Jump to content

Marathon Blue -73


Recommended Posts

Tervehdys palstalaisille.

 

Syksyllä 2012 tuli hankittua vuosimallin -73 1300 kupla. Katsastettu ajoneuvo kyyditsi uusia omistajiaan reilun kuukauden verran kunnes ajettiin sisätiloihin odottamaan pientä 40v huoltoa.

 

Se miten auto ja samanikäisen ensimmäistä harrasteautoaan laittavan miehen hermot ja talous ovat kärsineet, siitä kerrotaan tässä tarinassa.

 

Ja tästä kaikki alkoi.

 

post-7926-13888369524803_thumb.jpg

Link to comment

Helmikuulla 2013 aloitin auton purkamisen, eikä apuvoimistakaan ollut pulaa.

 

post-7926-13888369543107_thumb.jpg post-7926-13888369546713_thumb.jpg

 

Koppa irti alustasta ja vartaan tekoon. Varastoon jääneistä raudoista ja renkaista syntyi varsin onnistunut häkkyrä. Samalla tuli harjoiteltua hitsausta. Puikkoa on tullut sulatettua jonkinverran mutta mikki piti ostaa ihan tämän projektin takia. Parin päivän harkinnan jälkeen koneeksi valikoitui Kemppi Minarcmig 200evo, aivan loistava laite amatöörille ja varmaan ammattilaisellekin.

 

Koppa vartaaseen roikkumaan. Autoa oli tervattu massalla REILUSTI. Viikon sitkeä rappaaminen ja alta löytyi peltiä, tai sitten ei.

 

post-7926-13888369547148_thumb.jpg

Link to comment

Taltalla rappaamalla ja rälläkän kuppiteräsharjalla suoritetun massanpoiston jälkeen totuus alkoi paljastumaan. Autosta löytyi kymmeniä paikkauksia, ja kymmeniä paikkausta vaativia ruostevikoja. Vararenkaan kotelon pohjalla sojotti mikinlankoja kuin neulatyynyssä. Kuskinpuolen etukylki oli kauttaaltaan niin räkimällä paikattu että sen korjaamisen voisi unohtaa. Pahimmat vauriot olivat kuitenkin vänkärin takakulmassa. Takasivuikkunan takana oleva kuun muotoinen aukko oli päästänyt sade/pesuvedet uretaaneihin. Märkä uretaani oli lahottanut reikiä sisä ja ulkopuolelle. Lämpökotelon takaosa ja lattian takakulma olivat kadonneet lähes kokonan.

 

post-7926-1388836956404_thumb.jpg

post-7926-13888369563897_thumb.jpg

post-7926-13888369563668_thumb.jpg

post-7926-13888369563435_thumb.jpg

post-7926-13888369563225_thumb.jpg

post-7926-13888369562922_thumb.jpg

post-7926-13888369562562_thumb.jpg

post-7926-13888369562228_thumb.jpg

post-7926-13888369562047_thumb.jpg

post-7926-13888369561882_thumb.jpg

post-7926-13888369561508_thumb.jpg

post-7926-13888369560711_thumb.jpg

Link to comment

Maaliskuussa maalit saivat lähteä. Soodalla ja hiekalla tarpeen mukaan. Samalla tuli huomattua että viikon massan rappaus oli jokseenkin turhaa työtä. Monesta suusta kuultuna massan piti olla vaikeasti puhaltaen poistettavissa. Ehkäpä niin jos yrittää 300l/min kompuralla töhöttää. 170hp turbodieselin hönkiessä yli 10m3/min massat lähtee siinä missä maalitkin. Virhe tuli siinäkin että jätin katon maalit puhalluttamatta, oli muka niin hyvässä maalissa.

 

post-7926-1388836956514_thumb.jpg

post-7926-13888369564618_thumb.jpg

Link to comment

Jalkatilan etuseinän peltejä oli paikattu joskus aikaisemmin. Auton muihin paikkauksiin verrattuna nämä olivat kohtuullisen siistejä, mutta alueella oli kuitenkin ruostevikoja. Siispä poistin paikkaukset sekä ruosteet ja taivuttelin uutta peltiä tilalle. Samalla tuli kiinnitettyä uusi kuskin puolen lämpökotelo. Paikatuksi tuli myös vänkärin pyöräkotelossa ollut bensalämmittimen pakoputken reikä ja etupuskurin korvakkeen alla ollut ruostevaurio.

 

post-7926-13888369604638_thumb.jpg

post-7926-13888369604499_thumb.jpg

post-7926-13888369604241_thumb.jpg

post-7926-13888369604103_thumb.jpg

post-7926-13888369603949_thumb.jpg

post-7926-13888369603666_thumb.jpg

Link to comment

Vänkärinkin lämpökotelo pääsi paikoilleen lattiapellin "ohjaamana". Samalla tuli hitsailtua takakulman loput korjauspalat sisäpuolelle. Klokkerholmin osat aiheuttavat toisinaan lisätöitä. Kun irtaallaan olevan lämpökotelon yritti sovittaa saman firman lattiapeltiin niin eipä kaikki kiinnityspisteet olleet yhteensopivia. 2-3 lattiapellin reikää vaatii hieman avarrusta että saa pultit paikoilleen. Samoin toisen lämpökotelon pohja oli kiinni vain noin kymmenellä hitsipisteellä. Kävin tutulla peltisepällä hitsauttamassa pistehitsillä pohjan kunnolla kiinni.

 

post-7926-13888369613553_thumb.jpg

post-7926-13888369613935_thumb.jpg

Link to comment

Kiitokset positiivisesta palautteesta. Minun autonrakennuskokemuksella ja osaamisella on kuitenkaan turha odottaa syntyväksi mitään mestariteosta joten tyydytään siihen mihin taidot riittävät.

 

Jossain välissä lasinpesusäiliön kotelo vaihtui uuteen, tapahtuma on jäänyt kuvaamatta. Vänkärin etusisälokasuojan alaosa oli osittain paikattu ja osin ruostevikainen. Siispä alaosa pois ja uutta tilalle.

 

post-7926-13888369623892_thumb.jpg

post-7926-13888369623756_thumb.jpg

post-7926-13888369623584_thumb.jpg

post-7926-13888369623052_thumb.jpg

Link to comment

Sitten tulikin kohellettua. Pienensin vänkärin kyljen korjauspalaa koska vikaa oli vain n. 10cm korkeudelle. Avasin kyljen alaosan ja pokkasin pellin korjauspalalle sopivaksi. Maalailin piiloon jäävät pellit wurthin roststop quattrolla ja hitsasin korjauspalan paikoilleen. Onnistui täydellisesti, pelti ei vedellyt yhtään ja saumasta tuli hyvä... sitten tuli mieleen että mitenhän oven kanssa. Ovi paikoilleen ja hienosti pykälsi. Oven alareunan ja korjauspalan alareunan ero oli lähes sentin... haittaakse? Ei haittaa, antaa olla... seuraavana aamuna haittasi ja leikkasin uudelleen auki. Onneksi olin pienentänyt korjauspalaa niin reilusti että pystyi myöhemmin yrittäämään uudelleen.

 

post-7926-1388836964712_thumb.jpg

Link to comment

Vedenpoistoja olen miettinyt ja tehnytkin mutta varmasti on myös puutteita. Kirjoitan niistä myöhemmin omat kysymyksensä.

 

Kun vänkärinpuolen korjauspala oli tuhottu siirryin kuskinpuolelle vahingosta viisastuneena. Ovi paikoilleen ja samat operaatiot kuin toisella puolen. Pienellä hienosäädöllä pala istui ihan hyvin kohdalleen.

Kun kuskin puoli oli kunnossa hain Kokkolasta uuden palan vänkärin puolelle tehdäkseni sen uudelleen. Tämä kuitenkin vastusti uudelleen. Kun palan alareunan yritti asettaa oven kanssa linjaan pykälsi pyöränkaari tai ovenpieli. Taistelun jälkeen sain palan kohdalleen mutta hieman enemmän siihen jäi jälkityötä kuin kuskinpuoleiseen. Ihan ok kuitenkin.

Kevät oli vaihtunut kesäksi ja koppa kävi ulkona tallin siivouksen ajan. Sitten koittikin vajaan kolmen kuukauden tauko autoharrastukseen.

 

post-7926-13888369658454_thumb.jpg

post-7926-13888369658294_thumb.jpg

post-7926-13888369658024_thumb.jpg

post-7926-13888369657833_thumb.jpg

post-7926-1388836965696_thumb.jpg

Link to comment

Kesä meni, syksy tuli ja jatkoin volkkarin remonttia.

Kuskin etusisälokasuoja oli tullut tiensä päähän. Pistehitsejä riitti porattavaksi ja oman hankaluutensa aiheutti ovipielen pokkaus jonka alle pelti on taitettu. Aiempien paikkausten yhteydessä pokkaus oli hitsattu kiinni alaosasta n. 15 cm matkalta. Onneksi sauman sai avattua niin että sen saisi vielä uudelleen suljettua kohtuullisen siistiksi. Taitoksen alla on vielä pistehitsit n. 5cm välein.

Niin on ollut mielenkiintoinen asennus etten ole kuvia malttanut ottaa. No hyvin se onnistui, vaikka alkuun tuntui toivottomalta saada pelti paikolleen. Yläreunan messinkisauman korvasin tinauksella ja uudessa pellissä olleen antennin reiän hitsasin tukkoon. Antennin reikä on ennestään ikkunapilarin vieressä.

Pieni alue kerrallaan putsailin peltejä ja suhautin puhtaalle alueelle heti happopohjaa päälle. Avattuihin taitoksiin (auton molemmilla puolilla) laitoin korimassaa liimaksi ja laitoin kaikki lukkopihtini vuorokaudeksi odottamaan massan kuivumista. Purseet pois ja suhaus maalia päälle ja pokkaus on tiivis kuin tehtaan jäljiltä.

Auto pääsi taas pihalle kun pöllyytin puhaltamatta jääneet maalit katosta. Meni 4-5 tuntia, kun soodalla olisi lähtenyt vartissa.

 

post-7926-13888369663606_thumb.jpg

post-7926-13888369663461_thumb.jpg

post-7926-13888369663271_thumb.jpg

post-7926-13888369662984_thumb.jpg

post-7926-13888369661804_thumb.jpg

Link to comment

Auto pääsi taas pihalle kun pöllyytin puhaltamatta jääneet maalit katosta. Meni 4-5 tuntia, kun soodalla olisi lähtenyt vartissa.

 

Siis millä pöllyytit että noin kauan sait aikaa menemään?

 

http://www.mirka.com/fi/fi/FI_Katkaisu_metalli/FI_PUHDISTUSLAIKAT/?productgroup=&product=CBS+FV+PUHDISTUSL.115x22mm+kulmah___8094000111

 

Yllättävän työläs homma oli vaikka alkuun tuntui että ei tässä kauan mene. Maalia oli useampi kerros ja pinta-alaa katossa kuitenkin sen verran että puolipäivää siinä kului ennen kuin katto oli pellillä.

Link to comment

Auto pääsi taas pihalle kun pöllyytin puhaltamatta jääneet maalit katosta. Meni 4-5 tuntia, kun soodalla olisi lähtenyt vartissa.

 

Siis millä pöllyytit että noin kauan sait aikaa menemään?

 

http://www.mirka.com/fi/fi/FI_Katkaisu_metalli/FI_PUHDISTUSLAIKAT/?productgroup=&product=CBS+FV+PUHDISTUSL.115x22mm+kulmah___8094000111

 

Yllättävän työläs homma oli vaikka alkuun tuntui että ei tässä kauan mene. Maalia oli useampi kerros ja pinta-alaa katossa kuitenkin sen verran että puolipäivää siinä kului ennen kuin katto oli pellillä.

 

No homma näyttäisi olevan jo valmis että turhaa tässä enää vinkkejä antaa. Mutta olisi varmaan ollut hyvä vetää maalinpoistoaineella ekaksi ja kelmu päälle ja lastalla pois. Sitten puhdistus tuollaisella laikalla.

Link to comment
No homma näyttäisi olevan jo valmis että turhaa tässä enää vinkkejä antaa. Mutta olisi varmaan ollut hyvä vetää maalinpoistoaineella ekaksi ja kelmu päälle ja lastalla pois. Sitten puhdistus tuollaisella laikalla.

 

Tuo on varmasti totta, vaikka kyllä se sooda olisi ollut paras tapa. Jospa sitä lopputulosta arvostaa sitten enemmän kun ei pääse liian helpolla. Tuo kiekko on kyllä huonosti suunniteltu, istuu käteen huonosti ja tahtoo kynnet kulua kun sillä hinkkaa... ;)

Link to comment
No homma näyttäisi olevan jo valmis että turhaa tässä enää vinkkejä antaa. Mutta olisi varmaan ollut hyvä vetää maalinpoistoaineella ekaksi ja kelmu päälle ja lastalla pois. Sitten puhdistus tuollaisella laikalla.

 

Tuo on varmasti totta, vaikka kyllä se sooda olisi ollut paras tapa. Jospa sitä lopputulosta arvostaa sitten enemmän kun ei pääse liian helpolla. Tuo kiekko on kyllä huonosti suunniteltu, istuu käteen huonosti ja tahtoo kynnet kulua kun sillä hinkkaa... ;)

:)

 

Mikäs vittu toi ääni on sano metsuri moottorisahaa liikkeeseen palauttaessaan.

 

BTW itse käytän noita neekerintukkia porakoneen päässä.

Link to comment

Autossa oli bensalämmitin paikallaan kun ostin sen. Kesäauto ei lämmitintä kaipaa ja jäljelle jäi reikä paikattavaksi. Myös radion ympäristö oli muokattu isommalle rammarille sopivaksi, lisäksi radion yläpuolelle oli asennettu kanttinen "lisävaruste" kytkin. Siispä Kokkolasta osia hakemaan. Bensalämmittimen reikään löytyi paikkopala purkuautosta kuten myös radionaukkoon. Radion korjauspala oli hieman vanhemmasta yksilöstä, samalla korjaantui kanttinen reikä, mutta keskellä oleva hieman avarrettu reikä piti jättää ennalleen. Mikähän vipstaaki siinä kuuluisi olla?

 

post-7926-1388836971734_thumb.jpg

post-7926-1388836971699_thumb.jpg

post-7926-13888369716684_thumb.jpg

Link to comment

Mulla on noissa kahdessa keskimmäisessä reijässä, jotka ovat saman kokoisia, kaksi mustaa peitelätkää. Alunperin tuossa vasemman puoleisessakin lävessä oli peitelätkä, mutta mulla on siinä eberin kiertokytkin nyt.

 

Enpä ole 72:sta Suomessa nähnyt jossa oli tuo jarruvaroitussysteemi, mutta 73:sia joissa myös pehmeä koetaulu on tullu nähtyä, niin kuin tuossa kuvassa on. Tosin en ole kovin aktiivisesti etsinytkään.

Link to comment
Mulla on noissa kahdessa keskimmäisessä reijässä, jotka ovat saman kokoisia, kaksi mustaa peitelätkää. Alunperin tuossa vasemman puoleisessakin lävessä oli peitelätkä, mutta mulla on siinä eberin kiertokytkin nyt.

 

Enpä ole 72:sta Suomessa nähnyt jossa oli tuo jarruvaroitussysteemi, mutta 73:sia joissa myös pehmeä koetaulu on tullu nähtyä, niin kuin tuossa kuvassa on. Tosin en ole kovin aktiivisesti etsinytkään.

 

Itse tiedän yhden 71 avon missä moinen on.

Link to comment
Mistä vuosimallista alkaen tuota uretaanivaahtoa on kuplissa äänieristeenä käytetty? Jostain -70-luvun alusta?

 

post-7926-13888369718157_thumb.jpg

 

En tiedä mistä vuosimallista alkaen uretaania on käytetty, mutta uskomattoman paljon sitä mahtuu niinkin kapeaan tilaan. Kun tuosta kuvan pienestä reiästä ja takasivuikkunan alta sen ronkkii pois niin kyllä siinä samalla ehtii miettimään mitä muuta sitä voisi samassa ajassa tehdä.

Link to comment
Oliskohan tossa nelikulma reijässä ollut jarruvalo varoitus valo / jälkiasennus puhallin kytkin maahantuoja tuunattuna.

Ja oliskohan siinä avarretussa reijässä ollut tupakansytkä.

 

post-7926-13888369718587_thumb.jpg

 

Tuollainen kytkin oli johdot irrallaan siinä kanttisessa reiässä. Ollut varmaankin sen bensalämmittimen kytkin. Alunperin siinä on siis ollut pyöreä reikä ja peitekilpi?

 

Tupakinsytytin oli tosiaan siinä avarretussa reiässä. Ja siinäkin on tehtaalta tullessa ollut peitekilpi?

 

Sulakerasian vieressä oli tuo pieni keinukytkin (VW osa). Takalasin lämmitys?

Link to comment

Aiemmin kerrotun lisäksi koppa on saanut uusia tiivistelistoja ja korjauksia hiekkapuhalluksessa irronneisiin saumojen korimassoihin. Tämän päivän tilanne on että koppa roikkuu edelleen vartaassa, lähes kauttaaltaan happomaalissa. Kopasta puuttuu vielä ovipilarin sisään tulevat lämpöputket ja niiden liittämisen vuoksi pilarin alaosat ovat vielä auki sisäpuolelta. Muutoin koppa olisi lähes valmis maalarille, mikäli en erehdy itse tekemään pohjia. Lokasuojat on myös happomaalissa ja niiden istuvuus koriin on varmennettu. Ovet ja luukut vaativat vielä laittoa, mutta niistä myöhemmin.

 

Syyskuun lopulla aloitin "työt" alustan parissa. Moottori heti alkuun irti. Pulttejahan piti olla neljä. Tässä oli kolme ja siitä kolmannestakin oli kierteet korkanneet eli oli vain kahdella kiinni. Varmaankin tuo olisi lopulta tielle pudonnut. Kopan tukiraudat pääsivät uusiokäyttöön kun hitsasin niistä telineen koneelle.

 

post-7926-13888369725569_thumb.jpg

Link to comment

Lattiapellit olivat molemmat vaihtokunnossa. Vänkärin puoli reikäinen ja osittain paikattu. Kuskin puoleinen oli joskus uusittu alustaa autosta irrottamatta, eli reunat alkuperäisiä ja keskiosa uutta. Uusittu peltikin oli jo paikkauskunnossa.

Moottorin jälkeen irroitin etuakselin, eikä sekään oiken lupaavalta näyttänyt. Etuakseliakin on joskus paikattu, mutta isompi vaurio oli rungon etuosassa johon akseli kiinnittyy.

Vaihdeloota irtosi myös ja kun lähes kaikki muukin kohtuudella irtoava oli poistettu rälläköin pohjapellit pois.

Takajousituksen suojakannet tulevat myös parantamaan varaosakauppiaiden liikevaihtoa.

 

post-7926-138883697288_thumb.jpg

post-7926-13888369728658_thumb.jpg

post-7926-13888369728431_thumb.jpg

post-7926-13888369728282_thumb.jpg

post-7926-13888369728137_thumb.jpg

post-7926-13888369727981_thumb.jpg

post-7926-13888369727495_thumb.jpg

Link to comment

Kun alusta oli putettu lastasin rungon, vaihdelaatikon, etuakselin, ovet ja luukut pakettiautoon ja kuskasin ne puhallukseen. Runko puhallettiin hiekalla heti ja otin sen mukaani, mutta muut osat jäivät vielä odottamaan käsittelyä.

Koska rungon sisällä oli reilusti ruostemoskaa ja hiekkapuhalluspölyä, pesin moskat pois painepesurilla. Pesun jälkeen laitoin lämpöpuhaltimen hönkimään putken kuivaksi ja paineilmalla puhaltelin ulkopuolen kosteudet pois. 20min pesun jälkeen hiekkapuhallettu runko oli kuiva ja tyylikkäästi ruosteen ruskettama. Laitoin teräsharjan rälläkkään ja puhdistin pinnan, tuloksena hopeanhohtoinen kuin vannehopealla maalattu runko.

Reilusti märkänä on ollut auton lattia kun runkopalkin alareunakin on ruostekraatereiden muotoilema.

 

post-7926-13888369735541_thumb.jpg

post-7926-13888369735359_thumb.jpg

post-7926-13888369734999_thumb.jpg

post-7926-13888369734235_thumb.jpg

Link to comment

Runkoputken sisällä näytti tältä. Ensimmäinen kuva on otettu etupäästä. Bensaputki tulee vasemmalta rungon sisään ja kytkinvaijerin suojaputken pää on oikealla. Keulan ruosterei'istä on tullut vettä sisään ja pohja kukkii kauniisti.

Toinen kuva on putken sisältä noin käsijarrun kohdalta, eteenpäin kuvattuna. Bensaputki alimpana, kytkinvaijerin putki keskellä ja kaasuvaijerin putki ylimpänä. Pohja jo paljon paremmassa kunnossa.

Kolmas kuva rungon takaosasta, eteenpäin kuvattuna. Paksu putki on vaihteensiirtimen tanko. Lisäksi lämmityksen ja käsijarrun vaijereiden putkia.

 

post-7926-13888369766188_thumb.jpg

post-7926-13888369736193_thumb.jpg

post-7926-13888369735687_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...