Jump to content

Timmy! The Notch


-tipi-

Recommended Posts

Minä olen kääntänyt kumin nurinpäin ja sitten toisella puolella takaisin oikeinpäin.

Tätä yritin ensin itsekin, kun muistin jossain nähneeni sellaisen ohjeen, mutta tuskastuin kun ei homma edennyt ja siirryin raa'an voiman käyttöön rengasrautojen avittamana :)

Link to comment

Tätä yritin ensin itsekin, kun muistin jossain nähneeni sellaisen ohjeen, mutta tuskastuin kun ei homma edennyt ja siirryin raa'an voiman käyttöön rengasrautojen avittamana :)

Raakaa voimaa ja pari isohkoa ruuvimeisseliä tarvittiin tässäkin menetelmässä ;)

Link to comment

Aikamoisia kätilöitä kyllä olette, vai onko harrasteliagynegoloogin vikaa peräti. Ei tullut kyllä hiki 12t harrastelijaprässillä hommaa hoitaessa. Hyvin palstanomaisesti muuten tulee neuvoja miten jo tehty työ voidaan tehdä myös toisin, mutta varsinaisiin kysymyksiin ei tule vastausta :D

post-34-0-11368700-1459353417_thumb.jpg

Edited by -tipi-
  • Like 3
Link to comment

Hyvin palstanomaisesti muuten tulee neuvoja miten jo tehty työ voidaan tehdä myös toisin, mutta varsinaisiin kysymyksiin ei tule vastausta :D

 

Multa meni kyllä täysin ohi se kohta jossa kyselit että miten noi saumattomat vetarin kumit parhaiten asennetaan ;)

Link to comment

No vastaukset alkuperäiseen kyssäriin kun kerta jäi välistä :)

 

Puolikuita rupeaisin varmaankin kyselemään kk kaupasta tai neoretrosta jos jonkunnäköinen kiire palasilla on. Tai no itse en laittaisi repro osaa vaan etsisin hyvät originaalit.

 

Klemmari olisi hyvä olla sellainen mikä ei rypistä kumia allensa tai sitten täytyy olla tarkkana asennuksessa.

 

Tälläinen laadukas toimii mutta pitää olla tarkkana asennuksessa itse käytän rosterisia tälläisiä.

http://www.saunalahti.fi/harrihoo/septi/klemmarit.jpg

Nämä olisi sitten taas vähän parempivaihtoeht mutta tarkkoja halkaisijan suhteen.

http://static3.motonet.fi/img/4/450009/150/450009.jpg

 

Ja jos sattut omistamaan klemmari pihdit niin nämä kertakäyttöiset ilmeisesti olisi kaikkista parhaat.

http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/images/klemmari_1103_35b.jpg

Link to comment

Yllättäen sai pingopangopongo-osia tehdä käypäsiksi. Säätölatoista piti sivaltaa tavaraa pois koska kolkin latat ovat näemmä hieman erilaiset kuin Kuplan latat. Kuvassa vasemmalla '64 Kuplan, sitten '64 kolkin jaboikealla rälläköidyt Taiwan-latat.

post-34-0-67726500-1459528448_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Joo, aloin konetta kasaamaan, mut hyyty meno het alkuunsa. Vauhtis on 0,10mm vinossa, siis tuonne vauhtiksen laakerin väliin menee ilman shimmejä toiselle puolen 1,40mm rakotulkkia ja vastapuolelle 1,50mm :(

 

8-tapitus ja pingopango vastapainokampura. Tapit eivät pohjaa. Vauhtiksen shimmipinta on ±0,01mm kampuranvastinpintaan eli siitä ei vinous johdu. Vauhtiksen reijät on huuliltaan pörrätty, ettei ole räysteitä, jotka kantaisi. Ongelma on tappien poistaminen kampurasta, tuntuivat olevan tiukkaan krympätty, ehkä liimattu, kun eivät lähteneet lukkopihdeillä+vasaralla naputtamalla. Lisäksi lukkopihtien kärjet näyttivät jättävän tappeihin, eli tuskin ovat kovaa tavaraa. Orkkis VW kampurasta lähtee kyllä OEM tapit sormin irti. Jääkö tähän muuta vaihtoehtoa, kuin hitsata+liukuvasaroida tapit irti? Että pääsee sitten mittaamaan kunnolla kampuran päädyn ja tutkimaan ettei tappien juureen ole jäänyt vinouden aiheuttanueita räysteitä.

 

Joo, stafan vastin pintakaan ei uudessa takovauhtiksessa ole kovin loistava, vaatii kiillotuksen sekin. Joka osa pitää tehdä itse sopivaksi 8/

post-34-0-09949300-1462950730_thumb.jpg

Edited by -tipi-
Link to comment

Mulla oli ihan samanlaisia ongelmia kampiakselin ja vauhtiksen kans, vauhtipyörä ei mennyt pohjaan vaikka kuin pultilla kiristi.

 

Akselin pää oli kiero, eli lähti reunoilta keskelle nousemaan mutta se ei selittänyt sitä miksi vauhtipyörä ei painunut pohjaan. Joko akselin tapit oli kierossa tai vauhtipyörässä vikaa. Tappeja yritettiin iroittaa lämmittämällä ja hitsaamalla pulttia jatkoksi mutta aina hitsauksesta irtosi...

 

Meni hermot ja ostin cb:n akselin ja vakiovauhtipyörään tehtiin kasitapitus, tasapainotettu ja tuli toimiva. Tosin kone ei ole vielä kasattu... :)

Link to comment
  • 3 months later...

Kummasteltiin eräs perjantai DWL-porukalla keinuvipugeometriaa, kun maalimyyjä aprikoi parin kaljan jälkeen miltähän takahelma näyttäs ilman selpyraitoja. Siitähän se ajatus sitten katosi. Etuluukun kahvan alta löytyi varsin ikävä ylläri.

post-34-0-63059200-1473267940_thumb.jpg

post-34-0-60558800-1473267955_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Jahaa, urheilukausi päättyi viikko sitten Vaarojen Maratonin nelikolmoselle, joten ehtii taas autojakin tekemään. Koneen peltejä hapoteltu ja roiskittu semiglossit pintaan. Uudet matot tein tumman ruskeasta terassimatosta, takaa vain näppylät pois ja vuosia sitten ostetut kanttinauhat reunaan ommellen. Matot kustansivat noin 17€ :)

post-34-0-35754800-1476034578_thumb.jpg

post-34-0-29719800-1476034595_thumb.jpg

post-34-0-37827000-1476034620_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...

Vanhuksen sydänoperaatio on jo varsin pitkällä, tämä on siis autossa ollut 1600cc virikone. Kiinan akseli on edelleen samassa jamassa kuin keväisissä postauksissa. Ohitusleikkaus, eli fullflow onnistuu 26mm pumpulla ja sopivilla letkuilla ilman puhallinkopan puhkomista. Tällä viikolla värkkäilin biliksen vaihtovirtalaturille kannakkeet 2mm pellistä ja ruuvasin puhallinkoppaan alkuperäisen laturin jäähdytysreiän päälle peitelätkän. Aprikoin pitäisikö se jättää auki ja mitenhän kiinalaturi kestää kierroksia, hihnapyörien suhde on 1:3. Mietin myös pitäisikö puhallinkopan vasemmasta lämmityspuhalluksen lähdöstä ottaa kuristettuna puhallusta tuohon öljynsuodattimelle, vai tulpata lähtö kuten tein toiselle puolelle. Ehkä ihan viisasta oli myös kurkistaa bensapumpun kannen alle.

post-34-0-88604600-1479240324_thumb.jpg

post-34-0-17067400-1479240340_thumb.jpg

post-34-0-86118400-1479240373_thumb.jpg

post-34-0-70747100-1479240397_thumb.jpg

post-34-0-87655000-1479240419_thumb.jpg

Edited by -tipi-
  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

Oops, eihän tänne ollu päivitetty koneen paikalleen nostoakaan. No se meni perinteiseen tapaan kakkosella sisään, kun unohtui aventaa kytkikoppa 12V vauhtikselle. Anyhow, viime lauantaina neppailtiin Puavon ja Harzan kanssa tarvittavat temput savujen ottoa varten ja liipastiin mylly tulille.

 

Ja voi Tiisuksen perse että savua saatiin, pakarin ympärille käärimäni halppisthermotekki savusi aivan tolkuttoman kitkerästi! Ei kannata ensisavuja tallissa pyöräyttää näiten pakarikääreiden kanssa!

 

 

[media=600x400]https://youtu.be/8eMNouCPHlk[/media]

 

Tällä viikolla sitten kävin läpi pikkujuttuja, vuotavan pakkivalokytkimen vaihto, camper compensaattorin asennus, ohjauksen rättinivelen uusiminen, lambdamutterin hitsaus jne. Tänään tapahtui asiaankuuluva jouluvalojen asennus. NOS Jokon 1500S pakkivaloja olinkin hautonut stääshissä varmaan kymmenisen vuotta.

post-34-0-05018700-1482600011_thumb.jpg

post-34-0-68384500-1482600030_thumb.jpg

post-34-0-65284400-1482600194_thumb.jpg

Edited by -tipi-
  • Like 5
Link to comment

Ajattelin tänään katsella Katajan Championsliigamatsia Fanseatilta, mutta löysinkin itseni selältään Timmy!n alta.

Jarrupolkimeen ei tullut tuntoa useista ilmausyrityksistä huolimatta. Lisäksi jarrupoljin ei noussut aina kokonaan ylös, vaan silloin tällöin jumitti puoleen väliin. Niinpä ajattelin vaihtaa pääsylkän kokonaan. Imaisin koko järjestelmän tyhjäksi ja irrottelin vanhat kamat. En löytänyt vanhasta sylkästä muuta vikaa, kuin varsin paljon roskia. Laitoin kuitenkin uuden sylkän, kun moinen hyllyssä valmiina oli. Samalla uusin molemmat etuputket, ihan vain varmuuden vuoksi. Eipähän mennyt ilta hukkaan, kun Katajakin hävisi.

post-34-0-26593200-1483473332_thumb.jpg

Edited by -tipi-
  • Like 1
Link to comment

Viikonloppuna laittelin sisälmyksiä kuosiin, yllätyksenä ei tullut että kuskinpenkin selkänojan runko oli päreinä, en muista purkaneeni ilmajääyistä yhtään ehjää penkkiä. Timmy!n palli oli harvinaisen päreinä, vaikka jousisto sitä suht hyvin läjässä pitikin. Runko oli kolmessa osassa ja alareunassa oleva putki puutui kokonaan. Hitsailin rungon läjään ja laitoin jousiston päälle lakanakankaan, etttei heinät puske siitä niin helposti läpi. Lisäsin kerroksen öljynimeytysmattoa toppaukseksi ja sitten vielä lakana siihen päälle, koska alkuperäisessä paallisessä on isoja reikiä. Takapenkinkin jousiston ja heinän väliin ujutin lakanakangasta, ettei heinäpuru varise niin hanakasti penkin alle tulevaan aktiivisubbariin. Sähkötkin tuli viimeisteltyä, takapenkin alla oleva tuulilasille hönkyvä puhallin toimii nyt käsärin alla olevasta alkuperäisestä takajalkatilan lämmityksensäätövivusta. Ja VDO:n öljynpaine & -lämpömittarit löysivät paikkansa kojelaudan alta. Auto olisi nyt jarrujenilmausta ja kytkimen säätöä vaille leimakunnossa!

 

 

post-34-0-92155300-1483956166_thumb.jpg

post-34-0-21415900-1483956284_thumb.jpg

post-34-0-84305300-1483956313_thumb.jpg

post-34-0-40888600-1483956323_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment

Tässäpä muutama tunnelmakuva, koska "pics or didn't happen".

 

Edit: Jahas Nokia taas kippas kuvan selälleen.

 

Kytkin alustavasti säädetty, vinkkejä kaivataan jarrujen ilmaukseen. Jarruja koitettu ilmata alipeinehimmelillä sekä perinteisesti polkien, mutta ei vain poistu ilma jostain, koska jarrut joten kuten toimii, mutta silti painuu poljin pohjaan. Epäilen etusatuloita, joku vinkkii oli interwebissä että kiilaisi polkimen pohjaan yön yli, jota kokeilin huonolla menestyksellä.

post-34-0-91171600-1484035743_thumb.jpg

post-34-0-85872400-1484035837_thumb.jpg

post-34-0-39358800-1484036166_thumb.jpg

Edited by -tipi-
Link to comment

Kaikki letkut uusia. Kiinalevyt juu, juttua tuossa edellisellä sivulla. Jani työnsitkö siis pääsylinteriltä päin, vai satulalta? Pitää koittaa irrottaa satulat jos ei muukaan auta, hyvä ois tietty nähdä satulan sisään miten kanavat on porattu. Näähän oli jotain kakkakopan satulan kopsuja. 

Link to comment

Nouseehan se jarrupoljin nyt ylös kunnolla? Mainitsit ylempänä että jäi poljin jäi alas puoleen väliin ja ropelsit sitten pääsylinteriä. Polkimen pitäisi kuitenkin mielestäni nousta omin voimin ylös, pääsylinterin männän pitäisi vain "seurata poljinta" eikä työntää sitä edellään.

Link to comment

Poljin nousee ylös ja pääsylkkä palauttaa ihan OK. Puoliväliin jääminen johtui siitä että käyttötankopolkimen ja sylinterin välillä oli aivan liian lyhyeksi säädetty (tai pyörinyt itsestään koska lukitusmutteri puutui) ja tämä tanko myös jumittui sylinteriin, ja vasta irrotessa poljin nousi kokonaan ylös.

Link to comment

Kaikki letkut uusia. Kiinalevyt juu, juttua tuossa edellisellä sivulla. Jani työnsitkö siis pääsylinteriltä päin, vai satulalta? Pitää koittaa irrottaa satulat jos ei muukaan auta, hyvä ois tietty nähdä satulan sisään miten kanavat on porattu. Näähän oli jotain kakkakopan satulan kopsuja. 

Pyöräsylinteriltä päin. Mielellään 100ml ruisku tai isompi, etrasta sopiva letkunpätkä väliin. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...