Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Osaiskos joku neuvoa millä tarkistetaan venttiilien tiiveys. Hionnan ja puhdistuksen jälkeen laitoin jouset kiinni. Korjausoppaassa luki että kaadetaan vaihteistoöljyä lautasten päälle kannen ollessa väärinpäin ja odotetaan pari tuntia. Itse laitoin naftaa kun aattelin ettei tarvi paria tuntia ootella. No perkele... vain kaksi imuventtiiliä piti vartin oottelun jälkeen. Onko nafta liian juoksevaa vai hionko vaan lisää?

Vastaus kysymykseen: helpoin ja nopein tapa tarkistaa venttileiden tiiveys irrallisesta sylinterikannesta on tämä = venttiilit ja sytytystulppa paikoilleen ( jousia ei tarvitse ), kansi telineelle palotila ylöspäin ja vettä palotilaan. Paineilmapistooli jossa on hieman käyrä kärkiputki imu tai pakokanavaan lähelle venttiilin lautasta, paina venttiiliä palotilan puolelta esim. pitkällä meisselillä. Laita paineilmapistoolista painetta ja pyöritä sen kärkeä venttiilin lautasen lähellä ympäri lautasen ulkoreunoja.... jos palotilassa oleva vesi ei kupli niin silloin venttiili on tiivis.

Link to comment

Poista vaan ylläpito roskat pois. Päästään helpommalla kaikki.

Ja paskat. Teet nyt vaan tonne projekti puolelle oman tarinan ni saa joku sheriffeistä siirtää niitä juttujas/kysymyksiä sinne. 

Se on itelleskin helpompi kun tulee vastauksia vain yhteen laariin. 

 

Lähtökohta on kuitenkin hiukan harvinaisempi joten varmasti muitakin kiinnostaa kuinka juttu etenee.

Link to comment

Paadren kanssa samaa mieltä. Projekteihin vaan oma kertomus. Ihan mielenkiintoista juttua tulee ja omalla tyylillä. Toiset tykkää, toiset ei. Ei noista "palstapoliiseista" kannata piitata. Helpompi olis seurata yhdestä paikasta miten tämä etenee.

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Ja paskat. Teet nyt vaan tonne projekti puolelle oman tarinan ni saa joku sheriffeistä siirtää niitä juttujas/kysymyksiä sinne. 

Se on itelleskin helpompi kun tulee vastauksia vain yhteen laariin. 

 

Lähtökohta on kuitenkin hiukan harvinaisempi joten varmasti muitakin kiinnostaa kuinka juttu etenee.

Todellakin mielenkiintoinen. Mikä tässä sitä harvinaista on ? Ei ole edes puhkukoppaa tässä koneessa minkä huomenna haen, sekö on harvinaista. Eikä tule. Sain äsken kuvia koneesta. Mut katotaan kirjottelenko jatkoo jonnekin. Mut jätän tän osion rauhaan tältä osin.
Link to comment

Todellakin mielenkiintoinen. Mikä tässä sitä harvinaista on ?

Se automaatti, siis valinta-automaatti, ja sen kaveriksi viritetty moottori. Itse en muista moista yhdistelmää koskaan nähneeni. Joten kyllä tästä saa aivan mainion projektitopicin aikaiseksi.

 

Tuonne kun avaat ketjun: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/forum/14-varios-projectos/ niin siirtelen tästä ketjusta enempi projektiin liittyvät postaukset sinne, ja kysymyksiä voi esittää sielläkin, tai tässä ketjussa, mutta kun tässä on tullut jo niin paljon asiaa jotka hukkuu tän ketjun syövereihin tuota pikaa, niin pysyvät paremmin näkösällä.

 

Ei kannata vetää hernettä nenään heti jos joku hiukan on toista mieltä asioista, tällä palstalla on yli tuhat käyttäjätunnusta ja nyt on tullut negatiivista kommentia alle viideltä, niin siitä ei kannata paljon johtopäätöstä tehdä suuntaan tai toiseen.

 

Lisäksi tällä palstalla saat aidosti hyviä vastauksia ja todellista tietoa, toisin kuin facebookin suomi24-volkkariryhmissä :)

Link to comment
Guest Bokseri 1500

En tiijä oonko tyhmä jäpä mut jos akselistot lähes samaa luokkaa kuin manuaalissa niin tuskin mitään ongelmia on. Mut aina ihminen voi olla väärässä (naurua ).

Sit alipaine juttu on jo ratkottu. Sit se kaveri vertas näitä mopon koneeseen et yksinkertaisia vehkeitä rassata. Poista toki kun olet lukenut. Vastasin vain sun ihmettelyyn. Todella saa tietoo sen olen huomannut..en nyt sitä hirveesti kehu. Mut muutamia tuttuja saanut ja niiden kanssa mesen välityksellä oikeeta tietoo saanut niin face kanavalla kuin täältäkin.

Edited by Bokseri 1500
Link to comment

Ongelmia voi aiheuttaa turbiini, sen aiheuttama öljyn lämpeäminen sekä alipainetoimisen kytkimen toiminnan saaminen vastaavaksi kuin vakiossa sekä vielä itse kytkimen pitäminen kasvaneen tehon/väännön takia. Ja tee vaan se projektiketju kun moderaattorit ovat jo apuakin siihen tarjonneet.

Link to comment

1.74 ja 1.6 hammaskehät. Molemmat muutaman satkun krympillä kasassa ja pienet hitsut, mutta moniko hitsaisi lisää ja moniko uskaltaisi kasata noin. Käyttökohde jokkis fiat takapyöriltä reilu 100Kw. Pelkään, että krymppi valahtaa jos hitsaa lisää ja pinnat ajettu jo suoriksi. Yö unet tässä menee.post-546-0-98185600-1490018202_thumb.jpg

Link to comment

Paljonko porukka on jättänyt päittäisvälystä kolmosen rattaalle? Laatikko oli jo kasassa ja "ajelin sisään" porakoneella niin vapaalla kun pyöritteli jonkin aikaa niin kolmonen tihkaa kiinni ja pinioni lähtee pyöriin. Välystä ei varmaan kymppiäkään nyt. Samalla kun siitä joutuu ajamaan varmaan jonkun kympin pois niin olisiko järkeä tehdä "öljy uria" hammaskehän puolelle vastaavasti kuin se prikka nelos rattaan ja laakerin välissä?

post-546-0-26493700-1490206974_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ihan hyvä ruttu, W125:llä ajettiin 11,3:1 puristuksilla. Tosin aika lyhyen aikaa kun allekirjoittanut mämmi puhallinkopan läpät väärään asentoon ja meni pakovena rata-ajossa poikki. En nyt menis vannomaan oliko tämä nyt sitten kovin vahva suositus mutta jos dekkikorkeuskin sopisi kohdalleen niin nippuun vaan - kevät tulee vauhdilla!

Link to comment

Tarkotus ois rakentaa katukone. Laakeritku saa hyppysiin niin pääsee kattoon mihin kohtaan dekki asettuu. Tarkotuksena ois 1.4. Mielummin myöhään ajoon, kun ennen juhannusta talliin :D. Onko jollain ollut w130 82x92 koneessa? Onko hyvä nokka katuautoon.

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Onko tämä kytkinlevy sama kuin manuaali

laatikossa. 180 mm ja oliko 24 booria.

Valinta vaihteisesta automaatista kuiva levykytkin asetelman sisältä.Olisko valinta automaattiin eri levy tehty kuin manuaaliin edes hitlerin jälki kostossa niin ei tuntus järkeen käyvältä.

Mut mitä sanoo manuaali laatikon omistajat ?

post-3608-0-30597400-1491111105_thumb.jpg

post-3608-0-86564100-1491111120_thumb.jpg

Edited by Bokseri 1500
Link to comment

Tais levy löytyä :-)

 

http://www.aircooled.fi/tuote/139/kytkinlevy-180mm-jousittamaton Se kuvissa sama ja koko mut valinta automaatissa ei vain ole jousia. Tuon tilaan niin katotaan käykö.

Eroa noissa on ihan päälle päinkin: Kytkinlevyn osat on kasattu eri järjestyksessä eli sinun levyssä on moottorista päin luetellen booriosa, väliosa ja viimeisenä levyosa. Aircooledin kytkimessä päinvastoin.

Eli ei välttämättä käy. Äkkiähän tuosta kätevä mies niittaa eri järjestykseen jos osat on muuten sopivat...

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Meinasit sitä keski osaa että kasattu eri järjestyksessä tasot.Ymmärsinkö oikein.

Sehän voi olla samassa korossa kuitenkin ja eri valmista voinut niita sen eri puolelta. Kaverilla on kuorma autokorjaamilla niittaus vehkeet ja tuumi et voi vaikka pinnat niitata jos niikseen tulee. No toi nyt on halpa et tilattava kun on lähinnä tuota mun kytkintä. Loput selvii mittaammalla ja kasaamalla kytkin kopan et irrottaako tai pitääkö. Mut noin tarkasti edes älynnyt kännykällä kattoo. Mut kiitos huomaivaisuudesta ja tiedosta :-)

Link to comment

Projekti edennyt siihen pisteeseen, että olen kasannut lukuisat letkunpätkät & putket ja laittanut jarrunestesäilön paikoilleen. Taakse ei tule mitään, ei siis mitään. Koko järjestelmä ollut kuivana, kaikki pyöräsylinterit vaihdettu. Etupää ilmaantui ok.  Pääsylkkä saattaa olla vaihdettu aikaa sitten, mutta ei näytä uudelta. Onko jotain, mitä voisi huomioida ?

Link to comment

Projekti edennyt siihen pisteeseen, että olen kasannut lukuisat letkunpätkät & putket ja laittanut jarrunestesäilön paikoilleen. Taakse ei tule mitään, ei siis mitään. Koko järjestelmä ollut kuivana, kaikki pyöräsylinterit vaihdettu. Etupää ilmaantui ok.  Pääsylkkä saattaa olla vaihdettu aikaa sitten, mutta ei näytä uudelta. Onko jotain, mitä voisi huomioida ?

Onhan jarrutanko riittävän lyhyt jotta sylinteri pääsee avaamaan takapiirinkin?

 

Vai kuinkas päin ne muuten on? No, kannattaa se tangon pituun kuitenkin tsekata.

Link to comment

avaa takaa nipat (tai joku liitos) tiivistä rätillä paineilmapistooli jarrunetesäiliön täyttöaukkoon ja päästä varovasti painetta sisään. Pidä painetta hetki yllä ja varo ettet vaahdota nestettä, tai roiski hyvälle maalipinnalle... Jos ei nestettä ala takapäästä jostain tulemaan on jotain ummessa.

Edited by peruskallio
Link to comment

Onhan jarrutanko riittävän lyhyt jotta sylinteri pääsee avaamaan takapiirinkin?

 

Vai kuinkas päin ne muuten on? No, kannattaa se tangon pituun kuitenkin tsekata.

Eli tuossa on siis tandem-sylinteri jossa edessä etupyörät ja taaempana taakse tuleva linja. En ole muuttanut/säätänyt siinä mitään. Aukaisin sylinterien välisen kammion M6 ruuvin nestettä oli. Olisiko tanko voinut olla väärin säädetty pitkän aikaa ja takajarrut silti toimineet. Katsastuksesta on aikaa vuosikausia. Tämä teoria kuullostaa loogiselta..Kun tietäisi mikä tangon pituus kuuluisi olla.

Link to comment

Projekti edennyt siihen pisteeseen, että olen kasannut lukuisat letkunpätkät & putket ja laittanut jarrunestesäilön paikoilleen. Taakse ei tule mitään, ei siis mitään. Koko järjestelmä ollut kuivana, kaikki pyöräsylinterit vaihdettu. Etupää ilmaantui ok.  Pääsylkkä saattaa olla vaihdettu aikaa sitten, mutta ei näytä uudelta. Onko jotain, mitä voisi huomioida ?

Olikin takaletkut turvonneet ihan umpeen. En tiennyt tällaisesta ennen.

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Normaali hommaa vanhoissa kumiletkuissa -;) Ilmaukset hyvä tehdä et minne asti neste kulkee ja liitoksia väliltä auki ja sitä tehden näkee missä välissä vika on.

Oma jarru projektia alkaa lähipäivinä ja ostin pääsylinteristä lähtien putket, takasylinterit ja kumiletkut uudet. Auto seisonut 20 vuotta niin voi kuvitella et mitä löytyy.Samoin jousisarjat ja säätö nippelit. Edessä levyt sinne en sylintereitä vielä ostanut.

Edited by Bokseri 1500
Link to comment
Guest Boogieman

Hei kaikki!

 

Uutena jäsenenä kyselen todella tyhmiä mutta koska hankinnassa on vasta ensimmäinen kupla niin tässä täytyy aloittaa ihan nollasta. Pikkupojasta alkaen olen haaveillut Kuplasta ja nyt kun mittarissa on yli 40 niin taitaa olla aika vihdoin tämä unelma toteuttaa. Ideana on ostaa joku edullinen aihio joka on katsastettu tai pienellä vaivalla kilpiin saatettavissa. Sitä sitten talven pimeinä tunteina tarkoitus alkaa rakentelemaan ja tätä koskien olisi heti niitä aloittelijan kysymyksiä.

 

-Mitä kannattaa ottaa huomioon Kuplaa ostaessa? Mitkä ovat ne pahimmat ruostekohdat? En osaa hitsata joten mieluusti etsin yksilön jossa pellit ovat terveet...

-Tarkoituksena olisi kaventaa ja madaltaa etupäätä, tämä onnistunee parhaiten etuakselin vaihdolla? 

-Olen antanut itseni ymmärtää että vaihtamalla taakse lyhyemmät vetarit saa takapäätä kavennettua ja näin leveämmät renkaat alle ja perää madallettua ilman että camber kulmat on ihan hänellään?

-Mitä pitää madalluksessa ottaa huomioon jotta auton ajo-ominaisuudet säilyvät edes siedettävällä tasolla?

-Haluan ehdottomasti makaavat lamput, onnistuu ilmeisesti vaihtamalla lokarit ja umpiot jos auto on uudempaa vuosimallia?

-Koneessa saisi olla vähän vakiota enemmän ytyä mutta autosta tarkoitus tehdä käyttöauto kesiksi. Minkälainen ratkaisu tähän paras?

-Mitä olen unohtanut kysyä? Missä tämä kaikki voi mennä vikaan? Kaikki neuvot otetaan ilomielin vastaan.

 

Jos muuten jollain sattuisi löytymään Uudenmaan alueelta tallista tilaa niin olen kiinnostunut, ei muuta kuin YV:tä tulemaan!

Link to comment
Guest Boogieman

Kyllä noita projektiosioita on luettu tässä jo parin vuoden ajan ja mielestäni aika hyvä kuva syntynyt siitä mikä mua odottaa. Kun hyväpeltistä autoa lähtee etsimään niin mitkä ovat ne yleisimmät ruostepaikat?

Link to comment

Hei kaikki!

 

Uutena jäsenenä kyselen todella tyhmiä mutta koska hankinnassa on vasta ensimmäinen kupla niin tässä täytyy aloittaa ihan nollasta. Pikkupojasta alkaen olen haaveillut Kuplasta ja nyt kun mittarissa on yli 40 niin taitaa olla aika vihdoin tämä unelma toteuttaa. Ideana on ostaa joku edullinen aihio joka on katsastettu tai pienellä vaivalla kilpiin saatettavissa. Sitä sitten talven pimeinä tunteina tarkoitus alkaa rakentelemaan ja tätä koskien olisi heti niitä aloittelijan kysymyksiä.

 

-Mitä kannattaa ottaa huomioon Kuplaa ostaessa? Mitkä ovat ne pahimmat ruostekohdat? En osaa hitsata joten mieluusti etsin yksilön jossa pellit ovat terveet...

-Tarkoituksena olisi kaventaa ja madaltaa etupäätä, tämä onnistunee parhaiten etuakselin vaihdolla? 

-Olen antanut itseni ymmärtää että vaihtamalla taakse lyhyemmät vetarit saa takapäätä kavennettua ja näin leveämmät renkaat alle ja perää madallettua ilman että camber kulmat on ihan hänellään?

-Mitä pitää madalluksessa ottaa huomioon jotta auton ajo-ominaisuudet säilyvät edes siedettävällä tasolla?

-Haluan ehdottomasti makaavat lamput, onnistuu ilmeisesti vaihtamalla lokarit ja umpiot jos auto on uudempaa vuosimallia?

-Koneessa saisi olla vähän vakiota enemmän ytyä mutta autosta tarkoitus tehdä käyttöauto kesiksi. Minkälainen ratkaisu tähän paras?

-Mitä olen unohtanut kysyä? Missä tämä kaikki voi mennä vikaan? Kaikki neuvot otetaan ilomielin vastaan.

 

Jos muuten jollain sattuisi löytymään Uudenmaan alueelta tallista tilaa niin olen kiinnostunut, ei muuta kuin YV:tä tulemaan!

"Mitä kannattaa ottaa huomioon Kuplaa ostaessa?"

Riippuu budjetista ja odotuksista. Tonnilla voisi ajatella että saat rempatun vakiokoneen eli tän verran voit laskea ehjälle koneelle arvoa. Penkkeihin saa uusia verhoiluja 500€ lähtien kattoverhoilut muutamalla satasella ja ovipahvit ja lattiamatot puhutaan kanssa muutamista satasista. Lähes kaikkea saa uutena eli sen puolesta ei nyt kauheasti kannattaisi ruveta katsomaan mitä puuttuu mutta tietenkin pienista puroista muodostuu joki. Eli itse etsisin mahdollisimman alkuperäisen aihion missä ei olisi ruostetta. Kone ja sisusta on mielestäni tois sijaisia juttuja varsinkin kun ei olla mitään museo vehjettä rakentamassa. Niin ja puskurit kuuluu mielestäni myös kulutus osiin mitä saa huokeasti uusia tietty hyvät maksaa enemmän.

 

"Mitkä ovat ne pahimmat ruostekohdat?"

Eturenkaiden takana. Takapyörien edessä / takapenkin alla samat paikat. Takapuskurin kiinnikkeet. Etuakselin kiinnitys. Varapyöräkotelon pohja. Akun alusta. Tietty astinlautojen alla voi löytyä vittumaisia yllätyksiä joita varten lämpökotelot joutuu vaihtamaan mikä käytännössä tarkoittaa korin irroittamista pohjalevyltä.

 

"Tarkoituksena olisi kaventaa ja madaltaa etupäätä, tämä onnistunee parhaiten etuakselin vaihdolla?"

Oikein... osta päistään rullalaakeroitu akseli jos lompakko antaa myöden

 

"Olen antanut itseni ymmärtää että vaihtamalla taakse lyhyemmät vetarit saa takapäätä kavennettua ja näin leveämmät renkaat alle ja perää madallettua ilman että camber kulmat on ihan hänellään?"

 

Alku oikein mutta sitten seuraavana ongelmana on että vanne ottaa kiinni jousilattaan. Tämä koskee siis Swing taka-akselillisia eli yhdellä nivelellä olevia vetareita. Lyhkäset vetarit eivät poista camber ongelmaa madalletussa mutta laatikon/koneen nosto ylöspäin korissa auttaa. Mutta tämä vaatii väkisin pientä hitsausta että homman saa toteutettua kunnolla.

Irs peräisessä camber ongelma ei ole madalletussa niin suuri mutta sitten auton vuosimalli karkaa aika uusiin eli pystylampullisiin ellei sitten joku ole hitsannut irs kiinnikkeitä vahempaan pohjalevyyn.

 

"Mitä pitää madalluksessa ottaa huomioon jotta auton ajo-ominaisuudet säilyvät edes siedettävällä tasolla?"

Ajo-ominaisuuksien säilyttämissä droppiolat ovat ihan ehdottomat etupäähän tietty laadukkaat iskarit ja välyksettömät nivelet auttavat paljon. Tietty jos auton maahan haluaa niin sitten pitää ruveta nostamaan etuakselia ylöspäin ja viistämään etuakselin kiinnityksiä eri kulmaan että saa casteria siedettäväksi.sit takana tietty vääntösauvaputkien nostot ja vaikka mitä niin alkaa olemaan hitsaustaidottomalle isoja remppoja.

 

"Haluan ehdottomasti makaavat lamput, onnistuu ilmeisesti vaihtamalla lokarit ja umpiot jos auto on uudempaa vuosimallia?"

Eli osta makaavalamppunen kupla ei ne hyvät makaavalamppuset lokarit ole mitään kauhean halpoja ja sit tarvitset vielä puskurit ja valot niin yhtäkkiä se mitä pystärin ostossa säästät menetät sen vanhentamisessa.

 

"Koneessa saisi olla vähän vakiota enemmän ytyä mutta autosta tarkoitus tehdä käyttöauto kesiksi. Minkälainen ratkaisu tähän paras?" Nurkkakaasarit putkisto ja vähän terävämpi nokka 1600 koneessakin tekee jo ihmeitä. Tietty tälle tielle kun lähtee että lisää tehoa pitäisi saada niin 300hv skyline japanista alkaa kuullostamaan halvalta vaihtoehdolta.

 

Eiköhän tuossa ollut aika hyvin vaihtarit. Hyvä alkuperäiset tiivisteet ovat iso plussa mutta aika harvinaista kamaa. Oma vinkki olisi tosiaan ostaa mahd alkuperäiskuntoinen ja orkkisvärissä vaikka huonossakin sellaisessa. Koska silloin näet ettei ketään ole päässyt piiloittamaan mitään vanhoja vahinkoja.

Link to comment

Tuosta ruosteesta mainitsen minäkin että tutki tarkkaan helmat myös alapuolelta ja sisältä raota mattoa ja katso tarkasti sinne sauman tuntumaan, koko matkalta ja varsinkin takapenkin alta nurkat ja edestä a-pilarin juuret. Itse ostin viimekeväänä päivää aiemmin leimatun kuusseiskan joka näytti äkkiä katsoen hyvältä, nyt olen siihen vaihtanut molemmat helmakotelot, varapyöräkotelon, hitsannut etu ja takapyöräkotelot ja pohjalevyyn takanurkat+heti etuakselin taakse pohjan puolelle laput.

Link to comment

Tuosta ruosteesta mainitsen minäkin että tutki tarkkaan helmat myös alapuolelta ja sisältä raota mattoa ja katso tarkasti sinne sauman tuntumaan, koko matkalta ja varsinkin takapenkin alta nurkat ja edestä a-pilarin juuret. Itse ostin viimekeväänä päivää aiemmin leimatun kuusseiskan joka näytti äkkiä katsoen hyvältä, nyt olen siihen vaihtanut molemmat helmakotelot, varapyöräkotelon, hitsannut etu ja takapyöräkotelot ja pohjalevyyn takanurkat+heti etuakselin taakse pohjan puolelle laput.

ja tietysti nenä kertoo jo aika paljon...

Edited by sleepercooler
Link to comment

Hei kaikki!

 

Uutena jäsenenä kyselen todella tyhmiä mutta koska hankinnassa on vasta ensimmäinen kupla niin tässä täytyy aloittaa ihan nollasta. Pikkupojasta alkaen olen haaveillut Kuplasta ja nyt kun mittarissa on yli 40 niin taitaa olla aika vihdoin tämä unelma toteuttaa. Ideana on ostaa joku edullinen aihio joka on katsastettu tai pienellä vaivalla kilpiin saatettavissa. Sitä sitten talven pimeinä tunteina tarkoitus alkaa rakentelemaan ja tätä koskien olisi heti niitä aloittelijan kysymyksiä.

 

-Mitä kannattaa ottaa huomioon Kuplaa ostaessa? Mitkä ovat ne pahimmat ruostekohdat? En osaa hitsata joten mieluusti etsin yksilön jossa pellit ovat terveet...

-Tarkoituksena olisi kaventaa ja madaltaa etupäätä, tämä onnistunee parhaiten etuakselin vaihdolla? 

-Olen antanut itseni ymmärtää että vaihtamalla taakse lyhyemmät vetarit saa takapäätä kavennettua ja näin leveämmät renkaat alle ja perää madallettua ilman että camber kulmat on ihan hänellään?

-Mitä pitää madalluksessa ottaa huomioon jotta auton ajo-ominaisuudet säilyvät edes siedettävällä tasolla?

-Haluan ehdottomasti makaavat lamput, onnistuu ilmeisesti vaihtamalla lokarit ja umpiot jos auto on uudempaa vuosimallia?

-Koneessa saisi olla vähän vakiota enemmän ytyä mutta autosta tarkoitus tehdä käyttöauto kesiksi. Minkälainen ratkaisu tähän paras?

-Mitä olen unohtanut kysyä? Missä tämä kaikki voi mennä vikaan? Kaikki neuvot otetaan ilomielin vastaan.

 

Jos muuten jollain sattuisi löytymään Uudenmaan alueelta tallista tilaa niin olen kiinnostunut, ei muuta kuin YV:tä tulemaan!

Jos ei halua/osaa hitsata kaikkein halvimmat aihiot kannattaa (tonni ja alle) unohtaa. Etsisin korjatun ja maalatun kopan.

Täydellisyys ja osien kunto on merkityksellistä. Huonoon osapuutteiseen aihioon menee helposti monta tonnia osiin vaikka ei parantelisikaan. Markkinahintainen maalauttaminen se vasta kallista onkin.

 

Pystärit saattaa olla enemmän mätiä, koska ovat enemmän kerinneet suolaa näkemään ennen sivuun laittamista. Vanhat taas, jos on säilötty huonoissa olosuhteissa. On syytä huomioida, että vain osa ruosteesta on näkyvissä rakenteita purkamatta. Koteloruosteesta voi näkyä pieni täplä joka on sisältäpäin muuttunut paperiksi isolta alueelta. Lämminilmakanavat tuottavat käytössä hyvin ruostuttavan ympäristön sisältäpäin lämpötilaerojen vuoksi. Lokarin saumojen alta myös häviää peltiä puolin ja toisin.

 

Huonoja korjauksia voi joutua tekemään uusiksi. Ite jouduin leikkaamaan puoliksi ruostuneen ja puoliksi "korjatun" varapyöräkotelon kokonaan pois puskurin kiinnikkeiden ohella. Lisää korjauksia kynnyskoteloiden pohjissa. Kun aikoinaan koria ei nostettu se on jouduttu hitsaamaan takaa pohjalevyyn kiinni. Annan olla toistaiseksi.

Oma '70 oli sikäli hyvä, että ollut n. 25-30 vuotta pois aktiivikäytöstä ja säilytetty kuivassa maastossa, ehkä välillä jopa tallissa, myös viimeisen päälle massattu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...