Jump to content

Typ-1 vm. -64 "VIOLA"


Recommended Posts

Guest k1200rs

Mulla oli samasta kuplasta kuvia sähköpostissa varmaan vuoden ennenku ostit sen.

Sattuu olemaan yhden kaverin lapsuuden naapuri jolta ostit tuon. Myyjän ensimmäinen auto joka ei ikinä tullut liikenne kuntoon harrastaa japseja ja tarvi tilaa niille tuli soiteltu tälle myyjälle.

Harmitti kun en käyny hakeen pois. (nyt ei harmita enää kun näki et tää tuli kuntoon, no ky lvähä ku näki tarkemmin kunnon)

Oli sillä hetkellä rahapula kun sain tietoon tän kuplan niin en ruvennu tarjoon tästä mitään ja se ikäänkuin unehtu kun tuli samaan aikaan entisöityä ja rempattua saman ikäistä taloa kun tää kupla.(sinneppä ne rahatki meni)

Hieno löytö ja hyvä kun pelastu.

Sen verta tietoo sain kaverilta (myös Pääkkösiä) et kajaaniin ilmeisesti meni.

Hienoa jälkeä oot tehny. Ja hyvä projekti video, vähän erinlaista.

Link to comment

Kyllä tämä Kajaanissa pärisee nykyään. Tarinasta päätellen kyseessä on juuri tämä sama kupla. Itsellekkin projektin älyttömän hyvä lähtötilanne tuli yllätyksenä. Siellä ladossa ei ollut mahdollisuutta tutki pohjaa tms. Siksi omistajalle heitetty tarjous, jonka hän sitten hyväksyi, vetää vieläkin suupielet korviin. ;)

Edited by mmm5mMattiH
Link to comment

Auto saatiin liikenteeseen huhtikuun lopulla. Reilussa kuukaudessa kilometrejä on tullu jo 2500.
Mitään isompaa ei oo tullu rakenneltua. Viimekesänä häälahjaksi saadut kattotelineet löysi maalauksen jälkeen paikkansa katolta.

 

post-1090-0-62644500-1400759213_thumb.jpg

 

Talvella tuli hankittua tuollainen maatunnus. Sille näpläsin telineen ja kiinnitin sen puskurirautaan.

post-1090-0-21441100-1400759317_thumb.jpg

Sisusta päivittyi bambutelineellä jonka maalasin paremmin väreihin sopivaksi. Vaimo liimaili kattoon lisää kukkia.

post-1090-0-41584200-1400759499_thumb.jpg


post-1090-0-92170500-1400759551_thumb.jpg

Eikö tämä kukkavaasi melkein kuulu jokaisen kuplan vakiovarusteisiin? :D

post-1090-0-68961500-1400759687_thumb.jpg

Sivulaseista löytyy ne pienet QR koodit jotka linkittyvät tuohon projektivideoon.

post-1090-0-57337900-1400759822_thumb.jpg

Talven pimeinä iltoina rakentelin myös tuollaisen radio-ohjattavan pienoimallin. Tästä puuttuu vielä loput detailit, rekisterikilvet, kiveniskupellit, kattotelineet ja muuta pientä. Jostain pitäisi löytää alkuperäisen näköiset vanteet oikeassa mittakaavassa.

post-1090-0-28005900-1400759989_thumb.jpg


 

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Päivitetään hieman tätäkin projektia. Viileän alkukesän aikana ei tullut väkerrettyä mitään erikoista.
Kilometrejä on tullut tasaiseen tahtiin. Juhannuksenakin tuli pörrättyä yli 650km ympäri Oulunlääniä.
Kyseisellä reissulla mittariin pamahti myös tasalukemat.

 

post-1090-0-09664500-1405451519_thumb.jpg

 

Ladosta pelastamisen jälkeen on siis mittariin tullut 5421km :D

Violassa on ollut pidemmän aikaan varustuksena retkeilykampeet (piknikkori, retkihuopa, salkkumallin pöytä ja tuolit,  makuualustat ja pussit) mutta ajanmukainen teltta on puuttunut.
Juhannuksen jälkeen eräs tuttu oli käynyt illan kähmeessä virittelemässä tuon kaivatun majoitteen kattotelineille. Teltta oli täysin alkuperäisessä, ja hyvässä kunnossa. Mm alkuperäiset maakiilat olivat tallessa. Pitihän sitä sitten käydä mökillä leireilemässä, ja testailemassa varusteita.

post-1090-0-92063300-1405453142_thumb.jpg

post-1090-0-72374600-1405452592_thumb.jpg

 

post-1090-0-51987700-1405452631_thumb.jpg

Pariviikoa sitten alkoi keli lämmetä täällä Kainuussakin. Ensimmäinen reissu oikeassa helteessä paljasti lämpöongelman. Ja sitähän jo pohdittiin tuolla tekniikkapuolella.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/19453-konepellin-aukaisumekanismi/

Ensiapuna avasin luukun yläreunasta. Tämä auttoi tilanteeseen huomattavasti, ja lämmöt tipahti huomattavasti.
Tarkoitus on kuitenkin pitää auto täysin originaalin näköisenä, joten jotain muuta täytyi keksiä.

 

Tänään sitten tuli askareltua noita "lämmönestoja"

Putkiston ympärille kierrettiin lämmöneristysnauhaa. Jospa tämä auttaisi tuohon öljyn lämpeämiseen suodattimessa pakoputken takia.

 

post-1090-0-30059800-1405453693_thumb.jpg

 

Ei tietysti haittaisi jos tuon erkkarin olisi pyörittänyt koko putkistoon, mutta testataan ensin näin lyhyemmällä pätkällä.

Edellämainitussa keskustelussa kehoitettiin tehostamaan ilmanvaihtoa kilven taakse tehdyillä reijillä, joten sellaisethan sinne piti tehdä.

post-1090-0-90400900-1405454184_thumb.jpg

post-1090-0-40645400-1405454217_thumb.jpg

post-1090-0-88541500-1405454241_thumb.jpg

Nuo pellin reunat täytyy vielä sipostella maalilla ruosteen estämiseksi.

Tänää en kerennyt testailemaan virityksiä pidemmällä reissulla, mutta jospa näistä jotain apua olisi. Jos nämä ei tiputa lämpöjä vielä tarpeeksi, täytyy kokeilla vielä isommalla suodatinpatruunalla ja investoida lisäöljypohjaan.

 

BIF jää tältä(kin) vuodelta väliin, kun tuo uusin projekti on laskettu valmistuvaksi samaan aikaan. ;)

post-1090-0-55511100-1405454879_thumb.jpg
 


 

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Päivitelläänpä taas kuulumisia.

Viimeisin projekti valmistui uuden volkkariharrastajan muodossa 30.7. Onneksi on koko elokuu kesälomaa, niin kerkeää rauhassa totutella perhearkeen.

Violaan taas pojan innoittamana näpläsin taakse turvavyöt. Saapahan turvakaukalon asianmukaisesti kiinni.

post-1090-0-24710500-1408372358_thumb.jpg

 

Taakse tuli ruuvattua roiskeläpät.

post-1090-0-05168600-1408372634_thumb.jpg

 

Vaikka auto on pelannu mahtavasti, talven aikana olisi tarkoitus käyttää kone irti ja tarkastaa sisuskalut. Tuolla kyseisellä koneella on nyt rullattu n. 15000km. Samalla voisi sovitella paikoilleen hieman kireämpää nokkaa. Myös konehuoneeseen on tarkoitus tehdä huoltoluukut kaasareiden säätöä ja tulpanvaihtoa varten. Nykyään tuonne konehuoneeseen ei saa edes tulpanhattuja paikoilleen irroittamatta konetta. :D
 

Link to comment
  • 1 year later...

Mitäs tälle kuuluu nyt, kun ajokausi saatiin pakettiin?

 

Noh!

 

Kesän kilometrit jäi tänä vuonna ennätyksellisen vähäksi. (Alle 3000km kun tavallisesti olen ajellu 12-15000km kesässä)

Syynä tähän oli toki umpisurkeat säät, joiden takia mökkireissut yms. jäi tekemättä. Toinen syy vähäisiin kilometreihin oli tuo jälkikasvu. Ihan jokaiselle kauppareissulle en jaksanut alkaa hieromaan turvaistuinta takapenkille.

Keväällä ostin tutulta koko volkkariharrastuksen. Kaupan mukana tuli 1915cc virimotti, jota koitettiin saada pelaamaan Violassa. Kaasariongelmien, työntötangon suojaputkien kans temppuilu, sekä rahojen ja motivaation loppumisen jälkeen pantiin osat myyntiin.

Entinen kone kunnosteltiin, ja ennen kauden loppua siihen ruuvattiin vielä 123-jakaja.

 

Sain Violalle tallipaikan Kajaanista. Nyt on mahdollisuus käydä rassautumassa tallilla muutenkin kun viikonloppuisin, kun tallimatka tipahti 110km:sta 1km:iin!

Talven aikana on tarkoitus rakentaa äänentoisto, ja homma onkin jo polkaistu käyntiin. Kaiuttimet, osa johdotuksista on löytänyt paikkansa.

Jotta homma ei olisi liian helppoa, jokaikinen johto, kaijutin ja vahvistin asennetaan piiloon. Autoon tulee moderni äänentoisto, mutta päällepäin sen tulee näyttää mahdollisimman samalta, kun tehtaalta rullatessa.

Laittelen järjestelmästä enempi juttua, kunhan se valmistuu.

 

Koska pelkkä tekstiä on tylsä lukea, laitan vielä loppuun muutamia (omasta mielestä onnistuneita) kuvia syksyn viimeisiltä ajeluilta.

 

post-1090-0-00783200-1448455168_thumb.jpg

 

post-1090-0-27176700-1448455243_thumb.jpg

 

post-1090-0-37211100-1448455452_thumb.jpg

 

post-1090-0-26066300-1448455615_thumb.jpg

 

post-1090-0-33085200-1448455651_thumb.jpg

 

post-1090-0-15720100-1448455680_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 2 months later...

Päiviteelläänpä taas tätäkin harrastetta.

Uusi tallipaikka mahdollistaa harrastuksen jatkumisen näin talvellakin, joten onhan hommasta pitänyt ottaa kaikki irti.
Kuten jo syksyllä kirjoittelin, on talven pimeinä iltoina Violaan kasattu musiikkivehkeet.

Homman aloitin miettimällä kaikille komponenteille paikat. Ideahan oli, että mitään laitteita tai johtoja ei saisi tulla näkyviin.

Etukajareihin löytyi idea TheSamba.com:sta. Tuollaiset 3,5" keskiäänet asensin vesivanerista tehtyyn asennuskehykseen.

post-1090-0-80622700-1456345997_thumb.jpg

Takakajareiksi olin kaavaillu 6x9" tuonne takaistuimen alle, "kickpaneeleihin".
Akun ja vahvistimen takia tilaa ei ollut, ja tuo ajatus piti hylätä. Tilalle tuli erikoismatalat 5,5" kajarit.

post-1090-0-01787800-1456346045_thumb.jpg

Varastossa sattui olemaan ylimääräiset paneelit tuonne istuimen alle, joten ilman kyyneleitä saatoin uhrata ne tähän tarkoitukseen, alkuperäisten jäädessä hyllyyn. Nämäkin paneelit tein uusiksi vanerista, että sain niistä tulevammat.
 

post-1090-0-96139100-1456346281_thumb.jpg

 

post-1090-0-95443200-1456346297_thumb.jpg

post-1090-0-25368900-1456346316_thumb.jpg

post-1090-0-35819600-1456346350_thumb.jpg

 

post-1090-0-68781500-1456346334_thumb.jpg

Vahvistimeksi hyllystä löytyi vanha Pioneerin 4-kanavainen, joka pienen korjaustinailun jälkeen sopi hommaan mainiosti.

 

Vahvarille taittelin kiinnitysraudat jotka kiinnittyvät runkoon pohjalevyn ruuvien alle.

post-1090-0-47998400-1456346939_thumb.jpg

Syksyllä kyselin tälläkin palstalla 12V:n bluetooth - RCA donglea. Lopulta tämmöinen löytyi Marinekauppa.com:n kautta, ihan suomesta.

 

post-1090-0-63424000-1456347303_thumb.jpg

Bluetooth donglen ja vahvistimen väliin tilasin vielä kiinasta tämmöisen tasonsäätimen.
 

post-1090-0-08609200-1456347439_thumb.jpg

Säätimen askartelin tuhkakuppiin. Nyt tuhkakupin vetonuppia kääntämällä pystyn säätämään äänenvoimakkuuutta, ilman että tarvii poimia puhelinta taskusta.

Homma toimi juuri niinkun olin suunitellut, mutta äänipuoli jäi mielestäni liian diskantti,- ja keskiäänivoittoiseksi.
Siispä tarvittiin teemaan sopiva subbari.
 

post-1090-0-12962600-1456347869_thumb.jpg

Jotta subbarin saa tarvittaessa helposti pois, tein johdoille tämmöiset pikaliittimet.

 

post-1090-0-73905000-1456347899_thumb.jpg

post-1090-0-73254800-1456347885_thumb.jpg
 

post-1090-0-60631300-1456347918_thumb.jpg

Järjestelmä onnistui mielestäni todella hyvin. Koitan vielä joku ilta kuvailla jonkunlaisen videon tuosta järjestelmästä toiminnassa.

Vielä kun keksin, että miten saan puhelimen muodostamaan yhteyden automaattisesti tuohon dongleen.
Nyt puhelin kyllä löytää mokkulan heti, kun autoon kytkee virran, mutta ei muodosta pariliitosta automaattisesti.
Olisko kenelläkään ideoita? Puhelimen asetuksista ei löydy mitään.

  • Like 4
Link to comment
  • 1 year later...

Tämän idean saa kopioida ihan vapaasti. Sillä tästä on rakentelu videot ja kuvat julkaistu, ettei kaikilla tarvisi pähkäillä samojen ongelmien kans.

 

Potikasta lähti entinen nuppi ihan nyppäsemällä irti. Muistaakseni tuota tuhkiksen vetonuppia piti kevyesti hoonata isommaksi, että sujahti paikoilleen. Pieni knölli koriliimaa väliin, että pysyy menossa mukana.

Link to comment

Tässä jutussa on niin hyvät ohjeet joten päivitän tähän tämän päivän kilkkeet. 

 

https://www.autostudio.fi/jl-audio-mbt-rx-bluetooth-vastaanotin.html

Tämän otin siksi, että oli v4.0 BT.  Tuo Fusion on v3.0. Eli niin se tekniikka parissa vuodessa menny eteenpäin. 

Toi JL-Audion käikäle on kans vedenpitävä mikä kyllä kuplassa on selkeä etu.

 

 

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xrca+level.TRS0&_nkw=rca+level&_sacat=0

Tuosta valkkaamaan mieleistä. Mä otin samanlaisen kun ohjeessa ni jos onnistuis

toi tuhkakupin kans naittaminen kuten edellä.

 

Eli noin 3€ tuli siitä kustannuksia tuosta volyyyymin säädöstä. :)

https://www.ebay.com/itm/Car-Audio-Amplifier-Bass-RCA-Level-Remote-Volume-Control-Knob-LC-1-Universal-Hot/272923658603?hash=item3f8b84896b:g:NwMAAOSwNWxaBVPq

  • Like 1
Link to comment

Nyt kun tämä projektikertomus palautui omaakin mieleen, päivitetään taas kuulumisia.

Kausi 2017 ei pitänyt sisällään isompia päivityksiä. DWL:n aattona kytkimen painelaakeri antautui, ja reissu jäi väliin. Samalla kun kone tiputettiin alas, hipsuteltiin konehuoneesta taas hieman siistimpi. Kaasarin esilämmitysputkien reijät hitsasin umpeen, ja pellit sai uutta maalia.

 

Sammuttimen lisäsin myös tuomaan edes pientä mielenrauhaa. (Kyllä! Tiedän että nämä 2kg:n sammuttimet vastaavat teholtaan kovaa puhallusta)

 

74dfb6cd1c66eb5dc63aa6c0f54954f2.jpg

 

Koska minusta semmonen moderni pötkylä ei tuonne passaa, maalailin sammuttimen uusiksi. Lisäsin myös tuommoisen tarran. Vanhasta lampusta tein "torvisuuttimen" tuomaan uskottavuutta.

 

cc4b80e84f0296ec1566f7099cdc3168.jpg

 

Muuten kesä menikin ongelmitta, ajellessa ja kiertäessä tapahtumia. Kilometrejä tuli n. 5000.

 

Loppuun vielä videolinkki, johon kokoilin kevään/kesän parhaita paloja.

 

 

https://youtu.be/6KwDtV0Ru5E

  • Like 2
Link to comment

Makee sammutin! Kyllähän se on parempi pienempi kuin ei mitään, ja 6 kilonen alkaa olla niin iso ettei saa mihinkään järkevästi. Itselläkin tuo olisi hankintalistalla, ajatuksena olisi vaan laittaa etuluukun alle.

 

Edit. Vaikka taitaahan noita saada itse asiassa osalta valmistajista myös välikokoja.

Edited by APO
Link to comment

Ai niin ja unohtui tuossa mainita että lisäsin tuohon äänijärjestelmään kaiuttimia. Mulla oli tuollainen halpis "retromankka", josta oli hyvä reissuilla kuunnella merisäätä.

Tuo Kiinan ihme päätti lakata soimassa, niin teurastin siltä sisuskalut ja täytin uudestaan.

Nyt se on kytkettynä johdolla tuohon BT-systeemiin.

Johtoa on penkin alla pari metriä extraa, joten rockin saa soimaan myös tarvittaessa auton ulkopuolelle.

 

5d1f99cc17fa27655f4e12be773e6fbf.jpg

 

Laitoin sisälle peri noita GZ:n kajareita.

 

95dfe61bc1e8e6e4a834fe47ef97e80d.jpg

 

Homma kiinni pikaliittimellä.

 

eaec5cd94ee938b81704706ec565ac32.jpg

 

Ja näin se asettui paikoilleen.

Matka-ajon mekkalassa tuo antaa kivasti lisää meteliä.389c2857571740c79c6a25c8e60c9bef.jpg

  • Like 3
Link to comment
  • 2 months later...

Asensin eilen puhelimeen AutoMate ohjelman. Kyseessä on autokäyttöön suunniteltu Android UI ohjelma.
Nyt saa todella näppärästi kaiken ajuhommissa oleellisen näkymään kännykän ruudulle.
(Navi, yhteystiedot, Spotify.)
Parasta ohjelmassa on, kun virrat kääntää päälle, puhelin kytkee ittensä automaattisesti Bluetoothiin, ja käynnistää tuon applikaation.
Enää ei tarvitse erikseen käynnistellä Spotifya.
Kun virrat kääntää pois, applikaatio sammuttaa itsensä.189506b856a7351593cca9a5d7242b43.jpg

Link to comment
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

KKP:n valmistautuminen aloitettu vaihtamalla laatikkoöljyt.
Edellisen kerran tämä temppu tuli tehtyä 5v. sitten, tai silloinkin taisin vain lisätä öljyä.
Aika paljon hiljaisemmalta tuo loota nyt kuulostaa.
Loppuviikosta vielä vähän putsailua, sekä tankki ja kylmälaukku täyteen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...