Jump to content

nostajat


Guest kuplapower

Recommended Posts

Guest kuplapower

neuvokaapa noviisia.

vaihdoin uuden nokan(eagle 284), niin tarviinko siihen uudet nostajat vai kelpaako vanhat? Vanhat olivat kyl muuten hyvät.

kone on puoliksi nipussa mut rupesi vaivaamaan eikä viel ole myöhäistä purkaa

Link to comment

Ehdottomasti vaihdat uudet nostajat, kun asennat uuden nokan koneeseen. Vanhat nostajat ovat kuluneet vanhan nokan "mukaan" ja ne syövät sekä itsensä, että uuden nokan nopeasti piloille.

 

Muista hyvä asennusrasva, sekä ajaa nokka sisään. Eli käytä konetta, kun öljynpaine on varmistettu n. 2000-2500rpm parinkymmenen minuutin ajan, ennenkuin lähdet ajelemaan männänrenkaita sisään :)

 

Monet vaihtavat myös öljyt heti nokan sisäänajon jälkeen.

 

Onnea kasaamiseen!

 

Nikke

Link to comment

Täähän on sellainen hyvä kauppias kikka ollut menestyksellä monet vuodet :D

 

Kertokaapas tietäjät, että mistä se nokka-akseli hoksaa ettet vaihtanutkaan sille kaveriks uusia nostajia ja alkaa sitten asian huomattuaan kulumaan :DD Jos ne nostajat on hyvkuntoiset (vaihdettu esim. edellisenä kesänä silloiselle nokalle), ei kulumaa, ei jälkiä, niin miksi ne pitää vaihtaa vaan koska "aina kaikki käskee vaihtaan"?

 

Moottorissa kun on niin paljon muitakin "pareja", joissa osat kuitenkin vaihdetaan todellisen kulumisen vuoksi, eikä siksi että ne koskee toisiinsa...

  • Like 1
Link to comment

Ainakin meikäläisellä on huonoja kokemuksia, kun jousipaineet ovat muuta, kuin kuulakärkikynän jousessa. Muutaman kympin nostajat ovat aika halpa lisä remonttivaiheessa moottoriin, jota en ainakaan itse viitsi aukoa jatkuvasti.

 

Kukin taplaa tyylillään, itse olen yrittänyt vähentää taplailua.

 

Nikke

Link to comment

Joo kyllä mä ymmärrän sen kun rakennetaan tehokkaita (=kalliita) koneita ja tehdään ne "viimeisen päälle", niin ei kannata säästää turhassa.

 

Mutta kun tehdään sellaista piristettyä katukonetta, ilman hirmunostoa ja sikakireitä venttiilin jousia, niin miksi vaihtaa osia vain vahtamisen vuoksi? Kyllähän niistä nostajista aika äkkiä mittaamalla ja silmämääräisesti selviää, että mitä tehdä.

 

Toiset sanoo, että vanhoja työntötankoja ei saa käyttää uusien nostajien kanssa jne. Pitäiskö lohkokin vaihtaa uuteen kun nostajatkin on uudet (*vitsi*)?

 

No joo, yritän vaan sanoa sitä, että jos joku osa on uuden veroinen, niin ei se siitä vaihtamalla parane, joskaan ei kyllä huononekaan, yleensä...

Link to comment
Guest Toheltaja

harvemmin tulee ajetusta koneesta sen kuntoisia nostajia vastaan että kannattais laittaa uudelle nokalle. Vakioita oon hiotuttannu, se on halpaa, ja varmasti parempi vaihtoehto ku lykätä kulahtaneet.

 

Itsekin muutamat risat nokka/nostajapaketit nähneenä, voin todeta että aika turha mussuttaa jos noin käy. Pitää katsoa peiliin :)

Link to comment
Guest TurboToffi

Minäkin ajattelin ensiks kuin metake kirjoitti, etten viitti vaihtaa osia turhaan...

Kone kesti n. 10-15 km sitten oli nostajat ihan loput....

DSC00793.jpg

 

Mun piti vaihtaa nokka, nostajat, kaikki laakerit ja sylintereissäkin oli nostajien jälkiä, eli jouduin taas tekemään täydellinen koneremontti.

Nokan sisäänajaminen on erittäin tärkeää:

Heti kun käynnistät nostat kierrokset vähän yli 2000rpm ja pidät ne siellä vähintään 15 minuuttia... Vaihda öljyt ja ajamaan... :)

Link to comment
Guest ritariässä

noiden uusienkin nostajien kanssa ollut monella ongelmia. ei aina oikotie onneen. sisäänajon merkitys eli ne kriittiset ensiminuutit. tietty nokan ja nostinten kovuuksien oltava tosiiinsa sopivat jne... shoptalkforumissa asiaa käsitelty paljon. ite oon pariin koneeseen joihin on tullu uus nokka laittanu vanhat nostimet, mutta oikasuhionnan jälkeen ja sitten tehty huolellinen kiilloitus lautaseen tahnalla ja konevoima käyttäen. ovat kestäneet.

Link to comment
Guest kuplapower

no joo kyl mulla hyvät rasvat on ja meinasinkin vaihtaakin öljyt käyttämisen jälkeen.

pitää kai ne nostajat sit laittaa tilaukseen.

mitä mieltä olette ns. leveäpohjaisista nostajista, jostain luin et sellaset tarvis joillekin nokille. Mut kai ne tollasel perus vääntönokalla pärjää vakiotki....?

Link to comment
Guest Toheltaja

nostajat pelaa 99% varmasti kun noudattaa nokka-akslein mukana tulleita ohjeita, eli ei rullaile ekoja metrejä tuplajousilla yms. Tohon "lukutaidottomuuteen" on monella nokka ja nostajat kaatunnu.

Link to comment

Nokat on hiottu vastaamaan sitä sädettä, eli nokkien profiili ei ole tasan 90 asteeseen (suoraan) hiottu.. siksi nostajien pitää mätsätä nokkaan että kosketuspinta olisi mahdollisimman leveä. Jos jompikumpi on 90 astetta eli suora, ja toinen on vino, niin kuluminen on aika nopeata.

 

Vinous ei ole silmin havaittavissa, se on vain parin asteen luokkaa.

 

Sen tarkoitus on saada nostaja pyörimään samalla kun se liikkuu sisään ja ulos, jotta osat kuluisivat tasaisesti. Samasta syystä venttiilien säätöruuvi ei saisi osua tasan venttiilivarren pään keskelle vaan hiukan sivuun, jotta venttiili pyörähtäisi hiukan joka kerta. Pikku juttuja, mutta tarkkaan suunniteltuja.

 

Jan

Link to comment

Tarkotat sä että nostajan pää on pallomainen? En ole moisia ikinä nähny kuplan moottorissa.

 

Eiköhän nostajan pyöriminen hoideta samalla lailla, kuin siellä venanpäässäkin. Eli nokka ei ole ihan nostajan keskellä.

 

Nostajista en kinaa, paitsi että pari astetta näkyis jo silmällä hyvin.

Mutta nokka-akselin nokat on kyllä hiottu akselin suuntaiseksi, eikä mitenkään vinoksi tai koveraksi, mikäli ymmärsin mitä tarkoitat.

Link to comment
Tarkotat sä että nostajan pää on pallomainen? En ole moisia ikinä nähny kuplan moottorissa.

 

Eiköhän nostajan pyöriminen hoideta samalla lailla, kuin siellä venanpäässäkin. Eli nokka ei ole ihan nostajan keskellä.

 

Nostajista en kinaa, paitsi että pari astetta näkyis jo silmällä hyvin.

Mutta nokka-akselin nokat on kyllä hiottu akselin suuntaiseksi, eikä mitenkään vinoksi tai koveraksi, mikäli ymmärsin mitä tarkoitat.

 

 

Suosittelen lukemaan pari kunnon kirjaa aiheesta ja kysymän asiantuntevista koneistamoista. Tämä tieto ei ole mikään salaisuus. Uusien nostajien päät on hiuksenhienosti pallomaiset, toisiinsa vastakkain painettuna niiden pitää hiukan keikkua. Sama muoto tietysti vaaditaan nokassakin, eli jokainen nokka on hiottu aavistuksen "vinoon" jotta se tapaa tasaisesti nostajaan.

Jos et usko mun sanaa niin ota selvää itse. Lopputulos on sama :)

En mäkään tota itse keksinyt.

 

Sitä en tiedä kuinka tunnollisesti kaikki osavalmistajat tuota speksiä noudattavat, joku voi "oikoa" ja tehdäö helpommalla, suorapintaisia. ja sitten ihmetellään kun nokat ja nostajat kuluu pilalle muutamassa tunnissa.

 

 

Jan

Link to comment

Joo en usko. Täytyy ottaa selvää.

Kysyminen tai lukeminen ei kyllä jeesaa mitään. Täytyy panna muutama käyttämätön ja käytetty akseli sorviin kiinni ja kattoo kellolla.

 

Toi nokkien hallitusti vinoon ja määrättyyn kulmaan hiominen on meinaa aika paljon monimutkaisempi homma. Vielä jos akselin kaikista nokista pitäis saada samanlaisia.

Tottakai onnistuu, mutta paljon työläämpää.

Link to comment

Avainsana CONVEX = kupera, pallomainen

 

http://www.geneberg.com/cat.php?name=Re ... &cPath=174

 

http://www.aircooledtech.com/lifters/

 

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=690822

 

http://listarchive.type3.org/archives/2 ... 01250.html

 

http://listarchive.type3.org/archives/2 ... 01143.html

 

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... cam+convex

 

 

Nokan muodolle en löytänyt vielä mainintaa. Nostajien pallopäisyys on "yleistä tietoa" kokeneempien rakentajien keskuudessa... tuossa oli vain muutama hakutulos Googlella.

 

Useiden, ellei melkein kaikkien muidenkin autojen moottorien nostajat on pallopäisiä. Ei paljoa, eikä silmin nähtävissä, mutta vastakkain painettuna sen huomaa. VW type 4 nostajat on tasapäisiä, ja niissä nokat ja nostajat onkin yleensä paljon kuluneempia kuin T1 koneissa.

 

Jan

Link to comment

Kopioinpa tähän jake Rabyn tutkimustuloksia..

 

Jan

 

 

 

 

I sent one set of lifters from every manufacturer I could find to my lifter manufacturer...

 

After an observation and measuring the roughness average he replied that only one set of them had the proper surfaces... 4 sets had improper faces, and one set had a 4 degree concave instead of convex on the face!

 

He doesn't typically deal with VW parts, and was amazed that any of them lasted anytime at all... One set tested in the 50 rockwell area, and thats soft enough to be chewed away by stock springs very quickly.

 

FYI, call ANY VW lifter manufacturer and ask them how they test their products, you'll be suprised that NOT a single one has any device that does this- we are their guinea pigs- trust me, I already asked and thats why I spent my time and money making a fixture to prove what each cam and lifters can do in real time with all the contaminants of a running engine...

 

Our suppliers don't do their homework as a general rule, some try but in the area of lifters they just don't pan out..

 

_________________

Jake Raby

Raby's Aircooled Technology

www.type4store.com

www.aircooledtechnology.com www.massivetype4.com

Link to comment
Guest Toheltaja

noi mitä oon hiotuttannu ovat maksaneet 2€ kappale, ovat hiottu tasokulmasta 8 astetta. vai olikohan neljä, en muista, mutta ovat kuitenkin kaikkea muuta ku suorat (koneistamo tekee vuosikymmenten kokemuksella). Noita oon laitellu koneisiin eikä ongelmia oo ollu ees 70tkm jälkeen puretuissa...

 

Monessa vanhassa vara parempi ku pingpong tarvikkeessa...

Link to comment

Ai että kokeneempien rakentajien... Tohon miinaan mä en mee.

Nostaja hommaan mä kyllä uskon. Niinkuin sanoit melkeen kaikissa moottoreissa on näin. Kuplan nostajia en ole ikinä sen enempää hiplannu, kun oon aina laittanu uudet. Korkeintaan joskus sorvannu lautasen takapuolelta veks.

Toi nokka homma onkin se mikä mättää. Paitövei se et jos joku ulkomaan elävä(okei Berg on pelimies) netissä kirjoittelee jotain, ei oo mikään absoluuttinen totuus.

Link to comment
Paitövei se et jos joku ulkomaan elävä(okei Berg on pelimies) netissä kirjoittelee jotain, ei oo mikään absoluuttinen totuus.

 

 

Ei, mutta jos yhdellä yksinkertaisella haulla löytää kymmeniä artikeleita ERI ihmisten kirjoittamana, joista monet ovat alansa tunnustettuja konkareita, ja kaikki ovat samaa mieltä, niin sen pitäisi antaa jo aika hyvää osviittaa asiasta. Lisäksi tuo pallopäisyys mainitaan muutamissa viritys ja korjausoppaissa.

 

Nokan muoto kaiken järjen mukaan pitää seurata nostajan muotoa, eli jos nostajan pää on 4 astetta vinossa niin nokankin on oltava, muuten kosketuspinta on vain aivan nokan reunassa ja nostajan keskellä, ja se kuluttaa molempia aika vauhdilla, kunnes heikompi tasoittuu vastaamaan vahvempaa tai kuluu pilalle. Kuitenkin itsekin varmaan olet nähnyt että NOKKA kuluu melko tasaisesti koko leveydeltä..... se on mahdotonta jos nostaja (mikä on todistettavasti totta) on 4 astetta killillään nokkaan nähden. Toisaalta kun nokan hiominen tuommoiseen muotoon on paljon hankalampaa, niin varmaan moni nokkavalmistaja oikaisee siinä ja hioo sen suoraan, ajatellen ettei sitä huomaa missään. (Muutaman viime vuoden aikana on nokkien kulahtaminen pilalle sisäänajon aikana yleistynyt HUOMATTAVASTI, liekö sitten useampikin valmistaja alkanut tinkimään laadusta. Materiaalivahvuudet on ainakin mitä sattuu, mutta ehkä myös nuo hiontakulmat on unohdettu tai tahallaan jätetty huomiotta kustannussyistä.

 

Mulla ei ole yhtään nokkaa pettänyt, ihme kyllä. Noudatan orjallisesti sisäänajo-ohjeita enkä tee mitään erikoisempia kikkoja sen estämiseksi.

Ehkä sitten myös rakentajia on niin paljon jotka vaan iskevät osia nippuun ja lähtevät baanalle välittämättä yksityiskohdista.

 

Jan

Link to comment
  • 13 years later...

Jatkanpa tähän ketjuun koska tässä on keskustelua hiotuista nostajista.

 

Minulla ois tuossa hiotut nostajat, en ole itse näitä hiotuttanut vaan ne on kulkeutunut muutaman mutkan kautta takaisin minulle. Nämä ei ole olleet koneessa käytössä hionnan jälkeen, koska hiomisjälki näkyy hieman.

 

Ajatuksena olisi laittaa nämä vielä vakio 1600cc koneeseen, siihen liittyen muutama kysymys: 

 

- Käytetyn vakio nokan kanssa, toimiiko?

- Onko monella omakohtaisia kokemuksia hiotuista nostajista?

- Kuinka paljon ylipäätään nostajasta kestää hioa pois?

 

Tuossa vielä kuva kun lautaset on vastakkain.

IMG_20190513_175018.jpg

Link to comment
On ‎12‎/‎14‎/‎2005 at 2:12 PM, Toheltaja said:

noi mitä oon hiotuttannu ovat maksaneet 2€ kappale, ovat hiottu tasokulmasta 8 astetta. vai olikohan neljä, en muista, mutta ovat kuitenkin kaikkea muuta ku suorat (koneistamo tekee vuosikymmenten kokemuksella). Noita oon laitellu koneisiin eikä ongelmia oo ollu ees 70tkm jälkeen puretuissa...

 

Monessa vanhassa vara parempi ku pingpong tarvikkeessa...

Tuo viimeinen lause on asiaa. Osaatko sanoa miten mahdollisen pintakarkaisun kanssa käy hiottaessa?

Link to comment

Kaikkiin näihin mopokoneisiin (vw ja cccp) olen alkuperäiset nostajat hionut ja viimeistellyt 1..2 asteen kartiokkuuteen. ei ainakaan vielä ole tullut tästä hommasta mitään ongelmaa..uusista tarvike nostajista taas yllinkin ongelmia (kiinan/ukrainan kamaa). Kun tuollaista nostajaa hioo niin vaikka on vesijäähdytetty hiomakone niin kipinän väristä kyllä erottaa hiottaanko kovahkoa pintaa vai valua. Eikä tuon nostajan pinta mitään erityisen kovaa tavaraa kyllä alkujaankaan ole.

Link to comment
20 hours ago, kerkko said:

Tuo viimeinen lause on asiaa. Osaatko sanoa miten mahdollisen pintakarkaisun kanssa käy hiottaessa?

Mulla on halkastu nostaja, jossa hapolla otettu esiin karkasun raja. Laella keskellä on milli, reunoilla yli tuplaten kovaa, muistaakseni.

Koetan kaivaa kuvat tähän jatkoksi. 

Link to comment
4 hours ago, P_Valtonen said:

Mulla on halkastu nostaja, jossa hapolla otettu esiin karkasun raja. Laella keskellä on milli, reunoilla yli tuplaten kovaa, muistaakseni.

Koetan kaivaa kuvat tähän jatkoksi. 

On reilusti sitten mistä hioa! Ensimmäisellä kertaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...