Jump to content

Bussin valmisjohtosarjojen laatu ?


Recommended Posts

Projektista pois revittyä johtosarjaa kun tässä olen muutaman tunnin tuijotellut, niin heräsi ajatus valmiista johtosarjasta. 

 

Esim. VWHeritage myy tällaista.

 

Onko kenelläkään tuosta tai jostain muusta vastaavasta kokemuksia ? Tässä reilun vuoden aikana vain on oppinut, että aika moni VW repro-osa on aivan kauheaa kuraa joten mistään paskasta ei kehtaisi 3-400 euroa maksaa. Eikä siinä, sama paska laatu repro-osien suhteen tuntuu vaivaavan monia muitakin merkkejä :(

 

Omassa rojektissa kojelaudan alle tulevat johdot taidan saada kohtuu vaivalla korjailtua mutta keulasta perään tuleva johtonippu on aika lohduton. Kyllähän tuonkin tietty metritavarasta väsäilee mutta tunteja palaa aika monta, joten siinä mielessä valmis setti kiinnostaisi.  

Link to comment

En tiedä bussista, mutta omaan -65 kuplaan ostin neoretrosta Kokkolasta Ari Huhdalta

laatu erinomainen ja yhteensopivuus hyvä. Ei mitään ongelmia, suosittelen! Valmistajaa en muista, mutta Arilta saa lisätietoja..

Link to comment

Ei sinne perään nyt paljon johtoja mene ja menevät kuitenkin kaikki samaa reittiä ja melkeen samaan paikkaankin. Varmasti helppo tehdä. Samalla vetää muutaman ylimääräisen johdon jos tarvetta öljynlämmölle tms.

Link to comment

Hetki sitten vielä tuijottelin tuota johtoröykkiötä ja tuumailin, ettei nuo muutamat johdot kyllä taida olla sen 3-400 arvoiset. Väritkin sain kerättyä ja näyttäisi siltä ettei multa puutukkaan kuin muutamaa värikoodattua piuhaa hyllystä. Voip vaan olla tympeä tehdä kun pitää melkein ensin piuha kerrallaan mittailla paikoilleen ja sitten työnnellä suojasukan sisään kun saa kaikki valmiiksi.

Link to comment

Heivasin johtosarjani takaisin pahvilaatikkoon parin tunnin selvittelyn päätteeksi. Kyllä tuo on sellainen sillisalaatti etten ala sitä parsimaan kasaan, käytännössä pitäisi kaikki piuhat tehdä uusiksi jos hyvän haluaisi :(

 

Nyt kun näistä valmis sarjoista vain löytäisi sen "parhaan". Tähän mennessä tuo Sambasta löydetty vaikuttaisi parhaalta.

 

Tällaisenkin löysin ja laitoin kyselyä tuonnekkin vetämään. 

Link to comment

Voisko tuon tehdä niin metritavarasta, et purkas koko sarjan pois. Ja laittais suueen levyyn kiinni. Naputtas naulat kurvikotiin ja liittimille.

 

Kunnon merkinnät levyyn, jottei hommat mene ristiin.

 

Jos olis tarkotus saada vai toimiva setti, niin johtojen värillä ei olis väliä. Tällä tavalla vikaselvitys hanurista. Johditus taas halpa.

 

Jos merkinnät johtoihin, niin ostas numero koodattua kaapeleita tarvittavat neliöt (0.75 1,5 2,5) koko johtosarjan pitusena + työ varat.

Kaikki johtimet ei tarvia olla uniikki numeroilla, jos käyttää päälekkäiset nrot eri suu nilla autoa.

 

Se taas että hankis orggisväriset nyörit on taloudellisesti kannattamatonta. Valitettavasti.

Link to comment

67 junikseen otin Wolfsburgwestiltä johtosarjan. Oli muutoin ok, mutten ottanut huomioon, että noissa usa-versioissa oli kaapelointi vähän erilainen kuin näissä euro-versioissa ja jouduin mm lisäämään jarruvaloja varten yhden piuhan ym.

Edited by laira
Link to comment

Kyllähän tosta vanhasta mitat saisi, jos metritavarasta alkaisi väkertämään. Mulla on yhteen vehkeeseen aikoinaan tehty sähköt ns. metritavarasta parilla eri värillä ja toista kertaa en siihen lähde ;) Kyseiseen vehkeeseen hommasinkin sitten myöhemmin orggis johtosarjan, kun järkiini tulin. Musta on tullut sen verran vanha, että mieluummin otan hyvän kuin halvan, jos vain mahdollista :D

 

Volksgoodsilla oli hieman jonoa, aikaisintaan joulukuussa vois johtosarjaa saada sieltä :( 390€ olis siellä vakiosarja ilman modauksia.

Link to comment

Minunkin vanhassa alkuperäisessä johtosarjassa auton sisäpuoliset johdot olivat kohtuu ok, mutta auton alla ja runkopalkeissa kulkava osuus

oli kovettunut niin koppuraksi, että kun johtoja taivutteli, niin eriste murtui pätkiksi.

 

Lopullinen karu totuus paljastui kun veti vanhan sarjan palkeista pois. Oikosulku oli jo yhdessä kohdassa sulattanut eristeitä kauniiksi klimpiksi

eli sähkö kulki oikeaan paikkaan aivan tuurilla. Ajoin siis autolla vähän tuossa kuosissa ennen tekniikan tarkempaa läpikäyntiä.

 

On se ihan oma syy, jos kesä odotetuin reissu katkeaa epämääräisiin sähköongelmiin. Vanhoja nämä autot jo on.

Link to comment

Juuri paskartelin itse metritavarasta johtosarjan 356:n ja se oli kyllä työlästä. Hommaa hankaloitti huonot kaaviot ja ihan kelvottomaksi raiskattu alkup. sarja jossa ei ollut merkitty poistettaessa mitään (en ollut itse irrottanut sitä myöskään). Tähän kamppeeseen valmissetti maksaa reilun kiloeuron, mikä tuntui silloin pitkältä hinnalta ja päädyin tekemään sen itse. Johtoja kun ei ole oikeastaan määrällisesti enempää kuin kuplassa muutamaa karvaa lukuunottamatta. Tein aluksi Petterin idean mukaisesti vanerilevylle, mutta jokaisen mutkan tarkan paikan mittaaminen ja niiden suhteet/välimatkat keskenään on melkein mahdotonta. Johtojen pituuksiin pitää ottaa riittävästi varoja ja sitten vaan katkaista ylimääräiset - johtoa menee paljon hukkaan. Jos olisi ehjä setti jonka pohjalle tekisi sen vanerimallin niin silloin toimisi. Mutta silloinhan homma on jo hoidossa ellei tarkoitus ole alkaa tuottamaan johtosarjoja isommin.

 

Jos olisin tiennyt kuinka työläs on, olisin kyllä järsinyt näkkileipää muutamia kuukausia ja tilannut valmiin setin. Jos valmissetti olisi ollut kuplan/pakun setin kanssa samoissa hinnoissa niin en edes miettisi. Siinä mielessä KimmoH:n ja non-hippyn kommenttien kanssa siis samoilla linjoilla.

 

Mun kaksi eurosenttiä: Tilaa uusi setti.

Link to comment
  • 1 month later...

Itse tein T34 ghiaan oman sarjan kun vanha oli raiskattu pilalle niin pahasti ettei siittä saanut oikeastaan edes mallia. Sarjan tein suoraan autoon ja ihan hirveästi ei johdoista tarvinnut ylimääräisiä pois napsia. Omastamielestä homma oli jopa rentouttavaa jos ei ajattele ajankulua mutta jos kolvi ja yleismittari ei pysy kädessä ja oma aika on kortilla niin sitten tilaamaan uutta sarjaa jostain.

 

Myös kolkkiin tein ruiskun johtosarjan uudelleen kun vanha oli hapero tämän taasen piirsin vanhasta kohtuuhyvästä mallista kipsilevylle ja jätin vähän ylimääräistä pelivaraa ja tästäkin sarjasta tuli hyvä.

 

Jos itse tekee niin kannattaa kiinnittää huomiota apicojen laatuun koska jotkut ovat ihan kuraa. Pääperiaatteena hyvän ja huonon apicon välillä voisi pitää sitä että jos sen saa sormilla väännettyä propelliksi kannattaa koettaa toimiiko propelli ja heittää se niin kauas kuin pystyy.

 

Ja liiitokset ja johtoniput kannattaa päällystää kutistesukalla tai vulkanoivalla teipillä kun kaikenmaailman halvat sähköteipit jättää vittumaisen liimansa johtoihin jos muutaman vuoden päästä haluaa sähköjä muuttaa tai lisätä jotain extraa.

Edited by Tanhis
Link to comment

Jos hinta on sama euroina kuin taaloina, tekisin itse kokonaan. Ei kai niitä johtoja niin hirveästi juniksessa ole enempää kuin kuplassakaan. Itse teen kuplaan kaikki johdot uusiksi mustalla johdolla ja päihin merkkinumerot. Sitten hanskalokeroon paperi mikä on mikin.

Link to comment

Jos hinta on sama euroina kuin taaloina, tekisin itse kokonaan. Ei kai niitä johtoja niin hirveästi juniksessa ole enempää kuin kuplassakaan. Itse teen kuplaan kaikki johdot uusiksi mustalla johdolla ja päihin merkkinumerot. Sitten hanskalokeroon paperi mikä on mikin.

Värejä on saatavina useita aika helposti eli unohda yhdestä väristä tekeminen. Sitten voi piirtää uuden kaavion vanhaa mukaillen uusilla väreillä tämä onnistuu jopa MS paintilla.

Link to comment

Omasta kokemuksesta voin todeta, että kun asensin uuden sarjan ja se kun oli vielä täysin sopiva , niin en edes ajattelisi enää lähteä itse tekemään, kun tuon auton alusta alkaen uusiksi laitoin niin kokonaiskustannuksissa johtojen osuus oli hyvin pieni. Ja pitää kyllä myöntää että on myös tosi siistin näköinen. Projektissa oli kyllä ihan riittävästi puuhaa, että mielellään jossakin kohtaa pääsi helpommalla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...