Jump to content

Kupla Kuhmuihin


tc125a

Recommended Posts

Projekti kertomus bajamaja kuplasta, jolla olisi tarkoitus osallistua kokemäen kuplakuhmuihin 18-19.4
Lisäilen kuvia/kertomuksia sitä mukaan kun edistyy jos muistan.




Aihiona siis siskon vanha jää-auto joka tuli joskus viimevuosikymmenen loppupuolella rakennettua jm-luokan normien mukaan.
Seissyt mökillä ainakin viimeiset viitisen vuotta hylättynä, mutta nyt se pääsee hyötykäyttöön.



11.1.2015 tuli sitten haettua pois mökiltä talliin.post-546-0-73983200-1422645672_thumb.jpg


Kuplan sulattua tuli ihmeteltyä mitä tälle tekisipost-546-0-91050700-1422646498_thumb.jpg


Isolaikka ja puukkosaha lauloivat hetken ja irrotin koko takapaskan post-546-0-47980200-1422646626_thumb.jpg


Ylimääräiseksi oli joskus jäänyt sunbeam impin takakynkät ja palkki niin sovitin sen kuplan perään post-546-0-23606300-1422646788_thumb.jpg


Seuraavaksi tuli sovitettua laatikko perälle post-546-0-32610900-1422646933_thumb.jpg


Tuli tehtyä samalla tuommoiset säädettävät holkit jolla kiristää kynäjousia haluttuun mittaan ja iskaritkin löysipaikoilleen.post-546-0-36468200-1422647153_thumb.jpg


Paloseinääkin tullut jo hahmoteltua ja samalla akkuteline siirtyi alkuperäiselle paikalleen. post-546-0-77256700-1422647328_thumb.jpg


Ajoasentoa tuli järkeistettyä siirtämällä polkimia ja rattiakselia ja keppilinjaa taaemmaksi post-546-0-76692800-1422647547_thumb.jpg


Tankille ja pesurille tuli rakennettua laatikko ja samalla keula lyheni/keveni hiukan. post-546-0-15325500-1422647714_thumb.jpg





Tuon näköiseksi kupla jäi kun tallissa valot sammuivat tänään.
post-546-0-45457800-1422647940_thumb.jpg


 

  • Like 1
Link to comment

Seuraavaksi olisi tarkoitus touhuta etuakselin kanssa, vinkkejä kaivattaisiin jos jollain kokemusta toimivasta setupista.

Tietenkin perus casterit ja camberit hoituu helpolla, mutta toiveena olisi saada pitempi ulos/sisään jousto, eli löytyykö jostain löysempiä jousilehtiä vai joutuuko alkuperäiset kuoleennuttamaan kaasupillillä ja toteuttaa jousto joillain progressiivisilla tolppa-iskareilla.

 

Link to comment

Sen näköistä harrastamista, että tallissa ei ala ahdistamaan, vaan hauskaa riittää! Rojektin kohdekkin on mukavaa vaihtelua tälle foorumille, joten kovasti toivoisin hiukan enemmän tarinaa per kuva, jotta pääsee vähän paremmin rakentajan ajatusmaailmaan kiinni (mitä milläkin muutoksella haetaan).

 

Virtaa kintaisiin!

Link to comment

Lauantaina tuli touhuttua taas vähäsen. Ekaa kertaa elämässäni purin jousilehdet irti.
Tarkoitus oli saada pitempää ulos joustoa, tai oikeastaan sitä että etupää makaisi ns. kuoleentuneiden lehtien varassa ja kytkintä nostettaessa keula jaksaisi nousta ja samalla siirtää painoa vetävillepost-546-0-49738500-1422910854_thumb.jpg

Katkoin keskimmäiset latit ja otin niistä pienet tyngät kiinnityspulttien kohdilta jotka heppasin kiinni, jotta
lehtipakka pysyisi saman paksuisena. Takaisin laitto oli todella vittumaista hommaa. jouduin hitsaamaan koko pakan päästä kasaan ja siihen vielä hioa pyöristyksen jotta sai ujutettua takaisin paikoilleen. Miten virallisesti kuuluu tehdä tuo lehtien takaisin laitto? pulttasin navat takaisin ja pompottelin ja totesin mieleiseksi.
post-546-0-37374200-1422910883_thumb.jpg

Nostin sovitus jymän perälle, niin seuraavaksi saa ruveta tekemään takaraudoitusta ja takaluukkuun scooppia.post-546-0-79427000-1422910909_thumb.jpg
 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kaikenlaista pientä edistystä tapahtunut kuplalle, mutta nopiaa tulee vastaan huhtikuu. lähinnä keskittynyt viimeviikot tekniikka puolelle ja koneen saa kohta läjätä, laatikko on huollossa ja kuulemma ihan kohta kasassa. Paljon on tullut hitsuuteltua mätäkohtia sieltä täältä, helmat tuli myös tehtyä kokonaan uusiks. Osia kuskailtu ja tilailtu ympäri lääniä.



Taakse tuli rakennettua äärettömän ruma scooppi karpuraattorille ja samalla jonkun näköinen takarauta suojaamaan perään jarrutuksilta.
post-546-0-73464700-1424117017_thumb.jpg


Aircooledilta saapui paketti jarruosia ja casteri/camberi säätö paloja ym tilpehööriä. Rummut kävi sorvarilla ja samalla taakse tuli uusi jako post-546-0-02079300-1424117446_thumb.jpg

Samassa paketissa tilasin jonkun kiinan asetelman ja levyn, kun halpoja olivat, mutta tuskin noita uskaltaa käyttää vai onko jollain kokemusta kyseisien osien tehonkestosta. Tähän tulee varmaan se karvan päälle sata kw renkaasta.post-546-0-68726300-1424117840_thumb.jpg


Kupla lähti keulimaan kun irroitin etuaksilan casteri palojen asennusta varten, meinas osua juhaa leukaan. Toivottavasti nousee yhtä iloisesti ilmaan tositilanteessa kakkosen vedossa.post-546-0-65860400-1424118255_thumb.jpg

Campperia tuli myös ihan sopivasti, vielä joutuu käydä prässäämässä vanteita pari cm että saa saman levyiseksi kuin takana.
post-546-0-15053800-1424118453_thumb.jpg


Kilpiä ja napoja liotin sitruunahapossa ja kasasin uusilla osilla ja vedin uudet putket.
post-546-0-40663400-1424118748_thumb.jpg post-546-0-94299000-1424118784_thumb.jpg


Koriin enään vähän bensalinjaa, sähköjä ja jäähdyttäjää ym pientä ja sitten saa viedä toiselle tallille ja vetää maalin päälle.




Lohko kävi märkähoonauksessa jotta sai sylinterit pyöreiksi, nyt laskettavana, valmiina kuulemma loppuviikosta. Kantta kairattu, virtuuteltu ja kitattu ja taas virtuuteltu ja kitattu. Ei saa hyvää vaan vaatisi palotilan puolelta hitsiä, jotta sais virtausnopeutta lisättyä suuremmalla kanavalla, mutta ei vaan jaksa. Muuten rupeaa olemaan oikaisua vailla valmis, tuli myös ostettua mira. Vähän jäi häiritsemään kun seetin pitopinta on 1,0mm leveä kun muuta terää ei ollut.post-546-0-10663800-1424120076_thumb.jpg



Jatketaan taas päivitystä joskus kun muistaa...































 

Link to comment
Guest Kaiponen

Harvemmin ne katsastuksessa alkaa imusarjaa ottaa irti ja kattelee mitä se kanava syöny... Kittiä vaa nii tulee hyvä kunhan et kuhmuissa ohi tuu ;D

Edited by Kaiponen
Link to comment

Jokkiksen tekniikkasäännöt 10.2 sallitut muutokset ja lisäykset. Aineen ja osien lisäämine kielletty ellei erikseen näissä säännöissä sallittu. Eikös toi oo aika selvää tekstiä sen jälkeen kun vain ilmajäähdytteisen moottorin kansi vapautettu säännöissä,muut pitää olla sarjavalmisteisia ilman mitään vapautusta.

  • Like 1
Link to comment

Aika aukottoman selvää minun mielestäni.

 

Sen sijaan olen pähkinyt, että salliiko 10.6 kohdassa oleva maininta "VW ilmajäähdytteisten tuotantomoottorien kannet ovat vapaat" vesijäähdytetyt kannet kuplaan? Kirjaimellisesti lukien mahdollistaa, mutta mikä on ollut henki sääntöä laadittaessa? Eli tuleeko heti tarkennus sääntöihin, kun ensimmäinen vesikantinenboxeri viivalle ilmestyy.

Link to comment

Joo nin tuossa näkyy lukevan. Lienee ollut säännöissä jo useamma vuoden. Itse tullut ainetta lisättyä vain korjaamiseen. Kaippa tuostakin vielä kunnon soppa saadaan aikaseksi. Tarvis lisätä lause "Sylinterikannen kanavat ja palotilat vapaat", mutta eipä tässä tarvi sen enempiä pohtia ko. sääntöä. Tutkija vastas kun kysyttiin niinkuin kuuluukin.

 

WBX kannet ollut pahnan motorissa jo ainakin 2006.

Link to comment

Onkohan tuolla aineen lisäämisella haettu sitä ettei vakiokantta muokata oleellisesti esim hitsaamalla kanavan ympäristöjä niin että saataisiin kairattua oleellisesti vakiota isommat kanavat. Puhki kairaamisen korjaaminen on ainakin mun mielestä eri juttu.

Link to comment

Lähinnä sillä ei varmaan ole haettu mitään tähän kansi hommeliin liittyen. Säännöistä on lause "sylinterikansi vapaa" korvattu lauseella "sylinterikansi pitää olla sarjavalmisteisesta autosta pois lukien vw ilmajäähy." Joten taas kun jokin muutetaan tarvis siellä kukkahattutätien ottaa huomioon muut maininnnat. Näin ollen tulee toistasataa laittomia sylinterikansia.

Link to comment
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...