Jump to content

Rojektina Kupla vm. -74


Henkar

Recommended Posts

Taas vähän vanhaa tarinaa. Viime perjantaina siis nostettiin koppa ylös. Hyvin mäni 3 henkeen kun kaverin kanssa nostettiin koppa irti alustasta ensin perästä vain ylös ja emäntä löi 2x4:n kulkemaan korin alta/alustan keskitunnelin päältä. Sitten vaan otettiin helpoista kiinni ja nostettiin ylös koko koppa ja emäntä löi pukit alle.

 

IMG_0295.JPG IMG_0296.JPG IMG_0294.JPG

 

Sitten ne ruosteet. Ensin esittelyssä kuskinpuoli (yrittäkää pysyä mukana).

 

IMG_0267.JPG IMG_0266.JPG IMG_0287.JPG IMG_0288.JPG

 

IMG_0272.JPG IMG_0273.JPG IMG_0283.JPG

 

Appari

 

IMG_0284.JPG IMG_0285.JPG

 

Apparin puolella korinpuoli olikin ehjä vielä.

 

Korjausideana että kantataan suunnilleen samanlaiseen muotoon peltiä ja kuskin puolelta kerralla 1350mm laitaa pois ja uus tilalle johon sit mitoitellaan kopan kiinnitysreijät. Apparin puolelle tuo lyhyt pätkä oliko 170mm. Ja kälyselle tunkin paikalle ajattelin tehdä poisto toimen ja varmaan sitten sama apparin puolelle vaikka ehjä onkin, tunkattuahan saa vaikka vääntösauvaputken alta ja edessä etuakseliston keskeltä.

 

 

Mitäs mieltä olette polttoainelinjasta jonka joku on joskus vaihtanut kulkemaan apparin lattialla keskitunnelin kyljessä (kuten jarruputki kuskinpuolella). Muuten ei varmaan ongelmaa mutta tuota tunnelin ylitystä mietin olisiko järkevä tehdä vaikka niin että poraisi tunnelin kylkeen reijän tuolla takaosassa ja jatkaisi siitä sitten tunnelissa perälle? siis vaihtamalla koko putken uuteen ei liitoksella. ns jarruputki käy?

 

IMG_0290.JPG

 

Lattiat tosiaan muuten ehjät mutta apukuskinpuolella tunnelin kyljestä oli vähän lattiapeltiä hävinnyt, ei silti päivä läpi paista että ilmeisesti tunnelissa joku levennyt tuolla lattiapellin alla,

 

IMG_0299.JPG

Edited by Henkar
  • Like 1
Link to comment

Itse ajattelin vetää ihan bensaletkulla tunnelin sisällä, helppo uittaa paikalleen. En tiedä onko tuossa letkussa sitten mitään huonoja puolia jos vaan huolehtii ettei jää hankaamaan esim. vaihdetankoon, viisaammat tietänee...

Edited by APO
Link to comment

Itse ajattelin vetää ihan bensaletkulla tunnelin sisällä, helppo uittaa paikalleen. En tiedä onko tuossa letkussa sitten mitään huonoja puolia jos vaan huolehtii ettei jää hankaamaan esim. vaihdetankoon, viisaammat tietänee...

Juu ei kannata todellakaan vetää kumiletkuna kun noi bensaletkut tuntuu olevan sellaista kamaa nykybensojen kanssa että saa miltei jokavuosi olla vaihtamassa letkuja.

 

Mutta paineilma tms putki onkin sitten eri asia kun ne ei halkeile niin helposti jos on oikeanlaista putkea (tästä olis joskus keskusteluakin jossain täällä).

Link to comment

Juu en tarkoittanutkaan kumiletkua vaan juurikin sitä mitä pneumatiikkalaitteissa käytetään, tai on ainakin samannäköistä. Vianorilta tuota itse sain. Mitä lie materiaalia. Kyllähän tuota taidetaan nykyautoissakin bensaletkuna käyttää.

Edited by APO
Link to comment
  • 2 weeks later...

Jepskukkuu eli päivitystä pätkäytetään pitkästä aikaa taas. Vaikka foorumille en ole kirjoittanut, on tallilla silti yritetty tehdä jotain miltei joka päivä.

Edeltävästä polttoaineputki/letku keskustelusta sen verran että hapokasta 6mm tai 8 mm putkea olisi jo tiedossa mielestäni kohtuu hintaan (5€/metri) että eiköhän myö se semmosesta tempasta. Joku jos osais vaan valottaa mitenkä sen sais kiinnitettyä tuonne tunneliin vai heitetäänkö vaan sinne ja ajatellaan että kyllä se kestää?

 

 

Noh ja niin, tallilla on turattu reippahasti tunteja, joskaan tulos ei ehkä ihan siltä näytä :D Koppa alkaa olla hitsattu alapuolelta. Siltä osin enää pieni putsaus ja epoksia.

Samalla mallilla on myös tuo takakulmassa möllöttänyt reikä.

 

IMG_0319.JPG

 

 

Kaveri taaskin hiekkapuhalteli ahkerasti alustaa muutaman päivän (= yhden pitkän päivän tunnit). Laitteet sen verran hepposet eikä hiekkaa varattu hirveitä niin siksi vähän pitkään meni mutta hyvä siitä tuli omasta mielestäni. reikiä löytyi jokunen, V-mäisimpänä apukuskin puolelta keskitunnelin vieri mikä oli pitkältä matkalta ottanut itseensä ja osittain jo maa paistoi läpi.

 

IMG_0325.JPG IMG_0326.JPG IMG_0328.JPG IMG_0329.JPG IMG_0330.JPG

 

 

Eilen sain lisäksi moottoritilan sivuhyllyt askarreltua paikalleen, vielä puuttuu vain tiivistelistat koska hyllythän tuli säästösyistä pokkautettua tasapellistä.

 

Muita kun peltihommia on tapahtunut ainenkin johtosarjan irtipujottelu. Sehän menee nyt korjaukseen kun onnistuin polttamaan sen hitsatetta aika pahasti, samalla saa diagnostiikkaboksin johdot lähteä kun turhaan mielestäni taakse juokseevat. Eilen tuli myös sitruunahappotilaus joten kohta pääsee koneen peltejä yms hapottelemaan.

 

 

Ja jos nyt joku lukee tätä joka ei ostopuolta lue niin hakusessa on ehjän tyyppinen takahelma, johtosarja, moottorin ja takahelman väliin tuleva leveä pelti.

Link to comment

 

Jepskukkuu eli päivitystä pätkäytetään pitkästä aikaa taas. Vaikka foorumille en ole kirjoittanut, on tallilla silti yritetty tehdä jotain miltei joka päivä.

Edeltävästä polttoaineputki/letku keskustelusta sen verran että hapokasta 6mm tai 8 mm putkea olisi jo tiedossa mielestäni kohtuu hintaan (5€/metri) että eiköhän myö se semmosesta tempasta. Joku jos osais vaan valottaa mitenkä sen sais kiinnitettyä tuonne tunneliin vai heitetäänkö vaan sinne ja ajatellaan että kyllä se kestää?

Omaani vaihdoin 8 mm hydrauliikkaputken takakautta koppa päällä. Takapään sarven reikkää piti hieman vingulla suurentamaan jotta sain putken työnnettyä sisään, vanhasta putkesta katkaisin päät ja työnsin loput tunnelin sisään. Tunnelin etuluukusta pää läpi -> mutka päähän ja veto takaisin päin ja reiästä ulos. Tässä vaiheessa sitten kattelin kameralla ettei putki ole pinteessä/hölmösti kykin- kässärivaijerien kanssa. Putki oli mennyt tuurilla tuunneli keskivaiheiilla olevan poikittaisvahvikkeen ali (rako just 8mm) putki oli hirttäny sen verran kiinni ettei putken liikkumisesta ole huolta.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Päivitystä ettei todellisuus unohdu. Jälleen on kovasti yritetty tehdä töitä mutta tulokset vain odottavat näkymistään, siis lähinnä valmistumisen kannalta sillä aina tulee jotain uutta. Jälleen vähän kuvia jutskuista.

 

DSC05494.JPG

"uudet" ovet. Näissä pohjat kovat, mutta pientä laittoa vaatiivat (saakelin saranat). Ajatuksena jos vaihtaisi vihreistä ehjemmät saranat. Joku ilmeisesti onnistunut pulttaamaan saranat oven puolelta ettei niitit asetu ongelmaksi. Ovet nyt jo purettu lasien ja tiivisteiden osalta.

 

DSC05497.JPG DSC05498.JPG DSC05499.JPG DSC05500.JPG DSC05501.JPG

Toisaalla käydyn keskustelun johdosta otettiin ja puhallettiin korista helmakotelot. Tuloksia arvioidessa tultiin tulokseen että menee vaihtoon nuo "astinlautojen kiinnityspellit" jotka nyt jo tilattu ja saapuneetkin tallille.

 

DSC05516.JPG DSC05518.JPG DSC05519.JPG DSC05520.JPG DSC05515.JPG

Eilen lähdinkin jo soitellen sotaan ja leikkelin kantin auki kotelosta.  Saatoin jo leikata vähän liikaakin koska ainenkin ovi aukon etureunasta löytyi kaksi peltiä kulkemasta päällekkäin ja nyt siis molemmat saivat väistyä laikan osuessa.  Sitä en tiedä vielä tässä vaiheessa että mitä tästä nyt tulee. Varsinkin tuo takaosa nyt vähän epäilyttää mutta sehän ei juuri taida ulospäin näkyäkkään :D. Kuitenkin aika äheltäminen vielä tiedossa että saa siististi kasaan, mutta kokeillaan. Positiivisena mainittava että itse lämpöputket näkyvältä osalta ainenkin todella hyvässä kunnossa.

 

DSC05505.JPG DSC05507.JPG

Alustaankin onnistuin kanttia vaihtamaan, vielä pitäis vaan sähkölinnun kakkoja vähän tasoitella.

 

 

Sitten vielä kysymys jos joku tietävä tätä topicia seuraa että millä kannattaisi rattiakselin pultit irroittaa ja eikös tuohon voi sitten ihan perus pultit laittaa tilalle? Maalauksen takia vois olla kätevä ottaa edestä ja katsoinpa tuota eilen youtubesta jotain kuplan kunnostus videotakin niin siinä saivat sen ohjauksen kumirätin kätevästi pois kun vetivä rattiakselia taaksepäin.

DSC05493.JPG

Link to comment
  • 1 month later...

Pitkästä aikaa taas juttua. Rottelo kävi tänään alustallaan ja moottorikin kävi kiinni, syynä tallin uudelleen järjesteleminen ja samalla tuli katsottua konehuoneen hyllyjen korkeuden onnistuminen. Vasen hylly olikin etupäästä aivan liian ylhäällä joten vähän joutuu saumoja ajelemaan auki.

 

10376612_881407398542970_951329432_o.jpg 10381322_881407231876320_596917021_o.jpg 10364321_881406308543079_930935302_o.jpg 10359191_881406528543057_1220011069_o.jp

 

Muutenhan projekti on mukamas yrittänyt edetä mutta oikeastaan näyttää siltä että pyörii paikallaan. Kuskin puolen helman laitapelti on nyt vaihdettu, ja muutama muu pienempi paikkaus tehty. Jälleen on samalla hermoja koeteltu ja epäilyjä tulevaisuudesta herännyt sillä monelta osin pellit ovat aika ohueksi muhineet (ei kuitenkaan ruuvimeisselillä puhki tyyliä), kuitenkin jos nuo pellit alkaisi kaikki vaihtamaan ei korista jäisi oikeastaan kuin katto jäljelle :D

 

Korissa nyt vielä tekemistä hyllyn lisäksi apukuskin puolen helman laidan loppu hitsailu. SIeltä pitää nyt vielä ottaa auki myös etupyöräkotelon alalaitaa jonkin matkaa. pieni hitsaus sisäpuolelle yhteen "massausluukkuun", johdot keulasta pois ja kojelaudan purku, vähän putsailua ja pensselillä epoksimaalia pariin paikkaan niin loput jääkin sitten maalarin kittailtavaksi (ellei taas löydy jotain uutta). Sitten tietysti yhteen lokasuojaan pitäisi tehdä pieni paikka, takahelmaan  paikka ja se pitäisi saada jollakin tapaa fiksusti irrotettavaksi, vanhoista ovista pitäisi irrottaa saranat ja saada ne jotenkin pultattua uusiin (vinkkejä millaiset pultit?).

 

Alustaa en ole kerennyt edistämään ollenkaan (putsaus, hitsaus, maalaus, putket, jarrut jne), moottori on vielä täysin koskematta (peltien purku, hapotus, maalaus), myös kaikkea pikkuhilpetta pitäisi hapotella ja maalata, johto sarja korjata.Paljon on tekemistä ja kovasti näyttää että aika ei riitä kesässä mitenkään tähän kaikkeen, mutta yritetään silti edes syksyn sateille.

Link to comment

Kait niitä vaiheita tulee kaikille, jolloin koko homma sylettää ja tekisi mieli unohtaa koko paska. Mutta pienikin ele on eteenpäin ja mulla ainakin löytyy kalentereista sivuja jo monen vuoden päähän. Eiköhän siellä jossain ole tämänkin eka koeajo uudessa asussa!

Link to comment
  • 3 weeks later...

Kait niitä vaiheita tulee kaikille, jolloin koko homma sylettää ja tekisi mieli unohtaa koko paska. Mutta pienikin ele on eteenpäin ja mulla ainakin löytyy kalentereista sivuja jo monen vuoden päähän. Eiköhän siellä jossain ole tämänkin eka koeajo uudessa asussa!

 

Mahtollisesti, mahtollisesti. Kyllähän tuota heti sai vähän lisää virtaa kun helmat sai hitsattua edes jonkun näköseen kuntoon jne. kori alkaa muutenkin olemaan mielestäni hitsailtu (monestikkohan olen jo tämän sanonut ja päässäni miettinyt :D ).

 

Nyt otti kuitenkin jälleen ohraleipä kun eilen tuli mieleen kokeilla vielä ovea oikealle puolelle paikalleen. Eipä menekkään ovi kiinni vaan kahnaa ylälaidasta. Ovea vähän alan päin painamalla tai saranat löysällä menee kyllä eli ei hirveistä matkoista sinällään puhuta (vaikka kuuluuhan siellä vähän rakoakin olla).

 

20140610_201239.jpg 20140610_201246.jpg

 

Kuvissa siis ovi painettu "väkisin" kiinni.

 

Ensimmäisenä tuli itselle mieleen että onko koppa voinyt vääntyä kun jouduin laikkaamaan punaisella merkityn alueen auki? Ei siis tietenkään poikki poikki vaan tuon helman kyljen jouduin aukaisemaan ja laittamaan tilalle uutta...

 

alue.jpg

 

Toinen mikä taaskin kävi mielessä mitä en eilen hoksannut kokeilla että onko kuplan koppa niin melto että kiertäisi jos pukit eivät nyt olekkaan joka kulmasta samalla korkeudella? nimittäin koppaan jouduttiin kyllä välissä siirtämäänkin, en vain muista kokeilinko enää siirron jälkeen ovea paikoilleen kuin vasta nyt eilen. Ennen siirtoa kokeilin ainenkin ja sillon oli kaikki ok.

Link to comment
  • 3 months later...

Miten olisi pieni päivitys näin 2 kuukauden hiljaiselon jälkeen. Onhan tässä sen verran aihettakin sillä juurikin 15.9.2013 kävimme ostamassa Kuppelon ja 16.9.2013 aloitin tämän topicin. Mutta niin sen verran kuluneesta vuodesta ja autosta että ei kyllä nyt auton läpi käyneenä olisi uskonut että meni vielä leimasta läpi syksyllä. Paljon on nyt kuitenkin aikaa käytetty, monesti on mennyt hermot ja budjetti on jo nyt venynyt 1,5 kertaiseksi eikä mukaan ole edes laskettu tallipaikan vuokraa. Monesti olen kyllä miettinyt että mikä se on kun vetää aina tallille jatkamaan vaikka paljon vähemmästäkin on mennyt autoa vaihtoon ja projektit jäihin, ehkä se on tuo kuplan yksinkertaisuus ja ajatus siitä että jos nyt kerrankin onnistuisi saamaan jotain valmiiksi :D

 

No missäs sitä nyt mennään. 2 kuukauteen ei ole sinällään hirveitä tapahtunut, tai no on mutta ei ehkä taaskaan kuinka paljon olisi toivonut. Nyt kuitenkin kesän 2014 dead linejen mennessä heittämällä ohi on katse siirtynyt suosiolla kevääseen 2015, ehkä vappuajelut olisi kiva juttu. Mutta niin, maalari on rehkinyt hirveesti pohjien kanssa (ja minä hikoillut tulevaa hintalappua). Paljon on ollut vaikka minkälaista ruttua, jopa kattoa oli joku joskus mennyt kittailemaan päin honkia. Eihän meikäläisen silmä olisi semmoisia varmaan edes huomannut kun vasta valmiissa maalipinnassa, mutta ammattimies on aina ammattimies. Koppa itsessään näyttää nykyisin siis tältä.

 

IMG_1185.JPG IMG_1188.JPG IMG_1184.JPG

 

Värihän on siis jonkun sortin pohjaväri/ hiontaväri eli vielä muuttuu, hyvä sinänsä sillä kuvissa tuo näyttää vielä siedettävältä, mutta livenä muistuttaa lähinnä sinappia. Lisäksi kopan osalta on tullut askarreltua mm. saranoiden irroitus oransseista muuten ehjistä ovista sekä vanhoista vihreistä joissa oli ehjät saranat mutta muuten ovet mädät. Luulisi taas helpoksi hommaksi mutta eipähän tuo taas ihan niin tuosta vaan mennyt.

 

Motti seisoo pukissa vieläkin koskemattomana. Ainoastaan rullannut ympäri tallia uudelleen järjestelyiden tieltä.

 

IMG_1190.JPG IMG_1191.JPG

 

Alustan kanssa tilanne on nyt semmonen että tulemme käyttämään kesäkuussa ostamaamme sätöstä jossa lattia pellit on joskus vaihdettu suoriin pelteihin. Vaatii vaan muutamat vahvistukset pohjaan että katsurille kuulemma kelpaa. Ajattelin että katsotaan sitten tulevaisuudessa kun on rahaa, aikaa ja omat tilat niin tekee sitten alustan viimeisen päälle. Yksi ongelmahan tämän sätöspohjan kanssa meinasi olla penkit joita ei olisi omilla kiskoillaan ainenkaan saanut kiinni (vanhemmat ehkä). Päätimme kuitenkin että pistetään nyt vähän uudemmat jakkarat (ähtäri leimasin esille :D ) mallia BMW. Tällä nyt kuitenkin saavutetaan muutamia hyötyjä jotka ovat mm.: saa tehtyä helposti kiinnityksen tasapohjalle, jämäkämmän tuntuiset istua, ja ehkä huomattavin seikka että jakkaroista löytyy korkeuden säätö mikä antaa varmasti emännälle lyhyehkönä ihmisenä vähän paremman ajoasennon. jahka vielä joskus uskaltautuu kuplan rattiin :D. Toinen ongelma on akun paikka mikä sekin on tehty vähän vasurilla edellisen  omistajan toimesta. Akku tulisi noin 5cm korkeammalle kuin normaalisti, liekkö mahtuu takapenkin alle ottamatta minnekkään kiinni? Yksi ratkaisu olisi sivunavallinen akku, mutta taitaavat olla aika hinnoissaan, mm. optiman redtop sivunavoilla 200€.

 

Mutta nyt siis olemme menossa vaiheessa tukirautojen hitsaus ja penkkien kiinnityskohtien askartelu. Sitten pitäisi vaihtaa polttoainelinja (varmaan se sinkitty 6mm hydrauliikkaputki kestää edes jonkun vuoden), ehkä jarrulinjan pitkäosuus mikä on kylläkin uusi jo nyt mutta alustan edellisen omistajan väkertämä metritavarasta ja hyllyssä kuitenkin meillä jo olisi uusi kuplaan tarkoitettu jarruputkisarja. Sitten vähän maalia alustan pintaan ja vaihdelaatikon putsaus ja paikalleen nosto. Nähtäväksi jää kerkiänkö jarrut jo tässä välissä laittamaan vai kasataanko pyörilleen pika pikaa että voidaan nostaa koppa alustalle. Tämä siksi kun tallissa meinaa olla tila vähissä, maksamme pariaatteessa maalarille=tallikaverille yhden auton paikasta mutta tällä hetkellä koppa ja alusta erillään vie kahden auton tilan.

 

Mutta että semmosta tälle rojektille.

Edited by Henkar
  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Tallilla vähän väännelty ja käännelty viime viikot kopan kanssa. Maalarin toiveesti nostettiin ensin korkeille pukeille maalaamoon että sai vetästä kojelautaan ja sen alle väriä inhimillisessä asennossa. Sitten pitikin jo kantaa pois maalaamosta toisen auton maalauksien tieltä. Seuraavaksi väkersin korille matalemman alustan jolle koppa laskettiin. Tämä siksi että ylettää paremmin katon maalaamaan kuin auton omalla alustalla..

 

20141007_183214.jpg 20141007_183230.jpg

 

Ja eilen sätöstelin laittaa oviin saranat ja ovet paikalleen. Edelleen meinaa vain olla vähän ongelmaa apparin oven kanssa mikä ottaa takayläkulmasta kiinni koriin, mutta jospa tuo asettuu kun vähän vääntelee ja kääntelee.

Sitten kolme jonnin joutavaa kuvaa siitäkin:

 

20141008_193211.jpg 20141008_193248.jpg 20141008_193329.jpg

 

Vielä vähän esimakua tulevasta väristä.

 

20141007_183437.jpg

  • Like 1
Link to comment

DSC_0071.JPG DSC_0062.JPG DSC_0022.JPG DSC_0009.JPG

 

Semmottinen homma oli eilen käyny tallilla. Jonnii verran oli maalarilta lakkapäässyt valumaan, ei kuulemma kupla ihan mieleisin auto maalailla muotojen takia ja kun tilakin vielä melko viileä, mutta kuulemma saa kiilloteltua hyväksi jahka vähän ensin kuivahtaa

 

Pitäis vaan perhanan alusta saada äkkiä kuntoon, laatikko putsailtua, polttoainelinja vedettyä, jarruputki vedettyä, jne. muuten jarruja ja muuta taitaa saada aika helposti tehtyä kun koppa taas päällä.

Edited by Henkar
  • Like 1
Link to comment

Siistiä jälkeä:-)

Mikä on tuo väri?

 

Siistiä jälkeä kyllä.

 

Meneeko arvaus metsään jos sanon, että väri on vuosituhannen vaihteen

GTI-Almerasta?

 

Vähän se lipsahtaa metsään. Kyseessä on nimittäin ihan volkkarin omaväri. Ilmeisesti vieläpä tuon kopan alkuperäinen. Moss Green Metallic.

 

DSC_0054%255B1%255D.JPG

 

 

Maalattiinko ovet paikallaan? Mites sitten sisäpuoli maalattiin? Kiinnostaisi nähdä sisäkuvia. Vielä minäkin joskus... Entäs muut luukut?

 

Ovet maalasi ensin sisäpuolelta irrallaan ja sitten paikallaan ulkopuoli. Syynä tämä joku sävyhomma / kiteiden samaan asentoon meneminen. Luukkuihin ja lokasuojiin epäili että sävyt sattuu kohilleen irtaallaan maalattunakin.

 

DSC_0005%255B1%255D.JPG DSC_0022%255B1%255D.JPG

Link to comment

Upea vaihe projektissa, anteeksi rojektissa. Muista liittää riittävästi kuvia ja lisää kuvia. Bussi-projektissani suurin jännitys oli miten se ensimmäinen kunnollinen naarmu syntyy uuteen pintaan. Nopeasti se sitten sieltä tuli ja ihan omilla taidoilla!

  • Like 1
Link to comment

DSC_0139.JPG DSC_0158.JPG DSC_0156.JPG

 

Tänään nostettiin nokkapelti ja takahelma paikalleen. Huomenna sitten vielä takapelti että pääsee maanantaina maalari kiillottamaan. Ja emännän mietteethän väristä ja kuplan kasaantumisesta olivat

 

DSC_0164.JPG

 

Maanantaina olisi maalarin tarkoitus kuulemma suihkia lokasuojat.

 

Tänään vähän myös likaista työtä. Emäntä puhdisteli vaihdelootaa samalla kun itse hitsailin vielä tuota tämän auton vitsausta = pohjalevyä. Jatketaan huomenna harjoituksia.

Edited by Henkar
  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Aika kuluu ja mitään ei tapahdu vaikka kuinka tekee. No ei vaines, en vaan kehtaa laittaa kuvia tuosta meidän häpeäpilkusta = pohjalevystä. Se nyt kuitenkin on tursailtu sieltä täältä vahvistella edellisen rakentajan toilailujen korjailuna. Susiruma ja kaukana hyvästä se on silti, mutta nyt ei mahda muuta. Kerkeis vaan maalari vetäsemään vähän maalia pintaan niin pääsisin massaamaan ja sitten alkain palapelin kasailu. Tai no vetoakselien suojaputkiin pitäisi maalia keksiä myös, ja jarrukilpiin, ja iskareihin, jne. joka puolelle.

 

Olen tässä myös mietiskellyt kannattaisko perän laskemista naksulla (vai kahdella pelkkien droppiolkien kanssa?) harkita jo nyt korin ollessa pois häiritsemästä.

 

Tuossa viikonloppuna tuli myös aloiteltua pallonivelien vaihto samaan ruuhkaan. Oli aika jämäkästi kiinni tukivarsissa kun sai 15tkg laittaa prässiin eikä osoittanut vielä antautumista. Laskettiin sitten 10tkg pintaan ja vähän lämmiteltiin pillillä niin alkoi pikkuhiljaa jännien äänien säestämänä irtoomaan. Ensimmäisen kanssa oli kyllä vähän hankalampi homma kun mentiin epähuomiossa painamaan väärältä puolelta tuloksella että vain kuula työnnettiin ulospesästä ja se sitten äkkiä lähtiessään aiheutta "pienen" pamauksen ja koko prässi loikkasi ilmaan, sitten hoksattiin että  ei näin :D. Tukivarsiin jos nyt saisi vähän maalia pintaan ja etsisi taas jostain prässiä että saisi painettua uudet osat paikoilleen.

Edited by Henkar
Link to comment

Riippuu pitkälti asennosta josa auto alunperin oli. Tuo oma seitennelonen muuttu pelekillä droppiolilla rajusti keulivasta sentin verran etunojasa kulukevaks. Renkaat on samankokoset ympäri auton. Ajo-omituisuuet parani huomattavasti, varsin ki yli kuuenkympin nopeuksisa.

Link to comment

Menee paikalleen myös isolla ruuvipenkillä, kunhan saa puristettua linjassa.

Ok, pitääkin pitää korvan taakse että jos ei prässiä ilmaannu niin kokeilee ruuvipenkissä. On sitä kyllä joskus tullut höyläpenkissä (vai miksi kutsutaan puisien puutyöpöytien puristusosaa) painettua neliveto audin leveä takalaakeri paikallaan että kai sitä nuokin menee :D

 

 

Kait sieltä takaa kantsii yksi napsu ottaa jos dropit edessä kun yleensä edessä on vielä pienemmät kumit kun takana jotka korostavat etukenoa jos sellaista luukkia edes hakee.

Riippuu pitkälti asennosta josa auto alunperin oli. Tuo oma seitennelonen muuttu pelekillä droppiolilla rajusti keulivasta sentin verran etunojasa kulukevaks. Renkaat on samankokoset ympäri auton. Ajo-omituisuuet parani huomattavasti, varsin ki yli kuuenkympin nopeuksisa.

 

Meillä tuo rakkine kulki mielestäni melko suorassa vielä ennen purkamista, nyt voi sitten tietty olla ihan oma juttunsa kunhan saadaan kasattua. Lookki mitä haetaan on lähinnä vain hillitty madallus ilman etu- tai takakenoa.

 

 

Nyt voi uskaltaa julkaista ja jonkun kuvan tuosta häpeäpilkusta = alustasta. Saatiin nimittäin viikkon sitten maalipintaan (joo piti olla musta, tai harmaa mutta maalari löyty helpommin punaista :D ) ja lauantaina vielä massasin pohjan. Kuvat otettu sunnuntaina, eli massat vielä kosteena.

 

DSC_0507.JPG DSC_0501.JPG DSC_0506.JPG DSC_0512.JPG DSC_0534.JPG DSC_0537.JPG

 

Eihän tuo nätti ole kuten olen monesti maininnut, ja työtäkin sain tehdä varmasti yhtä paljon edellisen sepän jälkiä siistiessä kuin että olisin puoliskot vaihtanut. Mutta säästinpä jonkun sata euroa :D Ja sitä nuo on moni sanoneet että eihän sillä pohjalla niin ole merkitystä ellei aio katolleen ajaa.

 

Seuraavaksi pitäisi varmaan keksiä mistä aloittaa kasaaminen. Vähän noita punaisia osia pitäisi kyllä mustaksi saada, mutta kaipa tuossa jo jotain voisi lähteä alustaan liittämään. Onko muuten näin alustan osalta kuplassa kovin paljon erikoiskovia pultteja tai muttereita, vai kehtooko käydä vaan normi 8,8 tarviketta vanhojen rytöjen tilalle?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kiitoksia vihjeistä. Jousilattojen pultit olivatkin kateissa joten ne kävin uusia. Etuakselin pultit laitoin vanhat, liekköhän kokona edes saatavana kuinka helposti peruspulttiliikkeistä.

 

Ja sitten vähän kuvia että pysytte juonessa mukana.

 

DSC_0634.JPG

Maalia palikoihin. Alla epoksi, päälle vetäsin pensselillä jotain mitä lie ruosteenesto"lakkaa" olikaan. ihan perusmaalikaupasta hain ja katsotaan nyt miten pysyy, kuivamisaika vaan noissa about 10 asteen olosuhteissa pari-kolme päivää ja eihän semmosia aikoja ole niin kirjaimellisesti työssä näkyy tekijän kätten jälki.

 

DSC_0637.JPG

Etuakselisto paikalleen olikohan torstaina.

 

DSC_0653.JPG

Viikonloppuna emännän kanssa kikkailtiin laatikko paikalleen ja rummut sillein että saa laitettua pyörät. Maanantaina laitoin tiivisteen liimautumaan alustaan.

 

DSC_0654.JPG DSC_0670.JPG DSC_0678.JPG

Ja eilen sitten napattiin ukko porukalla koppa alustalle. Tällähän ei ole sinällään järjen kanssa mitään tekemistä että helpompi olisi ollut laittaa jarrut sun muut kuntoon alustan ollessa irti, mutta kuten kuvista ehjä jotenkin voi päätellä ei tallissa hirveästi ole tilaa. Tai no noissa kuvissa vielä on, mutta 2 kuvassa näkyy taustalla pariovet maalaamoon missä seisoo yksi auto laitettavana ja yksi talliin kuuluva on vielä hetkellisesti ulkovarastossa että kuplan alustalle oli tilaa. Tuossa kun ollaan vielä alivuokralaisena, vuokraisäntänä tallin päävuokralainen niin pakko vaan yrittää sumplia omat tavarat aina pois edestä. Oma talli on kyllä hakusessa, mutta tuntuu aika heikosti talleja olevan tarjolla vaikka tälläkin kylällä kiinteistöjä on tyhjillään kymmeniä.

 

Mutta että semmosta. tänään menee ilta varmasti aika napakasti alustan-korin kiinnityspultteja putsaillessa ja ehkä jotain jarruosiakin voisi jo etsiä.

Edited by Henkar
Link to comment
  • 2 months later...

Pientä päivitystä näin parin kuukauden hiljaisuuden jälkeen. Projekti etenee edelleen ja tavoitteena (jälleen) olisi olla kesäksi ajossa. Tekemistä on vielä paljon ja vähän meinaa olla jo sormi suussa että mistä sitä oikein jatkaisi, mutta tehdään vähän kaikkea ja enimmäkseen jotakin.

 

Kuvia ei nyt hirveästi ole kikkailuista mutta tehtynä on.

-Jarruosien puhdistus/läpikäynti ja kasaus jarrukilpiin.

-Jarrukilpien ja uusien jarruputkien asennus.

-Uuden pääsylinterin asennus

-Vetoakseleiden ulkopäiden tiivisteet vaihdettu. Toiselta puolelta puuttui mielestäni isompi o-rengas kokonaan.

-Uudet jousilattojen kumit ja suojakannet asennettu ja perää kokeiltu pykälän verran madaltaa.

-Pohjaa massattu vaihdelaatikon yläpuolelta ja keulan alaosat.

-Takakyljet ja ovat äänieristetty buyylikumivaimennusmatolla.

-Kattoeristetty parilla vaimennusmaton suikaleella ja huovalla.

-Rattiputki asennettu

-Johtosarja kuorittu vanhoista suojaputkista ja sarjasta poistettu "diagnostiikkaboksin" johdot.

-Ikkunahissit puhdistettu ja voideltu toimimaan vähän sutjakammin.

-Ovien lukot ja kahvat puhdistettu ja ruuvailtu paikalleen.

-Ovistopparit asennettu, mitä nyt sokat millä tulee runkoon kiinni puuttuu.

-Ohjaussimpukka puhdistettu perusteellisesti, stefat vaihdettu, ja kasattu uudestaan.

-Z-bar/takakallistuksenvakaaja vai mikä onkaan asennettu muuten paitsi pystytangot jossain kateissa.

 

Jotain kuvia kuitenkin löytyy. Nimittäin kupla vaihtoi viikonloppuna tallia ja pitäähän sitä uuden tallin kunniaksi ottaa räpsyjä. Nyt ei tarvitse säilyttää kaikkia osia auton sisällä vaan saa levittäytyä tuon 30 neliön alueelle miten itse haluaa :D

 

DSC_0104.JPG DSC_0097.JPG DSC_0090.JPG DSC_0086.JPG

 

DSC_0073.JPG DSC_0063.JPG DSC_0058.JPG

 

DSC_0056.JPG DSC_0074.JPG

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Olipas hienosti toteutettu volkkari!

 

Mitä joko tämä on valmis? :D

Sain kuvan kommentista että olet jossain valmiina nähnyt, mutta ikävä kyllä voin sanoa että vielä ollaa miltei tuossa 04.03 näköisessä kuosissa.

 

-Vähän kokeiltu B-pilareita verhoilla, mutta persiillee meneevät. Näkyy kaikki vinyylistä läpi, ei nyt kuitenkaan aleta tuhraamaan pidempään niiden kanssa vaikka tekisi kyllä mieli tehdä kerralla hyvin. Jääpähän jotain tulevaisuuteenkin :D

-Johtosarja on ujutettu paikalleen. SIllehän tehtiin semmoinen että vanhan kovettunut suojasukka otettiin pois, pihat putsailtiin ja käytiin läpi ettei ole eristevaurioita, muutama kohta pitikin kutisukalla paikkailla. Diagnostiikka boksin piuhat poistettiin ja sitten vain päälle uusi suojasukka. Johtosarjan rinnalle laitoin vielä menemään 7-napasen perskärry kaapelin ja 6mm² piuhan ajatuksella että valoille mahdollisimman vähän jännitehäviötä ja niin.

-Ohjaussydeemit kasattu paikoilleen. Simpukkahan purettiin siis jo aikaisemmin ihan osiin ja putsailtiin tarkasti. Sitten uusilla stefoilla nippuun ja uudet rasvat sisälle.

-Äänieristysmattoa rullailtu kiinni sinne tänne ja tuonne.

-ovien ikkunajuttuja jo katsottu sen verran että tiivisteet on unohtunut tilata tuuletusikkunan osalta eli siltä osin homma seisoo kunnes tilauksen saa tehtyä ja tavarat kerkeää tulla.

-Jotain pikkuosia putsailtu ja jotain maalailtu.

-Uudet takavanteet tuli postissa eli 5,5" leveät joilla saadaan takarenkaiden ulkoreunaa vähän ulommaksi kun dropit puolestaan leventi keulasta. Vanteetkin pitäisi vaan saada vielä jonnekkin puhallukseen ja maalaukseen (mustaksi vähän oli ajatus), ellei sitten ite tule vedettyä hätävarana jollain kilikolilla tai pensselimaalilla.

 

Tänään jos ehtisin käydä tallilla moottorista purkamassa peltejä ja osasia pois. Mitä muuten kannattaisi lähteä tuollaisesta perus 1300cc moottorista tarkastamaan/vaihtamaan nyt pikahuoltona? Itsellä ei mitään kokemusta näistä ilmajäähykoneista joten tarkastusohjeetkin olisi paikallaan. Moottorihan toimi 2013 syksyllä hienosti, mitä nyt automaattirikastin jotain temppuili. Moottori ei kuitenkaan savuttanut missään tilanteessa, vetoja oli luullaksemme hienosti (2 henkeä kyydissä 110km/h tuntui vielä oikein kiihtyvän :D) eikä kilissyt tai kolissut.

Oma ajatus oli pääpiirteittäin ja mitä nyt mieleen tulee että:

-Kaasutin imusarjat ja pellit yms. pois + ympäriinsä putsailu

-Tarkastetaan mahdolliset öljyn tihkumiset ja johtuisiko löystyneistä pulteista tms.

-Kytkin ja vauhtipyörä pois. Tässä vaiheessa ilmeisesti jotenkin nyt päittäis välyksen mittaus?

-Kampiakselin stefan vaihto. Tähänkin vinkit voisivat olla paikallaan.

-Peltien maalaus ja takas kasaaminen.

-Kaasuttimen putsaus ja mahdollisten tiivisteiden vaihto.

-Uusi kytkinlevy ja paineasetelma (hommattu jo, 2013 tuntui entinen vähän ravistelevan lähtiessä).

 

Kuvia ajattelin purkuoperaatiosta ja muutenkin muistoksi räpsiä sen mitä muistan joten niitäkin tiedossa heti kun kerkiän aloittamaan.

 

Ja marmatetaan nyt vielä aikataulustakin sen verran että kyllä muuten alkaa hirvittämään. Vappu nyt on jo menetetty kuten arvata voi, mutta olisiko seuraava tavoite juhannus oli realistinen tai ei :D BIFiin nyt olisi ainakin mukava kokeilla, siis edes kokeilla hurruutella, mutta sinnehän on vielä 14 viikkoa.

Link to comment
Oma ajatus oli pääpiirteittäin ja mitä nyt mieleen tulee että:

-Kaasutin imusarjat ja pellit yms. pois + ympäriinsä putsailu

-Tarkastetaan mahdolliset öljyn tihkumiset ja johtuisiko löystyneistä pulteista tms.

-Kytkin ja vauhtipyörä pois. Tässä vaiheessa ilmeisesti jotenkin nyt päittäis välyksen mittaus?

-Kampiakselin stefan vaihto. Tähänkin vinkit voisivat olla paikallaan.

-Peltien maalaus ja takas kasaaminen.

-Kaasuttimen putsaus ja mahdollisten tiivisteiden vaihto.

-Uusi kytkinlevy ja paineasetelma (hommattu jo, 2013 tuntui entinen vähän ravistelevan lähtiessä).

Öljyntihkumiset johtuu kaikkista yleisimmin työntötankojen suojaputkien tiivisteistä jotka on helpoin ja halvin korjata kannet irroittamalla ja uusilla tiivisteillä ja silikoneilla kasaamalla. Toinen on kampuran stefa ja sitten öljypohjan tiivisteet. Helpoin noista on korjata öljypohjan vuodot mutta esim kampikammion puolikkaiden saumasta vuotoja ei juurikaan konetta halkaisematta tukita.

 

Kaasaria putsatessa kannattaa melkein aina asentaa korjaussarja ja putsaamiseen kannattaa käyttää myös vähän ajatusta eli kun purat laita säädöt mieleen ettei tartte konetta uudelleen säädettäessä lähteä tyhjästä liikkeelle. Ja kannattaa ehdottomasti hommata kaasarin putsaukseen tarkoitettua spraytä jolla saat testattua ettei mikään kanava ole tukossa ja että kuula venttiilit toimivat niinkuin pitää. Myös vivuston löysät kannattaa korjata pois koska vaikuttavat erityisesti kiihdytyspumpun toimintaan.

Link to comment

Öljyntihkumiset johtuu kaikkista yleisimmin työntötankojen suojaputkien tiivisteistä jotka on helpoin ja halvin korjata kannet irroittamalla ja uusilla tiivisteillä ja silikoneilla kasaamalla. Toinen on kampuran stefa ja sitten öljypohjan tiivisteet. Helpoin noista on korjata öljypohjan vuodot mutta esim kampikammion puolikkaiden saumasta vuotoja ei juurikaan konetta halkaisematta tukita.

 

Kaasaria putsatessa kannattaa melkein aina asentaa korjaussarja ja putsaamiseen kannattaa käyttää myös vähän ajatusta eli kun purat laita säädöt mieleen ettei tartte konetta uudelleen säädettäessä lähteä tyhjästä liikkeelle. Ja kannattaa ehdottomasti hommata kaasarin putsaukseen tarkoitettua spraytä jolla saat testattua ettei mikään kanava ole tukossa ja että kuula venttiilit toimivat niinkuin pitää. Myös vivuston löysät kannattaa korjata pois koska vaikuttavat erityisesti kiihdytyspumpun toimintaan.

 

Jos kannet käyttää irti niin tuleeko siinä sitten eteen kannen oikaisu vai lie pysyy suorana jos hiljakseen ristiin löystyttelee? Oliko näin että näissä koneissa ei erillistä kannentiivistettä ole vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

 

 

Eilen kävin tallilla vähän mottia purkamassa.

 

Eli tästä lähdettiin. Kone ollut koskemattomana joulukuusta 2013, mitä nyt muutaman kerran nosteltu, siirrelty, ja sillon tällön olen pari kierrosta käsin pyörittänyt ihan vain huvin vuoksi (mukamas kiinni jämähtämistä estänyt).

DSC_0160.JPG DSC_0164.JPG DSC_0166.JPG

 

Puola, sytytysjohdot ja kaasutin irti. Ja sitten imusarjat vai pukinsarviksiko noita kutsutaan.

DSC_0180.JPG  DSC_0181.JPG DSC_0182.JPG

 

 

Sitten menikin aikaa miettiessä miten otetaan puhallinkoppa irti ja tämä mutikkahan se siellä eniten vastaan pisti kun en keksinyt mistä kohtaa lähtee purkamaan.

DSC_0189.JPG

 

Välissä piti kylläkin purkaa putkisto pois. Havaintoina tässä että 2 sylinterin molemmat muttarit puuttuivat kokonaan, toisen pinnapultin päähän oli vain hitsattu huonosti joku lisäpinnapultin pätkä. Jännä kylläkin että ajossa ei mitään sen erikoisempaa kovaa röpötystä kuulunut. Myös muuten pinnapultit oli aika huonossa hapessa ja olisi varmasti hyvä vaihtaa. Nykyisellä tallilla ei vaan ole hitsaus laitteita ja ilman kuumaksi vetämistä liekkö suostuuvat liikkumaan mihinkään.

DSC_0194.JPG DSC_0206.JPG

 

Lopulta koppa lähti irti latureineen päivineen. vähän sitä tässäkin putsailua olisi ja etenkin läppien säätövivusto on aivan tiltissä ruosteen takia. On meillä kyllä toinenkin, ehkä vähän siistimmässä kunnossa oleva koppa. Pitää vain tarkistella onko aivan samanlainen.

DSC_0185.JPG DSC_0187.JPG

 

 

Sitten vielä sylinterien päältä nuo  pellit pois. Tämä sitten muodostuikin aika ongelmalliseksi hommaksi kun ilmeisesti alkuperäiset talttaruuvari ruuvit ovat jämähtäneet kiinni ja ovat vieläpä todella pehmeen oloisia kavereita eli iskumeisselistä huolimatta toisen puolen pellit ovat tälläkin hetkellä vielä kiinni.

DSC_0191.JPG DSC_0190.JPG

 

Toisen puolen pellit siis lähti kuitenkin pois ja tilanne jäi eilen sitten tähän.

DSC_0197.JPG DSC_0212.JPG DSC_0203.JPG DSC_0204.JPG

 

 

Vielä parit kuvat kaasuttimesta. Tälle kaverille nyt tulee tosiaan sitten purku, ilmeisesti ultraäänipesu ja vinkistä vaarina pitää tilata se korjaussarja mikä sisältää lie sitten jotain :D

DSC_0209.JPG DSC_0210.JPG DSC_0211.JPG

  • Like 2
Link to comment

DSC_0217.JPG

 

Olihan tämä arvattavissa, mutta aina se vaan vähän yllättää. Piti siis päästä kokeilemaan lähtisikö ihan vaan kääntelemällä ja eihän tuohon kerennyt edes voimaa käyttää kun jo pyörähti poikki.

Kannattaako suosiolla ottaa kannet irti pinnapulttien vaihtoa varten jos nyt samalla menee työntötankojen suojaputkien tiivisteet vaihtoon vai onko peräti vääntymien varalta parempi hitsailla muttereita kun kannet koneessa kiinni? Kone ei kyllä noin irti nököttäessään valu öljyä alleen, mutta alapuolelta on kuitenkin melko kostean oloinen. Tulee mieleen vanha kysymys että kannattaako "ehjää" yrittää korjata? :D

 

 

Myös kattoverhoilin asennus saatiin aloitettua.

Link to comment

Mulle laitettiin kanteen pari tollasta.

0925%20004.JPG

 

 

 

Toki, voithan varovasti porata osavalla terällä pultin niin ohueksi kun saat, rikkomatta kannessa olevia kierteitä. Sitten kin kun pultti riittävän ohut niin varovasti vaika pistepuikolla lyöt pulttia poraamasi reikään eli keskustaa kohti. Jos pultti antaa periksi ja menee lysyyn niin melkein uskallan väittää sen lähtevän pyörimään sen jälkeen ihan osavalla ruuvarilla. Olihan taas selitys...

 

Vastakierretappi kans kokeilemisen arvoinen tai sit laitat vaan noi kuvassa esiintyvät.

Edited by Paadre
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...