Jump to content
Sign in to follow this  
Fear

Pyöränlaakerit eivät kestä

Recommended Posts

Onko muilla ollut ongelmia swingi akselisen Kuplan kanssa roimasti madallettuna etteivät takapyöränlaakerit kestä väljistymättä. Vetoakseliputket ovat aika jyrkässä kulmassa ylöspäin, niin öljy ei pääse voitelemaan kuulalaakeria käytännössä ollenkaan. Mietiskelin tuossa jos laittaisi mitoilla sopivan laakerin joka olisi pölysuojattu ja kestoveoideltu (niinkuin nyky autoissa), onko kenelläkään kokemuksia. Ei näyttänyt olevan ainakaan osatoimittajilla erikseen laakereita madalletuille.

Share this post


Link to post

Mä olen roimasti ylitäyttäny laatikon ni menee öljy hiukan paremmin perille. Mut seuraava ongelma oli stefa joka oli kuivana palanu väljäksi, ilmeni kun nostin autoa taas ylemmäs.

Share this post


Link to post

jos swingiä lasket alkuperäisestä 8cm takerenkaan navan keskiosasta lokarinreunaan mitattuna niin nosta vaihteistoo se 5+cm eli koko takajousitushetekkaa niin kulkee sitä öljyä voitelemaan laakereita navalle tai suojatut kestovoidellut laakerit 6306 muistaakseni ja hyvälaatuiset eurooppalaiset tms. enhän mä näistä mitää tiijjä kuha kirjottelen

 

monster garage videolla neuvovat

Share this post


Link to post

Millaisilla kilometreillä sulla uudet laakerit menee paskaksi?

Share this post


Link to post

Kilsoja ei tosiaan ole alla edes puolta tuhatta. Ihan matelu vauhdissa jo ruksahtelee ja auto ilmassa selkeä välys. 6306 laakerille antaa SKF mitoiksi 30*72*19, onko jollakin varmistaa mitat oikeiksi? Voisi hakea laakerit valmiiksi ja purkaa vasta sitten auton.

 

 

Mitenhän tuon stefan kanssa sitten jos laittaa kestovoidellut laakerit, sehän tosiaan palaa piloille ja onko sit vaarana esim kaarteissa/nosturilla että öljy valuu jarruille?

Edited by Fear

Share this post


Link to post

Eihän se öljy osaa kestovoidellun ja kahdelta puolelta suojatun laakerin läpi kuleksia.

Share this post


Link to post

Takavetoisten perissä on laakereita jotka ovat ehkä jollain tavalla vastaavassa tilanteessa. Niissä on sisäpuolella "oikea" stefa, ulkopuolella tavallinen laakerien suojastefa. Lisäksi ulkopintaa kiertää o-rengas joka estää ettei öljy pääse kiertämään ulkokautta ulos.

 

Tuon oikean stefan läpi öljy ei pääse pesemään vaseliineja pois mutta mites tuommosen "normaalin" tiivistyksen läpi?

Share this post


Link to post

Stefaksi pitää laittaa 2-huulinen malli, eli sellainen jossa on erillenen pölyhuuli toisella puolella. Sitten pyyhkäistään tuo huulien väli vaseliinilla niin pitenee kestoikä merkittävästi. Kyllähän stefoja käytetään paljonkin kohteissa joissa ei ole öljyä ja niille tehdään juuri tuo em. rasvaus.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jos muistan rakenteen vielä oikein, niin nämä stefat pitäisi korvata esimerkiksi kaksihuulisella jotta jarrut säästyisivät rasvalta/öljyltä.

 

13348421.t.jpg

 

Onko laakerien ja stefojen mitoille tietäjiä vai meneekö purkuhommiksi?

Share this post


Link to post

Laakerit kävin mittaamassa, 6306 laakeri on juuri näillä mitoilla 30*72*19.

 

Stefoja ei löytynyt.

 

-Pasi

Share this post


Link to post

Jäi tuo laakerin asennus vähän vaiheeseen ku tuli muita hommia, mutta toinen puoli purettuna tällä hetkellä. Tuo Mikan stefa ei ainakaan kirjojen mukaan olisi käypänen. En omaa stefaa vielä kerennyt mitata mutta vaikuttaisi pienemmältä.

Share this post


Link to post

Kirjotellaas tähän vähän jatkoa jos muillekkin tulee vastaavaa. Laakerit vaihdettu kestovoideltuihin 6306 ja stefana käytetty vanhaa kun ei tuohon hätään löytynyt uutta. Oli vielä ihan ok oloinen. Stefan huulien väliin sipaistu reilusti jäykkää rasvaa. Vanha laakeri oli todella kevyesti ulkoreunastaan itse vetariputkeen kiinni, lähti ihan pikku nykäisyllä, ei varmaankaan normaalia? Sisäkooli oli vetariin kyllä kunnolla kiinni ja vaati ulosvetimellä irroituksen. Uuden laitoin ulkoreunastaan lukitteen kanssa kiinni ja oli muutenkin jämäkämpi. Kokonaan ei siltikkään välys kadonnut vaikka napamutterinkin kiristin momenttiavaimella, rakenne kuitenkin vaikuttaisi välyksettömältä.... Vielä ei ajoa ole kerennyt tulla jotta näkisi käytännön toimivuuden, mut josko tuo tuosta =)

Share this post


Link to post

Taitaa olla laakerin ulkokooli liukusovitteella vetoakseliputken laakeripesässä. Eli lähtee ihan vetämällä pois( niin kuin sulla kävi).

Share this post


Link to post

Laakerin sovitteet kuuluu olla siten, että pyörivällä koolilla on tiukka ja paikoillaan pysyvällä löysä. Jos molemmat on tiukkoja, niin sit pitää käyttää C3 välysluokan laakeria.

Share this post


Link to post

Tässä (Fear) tapauksessa oli juurikin näin.

Edited by Kujis
  • Like 1

Share this post


Link to post

Jatketaanpa tähän.

Mikä on 1303S kuplan, takapyörän uloimman laakerin koko? entäs stefan koko? millaisia laakereita olette käyttäneet?

Edited by Beetle

Share this post


Link to post

Mä tilasin Saksasta SKF sarjan jossa tuli kaikki tiivisteet ja molemmat laakerit irs akseliin. Tais olla 40e koko setti. Kiinalaisia tai mitään muutakaan roskaa en käytä.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jos ei kerta informaatio kelpaa, niin veistäkää vaikka puusta :)

Edited by PZQ
  • Like 1

Share this post


Link to post

Jatketaanpa tähän.

Mikä on 1303S kuplan, takapyörän uloimman laakerin koko? entäs stefan koko? millaisia laakereita olette käyttäneet?

Jos menen laakerikauppaan ostoksille, niin olisi varmaan hyvä tietää laakerin ja stefan koko sekä malli. Olisiko jollakin antaa esim SKF:n tai Koyon laakerinumeroita?

Share this post


Link to post

Jos menen laakerikauppaan ostoksille, niin olisi varmaan hyvä tietää laakerin ja stefan koko sekä malli. Olisiko jollakin antaa esim SKF:n tai Koyon laakerinumeroita?

Aika varmasti sun laakerikauppiaasi löytää sopivat osat kun pyydät SKF VKBA 592 tai vastaavan. Ja jollei kauppias tolla tiedolla osaa myydä sulle sopivia osia niin vaihda kauppaa!

  • Like 1

Share this post


Link to post

Eivät kyllä osanneet paikallisessa laakerikaupassa sanoa millaisia laakereita ja stefoja kuuluu tuohon SKF VKBA 592 sarjaan. Täytyy vielä soitella osaisiko laakerikeskuksella sanoa, jos ei täällä satu kukaan tietämään.

Share this post


Link to post

Mä kyllä ymmärsin aikaisemmista viesteistä että jos ostan SKF VKBA 592 sarjan, niin siinä on kaikki mitä tarvii irssin takapyörän napaan. Enkä tiedä että mitä tekisin laakerien tai stefojen kokotiedolla.

 

Voin toki olla jälleen väärässäkin.

Share this post


Link to post

Paikallisessa laakerikaupassa on vain irtolaakereita ja stefoja. Tämmöiset mallit ja mitat löysin laakereille ja stefoille.

Varmaan nuo tiedot löytyy kun purkaa entiset pois, mutta millä menet sitten hakemaan uusia ;)

Takapyöränlaakerit IRS

ULOMPI NU206ECP/C3 kartiorullalaakeri SKF mitat (30*62*16)
SISEMPI 6206/C3 kuulalaakeri SKF mitat (30*62*16)
STEFAT 44*62*8
 
Edit: Laakeriliike ei saanut enää kyseistä sarjaa, mutta löysin maailmalta. 
SKF VKBA 592 laakerisetin laakereiden ja stefojen mitat lisätty ylle.
Edited by Beetle

Share this post


Link to post

Laakeriliike ei suostu tilaamaan ko sarjaa?

Share this post


Link to post

Ei ymmärrä miksei voi tilata koko sarjaa kun niitä on netti pullollaan. Ainoastaan se menee jakeluun että nää saa firman piikkiin kun ostaa oikeesta työkalukaupasta... Perusautoharrasteluahan se on kun mikään ei saa maksaa mitään

Share this post


Link to post

Polyamid/nailon runkoisia SKF uudetkin kuulapitimien puolesta nykyään,en tiedä onko hyvä vai huono juttu selviää käytössä.

post-122-0-09817900-1503679820_thumb.png

Edited by Racing

Share this post


Link to post

Uskoisin että hyvä. Voiteluun pettäessä tulee polyamidi murua mikä toiminee jonkinlaisena liukasteena toisin kuin rauta/ messinki.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Onhan noita ollut jo vuosia käytössä enkä ole löytänyt isommin negatiivistä sanottavaa Kuulapidinhän vain pitää kuulat paikoillaan muuten laakeri kuten ennenkin.

Share this post


Link to post

Öljynkierto vaihteistosta suurinpiirtein jarruputkitus tyylillä takapyörän navoille ja pieni pumppu pumppaan kierrättämään vaihteistoöljyy laakereille tai takahaarukan vaihteiston nostoo 5-7,5cm. Kestovoidellut 6306 laakerit suojilla, metalli suojatut ja tai IRS kestovoidelluilla laakereilla eli suojat ja vaseliinit laakereis

Edited by Jarmo Lummi

Share this post


Link to post

Varmasti toi öljynkierto navoille erillisellä pumpulla auttaa, mutta lähes kuolleena syntynyt idea ja aika isotöinen homma rakentaa. Kestovoideltua laakeria vain peliin, se on ainut oikea ratkaisu.

Share this post


Link to post

En löydä polyamidipitimellä + molemminpuolin suojattua lakrua C3 välyksellä skf:ltä. Onko muilla valmistajilla?

Share this post


Link to post

C3 välyksellä

Mä olen käyttänyt normi välyksellä olevia laakereita enkä noita väljempia, eikä ole ollut ongelmia. Riihimäellä STP:llä on noita kyllä ihan merkkilaakereina C3 välyksellä 2RS:nä, mutta en muista laakeripitimiä, että mitä materiaalia, ja en muista merkkiäkään varmaksi mutta mielestäni oli KOYO.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...