Jump to content

Westfalia


Guest Mikko S

Recommended Posts

Guest Mikko S

Mitenköhän joku pallokeulainen westfalia soveltuisi harrastepirssiksi?

Lähinnä tarkoitan, että onko ne rekisteröity matkailuautoiksi ja seuraako tästä jotain odottamattomia vero- tai vakuutusmaksuseuraamuksia? Aika vähän niitä on ainakin suomessa näkynyt.

 

Alkaa ikä painaa sen verran, että kun vetää pari yötä sikiöasennossa kleinbussin penkillä, niin on paikat suht jumissa. Olishan se mukava vaan nostaa katto ylös ja kömpiä kunnon punkkaan.

Sen verran lueskelin sambaa eilen, että tuollainen 76-79 malli, jossa on ilmeisesti kääntyvä etumatkustajan penkki, kunnon yläpunkka ja 2.0 ruisku vaikuttaisi varsin kivalta reissukäyttöön. Jos vielä löytyisi helsinki-sisustuksella jostain.

 

Eli kuvitellaan, että hakisin saksasta vaikka tämän

niin eroaako tullaaminen, rekisteröinti ja normaalikäyttö jotenkin nykyisen 73:n kleinbussini kohtelusta? Montako ihmistä tuollaisessa saa matkustaa?

Link to comment

Nostokattoautot ei täytä sisäkorkeuden vaatimusta verovapaata matkailuautoa ajatellen, eikä nämä vanhemmat myöskään omamassavaatimusta. Auto käsiteltäneen siis normaalina henkilöautona Tai siis täyden autoveron matkailuautona), kuten Kleinikin. Sinänsä asia ei varmaan ole kovin suuri juttu, vero lienee kohtuullinen, enemmänkin tämä matkailuautoasia koskettaa dieselautoja, joissa henkilöauton käyttövoimavero on noin seitsenkertainen matkailuautoon (ja pakuun) verrattuna.

Link to comment

Kotiuttaan vaan. Parin vuoden päästä pallokeulat maksaa HUNAJAA.

Kuten jo tänä päivänä hyvät yksilöt,paskoja saa kyllä satasilla. Kyllä se menee 1600 T1 koneellakin normaalikäyttöön riittävästi ja on helppo korjata (jaa pitääkö sitä korjata) ja osia saa jokapaikasta.

Link to comment
Guest Mikko S

Nyt alkaa vaikuttaa pahalta.

 

www.katsastajat.com kyselypalstalta löytyi tämmöinen tieto:

 

Voiko henkilöautoon (VW Multivan -bussi) asentaa kiinteästi retkeilyvarusteita kuten jääkaappi, keitin jne.

- Ei voi, jos auto ei ole matkailuauto.

 

Ake:n sivulta kun katsoo, niin matkailuautoille on erilaisia vaatimuksia, sisäkorkeus ja omamassa koskevat vain noita verottomia, mutta kaikkia matkailuautoja koskevat vaatimukset sisältävät tukesin hyväksymän kaasulaitefirman kirjallisen todistuksen kaasulaitteiden tarkastamisesta ja koekäytöstä, kaikenlaisia kilpiä suurimmasta henkilömäärästä ja jonkun tietyn standardin mukaista ilmanvaihtoa yms... Sähkölaitteista vaaditaan näköjään käyttöönottotarkastus pöytäkirjat jne.

 

Eli ilmeiseti verolliseksi matkailuautoksi katsastaminen ei ole sekään mikään läpihuutojuttu ja jos henkilöautossa ei tuollaisia varusteita saa olla, niin eipä taida onnistua?

 

[/url]

Link to comment

En tiedä kuka tuohon sivustoon vastaa, mutta oheinen vastaus ei ole oikein asianmukainen.

 

Pikkubussin muuttaminen täyden autoveron matkailuautoksi on likipitäen läpihuutojuttu tietyin vaatimattomin edellytyksin. Kysy tarkemmin 'omalta' katsastusasemaltasi tai laita mulle yyveetä.

 

Ari

Link to comment
Guest Mikko S
En tiedä kuka tuohon sivustoon vastaa, mutta oheinen vastaus ei ole oikein asianmukainen.

 

Pikkubussin muuttaminen täyden autoveron matkailuautoksi on likipitäen läpihuutojuttu tietyin vaatimattomin edellytyksin. Kysy tarkemmin 'omalta' katsastusasemaltasi tai laita mulle yyveetä.

 

Ari

 

Kiitokset helpottavasta tiedosta. Soittelen heti ensi vuonna katsastusasemalle asiasta.

Ihmettelinkin, että tuollainen sääntö tekisi suuren osan vanhoista vw busseista laittomiksi.

Link to comment

Vanhemman harrastepelin haku itse voi olla parasta luulisimma.

Väli miehet ei välttämät osaa kattoa noitten erikoisvehkeitten heikkouksia.

Tietenki jos kelpaa minkälainen vaan stidiaskin kokosten kuvien perusteella joka vastaa vaan teknisiä speksei k.o. mallista niin sitten jokui "uusien" merssujenkin välittäjä pystynee tollassen transporteeraamaan suomeen.

Ei silti ettei välittäjissäkin olisi sellaisia jotka ymmärtävät oldtimer-harrasteautojen päälle.

 

Tosin ite paikanpäällä huuhaillessa nopealla aikataululla palaa helposti se eka tonni välttämättä ilman sen konkreettisempia tuloksia. Sitten viellä jos ajaa jonkun mahdollisesti jo hieman öljyäkin polttavan pakettifolkkarin suomeen halki maiten mantujen maksaen lisäksi siirto kilvet (n 100e?) + lauttamaksut (n 390e?) niin siinähän sitä... Lisäksi toki rekisteröintikatsastus suomessa 140e?. verot?,..ym..

Link to comment
Guest Mikko S

Satun olemaan kuljetusalan firmassa töissä, eli suhteet tuonne Saksaan päin on kunnossa. Rahti löytyy tarvittaessa varsin edullisesti jne...

 

Jos kevääseen asti menee, niin noudan varmaankin itse lomamatkan yhteydessä, mutta laitan kyllä paikallisen työkaverin seuraamaan tarjontaa tässä pikaisesti.

Link to comment

matkailuauton liikennevakuutukset on paljon kalliimmat kuin vastavassa pakussa. Kannattaa ehkä nekin tsekata etukäteen, ellei sitten tee museokilpistä.

 

Kiva vekotin kiireettömään matkailuun tai retkeilyyn tuollainen pallowesty on. Yllättävän äänekäs matkavauhdissa. Tosi kiva pikkuteillä. Yllättävän mukava ajaa. Ellei sitten satu tuulinen päivä :-)

 

Parhaimmillaan kahdelle hengelle tai pienelle perheelle. Ne telttavuoteet katossa on ihan vitsi, ja ohjaamon sänkyynkiin sopii vain alle kouluikäinen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...