Jump to content

Englannin pyörästä kuvia ?


Guest Micce

Recommended Posts

Tarvis valmistaa "isompaa" projektia varten moinen härpäke tai vaihtoehtoisesti ostaa sellainen valmiina (tarjouksia saa jättää kilvan)

Jos jollain on (varmasti on), niin olisin kiinnostunut muutamasta kuvasta miten olet toteuttanut kyseisen värkin, vähän mittoja sieltä täältä...

 

Eniten kiinnostaa tietää mistä nuo pyörät saa kätevämmin tuohon laitteeseen.

 

Suoraan vaikka tänne -----> mika.ranta@gmail.com (tilaa on)

Link to comment

Jeps...kyllähän noita linkkejä googlella löytyy pilvin pimein, mutta kiinnostasi vain tietää löytyykö Suomesta käyttöön soveltuvia pyöriä valmiina (7"ylä / 3.5"ala ja vastaavia) Alkaa olemaan aikas hintavia nuo isot ja leveät laakerit.

Link to comment

Joo mä meinasinkin että tossa olis pyöräsarja tee-se-itse-miehelle, hintaa tosin suolaiset 300$ ja risat...

 

Eastwood English Wheel Component Kit

 

Eastwood is pleased to offer an English Wheel kit in addition to their popular Planishing Hammer parts and frame. The English Wheel Kit Includes one fixed wheel and three replaceable small wheels, necessary bearings, adjustment wheel and anvil support with quick release, top wheel frame saddle, and complete instructions. The English Wheel allows you to form gradual compound curves and high crown radii down to a 2" diameter, fabricate patch panels, and work motorcycle parts and small fenders. Top wheel measures 4-1/2" by 1-1/2" wide lower wheel is about 1-7/8" by 1-1/2" wide.

 

Ei-Mikään-Google-Mies-Juse

Link to comment
  • 2 months later...

Otetaas tähän muutama jatko kysymys.

 

Mitenkäs toi englannipyörän ylä- ja alarissan laakeroinnit, eli kuinka vahva akseli ja minkälainen laakeri? Käykö ihan perus kuulalaakerit, kiinanpojan tekeleet olis ainakin halpoja vai unohdanko heti? Pyörintänopeushan niitä ei ainakaan rasita, mutta entä paine.

 

Rullat aattelin teettää tota kuvaa mukaillen http://img108.imageshack.us/img108/7839/rullat7kx.jpg mitenkähän mahtaa olla onko tasanen osuus rullan keskellä liian leveä varsinkin noissa loivissa säteissä? Jotenkin ainakin oman järjen puitteissa tuntus että lakkaa toimimasta kun kosketus pinnat on suorat, tiedä sitten.

Noh cad-kuvat ny on kumminkin tekeillä tekeillä samalla aattelin piirrellä p-hammeriin kuvat. Saa nähdä mitä tulee, amattikoulun pojat lupas NC-koneella pyöräyttää osat. Mikä muuten rullien materiaaliksi tarjottu on uhb arne tjsp., yläpyörän vois varmaan tehdä vähän kehnommastakin materiaalista?

 

Rungon aattelin tehdä tohon lazzen pyörän tyyliin. Onko kellää tietoo mikä olis hyvä aine vahvuus rungolle (5 mm) ettei tuu suotta vedettyä överiks eikä toisaalta tehtyä liian hepposta. Rungostakin olis tarkoitus piirtää cad-kuvat poltto- tai laserleikkausta varten.

 

Heti pieni editti: Eli mitäs mieltä olette rullien halkaisija suhteesta ala 60 mm ja ylä 175 mm.

 

Hyvät neuvot olis ny tarpeen. Jo ihan siitäkin syystä, että joku saa sit ostaa mieleisen pyörän ittelleen jos ei pelti ala muotoutuun.

Link to comment

Laita vaan se iso C runko niin paksusta kuin vain saat koska siihen kohdistuu kova sivuttaisvoima. Ei uskoiskaan miten kova. Minun oma tekele jossa on vain 400mm syvä kita on tehty 80x40x3 haponkestävästä putkesta ja joustaa aivan uskomattomasti. Myöskin sivuttain (eteen/taakse) 5mm tuntuu aika heppoiselta jos meinaat jo laittaa kita syvyyden yli puolimetriä.

 

Telojen tasopinta on tosiaan leveämpi loivemilla säteellä. En nyt löytäny mistään noita tietoja. Koitan löytää myöhemmin.

 

Mistä olit tuon piirrustuksen löytäny, vai ootko itse sen tehny?

Link to comment

Tuolta overdrive-foorumilta nappaisn kuvan.

 

Joo ei liian jäykkä, mutta liian painavan. Aika ilkee siirrellä ihan älyttömän painavaa laitetta.

 

Eikös toi jouston suurin ongelma ole pituusjousto eikä sivuttaisjousto. Rakenteenahan toi C-malli pitäs olla aika tukeva kun selän poikkileikkaus on suurempi.

 

Ja tohon laakeri hommaan vielä niin saa ehdotta laakeri kokoa ja tietysti mahdollisimman halpaa. Onko joku muuten selvittänyt jossain vastaavassa hommassa mikä laakeri koko on suhteessa huokein. Sen verran täytyy kokoa rajoitta että ulkohalkaisijan maksimi on jotain 40 mm luokkaa.

Link to comment

No nyt on laakerit valittu 28x12x8 (3,5 €) alarullaan ja ylös 42x20x12 (4,5€) koyo merkkisiä ovat.

 

Runkoon saitte puhuttua lisää vahvuutta, näillänäkymin aattelin tehdä 8mm levystä.

 

Alarrullan halkaisijaa kasvatetaan 80mm ja säteitä tulee vielä kaksi lisää 25 ja 15 mm. Olisko rulla sarjaan kiinnostusta jos niitä tekis saman tien useampia yhdellä ohjelmoinnilla. Hinta varmaan jää yhdelle sarjallekin ihan kohtuulliseksi, mutta enempi parempi. Mulla ainakin löytyy luottoo tohon ammattikoulun työstöön kun kerta tekevät cnc-koneella.

En lupaa mitään mutta alustavasti tiedustelen.

 

Onkos joku purkanu tollasta isoa hydraulitunkkia? Tarvis tietää kuinka tarkalla sovituksella sellanen on tehty ja olisko siitä alarulla pitimeksi pienellä trapetsikierre muunnoksella?

 

Onko joku nähny livenä tota lazzen e-pyörää? Oon tässä ihmetelly että mikä systeemi siinä on ylärullan kiinnityksen yläpuolella. Joku säätö?

Link to comment

Tota arnee tuolta ammattikoulun puolelta ehdotettiin. Mitenkäs karkaisu mahtais onnistua? Homma on tosiaan vielä aika pahasti auki ja joutuu selvitteleen aika paljon kun ei ole koulutusta metallipuolelta.

Link to comment

Lämpökäsittely onnistuu kyllä kunhan vaan materiaali on oikeaa.

Siis mun työpaikalla.

Mielellään Arnea. Helppo hankkia. Saa vaikka Uddeholmilta. Käy muukin työkaluteräs. Kunhan vaan koostumus on selvillä, jotta voi selvittää lämpökäsittely speksit.

Link to comment

Käsittääkseni tuolla ammattikoululla oli jotain arnee omastakin takaa. Hinta-arvio oli jotain 5€/kg. Painaisko toi 80 tanko jotain 50 kg/m. Ylärullan vastaava tavara voikin sitten olla vähän hankalampaa.

 

Tästä nyt tuntuu olevan kahta koulukuntaa toiset karkaisee ja toiset ei. Ilmeisesti kuitenkin karkaisemattomillakin rullilla pärjää. kustannuksia ainakin sais kuriin kun tekis jostain muusta materiaalista.

 

Enkä muuten oo onneks paljoo pihalla noista karkasuista ja sun muista jutuista, mutta kyllä se tästä.

 

Koitan tossa pistää kuvaa näytille noista mun rulla suunnitelmista jos vaan osaan. Pääsette tuomaroimaan.

 

Tommosia olis suunnitteilla: http://photobucket.com/albums/e258/ves_ ... rullat.jpg

 

Laakerin halkaisija on 28 mm ja akseli 12 mm.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ihan hyvin ne kestää käsittelemättömästä peruskamastakin. Tosin en oo tuota kovin paljoo käyttäny, mutta ei noissa mainittavaa jälkeä oo. Pitäs olla normaalia fe52 vastaavaa. Piru kun ei muista noita uusia merkintöjä. Oisko se 520 vai mitä?

Link to comment

Turengista saa Crmo42 200mm limpun sahattuna. Ja tais olla puolet halvenpaa. Eli ovat samaa matskua kuin ison rapakon takana käyttäneet eli työkaluterästä.

Ovako steel oli se pulju. Oli joku 1-2 e halvempi kilohinta.

Ite tarvisin jostakin nc-sorvarin, rillat olis rouhittuna, mutta pinta pitäis saada.

Link to comment

Mä passaan. Ei ole noi sen mallisia kun haluun.

Eikä huvita spekuloida kaiken maailman besserwisserien kanssa oikeista materiaali valinnoista.

Mä duunaan ne Arnesta vaik onkin vähän kalliimpaa. Eipähän tarvii jokaisen lokasuojan jälkeen uudestaan sorvata rissoja.

Mut jokainen tavallaan...

Link to comment

No hei, laatuja on vaikka mitä. Mikäs Aarnen oikea koodi on? Tuskin tietää rautakaupassa mitä laatua lyödään jos sanon metri Aarnea? Toi Cromo 42 on tuiki tavallista matskua, ehkä yleisintä, mitä koneistamoista löytyy.

Googletin niin en löytänyt yhtään mikä viittais arne laatuun.

Ei tollasilla yleisnimillä mitään tee ku meet ostaa tavaraa.

Et mitäs laatua se on kaikentietävämuttenkerro Hessu vai tiedätkö edes?

Milläs sit meinasit karkaista, jos et tiedä laatua?

Link to comment

Tää on just tätä.

Älä nyt vedä hernettä nenään Jani. Niin kuin sanoin jokainen tavallaan.

 

Arne(yhdellä a:lla) on tuotenimi yhdelle Uddeholmin valmistamalle työkaluteräkselle jota ne myy tossa kehä kolmosen varrella. Joo en muista ulkoa materiaalin koostumusta, eikä edes kiinnosta. Ne on tapana selvittää tarvittaessa kirjoista, mutta ei IKINÄ NETISTÄ. Mutta sen tiedän että kun vien kiekot meidän firman lämpökäsittelijälle(oli aikaisemmin Uddeholmilla hommissa) ja sanon että "nää on Arnea" ja haluun vaikka siihen 58 HRC kovuuteen, niin hyvä tulee. Mutta jos vien jonkun muun valmistamaa terästä, pitää heti alkaa selvittää koostumusta.

 

Sen verran muuten tiedän että on täysin väärin puhua karkaisusta.

Se on vaan osa toimenpidettä. Karkaisulla saadaa oikeanlaisesta teräksestä lasinhaurasta. Jotta saadaa myös lujuutta kiekot pitää päästää

oikeassa lämmössä.

 

Aina tätä samaa kinaa kun jengin pitää pätee. Myönnän myönnän, myös mun. Mut nyt tää juttu riitti. Mä pystyn touhuu noi kiekot itekin.

Link to comment
Guest Hannu Mattila
samalla aattelin piirrellä p-hammeriin kuvat

Teetkö ihan paineilmatoimisen vai sellasen jossa sähkömoottori vatkaa sitä vasaraosaa?

Jos eka vaihtoehto, niin mistä saa osat siihen? Normi paineilmataltta kun ei kuulemma oikein siihen sovellu.. näin olen ymmärtänyt.

Itseäkin moinen kiinnostaa, kun käsin hakatessa tulloopi hiki :)

Link to comment

Menee jo vähän ohi aiheen... Ei herneitä edelleenkään, mutta kyllä meitsi hakee ainakin materiaalit nykyään netistä, eikä kirjoista. Aika tuskaista alkaa hakemaan esim. kirjaa josta löytäisi vaikkapa japsien piirrustuksissa esiintyviä materiaaleja.

 

Toisekseen tuntuvat materiaalit ja niiden merkinnät muuttuvan nykyään sitä vauhtia, että vanhenee oopukset yllättävän äkkiä.

 

Mutta jos jostakin materiaalista on itsellä hyvää käytännön kokemusta ja sitä on vielä helposti saatavilla, niin siitähän silloin kannattaa ilman muuta tehdä.

Link to comment

En mä herneitä noin pienestä. En mä ainakaan oo väittänyt tietäväni kaikkea. Ja eiköhän nykyään valmistajien sivuilla ole viimesimmät tiedot. Kirjat ei pysy mukana yleensä.

Ja mitä pätemiseen, niin ilmoitin ystävällisesti mistä löytyy suurempaa kokoa limppuihin ja matskun. Ettei Hessulla olis pikku herne nenukassa tai asenne vähän huono tänään ;-)

 

Löytyhän sitä oikein kaivamalla Arnea. Muttei vastaavuustaulukkoa heti, niinkuin rakenneteräksissä.

Link to comment
samalla aattelin piirrellä p-hammeriin kuvat

Teetkö ihan paineilmatoimisen vai sellasen jossa sähkömoottori vatkaa sitä vasaraosaa?

Jos eka vaihtoehto, niin mistä saa osat siihen? Normi paineilmataltta kun ei kuulemma oikein siihen sovellu.. näin olen ymmärtänyt.

Itseäkin moinen kiinnostaa, kun käsin hakatessa tulloopi hiki :)

 

Paineilmataltalla ajattelin ja onhan niitä tehtykkin. Täytyy toisaan vaan löytää nopea iskuinen taltta. Tehdasvalmisteisissa hammereissa iskumäärä taitaa olla jotain 5000 iskua minuutissa. Noi halvat taltat ei taida takoa edes puolta siitä. Ei tosta vielä suuria tappioita tule vaikka ei toimiskaan.

 

Edit: Ainakin clas ohlsonilla näyttäs olevan tollanen halpa paineilmavasara jossa maks. iskut 4000/min. Tiedä sitten paljonko siinä on mainoslisää ja riittääkö voima.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...