Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Nyt ollaan ihan pystymetsässä näiden ilmajäähdytteisten kanssa. Olisi kenties tarjolla kupla, jossa väitetään olevan 1,8 moottori. Kuuluukin kysymys: Mistä tuon tunnistaa ulkopuolisesti, vai tunnistaako mistään? Hyvin vähän näiden kanssa ollut tekemisissä, vaikka ensimmäinen auto kupla olikin joskus vuonna kivi ja keppi.

Link to comment

Ei tunnista päällepäin oikein mitenkään eikä pääse mittaamaankaan. 1.8 kone vaatii joko pitkäiskuisemman kampiakselin (epätodennäköisempi vaihtoehto) tai sitten suuremman sylinterisarjan + kansien ja lohkon koneistuksen, ja eipä noitakaan päällepäin oikein erota. Suuremmilla sylintereillä tehdyn 1.9 -koneen saattaisi jo erottaa kun siinä sylinteriputki on jäähdytysripojen välistä jo silmämääräisestikin paksumpi, mutta silloinkin melkein pitäisi olla verrokki vieressä mieli varmaksi sanoa.

 

No iskunpituuden voi mitata sytytystulpan reiästä mutta sylinterikokoa ei oikein siitäkään selville saa. Ellei satu olemaan ohutkärkistä endoskooppia ja mäntä sattuisi olemaan niin puhdas että siitä erottaisi koko-stanssauksen.

  • Like 1
Link to comment

Eli, onko 1200, 1300, 1500, 1600 samanlaiset päältä katsottuna? 1,9 ns. "isolohko" on sitten oma maailmansa. Kaikki vastauksethan löytyisi, kun jaksaisi viettää pari iltaa koneen ääressä, mut mä oon laiska. Ei kai voi kuin luottaa kaverin sanaan tässä kohtaa, tai sitten kauppojen ehtona on se, että levittää koneen auki :)

Link to comment

Niin no jotain osviittaa saa kyllä päällepäin - 1200 koneissa on erilainen imusarjan kiinnitys kanteen ("suora pieni laippa") ja esim. venttiilikopat ovat pienemmät. Sitten on 1300-1500 (ja myös 1600 mutta harvemmin) isompilaippainen 1-reikä-imusarja jollon on epätodennäköisempää muttei mahdotonta että konetta olisi suurennettu 1.8 asti. Jos imusarjat on "pässinsarvet" eli kansiin menee alumiiniset 2-reikäiset leveämmät imarit niin ainakin siinä on jo perus-lähtökohta koneen suurentamiselle.

 

...ja tuon 1.9:nkin, "päällepäin" on vähän väärä sana koska sitä voi tihrustaa lähinnä moottorin takaa altapäin josta näkyy sylinterien rivoitus, eikä sekään tosiaan 100%:sti mitään kerro kun voihan siellä olla pitkäiskukampura sisällä. Mutta epätodennäköisempää. Esim. miun parilitrainen moottori on päällepäin (ja altapäin) osapuilleen vakion näköinen poislukien tuplakaasarit ja käärmeenpesä-pakosarja, se kun on tehty pitempi-iskuisella kampuralla ja 90,5mm pytyillä jotka on päältä (tai siis takaa alta) hankalampi erottaa normi 1.6 pyttysarjasta.

Link to comment
Guest Hanssoni

Laitetaanpa tähän topikkiin jatkoksi!

 

1200 moottorin kasaus on menossa nyt tarttis tietää miten männän renkaat tulee olla sylintereihin laittaessa?

Korjausohjekansiossa lukee että tulevat tiettyyn järjestykseen siis renkaissa olevien rakojen järjestys?

Link to comment

Nyt se on sittenkin 1600? Jutut hieman muuttui matkalla. Noh, duunikaverin tutun auto, niin muisti ehkä fiiliksissään väärin :) Seiskakakkonen leveemmillä muoviloksuilla, järjettömällä sytkällä, 4x108 jako laitettu ja GTI Golffin jakkarat. Ei mitään käryä koko keksinnön kunnosta. Vaatii tarkempaa paneutumista.

post-3257-0-64221400-1455208001_thumb.jpg

Edited by mikaks
Link to comment

Nyt se on sittenkin 1600? Jutut hieman muuttui matkalla. Noh, duunikaverin tutun auto, niin muisti ehkä fiiliksissään väärin :) Seiskakakkonen leveemmillä muoviloksuilla, järjettömällä sytkällä, 4x108 jako laitettu ja GTI Golffin jakkarat. Ei mitään käryä koko keksinnön kunnosta. Vaatii tarkempaa paneutumista.

Onko tämä kyseinen auto Keravalta??? 

Link to comment
  • 3 weeks later...

Miettinyt sähkojen päivittämistä 6:sta voltista 12-volttiseksi, ja tollanen AC:n paketti

maksaa 300€,missä pitäisi olla suunnilleen kaikki tarvittavat osat?

Kannattaako uhrata satasia moiseen pakettiin? Onko loppupeleissä niin suurta iloa ....

Peruskesäkäyttiksessä tasan turhaa 6v pelaa ok. Poppeja jos päivittää kilowattiluokkaan jne niin 12V kamoja on helpommin saatavissa ja vaihtovirtanen pukkaa erilailla sähöä kun tasavirtanen. Pimeässä ajellessa saa 12V kunnon valot edukkaammin kun 6V.
Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest Skipi_

Onko ideoita missä vika:

Bensa haisee kuplan kabiinissa sen verran rajusti että koko kylän liimanhaistelijat yrittää kyytiin

 

Otin vaihdekepin pois ja haistoin runkotunneliin jos vaikka putki olis poikki mutta ei haissut siellä yhtään.

 

Bensaletkut uusia ja hyviä, ei kangaspäällysteisiä.

 

Minkälainen tankin huohotus kuuluisi -73 kuplassa olla. Äkkiseltään tänään en huomannut tuossa mitään mistä saisi korvausilmansa?

Link to comment
Guest Skipi_

Yksi mahdollinen vuotopaikka on bensamittarin anturi. Voi vuotaa tankin päälle kun tankkaa täyteen. Raota etutilan pahvia ja katso onko kosteana.

Ei ole pahvia ollenkaan...
Link to comment

Onko ideoita missä vika:

Bensa haisee kuplan kabiinissa sen verran rajusti että koko kylän liimanhaistelijat yrittää kyytiin

 

Huono tankin korkin tiiviste ja kurvissa bensa loiskuu korkkia vasten ja vuotaa ulos?

Link to comment
Guest Skipi_

Onko täyttöputken kumiosat ehjät?

Kouvolan Hiflexistä haettu paksut kumiputket sekä ohuemmat letkut viime syksynä.

Jossain luki että täyttöputken kumiosien ja peltiputkien väliin pitäisi laittaa tiivisterenkaat?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Olis tarkoitus uusia  j-kenkien  asennussarja  , ja kyseessä - 67 malli, ja vanha loppuu 7/64 ja uudempi alkaa 8/67 , onko tässä uudemmassa sarjassa saman pituiset jouset mutta pidemmät tapit? lähinnä takapään jousista kyse, eli mikä setti käy ?? eteen löytyneen oikeet.

 

http://www.aircooled.fi/tuote/1894/jarrukenkien-asennussarja-taakse-t1kg-1057764

 

http://www.aircooled.fi/tuote/2158/jarrukenkien-asennussarja-taakse-t1-867

Edited by sleepercooler
Link to comment

Ne kapeat hihnat/lyhyet tapit on vuosimallin-67 loppuun asti.Aircooledillakin on valitettavasti hyvin paljon epätarkkuuksia tiedoissa.

Lainaus aircooledin sivuilta.

"Lyhyen kengän läpi tulevan asennustapin vuoksi eivät lähtökohtaisesti sovi 65-67 autoihin. Voit toki silti hankkia tämän sarjan näidenkin vuosimallien autoihin, mikäli käytät alkuperäisiä pitempiä tappeja."

Link to comment

Milläs perusteella tanhis tälläkertaa väittää?71 Kuplissa oli väristä riippumatta korinväriset lokasuojanauhat,muutamaa vuotta myöhemmin kun Kuplan tuotantoa alettiin ajaa alas,siirryttiin mustiin nauhoihin niinkuin oli ollut 50-luvullakin.

Ja tämä on 100% varmaa tietoa.

Link to comment

Milläs perusteella tanhis tälläkertaa väittää?71 Kuplissa oli väristä riippumatta korinväriset lokasuojanauhat,muutamaa vuotta myöhemmin kun Kuplan tuotantoa alettiin ajaa alas,siirryttiin mustiin nauhoihin niinkuin oli ollut 50-luvullakin.

Ja tämä on 100% varmaa tietoa.

Ihan sambaa hetken kahlattua. Mutta niinkuin sanoin ei ollut 100% varmaa tietoa koska en osaa varmaksi sanoa että onko lähteaineisto oikeassa. Myös jokaisessa kuvassa jonka kyseisen värisestä kuplasta löysin oli mustat lokarin nauhat jotka tukivat tekstiä mitä olin lukenut.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Säädänkö venttiilienvälykset kylmänä vai lämpimänä? Paljonko laitetaan välystä? Edelliselle omistajalle koneen tekijä meinasi että 0,25 lämpimänä mutta alkoi tuokin vähän epäilyttämään koska keinujen geometriat oli päin persettä tehty siinä remontissa. Shimmasin nostot kuntoon ja säädin kylmänä tiukan 0.20 ja muutama reissu kylänraitilla ja pikkusen kuullostaa siltä että sais taas säätää. Paikallaan uudet vakio tönärit, pallopäiset säätöruuvit, joku mieto nokka.

 

Entä paljonko syttyyn ennakkoa tyhjäkäynnillä?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...