Jump to content

Hitsaus, maalaus, uudelleen ruostuminen


Recommended Posts

Jälleen täällä epävarma kyselee kokemuksia ja mielipiteitä jutuista. Meillähän on ollut tuo -74 projekti nyt talven menossa ja paljonhan tuolta hitsattavaa on löytynyt alun "melko ruosteettomaksi" luulemisen jälkeen. Joitakin ihan tarvikepaloja on paikalleen tursittu ja paljon on tehty itse paikkaa pellistä. Yhtään "lappupaikkaa" ei autossa kuitenkaan mielestäni ole vaan kaikki olen pyrkinyt hoitamaan päittäisliitoksilla, mitä se nyt sitten aina tarkoittaakaan kun muuten paikalleen hitsatun palan viimeistä kanttia tehdessä vanha pelti karkaa alta ja saa täyttää puolen sentin rakoa kikkailemalla.

 

Kohta alkaa olemaan auto maalaamo kunnossa ja hitsaukset nyt korin osalta ainenkin jo tehty, muutamia pieniä reikiä lukuunottamatta. Olemme kuitenkin miettineet että uskaltaako koppaan vetää ihan kalliin metallinhohtomaalin vai pitääkö miettiä jotain halvempaa. Joskus vaan kuullut tarinoita miten  (varsinkin -80 ja -90 luvun Toyotia) hitsanneet saavat vuoden päästä laittaa peltiä edellisen paikan viereen, eikä se nyt kuulosta kovin kivalta jos melkein puolet projektin budjetista menee muutenkin maalarille/maalehin kun itsestäni ei ole kittailemaan suoraksi tai maalaamaan. Epoksihan meillä on tarkoitus tulla aivan pohjimmaiseksi suojaamaan ja eihän siinä mielestäni mitään peltien kanssa joiden takapuoleltakin pääsee kunnolla suojaamaan joko ihan epoksilla tai hapottamalla ja kotelosuojalla, mutta mitenkäs itse kotelot? varsinkin kuplan kohdalla etusisälokasuojen alaosat missä on alkuperäisesti jo 2 peltiä päällekkäin huolettaa kun hitsatessa ilotulitus oli muutenkin varsin omituinen (tinattu sauma?).

 

Ikuista pintaahan ei olla hakemassa, mutta toiveissahan olisi että 5-7 vuotta edes mentäisiin ilman näkyvää ruostumista (eikä ne yllätyksenä tulevat piiloruosteetkaan mukavia ole) jos käyttö olisi pääasiassa kesäkäyttöä, vai onko turhan suuret toiveet?

Link to comment

Jos lähdetään siitä ajatuksesta, että peltityöt on tehty hyvin ja kaikki mätä pelti on on poistettu, niin yleensä ensimmäisenä kuplista näkyy ruostuvan "sadevesikouru" A-pilarista alaspäin. Siis sieltä tuplapeltien välissä jatkuu tai alkaa uudelleen mutiminen. Itse kokeilin tulevaan talvipystäriin tinata tuon sauman umpeen A-pilarin yläpäästä asti. Aika näyttää sitten auttoiko mitään...

 

EDIT: Jos maalaamossa maalauttaa, niin näytteleekö maalin hinta kuitenkaan suurta osaa työn rinnalla? Siis jos puhutaan vain laadukkaasta metallihohtoväristä, eikä mistään efektimaaleista.

Edited by Ketsa
Link to comment
Guest Mika Raussi

Tästä on aikaa jo kun viimeeks on tullu ostettua suurempia määriä, mutta jos kuplan ruiskuttamiseen menee vaikka yltä ja päätä ja alta sen pari litraa ja muistikuvat maalien hinnoista ois metallihohtovärille jotain 90€ litralta plus joku alle 30€ lakkalitra versus akryllin 70€ litra, niin kyl varmaan se maalarin työ pohjatöineen ja pakkelit ja hiontavärit ym maksaa aika paljon enemmin kuin maali.

 

Toisaalta voisin väittää, että kaksikerrosväri on jälkikäteen helpompi paikkailtava, koska ko. paneelin voi häivyttää ja lakata, eikä lakattu näytä erilaselta kun muualla. akryllillä joutuu sit touhuumaan vähän toisella tavalla tai lakattava koko auto.

Link to comment

Jos lähdetään siitä ajatuksesta, että peltityöt on tehty hyvin ja kaikki mätä pelti on on poistettu, niin yleensä ensimmäisenä kuplista näkyy ruostuvan "sadevesikouru" A-pilarista alaspäin. Siis sieltä tuplapeltien välissä jatkuu tai alkaa uudelleen mutiminen. Itse kokeilin tulevaan talvipystäriin tinata tuon sauman umpeen A-pilarin yläpäästä asti. Aika näyttää sitten auttoiko mitään...

 

EDIT: Jos maalaamossa maalauttaa, niin näytteleekö maalin hinta kuitenkaan suurta osaa työn rinnalla? Siis jos puhutaan vain laadukkaasta metallihohtoväristä, eikä mistään efektimaaleista.

 

Tuossa vain aina ihmetyttää tuo "kaikki mätä pelti on poistettu". siis meinaako se kaikkea missä on vähänkään pintaruostetta tai ohenemaa? Monesti vaan joutuis niin ison palan poistaa että kyllä ahdistaa :D Itse olen kokeillut ottakai kaiken ihan hapraan poistaa että en pitsin päälle hitsaile, mutta ei nyt ihan kaikkea ohentunutta = mistä humahtaa vähänkään isommilla virroilla läpi kuin kuuma veitsi voihin.

 

Hinnasta en nyt taas niin muista vaikka vasta oli maalarin kanssa (kuukaus pari sitten) puhetta hinnoista. Olisiko sopuhinnoilla ollut jotain 50€ litra halvimmat ja  metallit sitten  jotain 20-40€ enemmän + lakat, epoksit, kitit jne että ajalle ja työllehän tuossa se suurin osa jää. Nyt kuitenkin meinaan että jos vetää jonkun hälläväliä värin niin sillonhan pohjatkin saa olla vähän hälläväliä, sitten jos tulee alkuperäinen metallihohto vihreä kuten oli vähän nyt ajatus niin tottakai pohjatkin sais olla hyvät ja moni ammattimaalari ei ymmärtääkseni edes suostu tekemään ns "sutta" eli sinnepäin olevaa koska oman työn arvostus aika korkealla.

 

 

Väreistä muuten niin jostain kuulin että perusvärit olisi helpommat paikata juurikin koska ei ole lakkaa eikä niin väliä mistä päin suihkitaan (oliko joku metallikiteiden suunta juttu). En sitten tiedä pitääkö paikkansa koska itse maalarilta en tätä muistaakseni ainenkaan kuullut.

Link to comment

Jos hitsaaminen on haastavaa, eli orkkis pelti meinaa palaa pois ja hitsikoneessa on säädöt kohdallaan, niin kannattaa kyllä vakavasti tarkastella onko mädät oikeasti poistettu. Pintapelleissä olen itse ohentumia & paikallisia syöpymiä vahvistanut tinaamalla.

 

Tuolta on helppo laskeskella maalaustarvikkeiden hintoja

http://www.automaalit.net/

 

Huonoja pohjia ei kannata tehdä missään tapauksessa, koska harmittaa aivan varmasti jälkikäteen, viimeistään siinä vaiheessa kun variksetkin nauraa...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo ei maalarit huonoa tee yleensä vaikka pyydettäis. Varmaan muuten, mutta koska arvostelijoita riittää, niin helposti ihmiset luulee, että se jälki on parasta mitä ko. maalari aikaan saa. Maine on siis herkässä ja paskaa tilannu asiakaskin yleensä kitisee kun saa paskaa. Raskaan kaluston maalarit on yleensä vedelly vähän karkeemmin jos haluu halpaa ja kohtuullista

Link to comment

Ja on myös ns sokeita maalareita jotka ei näe tekemiään virheitä tai viimeistään heittäytyvät sokeiksi kun kuukauden vanhasta maalipinnasta alkaa poksahdella ties mitä. Kuplaa kun maalataan ja aina kyseessä vanha auto, syytetään vanhaa ja ruosteista paskaa josta ei saa tekemällä hyvää.

 

Näin käy huonoimmillaan eli oikeesti hyvä tai jäljestään tunnetulle niin tulee hyvä.

Link to comment

Ja on myös ns sokeita asiakkaita jotka ei nää tekemiään virheitä valmiiksi tekemissään pohja töissä johon halusivat pelkän ruiskutuksen, vaan kaikki vika on maaleissa ja maalarissa ku ei tullukkaan näyttely autoo vaikka kunka hyvin oli tehty pohjat kirveellä. Työn jälki, taso, ja kestävyys riippuu tasan siitä onko valmis sijottaa 1000 vai 10000 maalaukseen.

Edited by jukkis
Link to comment

Miätähän noille "rotan syömille" reunoille oikein kannattais tehdä? kokeilin vähän täppäillä että edes tipussa pysyis mutta aika toivotonta. Kunnollinen putsaus, hapotus ja epoksia päälle?

Tässä vaiheessa kuitenkin koko helman pystyosan ja alaosan vaihtaminen alkaa kuitenkin olemaan liian iso homma.

 

DSC05114.JPG DSC05486.JPG

Link to comment

Ei taida viikko minun taidoilla riittää jos alkaa nuo kohdat vaihtamaan, puhutaan ennemmin kuukausista. mutta jos näin tosiaan on että kaikki tommonen röpylä mitä kuvassa näkyy on menetettyä niin siinä tapauksessa tuo koppa on aihiona tuhoon tuomittu. Tietysti kamerakin voi vähän valehdella ja en muista olenko hapottanut jo noita kohtia, mutta onhan nuo aika näköisiä ja sisäpuolelta varmaan vielä pahemmat.. En vaan yhtään tiedä miten tuollaisenkaan voi korjata kun koko matkalta laita on tommosta.

 

Tänään kävi hyvä esimerkki. Kokeilin irroittaa apukuskinpuolelta takalokasuojan ensimmäistä kiinnityspulttia kun oli katkennut sisään. Hitsasin pari kertaa mutteria pultin päähän ja kun ei irronnut ajattelin antaa "pienen" napsun... koko pelti mutterin ympäriltä painui sisään, halkesi vähän mutterin yläpuolelta vaikka ensin vaikutti aivan kovalta. sitä sitten aloin tursimaan kasaan ja lopulta huomasin tekeväni  helman alapintaa. Alapuoli ja koko tuo kulmaus alkuun vaikutti kovalta eikä ruuvimeisseliäkään saanut läpi lyötyä mutta hitsatessa pakenee vaan.

 

Lie paras olisi puhaltaa helmat ja katsoa mitä jää jäljelle. pyrkiä jotenkin laittamaan tuo kantti ja eikun epoksit päälle... nyt vaan ollaan sitten taas vaiheessa että maksaakko tuhansia euroja maalauksesta = tuleeko kestämään. vai telalla miranolia tms pintaa kuten joku proju näytti vasta tuolla projekti osiolla olevan.

Edited by Henkar
Link to comment

Eilen nyt kuitenkin otettiin ja puhalleettin nuo helmojen pinnat että alkoi näkemään mitä nyt oikeasti ovat.

Onhan nuo melko ohueksi paikoin syöpyneet ja pientä reikää siellä täällä. Mitenkä nuo nyt kannattaisi lähteä laittamaan? Onko tuolla helman pohjan ja pystyosuuden tuplapelti vaakasaumassa mitään virkaa astinlautojen tai muuten jäykkyyden osalta?

 

Itse ajattelin että ihan vaan 1,5mm pellistä kulmaan pokattuna pätkät siten että vanhaa pystyosaa jättää noin 1cm ylälaitaan. Kotelon pohja pystyosuuden tasalta poikki. Ja kulmaprofiili hitsaten sitten pystyosuuteen ja kotelon pohjaan... eli kätännössä tulisi samannäköinen mitä alkujaan mutta tuo tupla sauma jäis pois. Sitten vaan mitottaa uudet reikien paikat astinlaudoille ja poraa reijät sekä hitsaa tai niittaa mutterit.

 

Kestääköhän kori muuten edes suorana jos tuon pysty osuuden laittaa kerralla edellä mainitulla tavalla auki?

 

Kuskinpuoli:

DSC05497.JPG DSC05498.JPG DSC05499.JPG DSC05504.JPG

 

Apukuskinpuoli:

DSC05500.JPG DSC05501.JPG DSC05502.JPG DSC05503.JPG

Link to comment

Jep saahan noita koteloiden kuoriakin (esim. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=803&group=8&subgroup=01& ja http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=802&group=8&subgroup=01& ) jossa on just nuo puhalletut kohdat. Ja hieno homma että päätettiin puhaltaa ja tehdä kunnolla, toivottavasti lähestyvä kesä antaa kunnostukseen entisestään vauhtia!

 

Paavo

Link to comment

Jep saahan noita koteloiden kuoriakin (esim. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=803&group=8&subgroup=01& ja http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=802&group=8&subgroup=01& ) jossa on just nuo puhalletut kohdat. Ja hieno homma että päätettiin puhaltaa ja tehdä kunnolla, toivottavasti lähestyvä kesä antaa kunnostukseen entisestään vauhtia!

 

Paavo

 

Itseasiassa juuri tuollaiset palat tuli tilattua, kylläkin toista kautta mutta kuitenkin. Jospa tämä vielä tästä. Voihan se olla että tänä kesänä ei ajeta, tavoite kuitenkin että jos BIFiin kerkeis tai edes syksyllä kerkeis jonkun lenkin ajaa. Kokeiltava vaan pitää kipinää yllä.

Link to comment

Julmasti nostan vielä tämän topicin. Kestääkö "päistä" pukeilla oleva koppa jossa yksittäiset tuet (kulmaraudat) hitsattu oviaukkojen alareunaan, tuon edellä mainitun kynnyskotelon ulkoreunan irti laikkaamisen vai onko tuettava lisää ettei retkahda??

Jos lisätuet suotavat niin minne ja minkälaista suositellaan?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...