Jump to content

Talviseisonta kylmässä?


Recommended Posts

Harkitsen kylmän autotallin vuokraamista, mutta ennen sopimuksen tekoa ajattelin vielä kysäistä täältä olisiko jollakulla jotain hyviä mielipiteitä puolesta tai vastaan. Autotalli on siis yksi monesta rivissä olevasta peltisestä(?) kopista, ei ole kerrostalon yhteydessä tai mitään, eli kylmä/lämpötilavaihteluita tulee varmasti ainakin talvella olemaan. Betonilattia on, eli kaipa siellä kosteus pysyisi kuitenkin kurissa?

 

Hyvä aika tämä kevät alkaa pohtimaan ensi talvea :D

Link to comment

Oikeestaan kolme ongelmakohtaa tulee mieleen.

 

-jarrujen ruostuminen/jumitus

-sisustan homehtuminen

-sähköliitinten hapettuminen

 

Sopivasti jos ilma kiertää, yksikään kohta ei aiheuta ongelmia, toki lähtökohdan kuntotasoa vaikuttaa myöskin reippasti. Sopivasti hyvässä kylmässä tilassa säilyy hyvin, muistaa ainakin viedä säilytykseen mahdollisimman puhtaana ympäriinsä ja kuivana.

Link to comment

Kylmä talli on ihan hyvä säilytyspaikka, jos tuuletus toimii. Toki auto kannattaa viedä sinne kuivana ja puhtaana. Joitain autoja pidetty ladoissa tai tallin vinteillä kymmeniä vuosia ilman merkittäviä vaurioita.

Tietysti kaikki riippuu siitä minkälaisesta aarteesta on kysymys. Jos autoa raaskii kesän pitää taivasalla, niin kyllä sille kylmä talli pitäis riittää.

Link to comment
Guest a-p

Jossain veneily jutussa kosteus palloksi neuvotttiin laittamaan ampäri ja sen yläpuolelle merisuolaa keinokuituun tehtyyn pussiin. Pitäisi kuulemma riittää jos vaihtaa toisen kilon puolessa välissä talvea. Kuvittelisin että autossa riittää kilo jos vain tuuletus toimii tilassa missään auto on

Link to comment

Silicageelipussit on kans päteviä kosteudenpoistossa. Pyöritän vaateliikettä ja niitä tulee päivittäin isoja määriä lastien mukana. Ripottelin viimetalvena parisataa pussia auton penkeille ja lattialle. Eikä kosteudesta tai homeesta ollut tietoakaan.

Link to comment

Jos haluaa lähes 100% varmuuden, ettei kosteus / home / hiiret / rotat syö aarrettasi, niin laita auto lisäksi säkkiin

 

http://www.carbag.com/support/jacket-technology

 

http://www.autoanything.com/car-covers/rhino-shelter-car-storage-bag

 

Ei mikään mahdottoman hintainen, ja näitä löytyy semmoisiakin mihin saa imettyä vakuumin sisään eli säkin sisällä happea 0%

 

 

-Pete-

Edited by PZQ
Link to comment

Kiitos viesteistä! Kyllä tuo talli näyttäisi siltä että katon ja seinän välistä pääsisi ilma liikkumaan, eli voisi olla ihan hyvä siinä mielessä. Pakko käydä vielä mittailemassa korkeutta, että pystyykö tuonne edes ajamaan palliksen sisään.

Link to comment

Oon käyttäny kylmissä säilytysoloissa auton sisällä avattua kissanhiekkasäkkiä, sellaista joka on täysin silicageeliä.

Pussin suu vain auki ja autoon sisään. silloin tällöin käydä heiluttelemassa säkkiä, että kuivat kiteet säkin pohjalta nousee pintaan.

 

Halpa ja saa joka marketista. Eli sama kikka kuin MattiH:lla mutta ilman vaateliikettä.

Link to comment

Usean vuoden kokemus on kylmästä konehallista jossa betonilattia ja hyvä tuuletus.Ei mitään ongelmia ole ollut ja olen jättänyt ikkunat pikkasen raolleen,kumminkin niin ettei isommat eläimet sisään pääse.Siellä samassa paikassa on muitakin vanhoja autoja sekä traktoria ja puimuria säilössä.Ainut mitä on tässä vuosien saatossa tullut vastaan.oli juurikin se että jätin kässärin päälle ja sehän oli jumissa keväällä.Täällähän siitä jo aiemmin mainittiin,opin kyllä kerrasta ja helpostihan se kyllä lähti liikkumaan.Bensa kannattaa vaihtaa säilytyksen ajaksi pienkoneisiin tarkoitettuun bensaan,niin ei tule kaasarin kanssa ongelmia keväällä.Kaverilla ollut mustangi siellä jo monet vuodet säilössä,eikä ongelmia silläkään ollut säilytyksestä johtuen.

Link to comment

Itse olen kanssa kylmässä säilytellyt ja ainut ongelma mikä on tullut eteen niin nokkapellin alla oli sadetakkiin päässyt muutama homepilkku tulemaan kun jäi talliin ajaessa luukku kiinni ja kosteutta sisälle. Eli nyt olen tästä viisastuneena ennen säilöntää laittanyt päiväksi lämpöpuhaltimen autoon ja ikkuna raolleen eli lähtötilanteena auto 100% kuiva.

Link to comment

No mulla oli taas viime syksynä tuuman verran vettä akun ympärillä jonka huomasin vasta kun rassasin akkua pois.

 

Purin sisustan ja ripustelin matot kuivamaan, aukaisin ikkunoita reilummin, kuitenkin niin että linnut, tms. eivät pääse sisälle ja jätin sikseen. Toki vedet pois luututen...

 

Noin kuukauden päästä sisusta oli kuiva ja matot kuivaneet, ehkä olivat aikaisemminkin mutta ei tullut käytyä tarkistamassa aikaisemmin.

 

Eli jos huomaa liiallista kosteutta säilöön jättäessä tulee huolehtia kosteuden poistumisesta.

  • Like 1
Link to comment

Samoin on mulla ollu joka vuosi kans. Syksyllä kuskinpuolella mattojen alla ollu märkää. Nostanu vaan matot irti lattiasta ja imettäny pahimmat vedet pois. Jättäny matot pois talven aikana. Sit tupakki ikkunat auki ja on kuvinunu hyvin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...