Jump to content

Skoda felician startti


Guest Kaiponen

Recommended Posts

Guest Kaiponen

Yhen topicin löysin missä sanottiin että felician startti menee kuplan laatikkoon. Onko kokemuksia siitä ja sopiiko se hammastus sitten vauhtipyörän kanssa? Halvempihan tuo felician startti olis ja mahdollisesti tehokkaampi?

Link to comment

Mulla on Hytöseltä ostettu startti joka lienee tarkoittettu skodaan? Ratas ei tule startatessa yhtä pitkällä kuin vw omassa. Välillä pyörähti tyhjää startatessa. Ongelma korjaantui kun kiinnityslaipasta sorvattiin siivu pois.

En tiedä puhutaanko nyt edes samasta startista.

Link to comment
Guest Kaiponen

Mulla on Hytöseltä ostettu startti joka lienee tarkoittettu skodaan? Ratas ei tule startatessa yhtä pitkällä kuin vw omassa. Välillä pyörähti tyhjää startatessa. Ongelma korjaantui kun kiinnityslaipasta sorvattiin siivu pois.

En tiedä puhutaanko nyt edes samasta startista.

Hyvin mahdollista että oli joku muukin skodan startti kun ton felician. Kattelin noita erilaisia skodan startteja ja tosi monessa näytti olevan just tollanen samanlainen kiinnitys.
Link to comment

Mulla on Kuplassa Felician startti, osanumeron löysin tältä palstalta. Kuplassa on swingiloota uudemmalla painelaakerilla, ei vaatinut juuri mitään muutostöitä tuon startin vaihto. Ainoastaan yhtä pinnapulttia piti vähän lyhentää. Muistaakseni sen piti olla 1.6 bensakoneisen Felician startti.

 

Ja koneen vauhtis on 12v 200mm. Startti jaksaa hyvin pyörittää katustrokerin käyntiin, mitä Volkkarin vanha startti ei enää oikein jaksanut.

Edited by ozone
Link to comment
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Edellisen postauksen kysymykseen vastaus pitkällä vasteajalla - kyllä sopii myös IRS -laatikkoon (ainakin kiinteäposkiseen) :-)

 

Arkistoidaanpa omat sovellus tämän vanhan ketjun jatkoksi.

 

Eli tuo Aircooledin startti tuli hommattua talvipystärin huonoon pyöritykseen lääkkeeksi http://www.aircooled.fi/tuote/3814/startti-12v-valitetty-08kw-classic

 

Hampaalle ylettymisestä on ollut juttua laidasta laitaa, toisilla toimii sellaisenaan ja ainakin pari ongelmatapausta löytyy tältä foorumilta, joten jotain  "parantelua" piti ihan puuhastelun ilosta tehdä. Mittailin, että noin 2,5 mm parannuksen pystyy tekemään ihan tosta vaan laippaa ohentamatta. Eli vetäisin sorvissa laipan moottorin puolelta suoraksi ja syvensin ohjuriuraa ja laakerin pesää tuon samaisen noin 2,5 mm.

 

Hwfu1YDFilxpXOYKHQSnIicHI8jMseVAVtvD0M7I

 

 

Tuo 2,5 mm mitta tulee siitä, että silloin jää juuri ja juuri vielä tukilaakerin eteen pieni olake estämään laakerin karkaaminen. Hiukan olisi tietysti voinut hitsata lisää ainetta ennen sorvausta tuohon olakkeen päähän, mutta argon -pullo oli tyhjä, joten tällä mentiin.

 

Mittausten perusteella ratas jää modauksen jälkeen 3 mm kauemmaksi kuin orkkis startilla ja sekä tässä skoorassa, että orkkiksessa rattaan "isku" on 14 mm. Alla olevasta kuvasta näkee kuinka koko loppukärsä irtosi sorvatessa pois.

 

CKNHgcNlFXoewuYxi1LanPIkG0fFR7lXO6RMCXsh

 

 

Pari kuvaa mittausuhteista skoora vs lyhyt orkkis Bosch

 

IMPd7zOtWWULalAPWteeCQe0NtJ24UwPHu-JzEaJ

 

 

m4iYeoNoNItDH3TzcTmAAnF0yyWql4vUbf4xAbma

 

 

Ja siellä möllöttää kuva. Solenoidin herätepiuhaa piti hiukan jatkaa, mutta se ei ollut orkkispiuha, joten en tiedä oliko vain tämän tapauksen ongelma.

 

Y96b1zKODqC8Tfvxat3tgRlQ4hcQQZwgllMMFfnD

 

 

 

Ja sitten vielä testausvideo kertomaan pyöritysvoimasta (ilman kytkintä, 92x78, 10:1, x vuotta vanha juuri ladattu akku). Puoltalta tarkoituksella sähköt pois, eli ei käynnisty :-)

 

https://photos.google.com/share/AF1QipPhy6lqlU2vdXlF9r39PO8ay8FPPdC0sRXWcBOWPOryRtTvo1oPcau0Qkdgq5-S8A/photo/AF1QipOIVvtMih56dXI9u5JVMG0E_VXRj4MEzdrkYlnH?key=OXYxeVdFd2N0bXlhUWNWbzJXTTNMdDhPZ2ZpNXZ3

 

Ehkä jonkin 15 - 20 kertaa löin tänään tuolla koneen tulille ja erittäin hyvä ensifiilis jäi tästä startista.

 

  • Like 5
Link to comment

Itse noiden sorvauksien lisäksi (laipan ohennus ja pesän syvennys) jatkoin vielä akselin päätä muistaakseni n.5mm. Käytin hyväksi akselissa olevaa keskiötä, johon rymppäsin pronssista tehdyn jatkon.

Omassa startissa suurimmat murheet johtuvat luultavimmin virtalukon pohjasta, lähti kyllä pyörittämään mutta virta ei jaksanut vetää ratasta niin ulos kun olisi voinut tulla. Tuli ilmi akselin jatkamisen jälkeen, irtoakulla pyöritti, autossa ei

rele väliin niin homma alkoi rokkaamaan.

Link to comment

Minä otin sorvilla tavaraa pois laipan etupuolelta, niin että startti uppoaa syvemmälle. Aleksilla teetätin vielä tukilaipan teräksestä startin laipan takapuolelle.

 

Tuo minullakin olisi ollut (tai tarvittaessa on edelleen) jatkosuunnitelmana. Laippa on vakiona noin 8 mm vahva, eli käytännössä rattaan saa laippaa ohentamalla vaikka aivan samaan linjaan orkkisrattaan kanssa. 

Link to comment

Nyt näitä on tullu näköjään lisää.

 

Tää versio oli ekana tarjolla AC-kaupassa. Tästä hyvät kokemukset mulla:

http://aircooled.fi/tuote/3814/startti-12v-valitetty-08kw-classic

 

Tuosta on tullu toinen versio rinnalle: (samaan autoon, mutta ilmeisesti eri valmistaja)

http://aircooled.fi/tuote/5396/startti-12v-valitetty-08kw-qh

 

Ja sitten em veljeksiä tehokkaampi dsl versio.

http://aircooled.fi/tuote/5382/startti-12v-valitetty-18kw-electrix

 

Toi diiselikö löi niin että hampaat oli startista / vauhtiksesta solmussa? Kokemuksia?

Mites sopivuus? Siis miten mahtuu tuonne ahtaaseen startin lokoseen..?

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Ja sitten em veljeksiä tehokkaampi dsl versio.

http://aircooled.fi/tuote/5382/startti-12v-valitetty-18kw-electrix

 

Toi diiselikö löi niin että hampaat oli startista / vauhtiksesta solmussa? Kokemuksia?

Mites sopivuus? Siis miten mahtuu tuonne ahtaaseen startin lokoseen..?

Vai että oikein "planetaario vaihteisto" :)  Mahtaa olla AC:llä jotain uutta tähtitieteellistä tekniikkaa.

Edited by VW-63
Link to comment
Guest Type123

Jos haluaa säästää muutaman kympin, niin ebay.de kautta tuon 1.8kw startin saa ~40€ edullisemmin toimituskuluineen. Prosentuaalisesti ihan ok säästö ainakin.

Link to comment

5mm laipasta ja kolmisen milliä noista nypyköistä,ei pohjaa ja ollaan parin millin sisällä siitä mihin orkkisstartin liikeradat sattus. Halvatun äänekäs tää startti kyl on orkkikseen verrattuna,liekö vika vai ominaisuus....jos porsii niin reklamaatiota pukkaa ylöjärven suuntaan. Tämmöstä ei tarvi purkaa sorvauksen takia, käypi kiinni kolmileukapakkaan tommosenaan.

  • Like 1
Link to comment
  • 8 months later...

Mulle tuli toiselta volkkari foorumilla mieleen tämmönen teksti...

"A cheap man will always buy the cheapest thing available, and then buys another one hoping for a better result, and then spends the rest of his life in misery complaining about it.

Link to comment

Mulle tuli toiselta volkkari foorumilla mieleen tämmönen teksti...

"A cheap man will always buy the cheapest thing available, and then buys another one hoping for a better result, and then spends the rest of his life in misery complaining about it.

 

niin, varsin rakentava tuo teksi...olenko nyt tässä valitellut että tuo on ihan paska? Mielestäni asiallinen kysymys joka varmaan koskettaa monia muitakin harrastajia jotka ovat ostamassa starttia. Joku made in usa ei tosiaan takaa että se on selkeästi parempi kuin joku puolalainen. Rahamiehet ja naiset voi mun puolesta ostaa nossiosia ja elää siinä uskossa että ne on parempia.

Link to comment

Tuo skodan startti on aikas edullinen ebayssä mut arvuuttelen vaan kestääkö tuo korvake jos siitä 5mm sipasee poies.

Mullon tuo ainakin on kestäny testipenkissä tuolla ohennuksella. No käynnistys kerrat tosin vasta jotakin 30-50 kertaa.

 

On tää halppiksien halppis AC kaupasta

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Skodan dieselin ja bensakoneen startit on erillaisia. Bensakoneen startin laippa on ohuempi joten navan joutuu purkamaan ja sorvaamaan päädyn sisältä laakeripesää syvemmäksi sekä laipasta. Laakeripesää sorvatessa saa olla tarkkana ettei pesä mene puhki. Diselin startista riittä näemmä pelkän laipan ohentaminen. KK:sta löytyy valmiiksi sorvattuna dieseliä. Mulla käytössä diesel, bensa sekä hi-torque ja skodan startti pesee 6-0 hi-torquen.

Link to comment
  • 2 months later...

Mulla ainakin on tuo Z-tanko just about siinä kohtaa missä tuon skoda dsl startin solenoidi kumpuaa... eikä varmaan mahdu solenoidi alaspäinkään.

 

Mitenköhän tuon bensa skodan startti ja z-bar, onko mahtumisongelmia?

Link to comment
  • 7 months later...

Onko viime kevään keskustelujen jälkeen tullut uutta viisautta tai tarjontaa? Joutessani katselin 1303:n mukana tullutta alkuperäistä ja jossain vaiheessa teipillä tiivistettyä starttia. Jos sen kunnostus maksaa saman 150,- kuin laturin, niin tekee mieli uutta. Viisysissähän vasta kolmas HiTorque startti alkoi toimia, joten niitä en kaipaa tai edes tarvitse. Mutta mielellään varman ja valmiin startin ruuvaisin aikoinaan paikoilleen. Ehdotuksia/kokemuksia, kiitos!

 

uBclrcOG2uu18uA4EUzOSQYsEDS5C4FJnGZbOvSl

Link to comment

Minä olen myös ollut tyytyväinen modattuun felician 0,8 kw starttiin kuplan isossa moottorissa. Bussiin, jossa vakiokone, laitoin automaattikuplan startin. Pelkäsin, että felician startti saattais olla siihen jopa liian ärhäkkä. Automaatin startti on kuitenkin selvästi vahvempi kuin kuplan oma ja pyörittää vakiokonetta tosi mukavasti. Se on normaalisarttia pidempi, mutta jos tilaa on niin ok.

Link to comment

Mulla on käytettynä hankittu Bosch SR17, joka oli myyjän mukaan ollut 911 porsaassa. Samaa mallia käytettiin automaattikuplissa. Varmaan noi kaksi jälkimmäistä olis vastaavia.

 

AC:n kautta näyttäisi olevan kunnostettuja alkuperäisiäkin tarjolla http://www.aircooled.fi/tuote/4695/startti-12v-t1-bosch

Vielen Dank, germaanit saivat rahani

Edited by SePi
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...