Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Onko pystäriin enää parempi-kuntoisia alkuperäislokareita jäljellä? Nyt näyttää etupäässä vähän huonolta. Pitsiä on melkein joka reunassa. Alhaalla ja edessä ja takana pahimmat. Sisäreunassa voisi riittää putsaus. Ajovalonkuupassa vielä päälle räkäpaikka. Haluaisin pitää kiinni alkuperäisen hyvästä sopivuudesta, niin tarvike jää ulkopuolelle. Reunaa sommittelin vähän, mutta nuo kaarevat reunukset olisi huomattavasti työläämpiä.

Lokareissa tosiaan vain alapuoli kertoo missä mennään. Plussaa tosiaan että melkein 50v olleet lokarin ruuvit aukeaa avaimella. Pari alempaa nutserttiä tuli nahkoineen. Joskus japsimaasturissa ei ollut enää kumpaakaan ensimmäisen 15v jälkeen.

 

 

IMG_1831-a_zpsfauonmum.jpg

IMG_1832-a_zpsyhoufo2m.jpg

Link to comment

Ei se laatikon päätykoppa itsessään nosta yhtään mihinkään,mut vaihteiston siirtovivun paikka on noin 5cm alempana vaihteistoon nähden verrattuna kuplan päätykoppaan. Joka mahdollistaa vaihteiston kiinnityspaikkoja muuttamalla auton puolella nostaa sen 5cm ylemmäksi tarvitsematta tehdä vaihdekepin siirtovivustoa auton puolelle uudestaan.

Link to comment

Osaisko joku sano tarkan mitan, kuinka paljon juniksen vaihdelaatikon etukannake nostaa laatikkoa nyt esim 70 vuosimallin kuplassa? 5cm tasan? Tuntuu toimituksessa nyt kestävän ja hommat ei etene.

Tarkkaan en muista minäkään, mutta muistini mukaan on paljon vähemmän kuin 5 cm ehkä puolet siitä. Lähipäivinä en pääse mittaamaan. Vanhasta ketjusta löytyy ainakin kuvia http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5881-onko-kukaan-vaihtanut-ovaliin-70-luvun-laatikkoa/

  • Like 1
Link to comment

Vastataas itselle, eli tarkka mitta on 35mm.

 

Taisin myös saada vanhemman bussin, 52 eteenpäin "jääkiekkomailan" kun ei näytä oikeelta?

Alempi siis kuplasta ja noissa ei ole muuta eroa kuin tuo kokonaispituus.

En osaa oikein muuten ottaa kantaa kuin että osanumero 113-... viittaa kuplaan(Type1). Juniksen osanumero on yleensä 211-... (Type 2)

 

Joskus muistaakseni vertailin kuplan ja ´62 juniksen lätkämailaa ja minusta ne näytti hyvin samalta. Tosin juniksen nokkakappale oli sellainen että siinä ei ollut tuota stefaa nokkakappaleen etuosassa.

Link to comment

Löyty kuplan moottorin jälkituotanto-osaa jossa on erikoinen valmistajan logo.

 

Tässä on ensin kaksi pisaraa sisäkkäin ja niiden alla 4 kolmiota rinnakkain.

Kolmioiden kärjet osoittaa ylöspäin. Ja niiden korkeus on n kolmasosa pisaroiden korkeuksista

 

Kellään hajua kuka on valmistaja / kenen tuotemerkistä kyse?

 

Edit kuva lisätty

post-37-0-04631100-1484906019_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Saako noita toisesta päästä kaarevia moottorin alapuolisia peltejä irti, niin että kone on paikoillaan? 2 yläpuolista ruuvia/puoli on kysymyksen alla. Kantana tuntui olevan pelkkä ura.

Aihetta sivuten lämmönvaihtimesta koriin menevä letku ei kiristy kunnolla. Klemmari ei jaksa painaa..jotain (teräs)pakokaasuletkua. Onkohan välissä käytetty jotain tiivisteholkkia?

Link to comment

Ei nyt satu olemaan iteltä kuvaa, josta näkyisi. Putket näyttää tuolta. Päällä tuommoinen suojamuovi ja koriin päin vastaava punainen jousto-osa samanlaisilla klemmareilla mitä vetoakselien suojakumeissa.. Kuvassa näkyvä osa hävinnyt. Ehkä kannattaa vaihtaa muoviputkimallisiin.

ex1.jpg

Link to comment

Tuon keinonahkapäällysteisen lämpöputken lempinimi on "norsunkärsä" ja sen kärsä -osan voi vaihtaa ky***äksi ja edelleen monet tunnistavat mistä on kyse :) Hassua sinänsä että norsu-aiheisia sanoja oli Petterin listassa vai norsunjalka (72 -> iso takavalo) ja norsunkorva (vinkkareiden tilalle tuleva vilkku), no olishan tuonne varmasti muitakin sanoja päivitettävissä: http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/9.xls

 

Otin tuon sanaston nyt muuten muutenkin talteen kun tuo osoite ei taatusti ole mikään stabiilein mahdollinen kun se siirtyi Nebulan riesaksi meidän firmalta jo kuutisen vuotta sitten... Oliskohan tälle keskustelufoorumille joku sanakirja-moduuli joka ilmoittaisi sanaselitykset eri avainsanoille?

 

Ne ruuvit olisi ehkä alhaaltapäin avattavissa jos niihin hitsaisi alhaaltapäin eka mutterin että saa sen avulla narautettua ne liikkeelle. Takaisinlaittaminen voi sitten olla vähintään yhtä iso mysteeri. Ennemmin tiputtaa koko koneen kun se ei oo lopulta varmaan paljoa isompi revohka.

  • Like 1
Link to comment

Tuon keinonahkapäällysteisen lämpöputken lempinimi on "norsunkärsä" ja sen kärsä -osan voi vaihtaa ky***äksi ja edelleen monet tunnistavat mistä on kyse :) Hassua sinänsä että norsu-aiheisia sanoja oli Petterin listassa vai norsunjalka (72 -> iso takavalo) ja norsunkorva (vinkkareiden tilalle tuleva vilkku), no olishan tuonne varmasti muitakin sanoja päivitettävissä: http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/9.xls

 

Otin tuon sanaston nyt muuten muutenkin talteen kun tuo osoite ei taatusti ole mikään stabiilein mahdollinen kun se siirtyi Nebulan riesaksi meidän firmalta jo kuutisen vuotta sitten... Oliskohan tälle keskustelufoorumille joku sanakirja-moduuli joka ilmoittaisi sanaselitykset eri avainsanoille?

 

Ne ruuvit olisi ehkä alhaaltapäin avattavissa jos niihin hitsaisi alhaaltapäin eka mutterin että saa sen avulla narautettua ne liikkeelle. Takaisinlaittaminen voi sitten olla vähintään yhtä iso mysteeri. Ennemmin tiputtaa koko koneen kun se ei oo lopulta varmaan paljoa isompi revohka.

Juu eipä nuo pikkupellit ole suurimmalla prioriteetillä. Ajattelin vaan että nuo kaikki miinus ison kotelon pellit olisi voinut laittaa väriin samalla kertaa. Kai ne takaisin saisi putsattuihin kierteisiin vaikka kuusiokantaruuvilla.

Onhan tässä ihan oikeitakin töitä kuten varapyöräkotelon rälläköinti ja uusien peltien sovitus. Paksuus ok 2-3 pellin ansiosta mutta silti se sai lähteä koko pohja. Ketuttaa rälläköidä tervettä peltiä ihan vain siksi että se on väärällä tavalla paikattu, vieläpä aika näkymättömässä kohteessa.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Bokseri 1500

Mistä ostaa kuplaan koneen osia, mäntä ja pytty sarjoja ja kansia jne.

Kaikkee kivaa pitäs ostaa ja lisäksi sisustaan myös tavaraa.

aircooleri ja neonretro on tiedossa.

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Koneessa ilmeisesti numero H 0999972 en nyt saa tähän tätä kuvaa, mitenkä sen sais liitettyä omalta pc:ltä.

Liitenä kokeilin niin ei anna valita et mistä kansiosta voisi kuvan liittää.

Mut onko 1500 cc ja vuosimalli mikä ?

Link to comment

Koneessa ilmeisesti numero H 0999972 en nyt saa tähän tätä kuvaa, mitenkä sen sais liitettyä omalta pc:ltä.

Liitenä kokeilin niin ei anna valita et mistä kansiosta voisi kuvan liittää.

Mut onko 1500 cc ja vuosimalli mikä ?

Ilmeisesti kone olisi 5/1967

 

http://www.Hotcars.net

http://www.paruzzi.fi

Edited by Tanhis
Link to comment
Guest Bokseri 1500
Moottorissa numero H 0999972http://www.type2.com/library/identifi/boxeng2.htmHO      32 Kw   44 Hp   1493 cc 1       08/'66>07/'68   HO      32 Kw   44 Hp   1493 cc 2       08/'65>07/'68  

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php

 

1968

  Jan 1 118 431 604 D0 297 009 F1 296 299 H0 915 222 H5 173 898 E0 014 312 L0 020 201  

Jan 118 520 744 D0 311 816 F1 324 457 H0 929 474    

Feb 5 115 534 260       H5 207 950   

Feb 118 613 634 D0 324 080 F1 350 552       H0 945 250      

  Mar 118 706 923 D0 338 050 F1 380 777     H0 960 838      

 Apr 118 799 672 D0 351 590 F1 403 545      H0 975 666      

 May 118 895 641 D0 363 851 F1 428 149     H0 989 799    

 Jun 118 1 003 667 D0 376 439 F1 450 816  H1 002 363  

  July 118 1 016 098 D0 382 979 F1 462 598 H1 006 351 H5 414 585 E0 017 056 L0 021 115  

Aug 1 119 000 001 D0 382 980 F1 462 599 H1 003 256   E0 017 05

Edited by Bokseri 1500
Link to comment

Kuinka hyvin muilla on istunut tarviketakahelma -67 päättyen paikalleen. Tuo mikä itselleni tuli ei istunut kuskinpuolella sinnepäinkään. Kanttaukset n.1-1,5cm pielessä ja tiivisteura ylhäältä, eli se terävä kärki on liian pyöreä, prässätty ruttuun yms. Arvelin vain että tilaanko uuden ja saan samanlaisen vai onko tämä vain "yksittäistapaus"

 

Pienet muokkailut ymmärrän mutta en viitsisi teurastaa tuota alkuperäistä -67 lukkopeltiä tämän hyväksi koska noita kuusseiskan oikeita lukkopeltejä ei ole saatavana.

Link to comment

Miten noita astinlautoja saako uutena ja mitä maksaa ? Tuli mukana useita mut taitavat olla valmista kamaa.

Tota noin, vaikka täältä saa tiedon kaikkeen niin eikö sun nyt kannattais noita tavarantoimittajien sivuja selailla? Niistä selviäis että kaikkea suurinpiirtein vanhoihin Volkkareihin saa.

Link to comment

Tota noin, vaikka täältä saa tiedon kaikkeen niin eikö sun nyt kannattais noita tavarantoimittajien sivuja selailla? Niistä selviäis että kaikkea suurinpiirtein vanhoihin Volkkareihin saa.

Juu todellakin ekaksi kyselit facebookissa samat asiat moneen kertaan ja nyt täällä. Suosittelisin tilaamaan paruzzin luettelon niin pääsisit aika hyvin kärrylle mitä saa ostettua jos ei netin selaaminen ole mielekästä. Netistä aircooledin sivut ovat selkeimmät mistä saa hyvän kuvan mitä kaikkea on saatavilla. Ja tosiaan nyt puhutaan autosta minkä uskoisin että about kaikkea saa reprona.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...