Jump to content

Marathon Blue -73


Recommended Posts

Puhalluksen jälkeen rungon etuosan kuntoa ei enää tarvinnut arvailla. Etuosan pohjan vaihtamisella olisi korjaantunut paljon mutta alemman akseliputken kohdalla olevat reiät ja napoleonin hatun alareunan vauriot aiheuttaisivat lisätöitä. Päädyin hankkimaan uuden etuosan runkoon. Yritin googletella kuvia etuosan korjaksesta, eipä oikein löytynyt ja kun sain uuden osan tallille niin se näyttikin hieman erilaiselta kuin olin kuvitellut. Luulin että osat hitsattaisiin vanhan runkoputken päälle mutta uudessa palassa olikin pätkä runkoputkea mukana, parantuminen alkaisi katkaisuhoidolla.

 

post-7926-13888369792006_thumb.jpg

post-7926-13888369791849_thumb.jpg

post-7926-13888369791671_thumb.jpg

post-7926-13888369791488_thumb.jpg

post-7926-13888369792172_thumb.jpg

post-7926-13888369791246_thumb.jpg

Link to comment
Ainakin mitä itse ole noita ostanut ,niin juuri nuo osat on ollu laadultaan kunnollisia ja materiaalipaksuus kuin alkuperäisessä.

 

Ja saman huomasin. Vikaa oli lähinnä hitsisaumojen siisteydessä. Maalikin tuntuu olevan kunnolla kiinni, toisin kuin monessa muussa tarvikepellissä.

Link to comment
Aah, nyt sopiva tehdä alustamuutokset, suomiversio A-arm jousituksesta sekä irssitys, molemmat muutoskatsastuksella :)

 

Meillä on vain 40km välimatkaa ja mä tarvin sanakirjan että ymmärrän tuota sun tekstiä. Irssitys, hmm.. ruotsin sanakirjasta löytyy irrigation-keinokastelu tai irritation-ärtymys... tuskin sä niitä tarkoitat, pitänee googlettaa.

Link to comment
Aah, nyt sopiva tehdä alustamuutokset, suomiversio A-arm jousituksesta sekä irssitys, molemmat muutoskatsastuksella :)

 

Meillä on vain 40km välimatkaa ja mä tarvin sanakirjan että ymmärrän tuota sun tekstiä. Irssitys, hmm.. ruotsin sanakirjasta löytyy irrigation-keinokastelu tai irritation-ärtymys... tuskin sä niitä tarkoitat, pitänee googlettaa.

 

IRS independent rear suspension eli kaksoisnivel taka-akselisto kuplan tapauksessa ja a-armilla tarkoitetaan päällekkäistukivarsi etupäätä missä koko rungon etupää muokataan kehikolle mihin tukivarret saadaan kiinni.

Link to comment
Meillä on vain 40km välimatkaa ja mä tarvin sanakirjan että ymmärrän tuota sun tekstiä. Irssitys, hmm.. ruotsin sanakirjasta löytyy irrigation-keinokastelu tai irritation-ärtymys... tuskin sä niitä tarkoitat, pitänee googlettaa.

 

Vaikka flunssa johtaa täpärästi tässä kaksintaistelussa, tää kommentti sai naurunpyrskähdyksen aikaan.

Link to comment

Heheh, on niin teknistä vw-sanastoa :)

 

 

 

Meillä on vain 40km välimatkaa ja mä tarvin sanakirjan että ymmärrän tuota sun tekstiä. Irssitys, hmm.. ruotsin sanakirjasta löytyy irrigation-keinokastelu tai irritation-ärtymys... tuskin sä niitä tarkoitat, pitänee googlettaa.

 

Vaikka flunssa johtaa täpärästi tässä kaksintaistelussa, tää kommentti sai naurunpyrskähdyksen aikaan.

Link to comment

Tietty mikäli auto halutaan pitää originaalina, ei tälläisiin kannata sekaantua. Kyllä ne pystylamppuiset entisöidyt kuplatkin alkaa oleen vähissä, ihan kivoja pelejä, ei aina tartte olla splitti tai ovaali..

 

 

 

Aah, nyt sopiva tehdä alustamuutokset, suomiversio A-arm jousituksesta sekä irssitys, molemmat muutoskatsastuksella :)

 

Meillä on vain 40km välimatkaa ja mä tarvin sanakirjan että ymmärrän tuota sun tekstiä. Irssitys, hmm.. ruotsin sanakirjasta löytyy irrigation-keinokastelu tai irritation-ärtymys... tuskin sä niitä tarkoitat, pitänee googlettaa.

 

IRS independent rear suspension eli kaksoisnivel taka-akselisto kuplan tapauksessa ja a-armilla tarkoitetaan päällekkäistukivarsi etupäätä missä koko rungon etupää muokataan kehikolle mihin tukivarret saadaan kiinni.

Link to comment
Tietty mikäli auto halutaan pitää originaalina, ei tälläisiin kannata sekaantua. Kyllä ne pystylamppuiset entisöidyt kuplatkin alkaa oleen vähissä, ihan kivoja pelejä, ei aina tartte olla splitti tai ovaali..

 

http://i787.photobucket.com/albums/yy156/stevearchive1/volksworld10/volksworld031.jpg

 

Jos lopputulos näyttää edes hieman tuolta niin olen tyytyväinen. Siitäpä sitten kerrotte mitä muutoksia tuosta löytyy? Marathon wheelssit sopii hyvin mutta pitäisi löytää jostakin hyväkuntoiset. Sisustuksen väri vaihtuu se on ainakin varmaa, alkuperäinen oli tummansininen ja vaaleammaksi vaihtuu.

Link to comment

Kavennettu etuakseli tuossa linkin autossa saattaa olla mutta muutoinhan tuo on madallusta lukuunottamatta

hyvinkin alkuperäinen (ja todella tyylikäs). Tai no kaaret sisällä ja valkoiset etuvilkut mutta ei suurempaa.

Miten tämä sinun autosi, onko nuo projektikuvat miten "reaaliaikaisia" vai missä mennään nyt?

Mutta asiallista jälkeä kuitenkin!

Link to comment

4,5" vanteet eessä ei todellakaan tarvi mitään kavennuksia etuakseliin, eikä oikeastaan leveemmätkään, jos offset on kohillaan.

 

Tossa kuvan vekottimessa taitaa olla mieto madallus eessä ja takana. Tekeekö sen sitten edessä droppiolat+säätöakseli vai pelkkä säätöakseli, lienee talouskysymys. Takaa varmaan tiputettu perinteinen yks boori.

 

Peukku täältä tyylitavoitteesta. Sellaiset linttaan astutut commer-pakettiauton näköiset säksättimet sais mennä pois muodista ja paaliin.

Link to comment

Maratoonivanteita pyörii myynnissä jatkuvasti (miullakin on ainakin yksi satsi puhallusta ja pulverointia odottamssa), harmittavasti vaan keskiökupit on nykyään jopa kalliimpia kuin itse vanteet.

 

Juhlakupla on kyllä kaikinpuolin hieno ilmestys, ja miusta Volksworld-shon kuvassa ollut mieto madallus sopii siihen erinomaisesti. Kuvan rekisterikilpi taas ei laisinkaan.

 

Puavo / DWL

Link to comment
Sellaiset linttaan astutut commer-pakettiauton näköiset säksättimet sais mennä pois muodista ja paaliin.

 

lintta tai ei. Ei näitä ilma-volkkareita vastaan maanteillä tule niin häiriöksi asti, että paalaamalla pitäisi alkaa kantaa harventaa.

 

Helpompaa henkisesti, kun oppii sietämään erilaistakin näkökulmaa.

Link to comment
Siitäpä sitten kerrotte mitä muutoksia tuosta löytyy?

- Ohuttolpan pop-out -ikkunat takana

- kromattu kallistuksenvakaaja, ja mie veikkaan etupyörän positioinnista että ei olis kavennusta vaan ihan vaan säätöakseli vakio-olilla. Tai sit vähän kavennettu akseli ja droppiolat, niiden lisäksi vielä ehkä kevyt madallus keulassa. Onhan tuo varmaan alkuperäistä 10cm matalampi, just sopiva tontitus kuitenkin alkuperäishenkiseen vehkeeseen.

- kirkkaat etuvilkun lasit

- turvakaaret

- ohjaus väärällä puolella

- Etupuskurin paksu kumi, tää ei tainnu olla vakio jos en väärin muista?

- Olikos maratoonikuplassa aina IRS-loota, sen verran on camberit takana suorassa että tässä sellainen lienee.

 

Muistan tuon auton tuolta 2010 VoWo -showsta jotenkuten, miulla vaan ei ollut silloin kaksista kameraa niin lisäkuvia ei miulla valitettavasti ole.

Link to comment
Ei ollut marathon kuplissa kun nuo ohuet kumilistat puskureissa (ei leveät) ja teknisesti auto oli ihan normi 1300. normi taka-akselilla. Itelläkin pari noita ollut.

 

Taitaa juuri Marathoneissa olla tuo ohut kumilista

 

Minun punaisessa -74:ssa on -72 Marathonista "varastetut" puskuri listat

 

Niin ja seuraan mieleenkiinnolla projektiasi, ei näitä uudempia liikaa kunnosteta kunnolla, peukku pystyyn

 

2013_04_253_zpsbca56865.jpg

Link to comment
Kavennettu etuakseli tuossa linkin autossa saattaa olla mutta muutoinhan tuo on madallusta lukuunottamatta

hyvinkin alkuperäinen (ja todella tyylikäs). Tai no kaaret sisällä ja valkoiset etuvilkut mutta ei suurempaa.

Miten tämä sinun autosi, onko nuo projektikuvat miten "reaaliaikaisia" vai missä mennään nyt?

Mutta asiallista jälkeä kuitenkin!

 

Kopan osalta ollaan reaaliajassa, pohja työnalla ja kuvitus hieman jäljessä. Marraskuussa on vielä aikaa harrastella tämän kanssa mutta sitten on niin kiireistä töissä että tahti hidastuu.

 

Aiemmin oli maininta vedenpoistoista ja kun tuo koppa lähtee ensiviikolla maalarille niin nyt on parasta varmistaa että ne on kunnossa. Vesireiät on varapyöräkotelossa, etulokasuojan takana ovipilarissa, ovissa ja kylkipellin alaosassa sekä lämpökotelon pohjassa. Puuttuuko jostakin?

Link to comment

Kun uusi rungon etuosa oli riittävästi kiinni, nostin runkoputken ja uudet lattiapellit vartaassa roikkuvaan koppaan. Lattiapeltien piti sopia hyvin koska olin sovittanut niitä lämpökoteloita uusiessani. Runkoputki työnsi kuitenkin lattiapeltejä ulospäin ja reiät eivät enää osuneetkaan kohdalleen. Peltisaksilla tehdyn sovittelun jälkeen reiät löytyivät ja sain hitsattua lattiapellit heftiin. Sitten pohja pois kopan alta ja hitsaamaan osat lopullisesti kiinni.

 

post-7926-13888369890727_thumb.jpg

post-7926-13888369890543_thumb.jpg

Link to comment
hioithan tuon surkean mustan varastointimaalin pois osista?

 

:) Sitten pöllyytin surkean varastomaalin pois pohjapelleistä, uuden keulapalan maali oli suurimmaksi osin niin lujassa sai jäädä. Nuita rälläkän teräsharjoja on kulunut repullinen, ovat kyllä edullisia, käteviä ja tehokkaita epätasaisilla pinnoilla. Rälläkkä tosin pyörittää niin lujaa että lentävistä piikeistä saa samalla akupunktio hoidon satunnaisiin hermopisteisiin, hyvä silmäsuojaus on pakollinen!

 

post-7926-13888369894494_thumb.jpg

post-7926-13888369894132_thumb.jpg

post-7926-13888369893657_thumb.jpg

Link to comment

Kun alapinta oli puhdas, sekoittelin satsin epoksia vanhassa muovimukissa. Otin ruiskun toiseen käteen ja nostin mukin toisella kaataakseni maalin ruiskuun. Mukin reunus nousi, mutta pohja ja maalit viihtyivät paremmin lattialla. Epoksi oli sulattanut mukin pohjan sauman, no siivouksen jälkeen hommasin lasipurkin ja sekoitin uuden satsin. Suihkin alapinnan epoksiin ja käänsin seuraavana päivänä yläpinnan käsittelyyn. Varastomaalit pois ja epoksia pintaan. Maalin kuivuttua käänsin taas pohjan ja tiivistin pistehitsatut pohjapellin saumat korimassalla.

 

post-7926-13888369903538_thumb.jpg

post-7926-13888369903222_thumb.jpg

post-7926-13888369902234_thumb.jpg

Link to comment

ehkä tuon harjauksen jälkeen kannattaisi vetää karhunkielellä tai paperilla pinta rikki. sama homma kun vedät pintamaalin. nuo teollisuusmaalithan voisi maalata märkää märälle, jolloin ei tarvitsisi välihioa.

 

varmaan pysyy ilmankin, mutta ei vara venettä kaada. kohta tulee takaoikealta oikeampia neuvoja, mutta näillä tempuilla itte ole touhunnut teollisuusmaalien kanssa 10+ vuotta.

Link to comment
ehkä tuon harjauksen jälkeen kannattaisi vetää karhunkielellä tai paperilla pinta rikki. sama homma kun vedät pintamaalin. nuo teollisuusmaalithan voisi maalata märkää märälle, jolloin ei tarvitsisi välihioa.

 

Teknokselta löytyy ohjeet siitä missä aikaikkunassa saa vetää pintavärin karhentamatta. Eli ei tarvitse maalata märkää märälle.

Link to comment
ehkä tuon harjauksen jälkeen kannattaisi vetää karhunkielellä tai paperilla pinta rikki. sama homma kun vedät pintamaalin. nuo teollisuusmaalithan voisi maalata märkää märälle, jolloin ei tarvitsisi välihioa.

 

varmaan pysyy ilmankin, mutta ei vara venettä kaada. kohta tulee takaoikealta oikeampia neuvoja, mutta näillä tempuilla itte ole touhunnut teollisuusmaalien kanssa 10+ vuotta.

Pari kilpuria on tullut maalattua pintapeltien osalta juuri noilla mömmöillä ja niissä on tehty pohjamaalille kevyt välihionta, ja teen kyllä seuraavaankin on sen verran kova ja kestävä maalaus saatu sillä aikaiseksi.

Link to comment
Sötkötämpä vielä lisää, toimiva maalin sekoitusastia on maitopurkki mistä on kaula katkaistu. Jopa muotonsakin puolesta.

 

Tai sitten ostaa sen alle euron hintasen purkin sieltä maalikaupasta missä on sekoitussuhde asteikot valmiina.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...