Jump to content

kuplan turvakaaret


Guest koivi

Recommended Posts

kunnon kaaret ylipäätään pitää mun käsittääkseni "rakentaa" auton sisään, ei niitä noin vaan ostella ja pultata kiinni.

 

Siviilikäyttöön varmaan saattais saada jotain helpompaa plung and play tavaraa, mutat jos mitään kisasääntöjä haluaa noudattaa, niin suattaap männä vaikeeks. Auto kaaripajalle vaan.

 

Jan

Link to comment

Mun mielestä kaariin pätee sama kuin moottoriinkin, vain itte tekemällä saa hyvän...

 

Kaaripajalla homma tehdään urakalla (mutta tosin rutiinilla), mutta itsellä on aikaa panostaa esim. hitsaussaumoihin, koriin kiinnitykseen ja putkien sovitteluun aivan eri malliin. Toki pitää sitten löytyä itseltä tarvittavat työkalut ja riittävän hyvä hitsaustaito.

Link to comment

jm-kaaret nc-koneella: Xtraputki / Tero Kuorikoski, Kaustinen.

 

yhteystiedot on nyt hukassa, mutta googlella saattaa löytyä, jos ei niin kaivan jostain.

 

Tero teki mulle helvetin hyvän oloisen pakosarjan tohon rivikoneeseen sillon kun sillä oli vielä pakosarjan taivutusvehkeet, eikä ollu kallis.

Link to comment
  • 11 years later...

Mites tänä päivänä menee noitten turvakaarien kanssa, tarviiko jotain lupia? Muutoskatsastuksen varmaankin ainenkin vaatii.

 

Entäs onko kaarien mallille mitään vaatimuksia? Vanhankoulun puolikaaret olis haaveissa ;)

Link to comment

Mites tänä päivänä menee noitten turvakaarien kanssa, tarviiko jotain lupia? Muutoskatsastuksen varmaankin ainenkin vaatii.

 

Entäs onko kaarien mallille mitään vaatimuksia? Vanhankoulun puolikaaret olis haaveissa ;)

Mietis nyt vielä. Katuautosta lienee kyse? Haluatko aina ajaa kypärä tai vastaava päässä? Se turvakaariputki siinä pään vieressä.....

Link to comment

Joo katuatoon meinasin. Kerran oon tolvanan kyydissä ollu (kuplassa jossa kaaret) niin en noista ole yhtään perillä.

Siinä en päätä kolhinut ainakaan.

 

Käyttökokemukset kanssa kiinnostaa.

Link to comment

Joitain matalia old school kuppijakkaroita suunnittelin kanssa.

 

Elikkä takapenkkiä ei saa mahtumaan kaarien kanssa vai miksi olit pois ottanut?

Mulla oli takapenkki yhdessä autossa noiden RLR:n kaarien kanssa, mutta ne nyt on vähän yhtä tyhjän kanssa, jos sattuu lipeämään. Tuollainen keskikaari suojaa takana istujaa, mutta etupenkille siitä ei ole mitään apua tiukan paikan tullessa. Mutta ihan kivan näköisethän ne on.

Link to comment

Omat kaaret värkkäsin 38 ja 42 saumattomasta kylmävalssatusta, itse heppailin kasaan n. 1-2mm rakosin ja työkaveri hitsasi saumat. Aika kohtalaisen iso homma oli saada symmetriset kaaret.

 

Kaaret ovat kokonaan pulttikiinnitteiset ja etu ja takaosa holkkiliitoksella, sekä oviputket ja etuakselin putket myös.

 

Katuauto kun kyseessä niin oviputket ovat suht matalalla ja kaaret aika lähellä pilareita niin mahtuu oleen sisälläkin. Tosiaan ihan pakollinen sitten ne pehmusteet pääkaariin ja kenties oviputkiinkin, ehkä jopa ns. yhdistelmäpehmusteella jos ei aio pitää kypärää 99% ajoista.

 

https://www.hmsmotorsport.com/products/roll-cage-padding

 

Kuvissa osittain valmina ja täysin valmiina..

 

IUMYzW.jpg

 

Z2t75a.jpg

 

 

 

BqpjnC.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...