Jump to content

Marathon Blue -73


Recommended Posts

ehkä tuon harjauksen jälkeen kannattaisi vetää karhunkielellä tai paperilla pinta rikki. sama homma kun vedät pintamaalin. nuo teollisuusmaalithan voisi maalata märkää märälle, jolloin ei tarvitsisi välihioa.

 

Teknokselta löytyy ohjeet siitä missä aikaikkunassa saa vetää pintavärin karhentamatta. Eli ei tarvitse maalata märkää märälle.

 

Teräsharjan jälkeen hinkasin peltiä vielä karhunkielellä, uusi teräsharjakin naarmuttaa peltiä sopivasti hetkenaikaa mutta kun harjakset kuluvat "pyöreäpäisiksi" niin pelti lähinnä kiillottuu. Epoksin päälle saa vetää pintavärin ilman välihiontaa kuten Ketsa kirjoitti. Inerta primerin pinta on kyllä niin mattainen että tuskinpa siitä pintamaali irtoaisi vaikka menisi yliajalle maalaus.

Link to comment

Volkkariarska, mikä on ideana maalin vetämisessä massan päälle pohjalevyssä?

 

Omassa työllä olevassa talvipystärissä maalasin korin massat korin väriin, mutta pohjan osalta ajattelin, että massa maalin päällä suojaa maalia kiveniskuilta ja muilta käytön kolhuilta.

Link to comment
Volkkariarska, mikä on ideana maalin vetämisessä massan päälle pohjalevyssä?

 

Omassa työllä olevassa talvipystärissä maalasin korin massat korin väriin, mutta pohjan osalta ajattelin, että massa maalin päällä suojaa maalia kiveniskuilta ja muilta käytön kolhuilta.

 

No ei kait siinä mitään ideaa ole, mutta jos jotain yrittäis keksiä selitykseksi niin näyttää nätimmältä kun ajaa katolleen kurvissa ja irtoaa kurat helpommin.

Tuskin minä tällä juurikaan sorateillä tulen ajelemaan, joten kestäis varmaan ilman massojakin. Jos tuon Temadurin olis laittanut massan alle niin olis kyllä pitänyt karhentaa pintaa reilusti, on sen verran kiiltävää maalia. Inertan päällä massa pysynee varmemmin.

Link to comment
Minkälaisen luukun laitat tuohon rungonpäähän?Tuohon kun ei suoraan käy alkuperäinen.

 

Joo se alkuperäisen korkeus ei riitä peittämään tuota aukkoa. Mietiskelin että teenkö kiinnitysreiät ja hitsaanko mutterit taakse kuten alkuperäisessä oli mutta jätin tekemättä. Pitää hommata sopiva pyöreä kiekko ja laittaa parilla peltiruuvilla kiinni, liimamassat tiivisteeksi väliin.

Link to comment

On kyllä hienoa jälkeä, ja vasta itsekin saumoja korimassalla tiivistäneenä, näkyy sekin olevan taitolaji. Onneksi ne kaikki jää miulla piiloon. Miulla on doppelin pohjassa nor-maalin epoksi ja uretaani (65 kiilto), tämän talven projekteja olisi pyöränkaarien alustamassaus (kivenisku + äänieristyssyistä). Toinen vaihtoehto olis sisälokasuojat mutta saaneeko niitä pallikseen, mene ja tiiä. (EDIT: saa, näköjään, jokseenkin kaikkiin vanhoihinkiin volkkareihin, www.lokari.de)

Link to comment

Sitten tulikin sovittua auton maalauksesta ja koppa piti laittaa valmiiksi maalarille. Olin jättänyt hitsaamatta ovipilarin alaosat jotta saisin liitettyä puuttuvat putket helpommin paikoilleen. Sitten kun sain putket ja suunnittelin niiden asennusta sekä aukkojen umpeenhitsausta iskikin idea. Jos jätän pienet huoltoluukut niin saan asennettua putket helposti myöhemminkin ja vaikka lemmareilla kiinni eivätkä putket ole maalausta häiritsemässä.

post-7926-13888369920468_thumb.jpg

post-7926-13888369920131_thumb.jpg

Link to comment

Noin niinkuin ajatuksena, kuuluuko tuossa olla "norsuntassu" takavalot? onko -73 mallinen vai -73 käyttöönotettu -74nen

 

Marathon mallit taisi olla oman muistikuvan mukaan "kirkon ikkuna" (pienillä) takavaloilla -72 valmistenumerolla kun kuplan valmistuismäärä ohitti T-Fordin

 

Muistaakseni norsuntassut tulivat vääntöjousikeulaisiin vuosimalliin -74 (poikkeuksena 1300S -73 isoilla valoilla) ja 1303 malliin alusta lähtien vuosimalliin -73

 

En tarkoita että tämä pitäisi olla alkuperäinen ja jokainen rakentaa omaa autoa kuten haluaa, ainoastaan infona jos alkuperäista rakentaa ettei harmita jälkeenpäin

 

T.

Dennis

Link to comment

Lokareita sovitin ja niitä pitikin sitten sovitella hetken aikaa. Molemmat uudet etusuojat jäivät lampun kohdalla olevien kiinnitysten väliltä irti yli 5mm sisälokasuojasta vaikka kiinnityspultit oli kiinni. Ymmärsivät kuitenkin oikean asennon kun hieman taputtelin. Lisäksi etuhelmasta ne pykälsivät häiritsevän paljon, mutta siihenkin löytyi lääkkeet. Myös se paljon hitsattu takakulma vaati hieman lokasuojan virittelyä, nyt pitäis olla hyvä.

 

Takavaloja olen itsekin ihmetellyt. Norsuntassut siinä oli kun ostin. Takasuojat eivät ole alkuperäiset joten on mahdollista että valot on vaihdettu. Toisaalta -73 mallisia on jatkuvasti myynnissä norsuntassuilla varustettuna, tuskinpa niihin kaikkiin on valoja vaihdettu enkä usko että ovat -74 mallin autoja kaikki. Runkonumeron mukaan tämä on valmistettu jo syksyllä -72 ja tuo väri on alkuperäinen eikä se ollut vielä 72 malleissa käytössä.

Link to comment
Norsutassut väärät takavalot tähän kuplaan.

 

Vuosimallit tehtaalla vaihtui elokuussa ja moniin on jälkikäteen vaihdeltu osia. Lisäksi vm 73 sai norsuntassullisia kuplia, eli 1300S ja 1303 mallit ässällä tai ilman.

 

Näin se menee.

 

Nyt ei oikein täsmää. 73 perus kuplaa löytyy isoilla takavaloilla ihan likaa. Ei voi kaikki olla vaihdetuilla osilla.

http://www.hotcars.net/pdf/rakennussarjat.pdf

http://www.fvwa.fi/kupla/87-kuplan-muutokset-vuosien-varrella

Link to comment

Turhaa nyt käyttää sinun hienoa projektikertomusta tähän takavalojuttuun, mutta toisaalta ajankohtainen asia jos auto on menossa maalaukseen

 

On nämä 40v vanhoja ja kaikkea on keretty tekemään niille vuosien varrella

 

Tässä aika koskemattoman näköisiä nettiauton museorekisteröityjä -73 kuplia ja pienillä takavaloilla, kaverilla oli myös vastaava aikanaan pienillä takavaloilla (paalissa jo tänäpäivänä)

 

-73 valmistenumero 1132396854

 

http://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/5720892

 

-73 valmistenumero 1132367722

 

http://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/5787870

 

Ja vielä -73 valmistenumero 1132985642

 

http://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/5897677

Link to comment

Älä nyt ainakaan Hotcarsia käytä lähdeaineistona!Aikalailla sinnepäin näyttää tietoja olevan tuossa yhdistyksen listauksessakin,eikä ole ymmärretty valmistusvuoden ja vuosimallin eroa tai ainakaan kerrottu kumpaa tarkoitetaan.

Vuosimallissa-73 käytettiin kolmea erikokoista takavaloa,1200 mallissa oli vielä pienet joita muissa malleissa käytettiin 62-67,1300 mallissa keskikokoiset suoralla alareunalla,isot malleissa 1300 S ja 1303.

Niinkuin muutkin jo ovat sanoneet niin suurimpaan osaan suomen Kuplista on lokasuojat vaihdettu ja yleensä jo niiden käyttöauto aikana ja hyvin yleistä oli samalla yrittää päivittaa Kupla uudemman näköiseksi,yksi esimerkki on 1302 Cabrioletit joissa hyvin monessa on isot takavalot vaikkei niihin koskaan tehtaalla sellaisia asennettu.

 

Ei ollut maailmanmestari Kuplassa isoja takavaloja,eikä missään muussakaan Kuplassa siihen aikaan kun ne valmistettiin,ovat vuosimallia-72.

 

Kummasti nuo ulkomaalaiset nimitykset tarttuu ja suomessa käytetyt unohtuu,marathon on englantilaisten käyttämä nimitys maailmanmestari Kuplista.

Link to comment

En tee museoautoa enkä muutenkaan suhtaannu tähän touhuun kuoleman vakavasti, joten vaihdetaan sitten "oikeat" suojat ja valot kun joku isojen valojen häikäisemänä ajaa nämä suojat ruttuun. Ja tuo marathon (blue) on mulle vain väri josta pidän, en edes tiennyt mistään marathon-/maalimanmestari-/juhla kuplasta tätä harrastetta aloittaessani. Mulla on vissiin sitte semmonen ja väärillä valoilla, vanteilla eikä puskureissakaan ole paksuja kumeja... voivoi kylläpä te nyt olette minua harmistuttaneet ;)

 

Laitetaanpa lisää kuvia kun en itsekään jaksa selata kertomuksia ilman kuvia, olen lukenut liikaa Aku Ankkaa vissiin.

Sain sooda/hiekkapuhalluksessa ollet osat haettua ja näitä pitäisi laitella myös maalaus kuntoon.

 

post-7926-13888369961534_thumb.jpg

post-7926-13888369961372_thumb.jpg

post-7926-13888369959809_thumb.jpg

Link to comment

Näin huolellisesti ja hienosti entisöity pystylyhty, etenkin kun on vielä maailmanmestari mallia, kannattaisi laittaa ne osat mitkä kyseiseen autoon kuuluu ja samantien museokatsastaa. Siinä työ tekijäänsä kiittää, ja lisäksi rahat on hyvässä tallessa. Ugh, tämä tästä.

Link to comment

Homman nimi on nyt sellainen että teet juuri sellaisen kuin itse haluat. Lokasuojat on nyt sen verta helppo vaihtaa jälkikäteenkin jos rupeavat vituttamaan että turha niitä on ruveta nyt maalarilta pois hakemaan jos ne siellä jo on.

Link to comment

Turohan tuossa yllä juuri mainitsee, että maailmanmestarit olivat vuosimallia '72, ja tämä yksilö on '73. Eli tää on normi 1300, väriltään vain 96M Marathon metallic.

 

Ihailtavaa katseltavaa tämäkin projekti, kun tehdään rahaa, verta ja hikeä säästelemättä. Miusta nuo "norsutassu" valot on kyl paremman näköset, kuin "kirkonikkunat".

Link to comment

Tietysti jos väkijoukko saa rakentajan vaihtamaan suuntautumisen pienempiin valoihin niin minä voin ostaa edulliseen hintaan nuo norsulokarit ja vaikka tassutkin jos löytyy kun -74:ssa niitä kait on "lupa" käyttää :D. Vaikka eihän ne koskaan miellytä arvostelijoiden silmää edes -74:ssa mutta niin ei varmasti työnjälkikään (kunhan hitsaamaan pääsen) että ei sen väliä.

 

Mutta kyllä näyttää sinulla hyvällä mallilla olevan proju, taitaa päästä vapuksi 2014 liikenteeseen? Anteeksi että hötkyilen, mutta onkos tekniikan puolelle erikoisempia suunnitelmia, vai vaan perushuolto?

Link to comment
Mutta kyllä näyttää sinulla hyvällä mallilla olevan proju, taitaa päästä vapuksi 2014 liikenteeseen? Anteeksi että hötkyilen, mutta onkos tekniikan puolelle erikoisempia suunnitelmia, vai vaan perushuolto?

Jos voisin jatkaa samalla vauhdilla kuin viime viikot niin vappuna olisi valmis. Työkiireet kuitenkin lisääntyy ja vapaa-aika vähenee joten valmistukoon sitten kun sen aika on.

Tekniikan puolella suurin huoli on tuo vaimo. Se on nimittäin sanonut että kuplan pitää toimia niin että hänkin voi sillä ajaa. Itsesuojeluvaiston ohjaamana pelasin varmanpäälle ja lähetin moottorin osaavampiin käsiin. Muutoksia tekniikkaan ei ole suunnitteilla, huolletaan ja korjataan tarpeen mukaan.

Link to comment

Ennen soodapuhallusta olin kunnostanut ovia hieman. Molemmat ovet kukkivat alareunasta ja kuskin oven kukinta oli syönyt kasvualustan ravinteet puhki. Porasin kummankin ovipellin alareunan pistehitsit auki ja hioin ovirungon ja pellin välin puhtaaksi. Maalasin välin hitsipohjalla ja hitsasin uudet pistehitsit. Kuskin oven pelti vaati lisäksi useamman paikkauksen alareunaan. Puhalluksen jälkeen kummastakin ovesta löytyi huonosti paikatut ruuvin reiät ovipeilien kohdalta ja kuskin oven ikkunatiivisteen alta ruostesyöpymiä. Hitsaamalla ja tinaamalla suoritettujen paikkausten jälkeen putsasin ovet maalauskuntoon. Oven sisäpinnat oli tietysti kyllästetty äänieristehuovan lisäksi kotelonsuojamönjällä jota saikin sitten liuotella tinnerillä, tärpätillä, liuotinpesuaineilla ja kuumalla vedellä. En tiedä mikä oli tehokkain mutta puhdasta tuli.

post-7926-13888370034841_thumb.jpg

post-7926-13888370034618_thumb.jpg

post-7926-13888370034449_thumb.jpg

post-7926-13888370033759_thumb.jpg

post-7926-13888370034994_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...