Jump to content

Hypriiti pallo -idis


Recommended Posts

Voiskohan tuommoseen -77 pallokeulaan lisätä akut ja sähkömoottorin toiseksi voimanlähteeksi? Noita sähkövolkkareitahan on jonkun verran rakennettu maailmalla ja Suomessakin. Itsellä kuitenkin olisi joskus tarve ajaa pitempi matka kuin 20-30 km ja sen voisi sitten tehdä alkuperäisellä 1600-moottorilla.

 

Moottorinvaihdon säännöistä olen joskus lukenut mutta ei ole missään sattunut silmään että saako laittaa toisen moottorin entisen lisäksi? Tehon maksimirajaanhan olisi vielä sopivat parikyt kilowattia matkaa (jos siis joku sovellettava raja on olemassa).

 

Alkuperäinen moottori pitäisi olla jotenkin irtikytkettävissä. Oma kytkin tietysti toimisi ainakin jonkin aikaa irrottimena. Jos palloon saisi ängettyä syncron laatikon voisi sähkömoottorin ehkä kytkeä etuvedon kardaanin tilalle. Toinen vaihtoehto olisi MP-ketjulla tehty ulosotto (oik. sisäänmeno) laatikosta tai kytkinakselilta.

 

En ole vielä viikonloppuna alkamassa rakentamaan, kunhan vaan pohdiskelen...

Link to comment

Entäs jos vekotin olisi sähkömoottorilla etuvetoinen? Eli synkron etuakselisto pallikseen, viskon tilalle de-coupler ja etuperävälitys sellainen, että kulkisi max. sitä mitä tuollaisella kannattaisi sähköllä ajaa (ehkä 60 -70 km/h). Oma moottori saisi olla sammuksissa ja vaihde vapaalla sähköllä rullaillessa...

 

Kannattaisi kyllä varmaan rakentaa sitten suoraan synkrotölkkiin, tupaöljyn polttimen korvaisi ilmajäähyllä ja golf-kärryn sähkömoottori varmaan mahtuisi suoraan mahan alle sen suurempia tilaa tekemättä.

Link to comment
Entäs jos vekotin olisi sähkömoottorilla etuvetoinen?
Olikohan silleen että vetotapaa ei saa muuttaa? Eli nelivetoista ei saisi tehdä kaksivetoisesta.

 

Silleenkin saisi ehkä 2kpl sähkömoottoreita että istuttaisi vetonivelien sisäpäihin moottoripyörän ketjurattaat (siis laatikon ulkopuolelle). Sitten vaan mieluiten pitäisi olla keino kytkeä sähkömoottorit irti polttomoottorilla ajaessa. Tämä olis halpa konstruktio, kestäneekö sitten laakerointi sivuttaiskuormaa.

Link to comment

Mie olen pohtinut samaa ja päätynyt että kova vaihtoehto olisi:

 

- 2 kpl littanoita Honda IMA -moottoria jenkkipurkaamolta ~100eur/kpl (14-18kW / kpl)

- Samojen vehkeiden kontrollerit + apuelektroniikkaa

- CNC:llä uusi keskiö sähkömoottoriin jossa sopiva holkki ulkoiselle tuennalle ja IRS-nivelelle...

- Moottorit suoraan lootan kylkiin

- Moottoreille jyrsityt kannet joissa keskiön tuenta ja laakerointi + jonkun sortin jäähdytysrivat tai jopa vesijääh...

- Keskiö itsessään voi olla mahdollisesti olla muotoiltu ikäänkuin ontoksi, jolloin irs-nivel mahtuisi suureksi osaksi keskiön sisään ja vetaria ei tarttis lyhentää kun ehkä 3-5cm. En tosin mene vannomaan että irs-nivel mahtuu moottorin keskiön sisään joten voi joutua vetaria lyhentämään jonkun 10-15cm jolloin joustoakin pitää rajoittaa jo aika rajusti.

 

Sit potikka kaasupolkimeen ja jonkunsortin kytkin jolla valitaan ajomoodi = miten sähäkästi potikka antaa sähköä moottoreille. Tähän toki kickdown että saa täydet tehot tarvittaessa. Tällöin voi ajaa myös pelkällä sähköllä, senkun vaihtaa vapaalle ja sammuttaa peräprutkun.

 

IMA-moottorin kierrosalue sopis kohtuullisen hyvin suoravetoon, mutta en tiedä irtoaako kontrollerista sellaista kenttien kytkentää että se jaksaa lähteä seisaaltaan vetämään. Näitä moottoreita ei tarvitse kytkeä irti missään vaiheessa, ja helppo rakentaa myös moottorijarrutusenergian talteenotto.

 

Akustoksi ~3000mAh 3,7V LiFePO4 -akkuja sarjaan joku 40kpl jolloin virranantokyky riittää jonnekin 20kW hollille eikä maksa kun... tonnin-puolitoista. Lisävoimaa ja rangea voi laittaa toisella tonnilla samanlaisen pötkön rinnan. Näille sit tarvitaan lisäksi battery managementti joka kelpuuttaa myös 240V sisään.

 

Vähän on pitkän tien ja tuotekehityksen päässä, ja akut maksaa ihan helevatisti. Mutta kun tätä sumplin niin laki ei tätä tietääkseni estä. Kokonaan sähköistä taas et saa tehdä pirullakaan, ja siitä perittäisiin vielä kovempi käyttövoimavero jossa taas ei oo mitään järkeä.

Link to comment

 

Akustoksi ~3000mAh 3,7V LiFePO4 -akkuja sarjaan joku 40kpl jolloin virranantokyky riittää jonnekin 20kW hollille eikä maksa kun... tonnin-puolitoista. Lisävoimaa ja rangea voi laittaa toisella tonnilla samanlaisen pötkön rinnan. Näille sit tarvitaan lisäksi battery managementti joka kelpuuttaa myös 240V sisään.

 

148 Volttinen 3Ah akku? Eipä olisi itselle tullut ensimmäisenä tuollainen mieleen...

Link to comment

Semmonenkin olisi ehkä mahdollista että tekisi uuden kytkinkopan joka olisi n. 10 cm alkuperäistä pitempi. Sen sisään sitten mahtuisi ulosotto sähkömoottorille ja sakarakytkin tms. polttomoottorille. Kytkinakseli olisi tavallaan siis myös tuon 10 cm pidempi. Sähkömoottori ehkä mahtuisi bensatankin paikalle laatikon yläpuolelle, pienennetty bensatankki sitten täyttöaukon puolelle. Ketjulla olisi helpompi tehdä vetoja kun sallii mm-tason virheet.

 

Pallossahan on suoraan tilaa siirtää moottoria taaksepäin jos on T1 kone.

 

 

Sähköpuolesta sain sellaisen tiedon että helpolla pääsee jos tekee alle 120V systeemin, silloin saa rakentaa vapaasti eikä tarvitse tarkastuttaa. Eli esim. tarjouksesta 9 kpl autonakkuja 60Ah/kpl. Niistä voi todellisuudessa ottaa käyttöön ehkä 30 Ah eli tarjolla olisi 30 Ah/108V = n. 3,24 kWh = just hyvin käy kaapunnilla tuolla (vaihtoehtoisesti ajaa maantietä 15 minuuttia 17 hv teholla jolla pääsee ehkä 15 km päähän tms.).

 

 

Mistähän tuo kantavuus on rekisteriotteeseen tempastu kun auto on rekisteröity 5:lle ja lukee että "200kg tavaraa", eihän tuolla saisi akkujen lisäksi kuljettaa mitään muuta sitten.

Link to comment

Perhana noilla Hondan moottoreille ei oikein 120V riitä, muuten ne olis tosi ihanteellisia kun vain 8cm paksuja, siihen hyvät tukikannet laakerointeineen niin 10 sentillä pärjäisi. 120V:lläkin ne toimii mutta teho tippuu varmaan alle 10kW:n, toiseen suuntaan taas oon lukenut että 160-170V voi laittaa jolloin tehoakin jo lähemmäs 20kW. Mistä tuo 120V raja tulee?

 

Lyijyakuissa on kolme tosi huonoa puolta: paino, kesto (jos purkaa vähänkin enemmän) ja varauksen vastaanottokyky. Hyvänä puolena sitten toki virran antokyky ja hinta.

 

Nuo LiFePO4 -akut taasen;

 

- sikakalliita

+ kevyitä

+ hyvä energiatiheys

+ riittävä virranantokyky

+ erinomainen varauksen vastaanottokyky

+ eivät hätkähdä oikein mistään eli tosi turvallisia (pistä nuotioon -> eivät oikein pala eikä tule edes erityisemmän myrkyllisiä kaasuja). Tämä on näissä siis ihan eri kun normi li-ion -akuissa joita pitää ladata ja purkaa tosi varosvasti etteivät syty itseksiään tuleen.

 

Noissa litium-pohjaisissa akuissa ilmaistaan "c-arvo" sekä lataukselle että purkamiselle, joka kertoo että miten monikertaisesti akun oman kapasiteetin ampeerimäärän saa ulos tai sisään kerralla. Esim. 3Ah akun joka on "40c / 5c" -> saat ulos 120A ja voit ladata 15A.

 

Tommosessa vaikka 148V ja 3Ah (0,4kWh) -akustossa olis se kiva puoli että sopivalla elektroniikalla sitä voi ladata 15A virralla joka voisi hyvällä latauselektroniikalla irrota jo ihan perus lämmitystolpasta. Tällöin tuon akuston saisi täyteen parissakymmenessä minuutissa. Vastaavasti jos akustosta otetaan se 60A ulos, se tekee tuolla jännitteellä 9kW joka riittänee kaupungissa noin keskimäärin, ja tällöin ajoaikaa on 3min pelkällä sähköllä. Kirjoitin siis prkl tähän asti huomatakseni että eihän se riitä mihinkään eikä virtakaan riitä kun vajaaseen 20kW:hen -> akusto tuliskin maksamaan sit ainakin 2000eur.

 

Tai jos ajatellaan sit hybridikäyttöä jossa sähköllä vaan tehostetaan polttomoottoria kiihdytyksissä, ja sit tasaiset vauhdit kytketään polttomoottori pois. Silloin käyttö on tosi erilaista, eli tuolla mekanismilla otettas vain hetkittäisesti reippaasti virtaa (vaikkapa 250A / 37kW) ja sit moottorijarrutuksissa takaisinottoa ym., vois se riittääkin mutta vaatii virrantarpeen takia kyllä ainakin kaksi tuollaista akkusarjaa.

 

Taidanpa siirtyä lukemaan Pepen reaalielämän linkkiä kun tuntuu että tässä vieraantuu ihan kokonaan ilmajäähdytetystä todellisuudesta :)

Link to comment

Ihan metka projekti oli tuo sähköaudi mitä nyt itse en näe täyssähköautossa mitään älyä kun se menee lisäksi kovemman käyttövoimaveron piiriin. Mutta siitä huomasin että kaikki miun aiemmat laskelmat oli vähän pielessä koska tommosen litium-rauta-fosfaatti tms akun nimellisjännite onkin vain 3,2V joten niitä tarvitaankin reippaasti enemmän.

 

Sähköaudiprojektissa oli käytetty 190 kappaletta 3,2V / 20Ah -kennoa, liekö tuollaisesta määrästä saa jo alennusta kun listahinta noille olis 5100$ eli nelisen tuhatta euroa...

 

En muistanut samalla että noiden kapasiteetti on noinkin iso kun 20Ah, silloin niistä irtoaa ampeerejakin ihan eri malliin. Optimaalinen lataus ja purku noille kennoille on 10A, ja hetkellisesti saa irti jopa 200A.

Link to comment

Oikeastaan itseäkin kiinnostasi ja voisi vaikka juniksen sähköistää....

(tekemättä se kuitenkin jää)

 

Mulla on tässä Ilkka lehden artikkelit tallessa, jossa kerrotaan Seinäjokelaisesta kaverista, joka teki tänä vuonna kuplasta itselleen sähköauton!

Tuo Naamakirja-linkki on hänen https://www.facebook.com/pages/Electric ... 2925952134

Olisin laittanut liitteeksi Pdf-tiedostot parista lehdestä, mutta eihän tiedostorajoituksen takia tänne mahtunee! No tässä alapuolella on nopeesti osa oleelliseta tiedosta nopsasti kopioituna!

 

"Roveksen teollisuusalueella sijaitsevan hallin pihassa seisoo harmaa, kromiosistaan riisuttu vanha Kupla. – Onko tämä nyt se sähkö-Kupla? Satunnainen pihaan osuva autoilija kysyy Toni Lahdelta, joka nyökkää. Jutustelu erikoisesta autosta voi alkaa. Tosin suurin osa kiinnostuksesta suuntautuu Lahden perustamalle naamakirjasivulle. Viime toukokuussa (Ilkka 3.5.2013) Lahti kertoi mielenkiintoisesta sähköautovirityksestään. Vanha, 1970-luvun alun saksalaisklassikko oli riisuttu moottorista, pakoputkesta ja bensatankistaan. Sähköautoviritys on yhtä aikaa ajankohtainen ja harvinainen. Sähköisiä menopelejä on myynnissä kovalla rahalla uusina, mutta Etelä-Pohjanmaalla on perinteisesti totuttu tekemään isompiakin kohteita vuorista asti aivan itse. Vastaavia muutosleikkejä on tehty Virossa ja Saksassa. Vinkkejä omaan rakenteluunsa Lahti on saanut saksalaiskaverilta, jonka auto on jo valmistunut aiemmin. Sähkötöiden ammattilainen Esa Virtanen Jyväskylästä teki auton sähkösuunnitelman ja korkeajännitepuolen asennustyöt. Mikko Turunen auttoi auton moottorin ohjauksen säädöissä ja akuston hallintajärjestelmän käyttöönotossa. Hänellä on tieliikennekäytössä täysin sähköistetty VW Golf 1989."

 

Perinteisesti äänekäs ja hidas Kupla on muuttunut yhdessä kesässä hiljaiseksi ja rivakaksi. Auto kiihtyy hyvin 100 Nm vääntävän, 24-kilowattisen

sähkömoottorinsa ja vain 900 kilon kokonaispainonsa ansiosta. U-käännös sujuu jopa kolmosvaihteella.

 

Tehokkaat litium-polymeeri-tekniikkaan perustuvat akut ovat perinteisiä lyijyakkuja huomattavasti kevyempiä. Tarvittavat kolmekymmentä akkuyksikköä painavat satakunta kiloa.–Auton aikaisempi 870 kilon kokonaispaino ei saa ylittyä muutoskatsastuksessa. Pelivaraa polttomoottorin ja bensatankin poiston jälkeen on 160 kiloa, mihin kaiken sähkötekniikan pitää saada mahtumaan. Yhden litium–polymeeri-akun hinnaksi tulee 115 euroa ilman alvia.

 

Auton veroluontoiset maksut ovat noin 150 euroa vuodessa.

Vakuutus on hieman normaalia kalliimpi.

Bensalaskuksi jää täydet nolla euroa per vuosi. Seitsemän

tunnin täysilataus jättää jälkensä sähkölaskuun. Sadan kilometrin

ajon kustannukset ovat noin 1–2 euron luokkaa.

 

Katsastuskuviot ovat sähköautoprojektissa aivan oma lukunsa. Lahti on päättänyt teettää kaikki tärkeät suurjännitekytkennät lisensoidulla sähköliikkeellä. Auton iästä on katsastuksen kannalta tiettyä etua: esimerkiksi ennen vuotta 1989 rekisteröidyn auton muutoksessa ei tarvita erillistä liitosten radiohäirintäeristystä ja erityisesti sen kallista dokumentointia. Ammattilaisen tekemät liitostyöt ovat myös turvallisuustekijä autossa, jonka oranssinvärisissä johdoissa kulkee lähes sadan voltin jännite. Tämä pudotetaan 13,5 volttiin, jonka turvin verkkovirralla ladattava sähköauton tehoakusto antaa osan virrasta myös perinteiselle auton akulle ajossa. Muuten valot alkaisivat himmetä latauksen hiipuessa. Lisäksi auto tarvitsee lämmityslaitteen huurteen poistamiseksi ikkunoista ja jotta ajaminen pakkasillakin olisi miellyttävää. Järjestelmä aiheuttaa noin 10 prosentin tehohäviön akkukapasiteettiin.

Link to comment

Li-Po akuila pääsee halvalla, mutta akut pitää tosiaan ladata tasaavasti. Itse tekisin akustolle lootan, jolle siirtomekanismin. Näin akut voisi ladata kätevämmin auton ukopuolella. Siinä tulisi yksi turvallisuusnäkökohta hoidettua helpommin. Neil Younginkin sähköpelikin poltettiin kun oli jätetty valvomatta lataukseen...

Link to comment

Tasaava (balansoiva) lataus on hyväksi ilmeisesti muillekin Li-ion -akkutyypeille. Mutta perinteiset li-ionit ja lipo:t tosiaan ovat hurjasti herkempiä latauksen ja purkamisen kanssa etteivät kuumu/syty tuleen/räjähdä. Tai ihan vaikka vaan mene rikki.

 

Näköjään nyt on myös LiFeYPO4 -akkuja jossa lisätty yttrium auttaa akun virranantoon kylmässä. Prätkiin saa LiFePO4 -starttiakkuja (miksei autoihinkin) joissa kylmällä on ollut suositus laittaa valot päälle pariksi minuutiksi ennen starttia, että akku herää :)

Link to comment

Eikö VW tehny ite täyssähköpalliksen seiskytluvulla. Muistaaksein semmosta on tullu Stiftung Automuseumissa töllisteltyä. Googleen kun iskee electric vw Bus tai Bulli tali T2a tms. niin näkyy maalimalla hybridejä ja sähköistettyjä busseja olevan kasapäin.

Link to comment
Googleen kun iskee electric vw Bus tai Bulli tali T2a tms. niin näkyy maalimalla hybridejä ja sähköistettyjä busseja olevan kasapäin.
Niin täällä 3/4 porukasta puhuu täyssähkövolkkareista, niistä olen itsekin nähnyt juttua ihan tarpeeksi. Hybridejä ei paljon ole, äkkiä googlella löytyi vaan tämmönen ratkaisu:

http://files.vau-max.de/images/2010/12/ ... -bulli.jpg

(aika vaikea itse rakentaa, muuten fiksunnäköinen systeemi).

Link to comment

Siis jotkut ketjuvedot kykinkoppaan ei oiken herätä luottamusta mun näkökulmasta.

 

Mitä nyt itselle tulee asiasta mieleen niin sähkömoottorillahan on helvetinmoinen pohjavääntö eli vetokoneisto tarttisi olla myös sen mukainen eli joku mopon ketju ei välttämättä olisi kauhean varteen otettava vaihtoehto.

 

Itse rupeaisin mielummin tutkimaan asiaa tuolta kantilta mikä tuossa yllä olevassa kuvassa oli ideana. Eli kuten joku oli tuolla jo maininnutkin että syncrotölkin lootaa sovittamaan ja sähkömoottorin veto toteutettuna decouplerin (syncrossa (ei kaikissa) kytkee etuvedon pois päältä) kautta.

Link to comment
Siis jotkut ketjuvedot kykinkoppaan ei oiken herätä luottamusta mun näkökulmasta.
Kyllähän moottoripyörän ketjuja käytetään 200 hevosvoimaisten autojen perävälityksenä - ja slikseillä. Kun sama ketju on ennen vaihteistoa ja perää, ja tehoa on esim. vaan 20kw niin luulisi kestävän pitempään kuin muu auto.
Link to comment

Mie kyllä oon sitä mieltä että 2 x Hondan IMA-moottori laatikon kylkiin tehtynä olisi ylivoimaisesti elegantein tähän asti esitelty malli. Toki joutuu koneistamaan uuden roottorin ja tekemään kannet/laakeripesät + kiinnityksen vaihdelaatikkoon, eli ei ole triviaalein. Mahdollisesti lyhentämään IRS-vetariakin, mutta niitäkin saa kuulemma valmiiksi vähän lyhempinä (930 porschen paksumpia vakionopeusniveliä varten)

 

2 IMA-moottoria ja niihin elektroniikat saa purkuautoista samaan hintaan kun yhden tuommoisen tavallisen näköisen sähkömoottorin - joka sekin vaatii sit taajuusmuuntajat ym. Tässä mallissa ei tarvitse huolehtia vaihdelaatikosta, välityksistä, moottorin irroittamisista/kytkemisistä ym.

 

Tässä vielä kuva IMA:sta joka voi vähän valottaa asiaa miksi se olisi miun mielestä niin sopiva. Tehopotentiaalikin kun olisi se 30-40kW suoraan vetoakseliin, ja jos 120V on raja niin olettaen että jokseenkin lineaarisesti menisi, irtoaisi parista vielä ehkä 20kW lisäwoemoo.

 

2011cr-z134technical-copy.jpg

Link to comment
Siis jotkut ketjuvedot kykinkoppaan ei oiken herätä luottamusta mun näkökulmasta.
Kyllähän moottoripyörän ketjuja käytetään 200 hevosvoimaisten autojen perävälityksenä - ja slikseillä. Kun sama ketju on ennen vaihteistoa ja perää, ja tehoa on esim. vaan 20kw niin luulisi kestävän pitempään kuin muu auto.

 

Juu kyllähän ketjuja on vaikka millaisille tehoille, mutta kuinka leveän tai karhea hampaisen tuollaiseen tarvitsee.

Eniten tuossa virityksessä mietityttää se miten saat sähkömoottorin kiinnitettyä laatikon päälle niin hyvin että se ketju on suorassa ja kireässä ilman fleksaamista - > ketjun kesto.

Link to comment
Mie kyllä oon sitä mieltä että 2 x Hondan IMA-moottori laatikon kylkiin tehtynä olisi ylivoimaisesti elegantein tähän asti esitelty malli.
No on varmana elegantti kyllä.

Eikös nuo ole tarkoitettu vetävän ennen vaihdelaatikkoa? Saattaa olla ettei jaksa paikaltaan vetää juuri yhtään kun on isot renkaat ja painava auto. Fillareissahan on suoravetomoottoreita, nekin heikkoja ennenkuin on vähän vauhtia.

Link to comment

OG900 suapissa on moottorilta veto vaihdelaatikkoon ketjulla. Voisiko suapin vaihdelaatikkoa hyödyntää? Suapissahan moottori on käytännössä vaihdeaskin päällä. Vaatisi toki tekemistä ja modatun yksilön myöhäisemmän museoinnin unohtamisen, mutta pallossa olisi tilaa varmasti ylöspäin rakennella mitä vaan.

Link to comment

Omassa visiossa ainoa osa jota kaipaisin Saabista on vapaakytkin. Voikohan sitä ympätä ilman vaihdelaatikkoa? Saisi kätevästi polttomoottorin irtikytkettyä. Vielä ensimmäisissä 99:seissä oli kuulema tommonen.

 

Sähkömoottoriksi ehkä trukin hiiliharjallinen DC-moottori olis budjettiratkaisu (hieman joutuu eleganssissa tinkimään).

Se voisi olla kiinni suoraan jatkopala-välilaipassa jota kaavailen vaihdelaatikon ja alkuperäisen moottorin väliin. Olisi sitten niinkun kiinteästi yhtä kappaletta tuo väli missä ketju kulkee.

Link to comment

Nuo IMA-moottorit pystyy toimimaan elektroniikan ohjaamana parissa eri moodissa. Oletuksenakin ne toimivat eri kierrosalueina eri tavalla: The stock Honda Inverter is operated by signals coming from the MCM (motor control module). The signals are PWM simulated 3 phase sinewaves. At low RPM, the signals are PWM switched sine waves. As the rpm increases, they change to simple on off pulses still maintaining the 120 degree phase relationship.

 

Sitä mie en tiedä saako niitä millään vääntämään ihan tasan nollilta. Käämejähän tuossa on paljon jotka on kytketty kolmeen vaiheeseen - kuvittelisin että ne on aseteltu siten että missään tilanteessa ei pääse käymään niin että moottori ei pyörähtäisi/vääntäisi koska sitä käytetään Hondan koneessa myös starttimoottorina. Hitto kun ei oma sähkötietämys ole kauhian kaksinen vaikka visiota olisikin :)

 

Tuossa kyse ei kuitenkaan ole oikosulkumoottorista tms. jossa tosiaan vääntöä ei ole oikein ollenkaan ennen kierroksia. IMA on kestomagneettimoottori, samaan tapaan kun vaikka golfkärryjen pannukakkumoottorit jotka yleensä operoi max. 2000rpm. Kierrosalue IMA:ssa olisi aika passeli koska se kestää tuon malliseksi moottoriksi reippaasti kierroksia (saman mitä hondan polttomoottori kiertää eli varmaan sen 6500).

 

(nyt voi olla termejä perseellään kun on joku tovi kun tästä lueskelin, korjatkaa tarpeen mukaan)

Link to comment
Sitä mie en tiedä saako niitä millään vääntämään ihan tasan nollilta.
No saa sen varmaan vääntämään nollilta mutta kun maksimivääntö on tyyliin 100 nm niin se kaipaisi varmaan jotain välitystä että pääsis liikkeelle. Kulkee sitten tosin jotain 1000 km/h välitysten puolesta.

 

Justiinsa liikkeellelähtö olis aika tärkeätä hybridissä kun on sähköllä kaupunkiajoa paljon.

Link to comment

Vanhaa nyrkkisääntöä "nelonen on suora" johdattaen joka aika lähelle onkin monessa askissa (...en muista palliksen askia):

- jos polttomoottorin max.kierrokset 4000rpm

- perä vaikka 4:1

- käytössä olevalla rengastuksella päästään 100kmh em. parametreillä

 

-> IMA:n kierrosalueeksi jäis 0-1000rpm, sellaiseenhan se ei kyllä ole varmastikaan mitenkään hyvä. Ellei satu olemaan jotenkin just hurjan hyvä ja lineaarinen vääntökäyrä riippumatta kierroksista.

Link to comment

Jälleen ällistyttävä photoshop-toteutus: Kytkinkoppa ja alkuperäinen moottori siirtyvät tässä taaksepäin välikotelon paksuuden verran (5-10cm ehkä). Kytkinakseli on katkaistu ja siihen on istutettu Saab 96 vapaakytkin-murkula sekä ketjuratas. Sähkömoottorissa voisi kanssa olla vapaakytkin tai sitten antaa vaan pyöriä mukana.

Sähkömoottori voisi ehkä olla myös laatikon oikealla sivulla, en vaan muista onko siinä tilaa.post-162-13888369917546_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 months later...

Mitens Syncron loota ja sähkömoottori laatikkoon etupuolelta. Kytkin pohjassa ydinvoimalla. Itse oon jo viisi vuotta odotellut akkujen halpenemista.

Hyvä idea, mutta oli mainittu jo avausviestissä  =)

 

Ei tuommoseen hybridiin nyt ihan hirmu kalliita akkuja tarttis, ainakaan täysähköiseen verrattuna.

Link to comment

Yhdessä sähkojunis projektissa tyyppi teki itselleen akuston ostamalla trukkilavallisen läppärien romuakkuja. Mitkä se purki yksittäisiksi kennoiksi latasi kennot ja teki stressitestin kenno kerrallaan ja valkkasi parhaammat joista sitten koosti isompia kokonaisuuksia.

Link to comment

Syncrolle heittelin tuota ajatusta aikoinaan oberin forumilla. Tosin etuperään kytkettynä kun semmoinen syncrossa on. Ja sitten klassikko mitä myös laivoissa käytetään, eli Diesel genis trailerilla ja virta aisan yli. Jenkeis on myös näitä pelottavia avustajia, mutta ne työntää - ei anna virtaa. Genis kärryn kyydis (dobbeliin tai singlecabiin ehkä lavalle) pidentää kantaman vaikkei kaikkea kulutusta kattaiskaan.

 304a.jpg

Edited by hyeena
Link to comment

Tuommonen työntävä kärry olisi aivan ässä ratkaisu, akut ja sähkömoottori sinne. Autoon ei tarttis tehdä muita muutoksia kuin asentaa kärrylle tehonsäätö.

 

En oikein usko että halpis-hybridissä kannattaa akkuja ladata ajon aikana ollenkaan. Ehkä sähkömoottorin moottorijarrutuksella hieman jos se helposti onnistuu. Ei tarvitse superakkuja eiköä -kondensaattoreita.

Ajelee sitten 1600 koneella kotiin kun paristot on tyhjentyneet (eli n. 50% varauksesta puuilon lyijyakuilla).

 

 

EDIT: sycrolaatikkoratkaisun hyvä puoli on että polttomoottorin irtikytkentä onnistuu laittamalla vaihde vapaalle.

Yksi huoli vähemmän rakentajalla.

Edited by multanen
Link to comment
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...