Jump to content

Karmann Ghia typ 34 1962


sam-1

Recommended Posts

Tälläinen harvinaisempi kolmenelonen karmani tuli hommattua tutulta kesällä 2011. Tarkotus oli ensin ostaa junakeula, mutta tuttu tyrkytti tuollaista vähän harvinaisempaa ja hankalampaa projektia minulle ensimmäiseksi projektiksi ja päädyin sitten ostamaan auton. Päätin heti alussa että tämä auto entisöidään alkuperäiseksi ja tulee museorekisteriin.

 

Auto on vuosimallia 10/1962 eli aika alkupäätuotantoa ja ensimmäisiä suomeen tulleita typ 34:sia. Ensimmäiseksi auto on ollut Tampereella autokouluautona muutaman vuoden ja on sen jälkeen kiertänyt etelä-suomessa ja itä-suomessa. Ajan saatossa auto on ruostunut ja uutta peltia on hitsattu, alkuperäiset muodot hävinnyt monesta paikasta ja alkuperäiset osat lähes kaikki hävinnyt matkanvarrella. Kittiä oli myös käytetty enemmän kun laki sallii.

 

Elikkä todella hankala projekti saattaa museokuntoon, kun osat hankalia löytää ja varsinkin kun on ensimmäinen projekti auto ja ikää oli ostaessa 19 vuotta.

 

Aikaa on nyt mennyt vähän yli kaksi vuotta ja rahaa palanut PALJON! Samanlaisia autoja on kertynyt talliin jo kaksi lisää. Lähes kaikki pisteosat on hankittu ja viimestelty, kone on täysrempattu ja kohta käyntikunnossa, mutta kori odottaa vielä peltitöitä ja maalausta. Projekti voisi olla valmis näillänäkymin keväällä 2015, mutta hötkyilemää ja oikomaan en rupea, valmistuu kun valmistuu...

 

Tässä linkki kuvakansioon jossa on 1500 projektikuvasta tiivistetty kuva-albumi autosta. Päivitän lisää kuvia projektin edetessä.

 

https://plus.google.com/photos/11523208 ... 5652195281

post-6960-13888369959225_thumb.jpg

Link to comment

Kiitos kannustuksesta! Kyllä on ollut Uudenmaan-läänissä aikoinaan kilvissä ja niiltä ajoilta varmaankin peräisin. Nuo kilvet on jo hävitetty ja tilalle tulee ensimmäinen rekkari mikä autossa on ollut eli HEN-55.

Link to comment
Nuo kilvet on jo hävitetty ja tilalle tulee ensimmäinen rekkari mikä autossa on ollut eli HEN-55.

 

Kannattaa tarkistaa katsastuskonttorilta, ettei missään mopossa tai m-p:ssä ole käytössä tuota tunnusta. Nykyään ei saa saamaa tunnusta autoo joka on jo jossain käytössä.

Link to comment

Jees, vähän harmittaa kun tosta on hävitetty se alkuperänen 1 kaasarinen kone ja tilalle laitettu joskus toi uudempi tuplakaasari kone. Jos jää siitä kiinni museokatsastuksessa niin jääköön. Löytys tuolta varaosa-autosta semmonen 1 kaasarinen 30 vuotta seisonu ja ehkä jumissa oleva kone, mutta en rupea siitä enää konetta rakentamaan.

 

Toi auto on katsastettu sillon 07 viimeks ja kilvet on mulla.

Link to comment

Oikein bongattu, belgian miehen palikoita ovat. Osaavat tehä peltiosat ihan viimesen pääle muotoon. Niillä on aikamoiset prässit ja härvelit millä ne noi taittaa. Vielä on tulossa yks paketti pelti osia sieltä, sitten alkaa hitsailut.

Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Yli 2 vuotta taas kulunut.... Projekti etenee hitaasti mutta varmasti! Lisäsin vähän kuvia albumiin jonka linkki tuolla ylhäällä. Helmat, takakaaret, takakulmat ja perä nyt hitsattu alkuperäiseen muotoon uusilla pelti-osilla ja enää on se kaikkein pahin jäljellä eli keulan hintsaus ajovalojen ympäriltä joista muodot ovat hävinneet :/ Pelastukseksi löytyi neljäs samanlainen auto viikko sitten ja siinä alkuperäiset muodot joka paikassa, nyt pitäs lähtee homman etenee kun saa oikeita muotoja ja mittoja tähän kuuskakkoseen autoon :)

  • Like 3
Link to comment
  • 1 year later...

KG Projekti harppasi pitkästä aikaa ison askeleen eteenpäin!

 

Karmani seisoi yli vuoden tallissa odottaen pääsyä peltisepälle. Kesäkuun alussa vietiin auto Jyväskylään Kustom cars:sille ja sitten alkoi tapahtua! Ensin otettiin muotit ehjän auton keulasta, jossa on alkuperäinen siisti keula. Sen jälkeen peltiseppä pääsi aloittamaan ison ja todella haastavan työn. Lähes koko keula piti uusia ja alkuperäistä peltiä jäi vaan pieni osa keskelle keulaa. Kaikki uudet peltiosat syntyi suorasta pellistä englannin pyörällä muotoilemalla. Koko uusi keula valmistui tasan kuukaudessa ja työn jälki on täydellistä!! Kaikki auton peltityöt alkaa olemaan nyt lähes valmiina. Projektia jo 6 vuotta takana, oiskohan tuo parin vuoden päästä valmiina....?  :D

 

Kuvia lisätty albumiin, jonka linkki löytyy tuolta ylhäältä viestiketjun alusta, käykää ihmettelemässä :)

  • Like 1
Link to comment

Jos tarkkoja ollaan niin tuo BEZ-kilpi on ollut jaossa Helsingin kaupungissa (jossa on ollut A-, B- ja C-alkuisia kilpiä) eikä Uudenmaan läänissä (jossa jaettiin U- ja Z-alkuisia rekistereitä).

 

Mutta eniweis, onpa hienoa että auto etenee.

 

Tuo on ollut uutena hyvin kallis auto, eikä niitä ole myyty Suomessa paljoakaan.

 

Joskus 1990-luvun lopulla tiesin 18 yksilöä, joista yksi oli peltikattoluukullinen. Minkä verran niitä nyt tiedetään olevan?

Link to comment

Toivottavasti tästä vihreästä BEZ-Karmann Ghiasta tulee yhtä hieno kuin tuo sininen on. Koska se on HIENO. Peukkua projektille, hienoa, että näitä KG typ 34 : sia tulee lisää liikenteeseen. Kävin juttelemassa kanssasi ja ihailemassa sinistä Ghiaa ennen Suur-Saimaan ympäriajojen starttia, ehkä muistat minut.

  • Like 1
Link to comment

Ensimmäistä vuosimallia ei tullut maahantuojan kautta yhtään kappaletta.

 

Vuonna 1963 tuli kolme autoa

Vuonna 1964 tuli 15 autoa

 

Sen uudemmista ei ole tietoa.

 

Tuota AEZ-3:a kuolasin joskus 1990-luvulla. Onpa erikoinen väriyhdistelmä. 1966 eikö?

 

Kenelle päätyivät hyvinkääläisen divarinpitäjän kolme autoa? Ja niihin kerätyt uudet osat? Jonkun puskuritolpan tai puskurinpätkän muistan löytäneeni. Uudet vanteet ja jonkun mittarin. Takalasin. Ehkä jotain pientä sälää lisäksi.

  • Like 1
Link to comment
  • 4 months later...

Sami: Hoo, tuohan on jo pitkällä. Lykkyä pyttyyn!

 

Oma projekti on edistynyt jo niin että auto on osina ja osittain hiekkapuhallettu, paikattu ja maalattu. Toki isot osat kuten pohjalevy ja kori ovat vielä purun jäljiltä, katsotaan mihin asti kevääseen mennessä päästään.

Link to comment
  • 1 year later...
On 7/23/2017 at 9:20 PM, pasihakala said:

Ensimmäistä vuosimallia ei tullut maahantuojan kautta yhtään kappaletta.

 

Vuonna 1963 tuli kolme autoa

Vuonna 1964 tuli 15 autoa

 

Sen uudemmista ei ole tietoa.

 

Tuota AEZ-3:a kuolasin joskus 1990-luvulla. Onpa erikoinen väriyhdistelmä. 1966 eikö?

 

Kenelle päätyivät hyvinkääläisen divarinpitäjän kolme autoa? Ja niihin kerätyt uudet osat? Jonkun puskuritolpan tai puskurinpätkän muistan löytäneeni. Uudet vanteet ja jonkun mittarin. Takalasin. Ehkä jotain pientä sälää lisäksi.

 

Pisti tämä silmään vanhasta postauksesta.

 

Omani on 14.7.1962 rekisteröity ja samin on käsitykseni mukaan vielä vähän omaani vanhempi. Eli kuinkakohan hyvin tieto pitää paikkaansa.

 

 

Edited by Tanhis
Link to comment
  • 1 month later...
On 11/12/2019 at 7:40 AM, Tanhis said:

 

Pisti tämä silmään vanhasta postauksesta.

 

Omani on 14.7.1962 rekisteröity ja samin on käsitykseni mukaan vielä vähän omaani vanhempi. Eli kuinkakohan hyvin tieto pitää paikkaansa.

 

 

 

EDIT. 

 

Pakko korjata sitä mitä aikaisemmin kirjoitin.

 

Maahantuojalla on tallessa lähes kaikkien ilmajäähyjen tiedot, kynällä kovakantisiin kirjoihin kirjoitettuna. Paha vaan että joku pitkäkyntinen on jossain vaiheessa nyysinyt yhden kirjan. Ei ole tarkkaa tietoa koska tämä on tapahtunut, mutta ennen 1990-luvun alkua kuitenkin. Siinä kadonneessa kirjassa on tiedot lokakuun 1961 ja elokuun 1962 välillä maahantuoduista autoista.

 

Eli emme voi tietää varmuudella kuinka monta Typ 34 Karmann Ghiaa tuon ajanjakson aikana maahan tuli. Varhaisin mikä tallella olevista kirjoista löytyy, tuli maahan loppuvuonna 1962 ja oli siten jo vuosimallia 1963. 

 

Kalenterivuoden 1963 aikana maahan tuli siis kolme autoa. Kalenterivuonna 1964 tuotiin 15 autoa. Sen uudempia tietoja minulla ei ole. Olettaisin että 1965 tuli melkoisen paljon, sillä kaikkia Volkkareita tuli yli 17.000 kpl. Tottapa siinä joukossa oli myös koko joukko Typ 34 autoja myös. 

Edited by pasihakala
Link to comment
  • 3 years later...

Tämäkin ikuisuusprojekti etenee taas! Vuonna 2011 alkoi projekti ja tässä mennään, eli auto on nyt vihdoin maalissa ja kasaaminen pääsee alkamaan! :)

 

97% kaikista pisteosista löytyy ja niistä 90% on valmiina kunnostettuna, eli nyt alkaa se mukavin vaihe eli kasaaminen. Valmiina on mm. kaikki uudet tiivisteet, moottori, penkit, puskurit sekä lähes kaikki irto osat on putsattu ja kiilloteltu valmiiksi. Viestiketjun alussa on linkki josta ennen pääsi valokuva albumiin, mutta ei näytä nyt toimivan. Täytyy avata uudestaan kun ehtii.

 

Eilen alotin pujottamaan täysin uutta sähköjohtosarjaa ja intoa taas löytyy tähän projektiin pitkän tauon jälkeen.

 

Tavoitetta en aseta milloin tämä on valmiina, mutta ehkä ei mene enää 12 vuotta... :D

20230706_111900.jpg

20230706_111845.jpg

  • Like 12
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...