Jump to content

Turbo kupla rojekti kuvia


Guest fgronlun

Recommended Posts

  • Replies 429
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest fgronlun

Mihinkä vuoteen saakka se oli ku vaan kirjotettiin että tehomäärä on A. vai miten se ny meni? Nämä yli 60hp paperit onko ne teillä paperilla vai?

Eihän sillä ole ainakaan mulle ole väliä jos mulla on nuo A paperit. Yhtä laiton se on jos koneessa on enemmän hepoja tai iskutilavuutta(ajatellen että varmaan että noita A papereitä löytyy vaan <1600 koneille vai?)!

Itte meinaan yrittää omaan saada ne 1.980 paperit ja kun konettahan saa "rempata" niin siihen 10% lisää tilavutta niin melkeinpä on sitte 2.2l paperit(tehot) kylläkin vaan 60hp. Mutta pitää kattoo, noita tehoja voi sitte alkaa anoon lisää jos vaikka nostavat nuo moottori tie nopeudet yli sen 120 koska sillonhan minä ja mun 60hv en varmaan oikein ehitä mukana..

Link to comment
Tarkoitin sitä turboa, en Mikko sua. Saa siitä sen 200 heppaa irti. Aika harva ajaa työmatkat niillä hepoilla, mutta ainahan on joku, jolla on enemmän potkua, kuin "sinulla". Käsite "katuauto" on myös aika liikkuva, ja siitä ollaan montaa mieltä.

 

Onnea vaan ahto-projektiin!!

 

Nikke

 

Juu, aina löytyy joku jolla on enempi paukkua. En tiennyt että Hanskin kone on sun entinen, enkä mitenkään halua sitä arvostella. Mielestäni ahdin vain näytti kuvassa kovin pieneltä, saatan olla toki väärässä. Varttimailiaikani laitoin vertailuksi siitä syystä, että kohtuu kulkua on muutenkin saatavissa, kuin vain ahtimella.

 

Katuauto on monen mielessä todella erilainen. Mun mielessä "katukiihdytysauto" oli vastaava, kuin jolla kisaa ajelin, joka oli siis mulla lainassa ja rakennettu kisailua varten. Siinä on asiat huomioitu kisailunäkökohdista. "Katuauto" on mulle auto, jolla voin kruisata vaikka pohojanmaalta Häslinkiin ilman murheita, tms. Jäähdytykset on normaalit / riittävät, ym. riippumatta tehoista. Loppu on kunkin omaa mieltymystä. Löytyy mun tutuissa myös perheen ykkösautona ja jokapäiväisessä ajossa 500 heppaisia pelejä, kuten varmasti monella muullakin. Omat päivittäiset ajot mulla menee 150 ja 174 hv tdi nelivedoilla.

 

Hienoa on nähdä että rakenteluintoa löytyy monesta suunnasta, omaisten (viran-) vastustuksesta huolimatta. Mun projektissa ei ole tällä hetkellä kerrottavaa, auto on ollut osina vuosia ja nyt sitä aloitellaan, ajan salliessa, rakennella. Valmistuminen hamassa tulevaisuudessa. Tsemppiä kaikille rakentajille!!

Link to comment
Guest fgronlun

Starttaus alkaa lähestyyn.. Tänään piti väsätä vanhasta ö-pumpusta porakonevetoinen esivoitelu pumppu. Tällä olis aikomus kokeilla nostaa paineet ja tarkistaa mahdolliset vuodot ennen starttausta ja samalla saa kaikki paikat öljyttyä. Koe ponnistuksen jälkeen on sitte johtojen järjestys ja kytkentä. Viikolopun jälkeen voi olla että alkaa oleen kuvia näyttää suht starttaus valmiista vehkeestä.

Link to comment

juu aina kommenttia saa esittää ja on suotavaakin!!! jos vaikka jäisi jokin virhe tekemättä...hyvä että saatiin näistä turbokuplistakin keskustelu aikaiseksi, niitäkin kun suomesta löytyy useita ja lisää tulee koko ajan...saadaan hyväksi havaitut asiat esille, kuten mikkokin varmasti niistä tietää yhtä sun toista...

Link to comment

Juu ja moni muu tietää vielä enemmän ja on vielä kokeneempi kuin minä. Aihe on varmasti monia kiinnostava.

 

Noista F G:n tönärien suojaputkista sanoisin, että kun tulee runsaasti nostoa ja mahdollisesti vielä välitetyt keinuvivut, niin noi ruuvattavat suojaputket pitää asentaa toisinpäin, siksi että nyt pienempi reikäinen pää on kantta vasten ja siellä tönäri liikkuu enemmän ylös-alas-suunnassa kun nostinpäässä. Ja suurilla nostoilla tönärit ottaa kiinni suojaputkien sisälle.

Link to comment
Guest fgronlun

Kui tarpeelinen on tuo vesiruisku? Onko kokemusta ja minkälaista?

Ittellä on visio että tekisin vaikka vanhasta pissapojasta johon johdan paineet ja pissapojalla hoitaisin ruiskutuksen..

Sitten toinen juttu olis ku nämä mun dellortot ovat mallia tavaliset johon vaihdettu kumitiiviste ja neulat niin miten on onko kukaan väsänny läppäakselille tiivisteitä(pysyykö pensa niissä miten kovilla ahdoilla)? Aikomus olis kyllä siirtyä ruiskuun ja käyttää noita delluja läppärunkoina..

136_3697.jpg

Link to comment

Mä unohtaisin vesiruiskut ainakin siihen asti, kunnes moottori muuten pelaa kunnolla. Ja sitten vasta kokeilisin että onko niistä sulle mitään hyötyä.

 

Dellujen akseleilta bensaa tulee heti ulos kun ollaan ahdoilla. Turbo-delluissa on tiivisteet läppäakseleilla.

 

Kaasarit on huonoja läppärunkoja. Toisekseen et tarvi kuin yhden läpän, kun siirryt pruuttaan.

Link to comment
Guest Perämettä Gruising
Pienenä kokeiluna pitää kattoo jos lauhdutin toimisi sijotettuna takapellin taakse.. Tiedä sitte miten ilma tuola vaihtuu mutta näkepähän sitte.. Tilaa nytt vaan sattu olemaan juuri tuossa vapaana.

142_4241.jpg

 

Kahtelin tossa et oot tehnyt eristyksen pakoputkeen lasikuitumatosta. Itse laitoin päälle vielä alumiiniteippiä joka lämmetessään poltti pois liiman, mutta kestää paikallaan jos ei paljon ota osumaa. on vaan siistimmän näkönen kun ei ime kaikkia öljyjä/muuta roiskeita.

Link to comment
Guest fgronlun

Nytt ku sanoit niin sopisi muuten olla sitä lasikuitu mattoa mitä käytetään niin sanottuna panssari mattona.. En tienny tarkkaa alkuperää koska sain tätä ja ovat käyttäneet sitä hitsaus suoja mattona.

 

asiasta kolmanteen,

Mitä p-pumppua olette käyttäneet dellortojen kanssa?

Ittellä jonkun ruisku vehkeen pumppu ja en saa kaasareita pitämään, ui niin pirusti.

Oli muutenkin semmonen ei hyvä talli ilta tänään. Mutta uusin ottein huomenna. Kaverilla olis ruiskun painetasaaja jolla ajattelin laskee syöttöpainetta ennen lotus painetasaajaa...:/

Link to comment
Guest fgronlun

Piru onkohan mulla sitte letkut jotenkin ristissä sitten..

1 on nytten paluu (täm oli eka 2 paikalla)

2 on syöttö pumpulta

3.4 menee kaasareille

5 turbo paine

painetasaaja.jpg

 

Pitää huomenna otta kannet irti kaasareista ja kattoo nuo kohohpinnat.

Link to comment

Ainakin turbon paine ja kaasarit on oikein, mutta en kuolemaksenikaan muista kumminpäin meno ja paluu on. Mutta jos loogisesti mietin kalvoa ja toimintaa, niin kyllä mun mielestä sulla on ihan oikeinpäin. Paljonko sulla on bensanpaine? Olethan mitannut sen säätimen ja kaasarien välistä.

 

t. Mika

 

ps. Jotenkin musta tuntuu, että mulla olis sittenkin tuo 1 vedetty pumpulle. Pitäis käydä ulkona pressun alta tsekkaamassa...

Link to comment
Guest TurboToffi

1. Paine pumpusta

2. Paluu tankkiin

3.(4.) Kaasarille

5. Ahtopaine

 

lotus.jpg

 

Bensapaine ei saa olla korkeampi kuin 0,25....... Olen kokeillut ja vaihtanut pari laatikkoa tulppia sekä moottoriöljy kun oli yhtä paljon bensaa kuin öljyä öljynpohjassa....

Link to comment
Guest fgronlun

Nytt sain paineet kohilleen! Tuo 1 ja 2 oli väärinpäin(alkujaan oli oikein). Vika miks ui oli kohojen pohja stopparin jotka olin taittanut hieman auki ja nämä sitte kiilas kohon niin että ei päässy ylös saakka! Olis vaan heti alkujaan pitäny ne vaan leikata pois(tai jättää taittamatta). Mutta nytten on paineet kohillaan eikä ui(noin 0.3bar). Nytten pitää painuu hitsaan pakoputki sekä sorvaan o-rengas ura dumppiin niin eiköhän startaus ala lähestyyn.(toivottavasti huomenna)

Link to comment
Guest fgronlun

Sainpahan auton ekaa kertaa käyntiin! :) mutta tekemistä riittää. 7/8 tönärinputkesta vuotaa, tiedä sitte ovatko liian kireellä tai löysällä..

huomenna pitää yrittää saada kaasarit synkattua ja paineputket kiinni ja käydä testilenkillä.. Nuo tönäri putket vaan ottaa nuppiin koska jo enne asennusta jouduin vaihtaan o-renkaat koska olivat liian isot, ei saanu kiristettyä ilman että pulpahtivat sivulle.

Link to comment
Guest fgronlun

Tänään piti otta ekat testit, säädöt on ihan päin mäntyä :/ mutta säätämällä sen saa kuntoon. 1 ja 2 ei saa ahtoja röpöttää 3 röpöttää varmaan jonnekki 2-3000 sitte alkaa nykien ahdot tulee asettuu sinne 0.5 baariin ja siiten mennään..

Miten ne kohopinnat mitataan? (ei ole nämä dellut tulleet oikein vielä tutuks, holley siitä hyvä ku on ne reijät mistä kattoa)

kohopinta.jpg

 

onko se niin että mitataan tuo 1 kohon ollessa neulaventtiili kiinni(jotain 5mm luokkaa) vai?

Link to comment
Guest fgronlun

röpötystä saatu nytt pois, sisäkurkut vaihdoin pienempiin ja pääsuuttimet(nytt 145 ilmat ja pääsuuttimet 165), pirun hankalaa vaan tuo säätäminen ku meinaa olla ahdasta ja suutin vaihto on semmone 20min homma(pitänee mennä penkkiin keväämmällä).

Ja tuohon bugpackin vivustoon en ole oikein tyytyväinen..(pitänee pikkasen modifioida)

http://i10.photobucket.com/albums/a104/ ... 1_4190.jpg

 

Mutta hyvin alkaa oleen löylyä pelkillä kaasarin säädöillä nous paineet 0.2 baaria(0,5->0,7), mutta hommia riittä vielä.. Pikku hiljaa kai saa alkaan ottan koneen pois ja alkaan tekeen tuota vaihdelaatikkoa ja tuet koneelle.

Sitten pitää hieman eristää enemmän tuota turboa ja pakosarjaa koska tuottaa ahtaessa ihan älyttömästi lämpöö(olis hyvä talvi auto). Sitten noita oljyvuotoja saada korjattua.

 

Onneksi on pitkä talvi edessä joten saa tehdä hieman parannuksia.

Link to comment
Guest fgronlun

Suoraan sanoen tänään kattoin ku rälläkkä makas lattialla ja kädet verillä että pitäiskö.. Eikö Vaasas tuo melkein on must tuo irto perä :)

Pitää kattoo talven aikan jos vaikka tekiskin.

Link to comment

Tee mielummin pienet reijät kaasareiden kohdalle konetilan sivuseiniin ja alumiinipellistä peitelevyt ulkopuolelle ja sisäpuolle hitsaat 4kpl m6 mutteria per puoli jolla saat ne pellit asiallisesti kiinni ulkopuolelta. Tein omaan autoon jossa tuplakaasarit noin ja kertaakaan en ole katunut!!! Kyllä on nätti kun pääsee tyhjäkäyntisuuttimille ja tulpille ja imusarjan ruuveille suoraan käsiksi! Irtoperä mun mielestä heikentää perän jäykkyyttä ainakin jos on takatuki tarkoitus tehdä ja joutuu kuitenkin aina lokasuojat ja valojen johdot ja takapuskurin ym. irrottaan...onhan se muuten kätevä.

Link to comment

Kuin myös myös uusimmissa veepereissä.

 

Eikä noiden takapään sähköjen mulkkaaminen ole kovin iso juttu, niin että ne saa toimiin liittimillä.

 

Perän vetelyyteen vaikuttaa enempi se, kuinka irtoperän liitos koriin on toteutettu. Mulla voi ihan huoletta astua puskurin päälle eikä mitään vetelyyttä esiinny.

Link to comment
Guest fgronlun

Tuo luukku hommakin on käväissy mielessä. Penkissä tuo irto perä olis kai kätevä ku pääsisi käsiksi kunolla noille kaasareille! Pitää kattoo mitä talvi tuo tullessaan.. Vai pitäiskö ostaa baja korisrj....:)

Link to comment
Onko kukaan käyttäny noita modulator ringejä?

Eikö näillä saa paremmin dellorton säädettyä niin että ei tartte käydä rikkaalla ilman ahtoja..

 

Yks tuttu on niitä kokeillut ahdetussa minissään ja kokemukset ovat olleet positiivisia. Eli niillä saa periaatteessa rikastettua "yläpäätä" niin että ilman ahtoja ei olis liian rikkaalla. Jotain juttua löytyy:

http://www.geocities.com/jharkola/1380turbo4.html

 

t. Mika

Link to comment
Guest fgronlun

Ei hermot ole menny, voi olla että suunnitelma muutoksia tulossa...

Kyllä tuota jatketaan jalostaan, mutta pitää aina kattoa jos löytyy kiinnostusta markkinoilta. ;)

Link to comment
Guest fgronlun

Oli pakko poistaa auto myynnistä! Sain autoa jotenkuten nytt säätöihin ja potkua löyty yli ajo ominaisuuksien! Pössö vehje! :) Ahtojen kanssa vielä ongelmia alemmilla vaihteilla!

Link to comment
Guest fgronlun

Ei tuota tappovehjettä voi pois myydä!

Ahdin on tuota garret t03/4

Nytt en muista niitä mittoja sille, pitää kai tarkistaa ku tallilla käy.

Ahdot on ollu 0,7 paikkeilla mutta paljo se eilen oli testilenkillä niin en ehtiny kattoa oli täys homma pitää kärry tiellä!

Nytt talvella pitää kyll kattoo miten sais auton ajo ominaisuuksia parannettua. On semmone käärme tiellä että huh huh. Sitten alkas kytkin sutiin myös korkeemilla kierroksilla!(vaikkaikin on sintteri ja jäykempi paineasetelma). Oli kyllä semmonen hymy päällä eilen että ei meinannu posket riittä :)

Kerrankin kone joka vetää hieman yli odotusten, harmi vaan että vasta kolmosella!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...