Jump to content

Pulverimaalaus


Recommended Posts

Maalari alihankinta meni lakkoon ja jouduin itte kokeilee miten tuo pulverimaalaus onnistuu.

 

Itte työnä ei paha

- Kappale puhtaaksi patskasta ja suurimmista rasvoista (puukko etc)

- Sitten puhallus pellille (esim heikalla)

- Tän jälkeen hiekkapuhallus pöly pois kappaleesta

- Sähköllä tupsauttaa muovit niskaan

- Kappaleet uuniin paistumaan, jotta muovi sulaa kiinni

- Hoblaa, valmiit kalikat uunista ulos

 

Kun vertaa hinnallisesti, laadullisesti + työmääränä kilikalimaaliin, nii ei mun ole mtn järkeä alkaa enaa tusaa pommimaalilla. Varsinkin kun märkämaalausta en osaa.

 

Se tässä kokeilussa oli hyvä, että mua ei ole oikeestaan ikuna kiinnostanu mille kone näyttää. Sen tarkotus on tuottaa tehoa (nipussa pysyen), ei olla kontissa kivan näkösenä. Eikös ne jenkitkin sano että "jos se ei kulje, kromaa se"

Mutta kun huomasin miten pienellä vaivalla saa nostettua kulahtaneen osan lähes uutta vastaavaan ulkoinäköön, niin ei paha. Tuo esimerkin ruostepommi oli Kärkölän Sväpistä 10€ löytö. Maalattuna hintaluokka jotakin ihan muuta......

 

Vetäsin uunin kautta useamman pellin, tuossa muutama projekti kuva; Ennen, jälkeen ja sen jälkeen

post-37-0-20699400-1393017101_thumb.jpg

post-37-0-80289700-1393017108_thumb.jpg

post-37-0-34340400-1393017118_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Se tuossa on toki miinusta, ettei pysty pakkeloimaan, kun uunissa on sen verran lämpöä.

Mutta ei se mua haittaa, kun en hanskaa sitä pakkelointiakaan ;)

 

Toinen miinus on kappaleen koko. Se mikä mahtuu uuniin saa maalattua.

Pitää oikeastaan ottaa mitat, jos tuolla sais paistettua kokonaisen pohjalevyn. Sais sillä tempulla lähes ikuisen...

Loksut menis heittämällä

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Uuni; soon iso ja lämmin :)

 

Paistoaika oli n15 min (mustalla ei kuulemma niin väliä, vaaleilla sävyillä enemmän kriittinen. Siellä max 12min)

 

Lämpö... hitto kun en kattonu. Tais olla 180astetta (uunit on valmiiksi päällä. Sen kun rupee mättää kalikkaa paistumaan)

Edited by P_Valtonen
Link to comment
  • 3 weeks later...

Minkälaisesta hinnasta pulverimaalauksessa puhutaan? Itsellä ei minkäänlaista kokemusta, eikä hajua missä tekeevät. Kerran olen nähnyt noin 10 vuotta sitten yhdet maastoauton lavaputket jotka pulverilla vetästy :D

 

Juurikin samaan tapaan moottorin pellit sekä lisäksi tukivarret yms alustan osaa kiinnostaisi maalauttaa. Onkos kellään hajua kestääkö paremmin vai huonommin kuin esimerkiksi kunnon 2K-epoksi?

Link to comment
Guest k1200rs

Tuosta pulverimaalauksesta sen verran.

Olin 90luvun lopulla paikallisella metalliverstaalla työharjoittelussa ammattikoulu aikoina ja kerran tuli muutaman Patrolli Nissanin pulverimaalattu karja puskuri korjattavaksi ruostevaurioden takia.

Oli kiven iskeymistä päässyt vesi maalin ja putken väliin ja putket oli hyvän matkaa aivan tupakkia. 

Joutu uusimaan monesta kohtaan n 15cm pätkän putkea, päällepäin näytti ihan terveeltä katsoin alkuun ettei korjattavaa edes juuri olisi.

Korjauksen jälkeen karjarauta hiottiin ja pulveroitiin uudestaan. Ei tietoa kuin on kestäny.

Mietin vain kuinka esim pohjalevy kestää tuon pulverin kanssa, voi toki vika olla alkuperäisessä pulveroinnissa. Mulla ei kyllä ole parempaa kokemusta tuosta pulveroinnista, yks kaveri on kyllä ollu pajalla jossa maalavat esim aluvanteita kyseisellä tökötillä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Naapurin soodapuhaltaja vei kouvolaan omat aluvanteet pulveroitavaks. Kuulemma satasen kappaleelta oli hinta. En oo lopputulosta nähny, enkä ees kyselly paljo maksais soodaus. Sen verran inhaa toi vanteiden kanssa pelaus kuitenkin on, että se oli ite vältelly sitä hommaa melko pitkään.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...