Jump to content

typ 1 1200 moottori


Guest artsi83

Recommended Posts

Guest artsi83

saako 1200cc moottorista lisähepoja esim saako isompia pyttysarjoja värkkäiltyä lohkoa työstämällä.. pystyykö kansia modailee ym... olis tarvis tehä vaan hieman pirteempi mylly katukäyttöön..?? ku ei tunnu järkihintaan saavan 1300cc ad lohkolla olevia moottoreita keskisuomen alueelta..

Link to comment

1200 koneeseen saa "Big Bore" kitin, jolla saa hieman lisäkuutioita, samalla myös puristussuhde hieman nousee...

 

Kansia voinee modailla mutta ei noillakaan kuuhun mennä? 1500 yksireikäkannet lienevät hyvä lähtökohta jos haluaa viritellä?

 

Välitetyt keinut auttavat myös... Nokkaa tietysti unohtamatta....

 

Itsellä 1200 joka suurennettu 1385, 1300 keinuilla, hieman modatulla 30-pict Solex:lla sekä 034:lla ajossa jo toista kesää... Pakari vakio, kannet vakiot.

 

Tykkään kovasti, kuljettaa kuplan koppaa ihan kivasti muun liikenteen seassa ja motarilla mittarin tappiin...

Link to comment

Ei tarvitse muutoksia, uusimmissa seteissä kannattaa huomioida se että männät eivät ota kiinni mihinkään koneen sisällä.

 

Thesambasta löytyy hyvät kuvalliset esimerkit näistä tapauksista. Muistaakseni Doodah:n pannuhuoneessakin on asiaa käsitelty?

Link to comment

1200 koneita on kahdella eri pytyn alapään porauksella, vanhempi malli pienellä (87 mm) ja uudempi isolla (90 mm) (tarkoitan siis kuitenkin irtolaturinjalalla olevia koneita). Paruzzin setti näkyy olevan 87 alapäälle joten se on tarkoitettu tuohon vanhempaan lohkoon. 1500 kannessa on isompi pytyn reikä (94 mm) kuin 1200 kannessa (90 mm), joten se ei sovi 1200 pyttyjen (tai tuon Big Bore -kitin) kanssa.

Edited by metake
Link to comment

Oheisesta voi lukaista jos jaksaa noita moottorifaktoja lisää...

 

http://www.fvwa.fi/yleista/187-volkswagenin-moottorifaktoja

 

BB-kitti on tarkoitettu tuohon pienemmällä porauksella olevaan koneeseen.

 

Noita 1200 kansia on erilaisia ja eivät ole kovin kummoisia lähtökohtia mitkään, hengittävät sen minkä hengittävät. 1500 kansissa on esim. suuremmat venat ja kanavat jo lähtökohtaisesti. Näihin voinee koneistuttaa semmoiset rinkulat joilla ne saa sopimaan pienempiin pyttyihin? Ahaa... Saahan noita valmiinakin: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1591&group=1&subgroup=01&

 

Tuohonhan kävisi jotkut yksireikäiset solexit tai webrut nurkkiin aika kivasti...

Edited by NO H2O
Link to comment
Guest Kalsuto

Kiitos vastauksista, täytyy tutkia. Kyseessä on D-lohko. Nurkkakaasarit ja varmaan moni muukin asia parantaisi mutta sen jälkeen ei voi enää puhua alkuperäisen näköisestä.

 

Edit: kyseessä 64-65 moottori, joten linkin mukaan on 87mm alapään poraus. Täytyy vielä mitata, kunhan ehdin ensin purkaa sen.

Edited by Kalsuto
Link to comment

Semmoinen asia vielä tuli mieleen että kannattaa tarkistaa onko lohkojen välistä vedetty siivu pois. Jos on vaikuttaa dekkiin ja puristussuhteeseen, lohkosta löytynee jotkut koneistamon leimat mikäli näin on ja tietysti yleensä sylinterien ja lohkon välistä korokerenkaat...

 

En tiedä onko vakiokansien kanssa mitään väliä nykybensoilla mutta BB-kitin mukainen taulukko ei pidä paikkaansa tässä tapauksessa...

 

Nurkkien kanssa tosiaan alkuperäisyys kärsii, alkoi itsellä vain ajatus karkailemaan noihin 1500 kansiin ja noistahan saisi enemmän irti ja seokset paremmiksi nurkilla... ;-)

Edited by NO H2O
Link to comment

D-lohko ei kerro vielä mitään, koska kyseessä voi olla uudempi vaihtokone johon on meistetty vanhan koneen numero. Kurkkaa koneen alle, onko siinä 1 vai 2 öljynpaineventtiiliä, tai virranjakajan alapuolella oleva öljykanavan tulppa (lohkon päässä), onko se pieni (n. 8mm) vai iso (n. 12 mm). Jos on 2 öp venttiiliä ja iso öljykanava, niin poraus on 90, ja jos 1 öp venttiili ja pieni öljykanava niin poraus on 87. Näin ainakin muistan että poraus vaihtu samaan aikaan kuin nuo öljykanavat.

 

Kansissa katselisin ennemminkin 1300:n 1-reikäkansia, koska siinä on sama poraus kuin 1200 kannessa ja pienempi palotila, mutta käsittääkseni samat kanavat ja venttiilit kuin 1500 kansissa. Jos 1200 koneeseen laittaa 1300 tai 1500 1-reikä kannet niin joutuu ongelmiin imusarjan kanssa. 1200:n imusarja ei sovi, ja 1300/1500 koneen imusarja on liian leveä, joten se pitää sahata poikki ja kaventaa.

Link to comment
  • 3 years later...

Vanha topikki esille, sylinteri/mäntäsarja ostettava. Itsellä 1.2l D0-kone yhdellä ö-reiällä, eli siihen big-bore-sarja saatavissa. En aio mihinkään varsinaisiin virihommiin alkaa, mutta jos on bolt-on ratkaisu, niin se riittäisi. NO H2O:lla kokemuksia tästä

 

1200 koneeseen saa "Big Bore" kitin, jolla saa hieman lisäkuutioita, samalla myös puristussuhde hieman nousee...

 

Kansia voinee modailla mutta ei noillakaan kuuhun mennä? 1500 yksireikäkannet lienevät hyvä lähtökohta jos haluaa viritellä?

 

Välitetyt keinut auttavat myös... Nokkaa tietysti unohtamatta....

 

Itsellä 1200 joka suurennettu 1385, 1300 keinuilla, hieman modatulla 30-pict Solex:lla sekä 034:lla ajossa jo toista kesää... Pakari vakio, kannet vakiot.

 

Tykkään kovasti, kuljettaa kuplan koppaa ihan kivasti muun liikenteen seassa ja motarilla mittarin tappiin...

Tästä vaan kysyisin: 1. Pitääkö olla/Onko 1300 keinuvivuista hyötyä 2. Pitääkö olla 30 pict-kaasari ja vielä modattu. Itsellä 28 pict. 

3. 034 kai ihan std jakaja? Ja vielä: Mootori D0176428, 24-31/3/68 varmaankin vanhempaa satsia, jossa ei vaaraa, että männät kolisee johonkin.

Link to comment

1. Ei tarvitse olla 1300 kiikkuja 1200 eroa vain vipusuhteessa.Eli 1200 1/1 ja 1300 1/1,1

2. Ei tarvitse olla modattu 30 pict, 28 pict piisaa vallan mainiosti

3. 034 jakaja on ihan normaali -70 lukuisen jakaja, jossa alipainesäätö sekä keskipakosäätö. Mielestäni paras jakaja mitä kuplaan voi olla.

 

Huomioitavaa on että kaikkien osa-alueiden tulee olla kunnossa että tästä tilavuuden lisäämisestä saa kaiken ilon irti.

Link to comment

Kannet on laitettu jo: ohjurit uudet, pakoventt. uudet, seetit ja imuventiilit työstetty, 350€. Aioin asennuttaa sylinteri- mäntäsarjan samalla kertaa, mutta asentaja sanoi, että ei kannata, ensin pitää laakerointi uusia. Ostin toisen, vanhemman lohkon, jossa lohkon puoleinen boori on 87mm ja johon big bore-sarjan pitäisi käydä, ei vielä ostettu. Odottaa pesua ja mittausta, mutta saa odottaa jonkun aikaa, huomenna Kreikkaan Pääsiäistä viettämään...

Link to comment
  • 2 years later...

Vanhan topicin nostoa.

Moottori D0 vm. 1967, alapään poraus 87mm, 1-reikäkannet, 28-pict kaasari, 6V-sähköt. Jakajan tyyppiä en tiedä, mutta alipainesäätö

Ymmärsinkö siis oikein, että 1385 kitti menee bolt on nykyisillä kansilla, kaasuttimella ja alkuperäisellä jakajalla?

Pinnapulttien pituus ei muutu?

Toki isompi kaasutin varmaan tuo lisähevosia, mutta toimisi siis tällä ainakin alkuun?

Tarkoitus ei ole isommin viritellä, mutta jos tuolla setupilla saa hieman lisää "keveyttä" kulkuun niin sitten kyllä kiinnostaa.

Kone juuri levällään ja meinasin jo tilata alkuperäisen kokoisen sylinterisarjan kunnes törmäsin tähän vaihtoehtoon...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...