Jump to content

Turbo kupla rojekti kuvia


Guest fgronlun

Recommended Posts

  • Replies 429
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

onko porukoilla kokemusta turboruuvista...???

 

jolla sais kojetaulusta säädettyä ahtopaineita...yhtäkkiä ajatellen ruiskukoneessa tuo toimisi hyvin, siinä bensakartat menis järkevästi...mutta,

 

esim:

kupla jossa käyttöpaine luokkaa 0.6....kone säädetty tuolla toimimaan.(suutinkoot jne...)

ruuvataan ahtoja esim. 1.5 luokkaan...mun mielestä tuossa kohtaa koneesta loppuu soppa kesken.....tulee enemmän vahinkoa kuin hyötyä...??

 

tai jos kone olisi säädetty korkeimmalle paineelle (1.5) toimivaksi....paineiden tiputus 0.6 luokkaan...konehan tukehtuu tuossa kohtaa....

 

tosin ahtopaine menee myöskin bensapaineen säätimelle...

onko yhtään loogista..??

Link to comment
onko porukoilla kokemusta turboruuvista...???

 

jolla sais kojetaulusta säädettyä ahtopaineita...yhtäkkiä ajatellen ruiskukoneessa tuo toimisi hyvin, siinä bensakartat menis järkevästi...mutta,

 

esim:

kupla jossa käyttöpaine luokkaa 0.6....kone säädetty tuolla toimimaan.(suutinkoot jne...)

ruuvataan ahtoja esim. 1.5 luokkaan...mun mielestä tuossa kohtaa koneesta loppuu soppa kesken.....tulee enemmän vahinkoa kuin hyötyä...??

 

tai jos kone olisi säädetty korkeimmalle paineelle (1.5) toimivaksi....paineiden tiputus 0.6 luokkaan...konehan tukehtuu tuossa kohtaa....

 

tosin ahtopaine menee myöskin bensapaineen säätimelle...

onko yhtään loogista..??

Jos nyt oletetaan että puhutaan sähköisistä ruiskuista ja sellaisella paineensäätimellä, joka pitää ahtopaineen ja bensanpaineen suhteen samana.

Jos suuttimet on mitoitettu niin että bensan paine ja suutinten aukioloaika voidaan pitää vielä järkevissä rajoissa (-> suutinten tuotto riittää myös vähän isommilla paineilla) ja boksin kartat on tehty isommillekin paineille niin ei pitäisi olla ongelmia. (Oletetaan tietysti että kone kestää ne tehot...)

Mekaanista ruiskuista tai kaasareista en juuri uskalla kommentoida. Riippuu kaasarikoneessa varmaan bensapumpun tuotosta ja siitä, miten rikastus on toteutettu.

 

Tilasin juuri turbosmartin turboruuvin yhteen vanhaan subaruun, jossa on vielä vähän tyhmempi moottorinohjaus(ei lambdaa). Siihen asennan samalla ns. kertovan bensanpaineen säätimen, jotta seokset pysyisivät edes suunnilleen kohdallaan.

 

Tuota turboruuvilla säädettävää ahtopainetta voisi varmaan rajoittaa kuristamalla sitä ulostuloa jollakin letkupatentilla.

 

Asia- ja kirjoitusvirheet menkööt myöhässä otettujen asennusjuomien piikkiin ;)

Link to comment

En oo ikinä ymmärtäny minkä vuoksi turboruuvi pitäisi olla ajettaessa säädettävä. No, ehkä säätöjä hakiessa hyvinkin paikallaan. Mutta kunnes ahdot on kerran säädetty kuntoon, niin eikö sillä kaasupedaalilla sitä tehoa säädetä?

Kun oikeen kiperä tilanne tulee, niin kyllä tuolla ruuvin kanssa tinkimällä pääsee liiankin helposti koneremontin äärelle.

Link to comment
  • 2 weeks later...

ok...tuo tieto riittää...

mites porukoilla on kokemusta tuosta modu-piiristä...

 

oon sellasta tekemässä turbokoneeseen...eikös siinä ole ajatuksena "ahdistaa" ilman kulkua, jotta painekoteloon saadaan käytettyä ahtopainetta suurempi paine...

ja saadaan ahdoilla koneelle lisää ruokaa...

 

jos on esim 40 pystydellorto...kaasarin päälle sisäkurkun kokoinen (30mm) supistusholkki....sillä pitäisi toimia...

Link to comment
  • 1 month later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

No niin nyt käy ja huomasin, että turbo laatikon päällä toimii helvetin hyvänä lämppärinä.

Varmaan joku 40 astetta kopissa lämmintä vartin käytön jälkeen.

Sit alko bensa loppumaan ja putkien lämmöneristeet kärys niin paljon,

että oli pakko poistua tallista.

Kovat on kyllä äänet ilman änkkäreitä(naapurit tykkää).

Link to comment
  • 10 months later...
  • 2 months later...

pyörittelin mielessä:

-as41 vakiolohko

-94mm mahle takoset

-wasserin 76mm kampiakseli

-228mm vauhtipyörä

-32mm suodatin öljypumppu

-3 nokkaa on hyllyssä: eagle 42, gb316, vakiosta hiottu 300 asteinen. mikä noista?

-tupla 40 DRLA:t

-2 turboa vaikka jostain 1,6td koneista...

-cooleri

 

olisko mitään järkeä?

Link to comment
Guest batman

Käy aika äkkiä pieneksi nuo 1,6td ahtimet kun moottoritilavuus on jo yli 2 litraa. Jotkut garrettin TO2: set tai vastaavaa koko luokkaa niin ei ahista niin paljon.

Link to comment
Guest fgronlun
"valmishan" projekti on ja taas myöhästyin openista.

Nyt on ainakin ajoissa valmis ens vuoteen.

Onkos mitään kiihdytys ajoja missä ei ajeta liimaradalla?

Niinkuin kadunmiehille ei mitään oikeita kisoja.

 

Nätisti oli tehoa. Minkä kokoisesta koneesta on kyse?

Kerro ihmeessä hivenen lisää mitä ahdinta ym

Link to comment
Kuis toi cooleri pelaa tossa takalasin alla? Onko erillistä flektiä?

 

Mulla oli omassa kuplassa samassa paikassa cooleri ja ainakin siinä se pelas ihan hyvin. Mitään mittaustuloksia ei ole, mutta pidemmän ahtopaineilla ajon jälkeen kun pysähtyi ja kokeili cooleria, niin toisesta päästä se oli lämmin ja toisesta viileä.

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...