Jump to content

hihnapyörä irti?


Recommended Posts

Miksi hihnapyörä tai vauhtipyörä irtoaa? Mikä sen tekee? Omasta koneesta on löystynyt vauhtipyörä ainakin kerran jolloin lähti alumiininen hihnapyörä irti. Nyt kun oli käynnistämässä huomasin että taas hihnapyörä liikkui jonkin verran. Tällä hetkellä koneessa on painava hihnapyörä...

 

 Saako kuplan koneeseen pulteilla kiinnitettävää akseli-vp pakettia? Alkaa meinaan potuttamaan kun joka talvi tuntuu että koneen saa aukaa vaikka sillä ei tule ajettua kuin 1500km kesässä...

 

Ideoita?

 

Koneessa on 82mm akseli painotettuna muistaakseni yksin ja pakettina vp ja asetelman kanssa...

 

-Make

Link to comment

Kannattanee tarkistaa että pultti(t) kiristyvät oikeasti, eikä kierre pohjaa ennen kuin alkaa painautumaan hihna tai vauhtipyörää vasten. Pelkkällä pultilla mittaa että rako jää varmasti pienemmäksi kuin mitä vauhti/hihnapyörän paksuus.

ja saahan niitä, hinta tuli ainakin itsellä vastaan. http://www.scatvw.com/master/crankshafts/billet_flange.shtml

Edited by peruskallio
Link to comment

Koneessa on 8-tappinen 4340 akseli, ja ei tosiaan ole ensimmäinen kerta kun on jotain häikkää... Siihen on jouduttu kertaalleen tappien reijät korjaamaan ja samalla akseli tasapainotettiin uudestaan. Kone on pyritty tekemään hyvillä osilla.

 

 Mutta kun ei jaksaisi joka talvi tehdä konetta uusiksi, kun noita kilometrejä ei tosiaan tullut kuin max.1500km (ei tainut tulla edes 1000km). Kytkin pommeja ei ole otettu, kumi on voinut palaa jos se pelkällä kaasulla sen tekee.. 

 

-Make

Link to comment

Orkkis pultti vedetty poikki. 3 kertaa löystynyt vp:n pultti, 2 kampea roskiin. Viimeset 2 kertaa kyseessä sama moottori jossa ei ennen ollut moisia ongelmia. Johtuuko sitten aftermark vahvistetusta pultista? Momentti 420Nm momenttiavaimella (kalibroinnista ei tietoa), mutta varren pituuden ja asentajan painon mukaan pitäis senkin puolesta olla liki.

Jälkimmäisellä kerralla tapit ja reiät tarkistettiin ja kammen pää + vauhtis vedettiin hiomatahnalla. Kaikki siis piti olla ok, mutta aukes silti. (Eli siis ennen kasausta) Pulttikaan ei pohjannut.

 

Epäilyksiä kaksi: asentaja tai vahvistettu pultti. :)

Link to comment

Orkkis pultti vedetty poikki. 3 kertaa löystynyt vp:n pultti, 2 kampea roskiin. Viimeset 2 kertaa kyseessä sama moottori jossa ei ennen ollut moisia ongelmia. Johtuuko sitten aftermark vahvistetusta pultista? Momentti 420Nm momenttiavaimella (kalibroinnista ei tietoa), mutta varren pituuden ja asentajan painon mukaan pitäis senkin puolesta olla liki.

Jälkimmäisellä kerralla tapit ja reiät tarkistettiin ja kammen pää + vauhtis vedettiin hiomatahnalla. Kaikki siis piti olla ok, mutta aukes silti. (Eli siis ennen kasausta) Pulttikaan ei pohjannut.

 

Epäilyksiä kaksi: asentaja tai vahvistettu pultti. :)

Tai sit ei orkkis vw osat.
Link to comment

Lukkoliimasta ei Mite'llä ollu mainintaa. Sen unohtamisella olen itte yhden koneen sössiny aikoinaan.

 

Sininen liima aina. Toki tuli juuri mieleen jos on joskus pakkane päässy liimaa kiusaa? Toki muissa paikoissa oon samaa liimaa käyttänyt jälkikäteenkin ilman ongelmia. Ihan ensimmäisen vp.n löystymisen arvelen johtuvan pellitiivisteistä kammen ja pyörän välissä. (mahtoko peräti olla kaks päälisin) Tuolloin tietotaito heikompi kuin nykyään vaikkei nytkään hyvä ole :)

Link to comment
  • 2 months later...

Pystyykö mistään näkemään, tuntemaan tai kuulemaan onko vauhtipyörä irti? Kone on paikoillaan autossa ja hihnapyörä ei liiku pituussuunnassa, koko auto liikkuu mielummin. Minkälaista kolinaa kuuluu kun vauhtis on löysällä?

 

 -Make

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...