Jump to content

Malipinnan viimeistely


Recommended Posts

Tulipa tuossa viikonloppuna ruiskastua maali 411:n pintaan. Kyseessä on elämäni ensimmäinen auton maalaus, joten eihän siitä täydellistä tullut. Nyt kaipaisinkin vinkkejä valumien tasoittamisesta ja pinnan kiillottamisesta.

Muutama valuma tosiaan tuli ja olen ymmärtänyt, että niitä voi höylätä matalammaksi partahöylän terällä. Onko näin, vai onko muitakin keinoja? Millaisia vesihiomapapereita käytän kiillotukseen -eli millä karkeudella aloitan ja millä lopetan. Laittelen ennen/jäkeen kuvat sitten tuonne projektiosioon. En ole mitään näyttely-yksilöä tässä rakentamassa, mutta pahimmat virheet maalipinnassa haluaisin kuitenkin fiksata.

Link to comment

Oikein, se ei ole oikea autoharrastaja, joka ei omaa harrasteautoaan itse maalaa!

 

Partahöylällä en itse uskalla valumaan koskea. Viimeksi lakkavalumaa varten ostin motonetista setin, jossa oli joustava pieni hiomatuki ja setti siihen tarralla kiinni tulevia vesiohiomapaperin paloja. Olisiko ollut karkeudet 1000 - 1500 - 2000 tuossa setissä. Valumissa on ilkeintä se, että kun sen on hionut alas, jää siihen kohtaan se tasaisin paikka ilman appelsiinipintaa :-)

 

Jos koko pinta on huonoa (pölyä tms.), niin Mirkan Abralon on hyvä tuote hiontaan. Sen jälkeen sitten myllytys.

Link to comment

Mielestäni valumat lähtee parhaiten kun ottaa mahdollisimman kovan kapulan ja karkeaa paperia. Joustava kapula puhkasee maalin valuman vierestä helposti. Itse aloitin 360, 500, 800, 1200, 2000, sitten koneella 3M Trizac 3000, 6000, myllytys.

 

Appelsiini lähti samalla menetelmällä, tosin 800 oli aloituskarkeus. Ennenkuin alat hiomaan maalia, niin tee johonkin vähemmän näkyvään kohtaan koehionta jääkö hiomisesta jälkiä (naarmuja) jotka ei lähe myllyttämällä pois. Jos jää, niin liian pehmeä (märkä) maali hiontaan.

 

Se on tosiaan ilkeä juttu tuossa valuman korjauksessa että se on korjauksen jälkee maalipinnan paras kohta, eli koko auto menee herkästi hinkattavaksi...

Link to comment
Ohikulkijan kysymys. Jos auto on maalattu viikonloppuna, niin kuinka pian valumia uskaltaa hioa? Vai joko ne on läpikuivuneet?

 

t. Mika

 

Jos maali on oiken sekoitettu niin pitäisi uskaltaa hioda ihan rauhallisin mielin.

 

Ja jos oikeasti on paljon vituillaan ja olet sitämieltä että opit siittä mitä teit niin hio pinta tasaseksi ja ota uusi yritys se on vielä helppoa ja semi halpaakin jos auto on jo valmiiksi purettu ja ns maalaamossa sisällä.

Link to comment

Kiitos hyvistä vinkeistä! Hionnalla ei ole mitään kiirettä (autoa on muutenkin rassattu jo kohta kymmenen vuotta...) ja voin antaa pinnan kovettua ihan rauhassa. Pääsen tallille toivottavasti huomenna illalla, niin näen sitten, millainen pinta lopulta on. Tuo maalihan aika hiljakseen tuntui tasottuvan, ja lähdin tallilta sen verran kiireessä, että en päässyt tarkastaamaan lopputulosta. Katsotaan nyt, mitä appelsiiniä sieltä paljastuu.

Aika vaikea oli maalatessa tuon maalin hitaan käyttäytymisen vuoksi ymmärtää, miten paljon pitää ruiskuttaa. Aluksi laitoin liian ohutta kerrosta ja sitten innostuin jo vähän liikaakin, josta ne valumatkin aiheutuivat. Jostain syystä katto tuntui koko ajan jäävän karkean näköiseksi. Osaako joku tähän antaa selitystä? Laitoinki sittenkin isolle tasopinnalle vain liian vähän maalia?

Link to comment

Liikaa painetta, liian vähän painetta, ruiskun säätö pielessä (liian vähän ilmaan, liikaa maalia), lämpötila, kosteus. Sekotussuhteet, roskia suuttimessa, liian iso suutin. Että onhan siinä muuttujia.

 

En nyt kovinkaan karkealla lähtis vetämään, 400:nen on jo aika karkeaa. Tulee liian syviä naarmuja. Sitten jos pinta on appelsiini, niin pinnassa on liian vähän maalia, menee helposti puhki hioessa. Hio vesissä.

 

Terävät kantit voi alussa peittää maalin teipillä, koska niistä menee puhki tosi helposti.

 

Parempi on vetää maalia kunnon peitolla, jos epäilee, että joutuu kiillotuspuuhiin.

Link to comment
Liikaa painetta, liian vähän painetta, ruiskun säätö pielessä (liian vähän ilmaan, liikaa maalia), lämpötila, kosteus. Sekotussuhteet, roskia suuttimessa, liian iso suutin. Että onhan siinä muuttujia.

Paineet oli säädetty 2:een baariin, suutin oli 1,4mm, ruisku oli juuri paketista otettu ja tinnerillä putsattu, lämpötila oli melko tarkkaan 20 astetta. Kosteus tuntematon -tuollainen normi autotallihan se maalaustila oli. Luulen että tärkein muuttuja kuitenkin oli maalarin kokemus (pyöreät nolla). Kattoon olen jokatapauksessa ajatellut vinyyliä kunnon 70-luvun henkeen, joten sen pinta ei ole niin kriittinen, kuin vaikkapa etutavaratilan kannen.

Maalipinnan myllytys vähän hirvittää, kun siitäkin on kokemusta yhtä paljon (tai nyt siis vähemmin), kuin auton maalaamisesta. En haluaisi hinkata pintaa puhki heti tuoreeltaan. Käsin tuo tulee varmaankin hiottua niin pitkälle kuin mahdollista ja ehkä teetän myllytyksen sitten jollain ulkopuolisella.

Link to comment
Liikaa painetta, liian vähän painetta, ruiskun säätö pielessä (liian vähän ilmaan, liikaa maalia), lämpötila, kosteus. Sekotussuhteet, roskia suuttimessa, liian iso suutin. Että onhan siinä muuttujia.

Paineet oli säädetty 2:een baariin, suutin oli 1,4mm, ruisku oli juuri paketista otettu ja tinnerillä putsattu, lämpötila oli melko tarkkaan 20 astetta. Kosteus tuntematon -tuollainen normi autotallihan se maalaustila oli. Luulen että tärkein muuttuja kuitenkin oli maalarin kokemus (pyöreät nolla). Kattoon olen jokatapauksessa ajatellut vinyyliä kunnon 70-luvun henkeen, joten sen pinta ei ole niin kriittinen, kuin vaikkapa etutavaratilan kannen.

Maalipinnan myllytys vähän hirvittää, kun siitäkin on kokemusta yhtä paljon (tai nyt siis vähemmin), kuin auton maalaamisesta. En haluaisi hinkata pintaa puhki heti tuoreeltaan. Käsin tuo tulee varmaankin hiottua niin pitkälle kuin mahdollista ja ehkä teetän myllytyksen sitten jollain ulkopuolisella.

 

Kyllä sen maalipinnan ammattilainen hio puhki ihan yhtälailla kuin kotimyllyttäjäkin, jos maalia ei ole tarpeeksi myllytettäväksi. BTW kuinkamonta kerrosta vedit maalia.

Link to comment
OT: Mitä ruiskua/maaleja/muita tarpeita autotallimaalarilla pitää olla että pääsee edes kokeilemaan omia taitoja? Varmaan löytyy ketjuja tästä mutta kun maalitkin on viime vuosina jonkin verran muuttuneet.

 

Mulla eniten päänraapimista aiheutti vesi paineilman seassa ja paineen säätö sopivaksi.

 

Eli siis suomeksi huippu ruiskullakin saa homman menemään perseelleen jos ei saa paineita säädettyä ja vettä erotettua ilman seasta.

Link to comment
OT: Mitä ruiskua/maaleja/muita tarpeita autotallimaalarilla pitää olla että pääsee edes kokeilemaan omia taitoja? Varmaan löytyy ketjuja tästä mutta kun maalitkin on viime vuosina jonkin verran muuttuneet.

Mä käytin tällaista pakettia:

 

Väri, kovete ja ohennin + muuta tarvetta, kuten mitta-astiat, suppilot, tahmeat pyyhkeet, teippiä ja silikonin/rasvanpoistoaine

http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/9003

 

Ruisku

http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/161930_1%2C4ruisku

 

Biltemasta vedeneroitin

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Lisavarusteet/Vedenerotin-17184/

 

Suojamaskina käytin tällaista:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/781851/Kaasunaamari-puoli

 

Noin 200 euroa meni siis tarvikkeisiin ja maalipakettiin. Ruisku, maski ja muuta tilpehööriä jää tietysti tuosta paketista seuraaviinkin maalauskertoihin.

 

Sitten mulla oli vielä jo entuudestaan kompressori, joka tuottaa 6 baria painetta, mutta kompuran omalla säätimellä sen sai tiputettua kahteen. Kompuran lisäksi tarvii tietysti paineilmaletkua, jota sitäkin jo löytyi 30 m. Kompuran laitoin pöhisemään tallin ulkopuolelle, ettei se pöllytä pölyä ja roskia ympäriinsä.

 

Ennen töiden aloittamista siivosin tallin lattiasta kattoon ja varmistin valon riittävyyden.

 

Maalia tule vetäistyä pintaan se ohjeen mukainen n. 1,5 kerrosta, joista tuo puolikas oli harsokerros.

Link to comment

Jos sulla oli kaikki 30m.letkua käytössä,niin painehäviö melkoinen.Eli jos kompuran luona mittari niin ruiskussa jotain ihan muuta.Pieni paine=iso pisara=paksu kerros=valumia=karkea jälki.Myös toi "harsottelu"on vähän kyseenalaista.Jos harso jää ns.korpuksi niin ei sitä enää välttämättä saa hukutettua piiloon.Se kannattaa vetää ihan reilusti märäksi ja antaa kotvasen kuivahtaa.Ja sitten vetää lopullisen "varvin".Ja painovoimalle ei mahda mitään,joten valumia tulee jos on tullakseen.Mutta ei kannata lannistua vaan opetella ruiskutustekniikka.Ja mielummin vaikka kovemmalla paineella kuin liian alhaisella.Jos se ois helppoa,niin kaikki maalailis härvelit itse ja meitsi ois äkkiä ilmaan duunia.

Link to comment

Nyt kun tästä näytti tulevan taas uusi maalauskeskustelu niin laitetaan pari huomiota.

 

Kompuroissa olevat paineensäätimet saattaa olla mitä sattuu. Yleensä niillä kyllä saa painetta laskettua mutta voivat esim pikkuhiljaa kusta korkeamman paineen läpi eli pidät pienen tauon niin voi räkäistä esim 6bar ja sitten laskea takasin asetettuun. Ja mainitsen tämän sen takia kun kaikilla ei ole mitään monen tonnin laatukompuroita minkä paineensäätimeen voi luottaa.

 

Pitkä letku ei ole huono juttu mutta vedeneroitin olisi fiksua koettaa saada mahd lähelle ruiskua.

Link to comment

Mitään räkimisiä ei tapahtunut ja vedenerotin oli ehkä puolessa välissä letkuhässäkkää. Painehäviö kuulostaa kyllä loogiselta.

Jos sulla oli kaikki 30m.letkua käytössä,niin painehäviö melkoinen.Eli jos kompuran luona mittari niin ruiskussa jotain ihan muuta.Pieni paine=iso pisara=paksu kerros=valumia=karkea jälki.

Kaikki mainitut oireet viittaa siihen, mutta kun mulla ei ollut mitään vertailupohjaa, en osannut yhtään arvoida, onko paine tarpeeksi korkea ruiskulla asti. Seuravaksi laitan sitten liää painetta ja säätimen lähemmäs ruiskua, vaikka muuten pysyy varmaankin kamat samoina.

Link to comment
Maalia tule vetäistyä pintaan se ohjeen mukainen n. 1,5 kerrosta, joista tuo puolikas oli harsokerros.

 

Jos laitoit ensin harson ja sit kierroksen niin vituiks menee. Tuollai maalattiin ennenvanhaan. Nykyään pitää maalata reeilusti märäksi ensin ja pikku kuivauksen jälkeen toinen kierros, niinkuin Kimmo kertoi. Itse just maalasin tuolla vanhalla menetelmällä ja vituikshan se meni. En sitten älynnyt kysyä mistään onko näillä uudemmilla akryyri maaleilla sama maalausmenetelmä kuin ennen vanhaan. Yks maalikaupan myyjä selitti että se johtuu siitä kun eka harso kuivuu siihen pintaan niin se jää karheaksi ja toinen kierros ei enää sulata sitä ekaa kierrosta niin kuin ennen vanhaan. Uusi kierros seuraa siis ekan pinnanmuotoja ja appelsiini on valmis.

 

Jos maalaat uudelleen auton pian ekan maalauksen jälkeen, niin varaudu ainakin henkisesti siihen että maalipinta jää pehmeäksi. Mun maalaus ei oo vieläkään kovettunut ja siitä on jo yli 4kk. Ja epäilijöille tiedoksi oli oikeat seossuhteet ja lämpötila on vieläkin 20 asteen nurkilla.

Link to comment

Valumat saa kyllä partahöylänterällä nätisti. Teippaa terään maalarinteippiä silleen että keskelle jää sopivasti terää vain valuman leveydellä. Sit hioo esim. Mirkan Polarstar P1500 sileeks, myös appelsiinikuorenpintaa samalla. Jälkeen Mirkan Abralon 3000:lla ja sit kiillottaa Polarshine 10:llä.

 

Kuvassa esimerkkiä tuloksesta... ;)

 

DSC_0621.jpg

Link to comment

Sitten vielä se ilman ja maalin seossuhde ruiskusta. Ei pelkkä paine kompuralta ole ainoa säätö. Ohennussuhde?

 

Ja viime kädessähän ruiskutustekniikka ratkaisee kaiken. On sekin nähty kun bilitsun ruiskulla vedetään peilipintaa.

 

Itse koen että hyvä valaistus ihan helkkarin tärkeä. Että näkee mitä on tekemässä. Maalaan yleensä (jos maalaan..) vain keväisin, niin ilman kosteus ei ongelmia, kun on aika pieni kompura.

 

Mutta täähän on taitolaji, eli harjotusta ja lisää harjotusta. Harvalla eka maalaus menee 5/5.

Link to comment

Kävin katsomassa nyt autoa ja ajoin sen pihallekin auringon valoon. Kyllähän se aikamoista appelsiinia oli ja paikoin oli liian ohueksikin jääneitä kohtia. Hion pinnat, tilaan lisää maalia ja vetäsen uuden kerroksen. Hyvin oli kuitenkin maali kovettunut ja siellä, missä pinta oli ok, se oli paksu ja kiilsi hienosti. Ehkä seuraavalla kierroksella tulee jo siedettävän tasoista jälkeä. Eniten harmitti apukuskin oven loiva pullistuma, mitä en ole koskaan huomannut. Voipi olla, että vaihdan koko oven, kun kiiltävän maalin kanssa peilasi niin ikävästi.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hioin sitten auton kauttaaltaan ja maalasin kokonaan uudestaan. Kyllä se oli liian matala paine, mikä edellisellä kerralla pinnan pilasi. Nostin kompuran paineet neljään baariin, jolloin ruiskulla tuntui paine sopivalta. Letkut laitoin niin, että pitkä letku meni kompuralta vedeneroittimelle ja lyhyempi sieltä ruiskulle.

Tässä kuvia ekasta yrityksestä:

WP_000227_zps111053c3.jpg

WP_000228_zpsb217e817.jpg

Ei ihan vertailukelpoista kuvaa tullut otettua, mutta kyllä tämä jo paremmalta näyttää:

WP_000247_zpsed09feb0.jpg

WP_000245_zps12e0ac7f.jpg

 

Kattoon tuli jonkin verran rakkulaa. Ehkä yksi vedeneroitin ei jakasanut hoitaa hommaansa. No, kai laitan sen vinyylin tuohon joka tapauksessa -katto kun ei ole aivan suora, niin peittyy pinnan muhkurat sillä tapaa. Kattotelineellä peitetään sitten loput :)

Link to comment
  • 4 weeks later...

Jatketaas vanhaa hieman.

Ei tavallinen vedeneroitin riitä. Ja mahdollisimman lähelle ruiskua se. Itelle tuli aikoinaan ostettua aktiivihiilisuodatin, joka poistaa myös sen öljyn, joka kaasuuntunut ja lopun vesihöyryn, mikä menee vedenerottimen läpi.

 

Haulla löytyy mun joskus antamia tippejä tallimaalaukseen, mutta pikaisesti tähän vielä.

 

Valoa talliin "liikaa" eli näät että pinta peilaa.

Eka kerros että peittää.

Sitten toinen ja aletaan katsoa valoa vasten. Eli kun alkaa tasanen kiilto, niin ruiskutus loppu siihen. Odotellaan vartti.

Sen jälkeen kolmas ja viimeinen kiekka. Vedetään taas maalia että tulee kiiltävä peili valoa vasten katsottuna.

Homma on siinä. Ja tää on toiminut akryylimaaleilla.

 

Ruiskutusetäisyys ja ruiskutuksen lopetus. Eli kun kahvasta päästää, niin ruisku liikkuu edelleen maalaussuuntaan.

Ruiskunsäätö, painetta se 2-2.5 bar ruiskulla. Koesumutus että tulee leveä tasainen suihku.

 

Ja kaikkein tärkein malttia ja vielä kerran malttia. Kulmat ja muut sisäreunat maalaa ensin ja tasaset pinnat vikaksi.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...