnillä.

Share this post


Link to post

Itselläni vähän samoja ongelmia. Takimmaisen öp-venttiilin tilalla on säädettävä malli joka ei hirveitä tunnu saavan aikaiseksi öljynpaineille kuumana; onko sitten jousi löysällä tai kireällä. Kylmänä öljynpaineet 5-8 bar riippuen kierroksista, mutta kunnes öljy lähestyy 80 astetta ei tyhjäkäynnillä jaksa enää pitää paineita. Autogaugen elektroninen mittari painuu käytännössä ihan nollaan. Heti kun kaasua vähän hipaisee nousee paineet 1 bariin. Ajossa 2-3 baria kuitenkin mukisematta...

 

Laakerit uudet, nostimet uudet, kampura mitoissaan, kiertokanget uudet, lohko aar-porattu vasta. Itse jäin mietiskelemään voisiko falskata noin paljoa keinujen/työntötankojen välistä, jotka ovat ihan vakiot ja x kilometriä ajetut?

Share this post


Link to post
Vauhtipyörän puoleinen öljyventtiili jumissa/jousi poikki?

 

Tsekattu tuo, mäntä ja jousi on uusia.

 

2 baria 3000 kierroksella on normaali paine läpimälle koneelle. Olen lukenut että VDO:n kaksitoimisissa antureissa merkkivalo syttyy paljon korkammalla paineella kuin alkuperäisessä merkkivaloanturissa. Kuinka paljon mittari näyttää painetta tyhjäkäynnillä? Noin 0,2 baria on tietääkseni alkuperäisen merkkivaloanturin rajarvo. Eli aika alhainen saa olla tyhjäkäynnillä.

 

VDO:n lukemien heitto oli tiedossa, sen takia kokeilin uudella vakioanturilla. Ja sen takia olenkin huolissani, kun tuo 0,2bar on niin alhainen paine, ettei varmasti kannata päästää valoa palamaan.

 

Itselläni vähän samoja ongelmia. Takimmaisen öp-venttiilin tilalla on säädettävä malli joka ei hirveitä tunnu saavan aikaiseksi öljynpaineille kuumana; onko sitten jousi löysällä tai kireällä. Kylmänä öljynpaineet 5-8 bar riippuen kierroksista, mutta kunnes öljy lähestyy 80 astetta ei tyhjäkäynnillä jaksa enää pitää paineita. Autogaugen elektroninen mittari painuu käytännössä ihan nollaan. Heti kun kaasua vähän hipaisee nousee paineet 1 bariin. Ajossa 2-3 baria kuitenkin mukisematta...

 

Laakerit uudet, nostimet uudet, kampura mitoissaan, kiertokanget uudet, lohko aar-porattu vasta. Itse jäin mietiskelemään voisiko falskata noin paljoa keinujen/työntötankojen välistä, jotka ovat ihan vakiot ja x kilometriä ajetut?

 

Tuota mietin itsekin, että jos paineet karkaa lohkon sisällä johonkin, tai sitten tuolla venakopan puolella.

 

Vaihtoehdot taitaa olla laittaa lisäjäähdytin jotta öljyt pysyy paremmin viileinä, tai sitten isompi öljypumppu. Normaalisti en laittaisi isompaa pumppua mihinkään, mutta jos muu ei auta niin pakko kai se on. Silloin pitää laittaa myös ohuemmat öljyt ettei suodattimet poksu kylmäkäynnistyksissä.

Share this post


Link to post
Takimmaisen öp-venttiilin tilalla on säädettävä malli joka ei hirveitä tunnu saavan aikaiseksi öljynpaineille kuumana

Takimmaisella öljynpaineventtiilillä ei ole vaikutusta öljynpaineeseen, ainoastaan siihen että kiertääkö öljy alkuperäisen jäähykennon kautta vai ei.

 

Vaihtoehdot taitaa olla laittaa lisäjäähdytin jotta öljyt pysyy paremmin viileinä, tai sitten isompi öljypumppu. Normaalisti en laittaisi isompaa pumppua mihinkään, mutta jos muu ei auta niin pakko kai se on. Silloin pitää laittaa myös ohuemmat öljyt ettei suodattimet poksu kylmäkäynnistyksissä.

Toinen vaihtoehto on laittaa paineenrajoittimella oleva öljypumpun kansi suojaamaan suodatinta.

Share this post


Link to post

Öljyn lämpöä ei pidä noista lukemista alentaa,on ihan sopiva.Voisit kokeilla käytetyllä alkuperäisellä paineanturilla,noiden nykyisten tarvikeosien laatu kun parhaimmillaan on vaihtelevaa,niin Motonetin kuin muidenkin.

Minkälainen uusi öljypumppu?Oliko sovitus kampikammioon tiukka niinkuin pitää olla vai menikö pumppu paikalleen suunnilleen pudottamalla niinkuin monet uudet pumput nykyisin,silloin paineet karkaa pumpun ja kampikammion välistä.

Share this post


Link to post
Öljyn lämpöä ei pidä noista lukemista alentaa,on ihan sopiva.Voisit kokeilla käytetyllä alkuperäisellä paineanturilla,noiden nykyisten tarvikeosien laatu kun parhaimmillaan on vaihtelevaa,niin Motonetin kuin muidenkin.

Minkälainen uusi öljypumppu?Oliko sovitus kampikammioon tiukka niinkuin pitää olla vai menikö pumppu paikalleen suunnilleen pudottamalla niinkuin monet uudet pumput nykyisin,silloin paineet karkaa pumpun ja kampikammion välistä.

'

 

Pumppu on tulpattu, joten vuotoa öljypumpun ja lohkon välistä ei pitäisi tapahtua, vaan kaikki öljy pumpulta menee pumpun kannen kautta suodattimelle.

Share this post


Link to post
Minkälainen uusi öljypumppu?Oliko sovitus kampikammioon tiukka niinkuin pitää olla vai menikö pumppu paikalleen suunnilleen pudottamalla niinkuin monet uudet pumput nykyisin,silloin paineet karkaa pumpun ja kampikammion välistä.
'

 

Pumppu on tulpattu, joten vuotoa öljypumpun ja lohkon välistä ei pitäisi tapahtua, vaan kaikki öljy pumpulta menee pumpun kannen kautta suodattimelle.

Onko myös lohko tulpattu vai pelkkä pumppu? Jos lohkoa ei tulpata ja pumppu on väljä, kuten vwagen esitti, niin paineet pääsee "takakautta" vuotamaan samasta välistä.

Share this post


Link to post

Ja mikä on pumpun ja kannen välys tai pikemminkin rattaiden ja kannen välinen välys. Onko välissä millainen tiiviste, laitettu vahingossa "paksu" tiiviste väliin ja varmasti pumppu ja kansi suorat tai suoruus tarkistettu jne...

Share this post


Link to post

Itselläni on sekä pumppu että lohko tulpattu. Pumppuna isorattainen ja kantena alumiininen scat ulosotolla. Viime kerralla kannessa oli vähän nirhaumaa rattaiden vaikutuksesta että sekin voi toki olla yksi potentiaalinen kohde paineen laskulle.

 

Minkähän takia tuota takimmaista venttiiliä sitten kaupataan öljynpaineiden säätöventtiilinä jos vaikuttaa vain kennon virtaukseen?? Ja toimiiko tuo siis niin päin että mitä kireämpi, sitä enemmän menee lauhduttimen läpi vai just toisinpäin?

Share this post


Link to post
Itselläni on sekä pumppu että lohko tulpattu. Pumppuna isorattainen ja kantena alumiininen scat ulosotolla. Viime kerralla kannessa oli vähän nirhaumaa rattaiden vaikutuksesta että sekin voi toki olla yksi potentiaalinen kohde paineen laskulle.

 

Minkähän takia tuota takimmaista venttiiliä sitten kaupataan öljynpaineiden säätöventtiilinä jos vaikuttaa vain kennon virtaukseen?? Ja toimiiko tuo siis niin päin että mitä kireämpi, sitä enemmän menee lauhduttimen läpi vai just toisinpäin?

Kiristys lisää virtausta kennon läpi, paljons sulla on tyhjäkäynti ja paljon paineet tyhjäkäynnillä ihan oikealla hydrauliikkapainemittarilla?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tuossa vielä kuva öljykierrosta. Selventää asiaa.

Kun öljyn paine on kova pumpun päässä oleva "oil relief valve" aukeaa ja päästää öljyn virtaamaan ohi jäädyttimen. Kylmä öljy on jäykkää ja nostaa paineen joten sitä ei jäähdytetä. Kun öljy notkistuu ja paine laskee niin venttiili sulkeutuu ja öljy alkaa kiertää jäähdyttimen kautta.

 

Vauhtipyörän päässä oleva venttiili "oil control valve" säätää maksipainetta. Eli jos paine on liian korkea, venttiili aukeaa ja laskee "liian" öljyn suoraan öljypohjaan. Eli senkään jousen jäykistäminen ei nosta öljynpainetta tyhjäkäynnillä. Eri aisia, jos tuo venttiili on jumissa tai jousi poikki ja venttiili ei sulkeudu ollenkaan, niin sitten voi karata paineet sitäkautta.

post-3647-13888368648666_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Tähän saakka on aina riittänyt pelkän pumpun tulppaaminen, ja laitoin alumiinisen pumpunkannenkin vain siksi, että rautaista ei ollut saatavilla.

 

Bug Run Classic kutsuu, joten vian etsintä siirtyy ensi viikkoon. Ensiapuna nostin tyhjäkäyntiä ja ajattelin vaihtaa synteettiset koneeseen, lisäksi vaihdoin toisesta koneesta hyväksi todetun anturin. Testaus on vielä tekemättä, joten tällä autolla ei reissuun päästä.

Share this post


Link to post

Vastaan nyt tähän, jos jollakin joskus tulee vastaavanlaista ongelmaa. Irrotin tuossa öljypumpun ja huomasin, että kannen ja pumpun välissä oli paksu tiiviste ja lisäksi vielä tiivistemassaa. Otin tiivisteen pois, pelkällä massalla kiinni ja synteettiset 10W40 koneeseen. Näyttäisi toimivan oikein hyvin, tyhjäkäynnilläkin noin 2bar painetta lämpimänä.

Share this post


Link to post
Vastaan nyt tähän, jos jollakin joskus tulee vastaavanlaista ongelmaa. Irrotin tuossa öljypumpun ja huomasin, että kannen ja pumpun välissä oli paksu tiiviste ja lisäksi vielä tiivistemassaa. Otin tiivisteen pois, pelkällä massalla kiinni ja synteettiset 10W40 koneeseen. Näyttäisi toimivan oikein hyvin, tyhjäkäynnilläkin noin 2bar painetta lämpimänä.

 

Eikös tuohon ole ihan ohjearvotkin olemassa millä välillä tuo rattaan pään ja pumpun kannen pitäisi olla toisistaan. Eli yksi kohteista mikä pitäisi tarkistaa konetta kootessa.

Share this post


Link to post
Irrotin tuossa öljypumpun ja huomasin, että kannen ja pumpun välissä oli paksu tiiviste ja lisäksi vielä tiivistemassaa.

Eikös tuohon ole ihan ohjearvotkin olemassa millä välillä tuo rattaan pään ja pumpun kannen pitäisi olla toisistaan. Eli yksi kohteista mikä pitäisi tarkistaa konetta kootessa.

Tyhmä kysymys tähän väliin, että mitenkäs tuon välyksen voi tarkistaa kun kansi on vedetty kiinni?

 

Näihinhän käsittääkseni kuuluu "se ohut" tiiviste, ja paksumpi taasen pumpun ja lohkon väliin?

Share this post


Link to post
Irrotin tuossa öljypumpun ja huomasin, että kannen ja pumpun välissä oli paksu tiiviste ja lisäksi vielä tiivistemassaa.

Eikös tuohon ole ihan ohjearvotkin olemassa millä välillä tuo rattaan pään ja pumpun kannen pitäisi olla toisistaan. Eli yksi kohteista mikä pitäisi tarkistaa konetta kootessa.

Tyhmä kysymys tähän väliin, että mitenkäs tuon välyksen voi tarkistaa kun kansi on vedetty kiinni?

 

Näihinhän käsittääkseni kuuluu "se ohut" tiiviste, ja paksumpi taasen pumpun ja lohkon väliin?

 

 

Mittaus ilman kantta liuskoilla. Jos kansi ei suora tai kanteen kulunut urat rattaista hylkyyn.

Share this post


Link to post
Mittaus ilman kantta liuskoilla. Jos kansi ei suora tai kanteen kulunut urat rattaista hylkyyn.

Kyllä kyllä, mutta mites se tiiviste huomioidaan? Tiivistehän voi painua kasaan hyvinkin paljon materiaalista riippuen. Käsittääkseni tämäkin ongelma johtui juuri tiivisteestä.

Share this post


Link to post
Mittaus ilman kantta liuskoilla. Jos kansi ei suora tai kanteen kulunut urat rattaista hylkyyn.

Kyllä kyllä, mutta mites se tiiviste huomioidaan? Tiivistehän voi painua kasaan hyvinkin paljon materiaalista riippuen. Käsittääkseni tämäkin ongelma johtui juuri tiivisteestä.

 

No jos niin paljon haluaa ruveta hifistelemään niin sitten voi mitata välyksen vahapalleroilla.

 

Itsellä kävi vain mielessä että oliko tässä nyt vika tiivisteessä tai liian kuluneessa pumpussa. Ja tietty se tiiviste kuuluisi olla oikean paksuinen ettei siittä tule liikaa välystä.

Share this post


Link to post
Mittaus ilman kantta liuskoilla. Jos kansi ei suora tai kanteen kulunut urat rattaista hylkyyn.

Kyllä kyllä, mutta mites se tiiviste huomioidaan? Tiivistehän voi painua kasaan hyvinkin paljon materiaalista riippuen. Käsittääkseni tämäkin ongelma johtui juuri tiivisteestä.

 

No jos niin paljon haluaa ruveta hifistelemään niin sitten voi mitata välyksen vahapalleroilla.

 

Tai plastigaugella

Share this post


Link to post

Löytäskö joku nuo tehtaan antamat pumpun välyksen ohjearvot jostain tähän ketjuun niin palvelee hakuja jatkossa. Nopeella haulla löysin että ratasvälyksen (ei siis päittäinen) hylkyraja olisi 0.20mm? Tuokin kuulostaa aika suurelta.

Share this post


Link to post
Löytäskö joku nuo tehtaan antamat pumpun välyksen ohjearvot jostain tähän ketjuun niin palvelee hakuja jatkossa. Nopeella haulla löysin että ratasvälyksen (ei siis päittäinen) hylkyraja olisi 0.20mm? Tuokin kuulostaa aika suurelta.

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/1966withoutguesswork/18_19.jpg

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/1966withoutguesswork/20_21.jpg

 

Nuo on 66 vuodelta kun en tähän hätään jaksanut uudempia ruveta pläräämään läpi.

 

Täällä lisää

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/withoutguesswork.php

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...