Jump to content

Tihku- ja valokytkin 70-luvun Volkkariin


Recommended Posts

Onko Kuplaan saanut tihkukytkintä alkuperäisenä lisävarusteena? Kyselen siksi, että viiksikytkimet ovat samoja Kuplassa ja 411:ssä. Minulla on varastossa viiksipaketti, jossa on yksi pykälä normiasennosta alaspäin eli käsittääksein tihkun asento. 411:een oli saatavissa tihkukytkin ja kovasti tekisi mieli laittaa Variantiin tuollainen varuste. Mutta vaatiiko tämä jonkin erillisen releen tai muutoksia johdotuksiin, vai oliko pyyhkimen moottorissa valmius tällaiselle varusteelle?

Link to comment

Moottorissa pitää olla piuha josta tulee pulssi kun moottori on pyörähtänyt ympäri. Sit laittaa esim tuollasen AP:n linkin mukaisen releen. Lisäreleitä ei tarvitse, sillä usein sähkö kulkee viiksen kautta, ei välttämättä paras vaihtoehto mutta vähentää johdotuksen tarvetta.

 

Samalla kannattaa ehkä tuunata pisupojan kytkin sähköseksi, tällöin pisua laskiessa pyyhkijät lähtee automaattisesti pyyhkimään olikohan nyt kolme kertaa. Tämmösen rakensin itselleni ja ihan kivasti toimii.

Link to comment

Tosiaan, ykköskoppaisessa Golf GTI:ssä taisi olla samat vivut, kuin 411:ssä/Kuplassa. Nyt kun asia mainittiin, niin sehän taisi olla Jouko S. kuka mulle asiasta kertoi ja oli rakentanut omaan upeaan Nelkkuunsa tuon tihkujärjestelmän. Eipä tullut asia mieleen aiemmin.

Tuo pesuautomatiikkakin oli saatavilla Nelkkuun. Miten lie VW sen aikanaan virittänyt? Mulla oli yhdessä pesimen viiksessä laitettu mikrokytkin sen letkuliitinhässäkän tilalle, jolloin vivun vetäisystä liikkuva venttiilitappi painoikin kytkintä. Mikrokytkimen ruuvinreiät osuivat täsmälleen samoihin kohtiin, mihin se letkuliitikin oli kiinnitetty.

Ainakin Ruotsin malleissa oli valojen pesulaitteet, jotka toimivat sähköllä, eikä ilmanpaineella, joten VW on ilmeisesti rakentanut tuon viiksipaketin sellaiseksi, että soveltuu moneen.

Aika tyyris oli tuo linkitetty rele. Mahtaakohan uudempien Golfien releet olla samoja (ja halvempia).

Link to comment

Jatkanpa tähän samaan ketjuun näistä kojelaudan namikoista.

Onko nelostyypin valokytkin 411-941-531 A sama, kuin Kuplan vastaava, jonka osanumero on muuten sama poislukien alun mallia tarkoittavat kolme numeroa?

Mulla ei taida olla yhtään orggiskytkintä, jossa toimisi kojelaudan valojen säätö, niin tällaisen ajattelin laittaa tilalle:

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?group=&subgroup=&zoektrefwoord=01154

Mahtaako sopia?

Link to comment
...ratkaiseva ero on se että nelostyypin kytkimet ovat pitkällä"kaulalla"...

Näinhän se olikin. Saakohan tuota pitkäkaulaista versiota mistään?

Vaihtoehtoisesti voisin tietysti avata vanhan ja putsata potikan. Ongelmana kun on se, että kojelaudan valoja ei saa palamaan millään. Potentiometrissä on ehkä millin alue, missä valot palavat ja ekassa töysyssä ne sitten menevätkin taas pois päältä. Onko kukaan avannut näitä katkaisimia?

Link to comment
...ratkaiseva ero on se että nelostyypin kytkimet ovat pitkällä"kaulalla"...

Näinhän se olikin. Saakohan tuota pitkäkaulaista versiota mistään?

Vaihtoehtoisesti voisin tietysti avata vanhan ja putsata potikan. Ongelmana kun on se, että kojelaudan valoja ei saa palamaan millään. Potentiometrissä on ehkä millin alue, missä valot palavat ja ekassa töysyssä ne sitten menevätkin taas pois päältä. Onko kukaan avannut näitä katkaisimia?

 

Itse miellän itseni aika pellepelottomaksi mutta en kyllä rupea ihan helposti korjaamaan muovirunkoisia niitattuja kytkimiä. Ja jos ainut kriteeri korjaamiseen on mittarivalojen toimimattomuus niin ne saa kyllä palamaan ilman sitä himmennystäkin aika helposti.

Link to comment

Mä olen kyllä hennompiakin potentiometrejä availlut (yhtenä harrasteena kun on vanhat Bang & Olufsenin sterkat), mutta olisi kiva tietää ennen hommaan ryhtymistä, lentääkö jotain jousia tms. silmille. Kyllä mä kovasti haluaisin, että autossa toimii kaikki lelut ja härpäkkeet, mitä siihen on alunperinkin laitettu.

Link to comment
Mä olen kyllä hennompiakin potentiometrejä availlut (yhtenä harrasteena kun on vanhat Bang & Olufsenin sterkat), mutta olisi kiva tietää ennen hommaan ryhtymistä, lentääkö jotain jousia tms. silmille. Kyllä mä kovasti haluaisin, että autossa toimii kaikki lelut ja härpäkkeet, mitä siihen on alunperinkin laitettu.

 

Kehtaisin nyt ihan perstuntumalta väittää että B/O potentiometrit saattavat olla vähän laadukkaampia ja käyttäjäystävällisempiä kuin autokäyttöön 70-luvulla suunnitellut potikat.

 

Mutta ei muutakuin ottamaan auki ja kurkkaamaan mitä sieltä löytyy. Jos menee vituiks niin pitää ostaa uusi ja jos ei avaa niin joutuu ostamaan uuden niin se on vähän win win tilanne.

Link to comment

Kyllä ne B&O:n potikat on harvinaisen hentoja -niiten kun piti olla mahdollisimman matalia, että mahtuivat linjakkaitten kuorien sisään. Tähän asti kyllä VW:n osat on olleet laadukkaimpia, mitä on tullut availtua. 70-luvun Saabin katkaisimet esim. on karseita muovirimpuloita. Ihan win-win tilannehan ei ole, kun ei ole varmuutta, saanko mistään uutta tai edes toimivaa tilalle, jos alkuperäisen tuhoan. Pitää tonkia varaston hyllyt, josko sieltä vielä löytyisi valokytkin, minkä voi uhrata turaamisen alttarille.

Link to comment

Mahtaisikohan tuo onnistua niin, että ottaisi siitä nelostyypin katkaisijasta sen säätönuppiosuuden pidemmällä varrella, ja istuttaisi toimivaan kuplan valokatkaisijaan sen? Yleensähän potikasta kuluu se vastinpinta, ei niinkään se nupissa oleva osuus.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...