Jump to content

Valion maidonkuljetusauto vm -67


Guest Matii

Recommended Posts

Tuli viime syksynä hankittua bussi. Tarkoituksena on rakentaa ensimmäinen oma auto ja koska pihalla oli jo vaimon kupla, niin bussi oli luonnollinen vaihtoehto. Alkaa tuo telttamajoitus jo riittämään volkkaritapahtumissa :).

 

Auto haettiin viime syksynä, mutta varsinainen projekti alkoi vasta tämän vuoden keväällä kun kuplan talvihuolto saatettiin päätökseen.

post-5446-13888368803539_thumb.jpg

post-5446-13888368803769_thumb.jpg

Link to comment

Papereista selvisi että auto on ensirekisteröity Turussa vuonna 1967 Valio meijerit Oy Ab:lle. Siitä siis ketjun otsikko. Varmaa tietoa auton käyttötarkoituksesta ei ole.

 

Tämän jälkeen auton on ostanut Turkulainen leipuriyrittäjä, jonka jälkeen omistus on siirtynyt kyseisen leipurin oppipojalle. Tämän jälkeen auton on siirtynyt yksityiseen käyttöön ja ollut n. 10 eri yksityishenkilöllä. Viimeiset ~20 vuotta lojunut pihalla käyttämättömänä.

post-5446-13888368804115_thumb.jpg

post-5446-13888368804362_thumb.jpg

post-5446-13888368804739_thumb.jpg

Link to comment

Kevättalvella kupla ja bussi vaihtoivat paikkaa ja työt päästiin aloittamaan ihan kunnolla. Ensimmäisenä tietysti purettiin tekniikka pois pellintyöstämisen alta. Samalla koko karmeus paljastui. Autossa oli ehkä enemmän mätää kuin olin alunperin toivonut.

post-5446-1388836880519_thumb.jpg

post-5446-13888368805674_thumb.jpg

post-5446-13888368805906_thumb.jpg

post-5446-13888368806207_thumb.jpg

post-5446-13888368806533_thumb.jpg

post-5446-13888368806769_thumb.jpg

Link to comment

Sitten kylään tuli minejä harrastava kaverini ja päätti käydä vielä viimeisenkin kulman läpi. Mätäähän siellä oli. Päätti sitten hajoittaa koko kulman ja jätti korjaushommat minulle. Tyypillistä käyttäytymistä miniharrastajalta ;)

 

No ainakaan ei rungossa ole enää mätää. Onpahan jotain minkä päälle rakentaa.

post-5446-13888368809507_thumb.jpg

post-5446-13888368809723_thumb.jpg

post-5446-1388836880999_thumb.jpg

Link to comment

Aikamoinen tilkkutäkki tuo runko. Näin jälkikäteen tuli mieleen että olisi voinut kyllä vetää ihan reilusti uutta peltiä jos olisi tiennyt miten mätä tuo oli.

 

Seuraavaksi pitäisi alkaa sovittelemaan poikittaispalkkeja lattian alle. Ongelma on että ei ole oikein helmaa mitä vasten tehdä, ja vaihdetangon suojaputkikin oli niin läpimätä että sekin pitää uusia. Pitäisi jotenkin saada se putki myös suoraan että vaihteet toimii, ja toisaalta olisi kiva että helmat olisi suorat...

 

Tätä pähkäilen parhaillaan. Luulen että pistän vaihteiston paikoilleen sekä vaihdetangon suojaputkineen jolloin saan ainakin tekniikan toimimaan. Helmoja varten pitänee asentaa matkustamon ovet paikoilleen.

Link to comment

En lakkaa ihmettelemästä teitä junisten rakentajat! Ilmeisesti pelko on tuntematon käsite. Annahan rälläkän laulaa ja migin langan palaa niin saadaan ihmetellä tätäkin jossain puuhamaakokoontumisessa.

Varmaan ne rungon ja peltiosien mitat sekä mallit olis viisainta mitata ehjästä autosta ja valokuvilla varmistaa.

Link to comment
Varmaan ne rungon ja peltiosien mitat sekä mallit olis viisainta mitata ehjästä autosta ja valokuvilla varmistaa.

 

Kyllähän noita on kuvista kateltu ja mittailtu mutta käytäntö on osoittanut että osat on hyvä sovittaa paikalleen ihan kunnolla.

 

Ainakin ristimitat vastaavat vielä alkup. määrittelyä.

 

Päivän saldo: Käsijarrun ja vaihdekepin tuki korjattu... Vielä pitäisi puhaltaa puhtaaksi ja vetää maali päälle (ja pistää runkoon kiinni tiätty).

post-5446-13888368854558_thumb.jpg

post-5446-13888368855129_thumb.jpg

Link to comment
  • 5 weeks later...
  • 2 months later...

Ei ihan vielä ole ajokunnossa. :)

Muutama pieni edistysaskel on tehty mutta muuten aika on kulunut lähinnä muissa hommissa (lorvailu, rötvääminen ja yleinen saamattomuus).

 

Kytkinpolkimen akseli piti ottaa irti, mutta oli niin jumissa ettei liikahtanut mihinkään suuntaan. CRC:stä ei ollut mitään hyötyä. Edes leka ja lämpö eivät auttaneet.

 

Ei kellään sattuisi olemaan nurkissa ylimääräistä kytkinmekanismin akselia (ja sitä holkkia johon se akseli tulee kiinni runkoon?).

Liitteenä kuvat osasta ja paikasta mistä otettu irti.

post-5446-13888370080906_thumb.jpg

post-5446-13888370081637_thumb.jpg

Link to comment
Omassa ei ollut juuttunut, vaan ruostunut tosi väljäksi.

 

Mulla varmaan keikka rautakaupoille etsimään tankoa ja sen päälle sopivaa putkea.

Lähetä mulle noista mitat niin katon oisko nurkissa sopivaa materiaalia. Ja jos muillakin tarve niin samalla noita kaivelee ja pätkii useammankin setin.

Link to comment
Omassa ei ollut juuttunut, vaan ruostunut tosi väljäksi.

 

Mulla varmaan keikka rautakaupoille etsimään tankoa ja sen päälle sopivaa putkea.

Lähetä mulle noista mitat niin katon oisko nurkissa sopivaa materiaalia. Ja jos muillakin tarve niin samalla noita kaivelee ja pätkii useammankin setin.

 

Musta näyttäisi siltä että putken ja tangon välissä on jotakin "laakerimetallia". Lienee pronssia tjms. En tunne metalleja niin hyvin.

 

Mittoja:

Holkin pituus 80mm

Holkin ulkomitta 29mm

Holkin sisämitta 18mm

Liukulaakerin ulkomitta 18mm

Liukulaakerin sisämitta 16 tai 17mm, en osaa sanoa kun on niin kulunut ja paskena

 

Tangon ulkomitta arvatenkin 29mm tai hieman alle.

Tangon pituutta en osaa sanoa koska oma vertailukappale on pätkittäin kadonnut. Jotakin voi kyllä arvella kun katselee kytkinvaiherin kiinnitysmekanismia ja poljin- lattaraudan paksuutta. Heittona sanon ett 110mm tai enemmän.

Link to comment

akseli polkimen varressa 16.5 mm halkaisija ja pituus 82mm+13 kierreosuus = 95mm.

Tämä siis poljinlatan akselinpuolen pinnasta mitattuna. Kierre M10.

 

16.5 mm akseliosa on lisäksi koneitettu kierreosan puoleisesta päästä 4mm pituudelta molemmin puolin vaijerivipua varten.

Eli koneistamatonta 16.5mm akselia jää jäljelle 78 mm pituus.

Koneistus niin, että sopii vaijerivivun suorakaiteen omaiseen reikään 12x16.5mm.

post-3467-13888370117292_thumb.jpg

post-3467-13888370119226_thumb.jpg

Link to comment

Uskotaan että materiaalitekniikka on sen verran kehittynyt että 16mm vedetty akseli riittää. Tarjolla olisi muutama setti n.29 mm holkilla jossa pronssilaakerit ja rasvanippa. Akselissa parikyt millii ylimääräistä eli katkaise itse ja tee rälläkällä sovitus vaijerivivulle. Tuo M10 kierre on tehtynä. Oisko 20€/setti noudettuna . Laittakaa yyveetä jos tuo on OK.

 

Edit: ulkohalkasija muutos ja toimitusaikataulusta sen verran että TOOLS lupas laakereille viikon toimitusajan. Tulevat pyhät saattaa tota sotkea mutta pyrin saamaan nuo valmiiksi tän vuoden puolella.

Link to comment
  • 11 months later...

 Jos jatketaan tätäkin tarinaa välillä. Kevät ja kesä menivät tänä vuonna talon osittaiseen remonttiin ja muuhun pikkupuuhasteluun.

Syksyllä pääsi jo talliin auton kimppuun mutta hirmuisesti ei ole tapahtunut. 

 

Pahoittelut hieman rakeisista kännykkäkuvista.

 

post-1164-0-82623900-1416165415_thumb.jpg

 

Avasin pikkasen enemmän autoa ja altahan paljastui koko kauheus:

A- palkit käytännössä rapisivat lattialle, Alla oleva keulan kotelopelti oli myös ruuvimeisselillä läpilyötävää kuten osa tuosta pellistä johon kabiinin lattia tulee kiinni. 

 

Ei auttanut kuin ottaa pois. Onneksi kotelon sai ostettua tarvikeosana kuten myös a-palkin pellit.

 

Valitettavasti ei ole kuvia välivaiheista mutta keulan kotelopelti oli melko peruskauraa pistää kiinni runkoon.

 

Ongelma tulikin tuosta pellistä johon kabiinin lattia tulee kiinni (johon on laikattu tuo leikkaus ylläolevassa kuvassa. Kun ei ole kunnon pellintyöstövälineitä niin ajattelin ensin tehdä sen osista:

 

post-1164-0-52224000-1416165712_thumb.jpg

 

 

 

 

Edited by Matii
Link to comment

Osista tekeminen ei ollut hyvä vaihtoehto. Hirveästi hitsattavaa ja palojen sovitus keskenään myöskin iso työ. Lopulta päädyin tekemään oman jigin puusta.

 

Löysin sopiva ison lankunpätkän johon piirsin tuon keulan kaarevuuden kyseisen pellin osalta ja lopulta leikkasin tätä viivaa pitkin kuviosahalla. Mittasin ja leikkasin pellin ja laitoin sen lankunpalojen väliin puristimilla. Tämän jälkeen naputtelin tuon alla olevan taivutuksen ja lopputulos on noin triljoona kertaa kestävämpi ja paremman näköinen (jos sillä nyt merkitystä kyseisessä osassa on ;) )

 

post-1164-0-34757900-1416165942_thumb.jpg

 

Osa työvaiheista puuttuu kuvista mutta tässä kohtaa sain jo keulan pellin kiinni ja pääsin sovittelemaan doglegejä lattian kanssa

 

post-1164-0-11501100-1416166036_thumb.jpg

 

Kuvaa keulan pellistä kiinnitettynä. Myös oikean puolen (kuvassa vasemman puolen) a-palkin pätkää on jo jatkettu.

 

post-1164-0-06098000-1416166113_thumb.jpg

 

Ja lopussa fiilistelyä. Keulapelti kiinni magneeteilla (jotka sai irti vanhoista tietokoneen kovalevyistä).

 

post-1164-0-05060200-1416166199_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...