Jump to content

Kuinka hoonataan?


Guest AnssiH

Recommended Posts

Guest AnssiH

En haulla löytänyt tietoa.

 

Eli pitäisi pytyt hoonata, uusi hoonaustyökalu on ostettuna mutta ei löydy oikein netistä ohjetta että kuivana vai vettä vai öljyä ja jos niin mitä öljyä? Ja kuinka runsaasti? Vanhat pytyt ja männät ja niihin uudet renkaat tulossa.

Link to comment
Guest AnssiH

Kiitti. Jossain kun googletin niin puhuttiinkin hooniöljystä mutta ei kyllä näy missään myynnissä semmosta, jospa uutta moottoriöljyä muutama tippa ajaa asian.

Link to comment

Sen hoonaus jäljen ristikko pitäisi olla n:30asteen kulmalla, tähän pääsee yleensä sillä että porakoneen kierrokset on pienet ja edestakainen liike rivakka. Hoonin edestakainen liike ei saa pysähtyä jos pora pyörii. Itse olen öljynä käyttänyt aseöljyä.

Edited by Roope
Link to comment
Guest Pesone

Hoonaus öljy todellakin on erittäin ohutta, ei nyt ihan crc tai wd-40, mutta sinnepäin. Öljyä käytetään hoonatessa todella runsaasti, vähän niinkuin leikkuu nestettä, joku tippakannu ois hyvä, jatkuvasti ruikkii toisella kädellä oljyä kun toinen käsi hutkii poralla edestakaisin, ellei ole kaveria auttamassa, helpompaa tehdä kahdestaan noin niinkuin käsityökaluja käyttäen.

Sorvissa on tullut itse hoonailtua, vaihtanut vaan leikkuunesteen tilalle öljyn.

Link to comment

Emännältä tai äiteeltä ämpäri lainaan, viis senttiä polttoöljyä pohjalle, hyvä istuma-asento, pyhähousut jalkaan ja ämpäri jalkojen väliin, vasemmalla kädellä pitää putkea sentin pari irti pohjasta ja oikealla kädellä käyttää akkukonetta/hoonia. Siis jos sattuu olemaan oikeakätinen.

 

Sopivat kierrokset ja tahti löytyy yleensä viimeisen putken tai kolmansien housujen vaihdon jälkeen....

 

Sitten muistaa varkain palauttaa "puhtaan" ämpärin.

 

On ainakin toiminut, löpölläkin.

Link to comment
Guest AnssiH

Hahaa, täältähän tulee hyviä vinkkejä, kiitti kaikille! :D Paras autofoorumi tämä on selkeesti missä oon seannut ku saa asiallisia ohjeita ja huumoria samalla, eikä heti huudeta joka kysymykseen vain että: Käytä **ttu hakua!!!!!! =)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...