Jump to content

Type 4 lohkojen tiivistys ja lohkon pulttien tärinänvaimentimet ?


Recommended Posts

411 auton 1.7 orggis kone kasauksessa ja seuraavat kysymykset lohkojen liittämisestä:

 

 

1) Tiivisteaineen levitys

---------------------------------

Ei ole tarkoitus aloittaa uutta keskustelua tähän sopivasta aineesta, niitä keskusteluja jo ainakin

3 ennestään (itse kai valitsen Mahlen aineen tai GB:n suositteleman Permatexin jota Motonetkin myy), mutta olisin varmistanut,

että laitetaanko ainetta ihan kaikkiin kohtiin lohkojen tasopinnoissa ? Siis myös noille alueille kampuran 2. ja 3.

laakeripesän ympärille ja nokan laakeripesien ympärille ? Olettaisin, että pitää laittaa. Vaiko eikö ? 

Ohessa huono kuva kun ei nyt parempaa oo tähänhätään.

 

 

2) Pitkien pulttien tärinänvaimentimet

-----------------------------------------------

Kampuran laakereiden ympärillä on 6 kpl järeämpiä pultteja+muttereita, jotka menee molempien lohkonpuolikaiden läpi. Kohdat näkyy tuosta

suttuisesta kuvasta alla. Purkaessa ihmeteltiin porukalla kun näiden pulttien ympärillä oli juuri lohkojen liitoskohdassa muoviset,

kokoonpuristuvat helat, joiden takia pultteja oli aluksi todella vaikea saada pois paikaltaan. Nyt vasta kun sain 411 OEM osakirjan 

käteen niin siellä näkyi räjäytyskuvassa nuo osat, jotka ovat nimeltään "tärinänvaimentimia", siis ilmeisesti estämässä noiden

pitkien pulttien värähtelyjä ? Onko kellään havaintoa miksi tälläisiä käytetty ?

 

Tuntuisi kummalliselta, että saksalainen  insinööri olisi sellaisia huvikseen lisäillyt. Toisaalta esim. normi korjausmanuaaleissa tai

useimpien osakauppiaiden listoilla sellaisia ei ole. Tuo osakirja nyt mökillä, joten en saa oikeaa räjäytyskuvaa tai tuon vaimentimen osanumeroa tähän, mutta ainakin muutamasta classic-tyylisestä osakaupasta niitä oli kuitenkin saatavilla kun aiemmin etsiskelin.

 

Lisään tärinänvaimentimen tiedot tähän kun pääsen kirjaan käsiksi, jos tarvis. 

 

Edit: Tommonen muovihärpäke

 

http://www.vwheritage.com/vw_spares_Vibration-Damper-Type4-Engine-on-Main-Case-studs-6-req-021101107_act_shop.product_pID_114157682.htm

post-675-0-64963800-1393932761_thumb.jpg

Edited by iiroh
Link to comment

Terve Iiro,

laita liimaa kaikkiin paikkoihin josta voi öljyä päätyä pinnapulttien tai läpimenevien pulttien ympäriltä kampikammiosta ulkopuolelle. Älä jätä tärinänvamentimia pois läpipulteista, rupeavat tärisemään ja saattavat irrottaa mutterit päästä!

t. Kotten

Link to comment

Jotenkin arvelinkin, että jos joku tän tietää ja vastaa niin Kotten.... kiitokset.

 

Gene Bergin sivuilla sanotaan näin lohkojen tiivisteaineesta, viitaten erityisesti tuohon Permatexin aineeseen:

 

"....use a light coating on case halves. Just a thin coat to "one" case half is all it takes. .......Do not coat the flat mating surface by the #2 or #3 main bearing. This surface is sealed by the o'ring on the main stud. "

Tämä ilmeisesti viittaa kuplan koneeseen ja o-renkaaseen/renkaisiin joita type4 koneessa ei ole, vai miten ? Tämä on mun ensimmäinen VW ilmajäähy koneremppa joten näitä peruskysymyksiä piisaa....

 

Vaikka ei edelleenkään tarkoitus aloittaa vänkäämistä tiivistemömmöistä, niin sopiiko kuitenkin kysyä mitä maestro itse käyttää

lohkojen tiivisteaineena ?

Link to comment

Siis tiivisteainetta pitää käyttää reilusti mutta niin vähän ettei se pursua kampikammion sisäpuolelle irtoilemaan ja sitä kautta kiertämään ja tukkimaan öljykanavia.

Edited by Tanhis
Link to comment

Joo, tämä oli tiedossa, joskin tuo "reilusti mutta vähän" voi olla ensikertalaiselle hieman epätarkka ohje  :) 

Ymmärsin kuitenkin että nämä ohuemmat, siveltävät aineet ei olisi niin ongelmallisia vaikka vähän pursuisikin

sisäpuolelle. Lienee mahdotonta annostella niin että ei yhtään pursua mistään. Minulle sanottiin että VW OEM 

tiivisteaine olisi tässäsuhteessa parasta mutta hyvin kallista ja hankala hankkiakin... ?

 

Edit: Paadre vastasikin just kun kirjoittelin. Saako tuota ihan VW-osatiskiltä vai mistä ? 

 

Edit2: Siis tämä on VW osa nro "D 188 003 A1" tai sama kama Elringin osa nro "777.790"

Tyyristä tuntuu olevan 22eur + shippaus 50ml pieni pullo tota Elringiä....riittääköhän

toi pikkupullo yhteen koneeseen ?

Edited by iiroh
Link to comment

Jotenkin arvelinkin, että jos joku tän tietää ja vastaa niin Kotten.... kiitokset.

 

Gene Bergin sivuilla sanotaan näin lohkojen tiivisteaineesta, viitaten erityisesti tuohon Permatexin aineeseen:

 

"....use a light coating on case halves. Just a thin coat to "one" case half is all it takes. .......Do not coat the flat mating surface by the #2 or #3 main bearing. This surface is sealed by the o'ring on the main stud. "

Tämä ilmeisesti viittaa kuplan koneeseen ja o-renkaaseen/renkaisiin joita type4 koneessa ei ole, vai miten ? Tämä on mun ensimmäinen VW ilmajäähy koneremppa joten näitä peruskysymyksiä piisaa....

 

Vaikka ei edelleenkään tarkoitus aloittaa vänkäämistä tiivistemömmöistä, niin sopiiko kuitenkin kysyä mitä maestro itse käyttää

lohkojen tiivisteaineena ?

Itse käytän vanhasta tottumuksesta "shellakka"-tyyppistä Permatexiä tai vastaavaa. Olen hankkinut Loctiten laippatiivistettä (en muista juuri nyt numeroa) PPM-Micken (ruotsalainen paljon moottoreita tehnyt kaveri) suosituksesta koska tämä "vahvistaa" liitoksen hänen mukaansa, mutta en ole vielä päässyt testaamaan käytännössä. Eikä tuo VW original kuullosta kovin pahalta myöskään! Hinta voi olla ratkaiseva tekijä mutta kokonaisuudessa ei paljoa voi nostaa kustannuksia!

t. Kotten

Link to comment

Ok, volkkarin tiskillä Ovh 89,84. Muistelinkin, että joku puhui tallilla "lähes satasesta" tuollaiselle 100g tuubille....

Yhdestä tuubista riittää tosin varmaan 3-4 koneen tiivistämiseen, jos vaan tavara säilyy tai ostaa tallikaverin kanssa kimpassa.

 

Silti aika hintavaa kun Permatex-purkin saa Motonetistä 7 eurolla. Jos kerran Gene Berg ja Kotten pärjää tän kanssa niin varmaan sitten

minäkin tarvittaessa :)

 

Kiitos vastauksista. Tilasin tärinänvaimentimet ja nyt pitää vaan hakea jompikumpi tiivisteaine.....

  • Like 1
Link to comment

 

Edit2: Siis tämä on VW osa nro "D 188 003 A1" tai sama kama Elringin osa nro "777.790"

Tyyristä tuntuu olevan 22eur + shippaus 50ml pieni pullo tota Elringiä....riittääköhän

toi pikkupullo yhteen koneeseen ?

 

Pitäs riittää, se meidänkin puteli oli tollanen pieni ja valmiiksi vajaa. Yllättävän

riittoisaa ainetta ja helppo annostella kun katkaisee annostelukärjen osavaksi

jolloin tulee mukavaa palkoa.

 

Toi on siitäkin kiva aine, että ei tarvi pitää kiirettä kun kasaa puoliskoja

ja ylimääräinen aine helppo pyyhkäistä pois. Ei ihme että maksaa.

Link to comment

Pari edullista lisä vaihtoehtoa, Perfect seal & Locktite

Locktite hyväksi havaittu omakohtaisesti vuosien varrella. Sekä matsku sekä kone että voimansiirto.

Jos olis vaihto tarvetta, niin tuo VW'n vihreä ektoplasma olis valintani. Siitä olen kuullu niin paljon hyvää viime aikoina.

Link to comment

No niin, aika hyvin tuli nyt tässäkin läpikäytyä nuo vaihtoehtoiset mömmöt. Ei varmaan haittaa vaikka tästä on aiempiakin

keskusteluita. Ainakin näin aloittelijan näkökulmasta hyvä hieman märehtiä asiaa, kun tässä lohkojen tiivistämisessä tehty

moka tulee ehkä näkyviin vasta kun kone täysin nipussa ja autossa kiinni. Saattaa hieman käyrät nousta jos pitää uudelleen

purkaa koko kone atomeiksi.

 

Vielä sellainen tarkentava kysymys, että onko ton vihreän VW/Elring tavaran käyttäjät levittäneet palon toiselle pinnalle (kuten kuvassa alla) vai ootteko levittäneet valmiiksi koko toisen lohkonpuolikkaan tasopinnalle esim sormella /pensselillä, kuten tossa 914 Locktite videolla ?

post-675-0-42862000-1394116313_thumb.jpg

Edited by iiroh
Link to comment

 

Ei kannata stressata liikaa onko käytetty liima parasta tai toiseksi parasta. Ilmajäähy saa merkata paikkansa ja ei kone hajoo mihinkään jos tippa tai kaks vuorokauden aikana loiskahtaa.

Ja saattaapi olla ettei ole kuitenkaan liimasta kiinni jos sattuu vuotamaan.

Link to comment

Joo, totta, mutta ei tietysti silti kannata huonosti tai väärin tehdä jos samalla vaivalla menee oikeinkin. Luulen että kaikilla

noilla aineilla homma hoituu kun tietää mitä tekee. Mä nyt oon vähän tälläinen nysvääjä/varmistelijaluonne ja aikaa kai

menee liikaakin asioihin "perehtymiseen". Ei sitä tässä iässä enää osaa muuttaa tapojaan....

 

Eikös 95% todennäköisyydellä tuleva vuoto ole tönäreiden putkissa tai muualla eikä lohkossa....  elättelen vaan toivetta ettei ainakaan tän auton osalta tarttis uudestaan siivota sellaista sotkua mikä purkaessa oli.

 

Auto oli antaumuksella ruostesuojattu niin että kaikkialla koneessa ja laatikossa,  mihin vaan 

ruisku yltää, oli töhritty tukeva kerros massaa. Sitten siihen päälle reippaat öljyvuodot niin voi sanoa että pesemistä riitti. Jotenkin

siis haaveena suht siistinä pysyvä kone, voihan sitä ainakin yrittää.....

 

Tönäriputkista puheen ollen, laittaako  herrat noiden tönärin putkien päihin jotain töhnää normi o-renkaiden lisäksi ? Minusta sekä lohkoissa että kansissa aika karhea tuo tiivistepinta, liekö tyypillistä, että nuo pinnat hieman syöpyy 40+ vuotiaissa osissa ? Onko

siis lisätiivistys tarpeen vai ei kannata ?

Edited by iiroh
Link to comment

Itse vedin silikonit aikoinaan tönäriputken tiivareiden molemmille puolille ja nyt kun kone purettiin niin oli tarvinnut tönäriputket rutata kasaan että sai kannen irti kun laittoi silikonit niin paljon vastaan. Mutta kaikki putket olivat kuivat.

 

Ja mitä tuohon merkkaamiseen tulee niin tottahan se on että jostain sitä öljyä tippuu väkisin aina. Mutta jos vaihtoehtona on tehdä kuiva kone niin miksi siihen ei pyrkisi.

Link to comment
Guest Kalsuto

Eikös 95% todennäköisyydellä tuleva vuoto ole tönäreiden putkissa tai muualla eikä lohkossa....  elättelen vaan toivetta ettei ainakaan tän auton osalta tarttis uudestaan siivota sellaista sotkua mikä purkaessa oli.

En tiedä juurikaan Type 4 moottorista mutta eilen kahteen kertaan kuplan moottorin irroittaneena/asentaneena totesin öljynlauhduttimen ja lohkon välisen liitoksen mahdolliseksi vuotokohdaksi.

 

Vika on toivottavasti Victor Reinz:n tiivisteissä. Putkitiivisteet ovat hyvin pehmeää kumia, joka on kyllä hyvä lähtökohta. Ongelmaksi todennäköisesti muodostui niiden 8,8mm pituus. Väli tiivisteen vastepinnasta toiseen on 8,6mm. Tyhjäkäynnillä pysyy öljyt sisällä mutta kierrosten noustessa tiivisteet alkavat vuotaa. Öljynpainesäädin on vakio ja liikkuu herkästi. Myös öljypumppu on vakio.

 

Minulle on tulossa toiselta harrastajalta toisen merkkiset tiivisteet, jotka ovat 9mm pitkät ja kovempaa kumia. Toivottavasti niistä on apua. Joku liima tuohon voisi vielä olla hyvä varmistus, sillä olisi kiva jos kolmannella kerralla pysyisi öljyt sisällä.

 

Viime kesänä ei ollut mitään vuoto-ongelmaa halpis tiivisteillä samoilla osilla.

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...