Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Mitä virkaa toimittaa ikkunaveivin alla oleva vahva jousi? Itellä se on venyttänyt ovipahvia ja nostaa veivin muovikannen paikoiltaan. Onko siitä näiden lisäksi mitään varsinaista hyötyä?

 

Lainattu kuva selvennykseksi.

509058.jpg

Link to comment

Mikä muu voi käräyttää 034-jakajan kärjettömän moduulin kuin akku, latausjännitteensäädin, ja sytytyspuola? Kuuluuko sytytysjärjestelmään muita tärkeitä komponentteja kuin näitten lisäks sitte tulpat jotka on tällä hetkellä Bosch W7AC?

 

Talvella oli käynnissä pysymis ongelmia jolloin vaihdettiin jännitteensäädin, tulpat, johdot, akku, ja uutta puolaakin kokeiltiin mutta palattiin aiempaan koska se oli "parempi", ja silloin vika oli jännitteensäätimessä joka sitten poltti kärjettömän moduulin ja tän takia vaihtui jakaja 2 kertaan.

 

Nyt kesällä oon reilu viikon ajanu yhteensä lyhyttä matkaa ilman moottorin jäähypeltejä koska asennusongelmat, ja sitten viikko sitten päätin vaihtaa kaasariin alkuperäisen kokoiset uudet suuttimet takaisin ja ultraäänipesua 3 tuntia. Aikoinaan muutama vuosi sitten olin ne vaihtanu astetta isoimpiin pikkupiristyksen toivossa, pirteempi oli juu, mutta bensaa tuli raakana läpi ja tulpat nokeentu. Kaasariin samalla uudet tiivisteet ja kalvot, ja kiihdytyspumpussa oli vain kalvo, mutta tiivistesetissä siihen oli kans lisäks pahvitiiviste ni laitoin senki. Sitte tämän jälkeen moottori alkoi käymään huonosti, (säädötkin tosin hukassa), käynnistyi alkuun hyvin mutta heti kun vähänkin lämpes niin tyhjäkäynniltä sammui ja jos kaasutti reilusti niin alkui päksäämään ja paukkumaan niinkuin sytytys olisi liian myöhässä, ja saattoi käytöksestä ja äänestä päätellen takapotkia kaasariinkin ja ennen ultraäänipesua oli kaasarin kurkku mustunu.

 

Tarkistin jakajasta että alipainekello ei ollu jumissa tai tukossa, pyörijän vaihdoin uuteen kun oli varastossa, mutta kansi oli epäilyttävän näköinen, keski-kontakti pinnassa oli kulumia, ja nurkissa olevien sylintereiden kontaktipintojen nurkissa oli mustumia, niinkuin olisi kärähtänyt aavistuksen. Joten vaihdoin uuden kannen kun talvella kärähtäneestä jakajasta oli ottaa varaosia. Ja nyt starttaa vaan mutta moottori ei edes yski käyntiin, eli sytytysvika?

 

Pitkästi selostettu, pahoittelut siitä, mutta on sen verran mysteeri meikäläiselle että aattelin jos joku näistä kaikesta bongaa sen mikä vielä on vialla, vai onko uusi vika? Huomenna vielä kokeilen sitä uutta, talvella kerran kokeiltua puolaa.

 

PS-Edit: Oikean vian löytänyt voittaa Bosch W8AC sytytystulpat halutessaan. Ois yks 4 kappaleen setti ylimääräisenä.

Edited by Kahviäijä
Link to comment

Työkaverikin tarjos perjantaina tätä, en oo vielä kerenny tarkistaa, mihis se on yleensä maadotettu ja onko jotain millä saa tarkistettua että onko maadotus riittävä?

 

Ja sitten jos puolan maadotuksessa on vikaa niin voiko pelkästään tämän perusteella sanoa että onko puola entinen tai muitten osien kunnosta?

Link to comment

Ei kai puola tiedä mikä sen maadottaa, eli eikö sen kunnon ihan manuaalisesti voi testata.

 

Ja puola ei kuulu olla maadoitettu, ainakaan kokoaikaa, kieuhuu ja hajoaa varmasti. Kärjet pätkivät puolan maadoitusta. Tai se kärjetön moduli.

 

Virrat autoon päälle ja johto puolan - navasta maihin.

Kun irroittaa maadoituksen pitäisi iskeä kipinän.

Pitää siis olla tulppa kiinni siinä puolalta virranjakajalle lähtevässä johdossa (tai sopiva rako johdon ja maapotentiaalin välissä)

 

Ei varmaan kärjellinen jakaka maltaita maksa, enemmän taitaa tuossa sun tapauksessa olla haittaa kuin hyötyä kärjettömästä:)

Edited by peruskallio
Link to comment

Kärjettömän moduulin saa hengiltä helpoiten pitämällä sytytysvirtoja päällä mutta starttaamatta autoa.

 

Tämän kuulin joltain joskus ja itselläni ei ole ollut kärjettömän kanssa vuosiin ongelmia kun olen pitänyt huolen että virrat ei ole päällä paria sekuntia pidempään jos autoa ei startata.

  • Like 1
Link to comment

Esim. Pertronixin ohjeissakin varoitetaan seuraavasti "Leaving the ignition switch on when the engine is not running, can cause permanent damage to the ignition system". 034 kärjetön taitaa olla aika liki Pertronix kopio ?

 

123-jakajissa taitaa taasen olla automaattinen virrankatkaisuvarajärjestelmäsydeemi, jos en nyt aivan väärin muista.

 

 

Kummasti nuo on kuitenkin kestäneet vaikka konetta säätäessä on sammunut ja tovin kestää ennenkuin konehuoneesta on selvinnyt ohjaamoon virta-avainta kääntämään ;)

Edited by KimmoH
Link to comment

No tämän virheen tossa joku aika sitten tein, n. vartin pidin starttivirtaa päällä käynnistämättä kun en muistanu tota "sääntöä". Kun on tällä hetkellä soittimessa sähköt niin tyhmästi että virta tulee ainoastaan käynnissä ja starttivirralla.

 

Elikkä mahdollisuus on että bussissa ei ole muuta vikaa kuin tuo kärähtänyt kärjetön moduuli? Vai kannattaako jotain muutakin vaihtaa / tehdä varmuuden vuoksi?

Link to comment

Jäähdytyspellit paikoillaan jo, käyntihäiriöitten aikaan puuttui vielä.

 

Kokeilin vielä vanhalla mustat pilkut omaavalla jakajan kannella, niin rupes lupailemaan käyntiin, yskien 1-2 sylinterillä hetken kävi. Tulpat iski huonosti kipinää irrallaan. Vanha musta Bosch puola antoi 3,7 ohmia. Mutta vaihoin silti uuteen Bosch Siniseen. Ja sitten lähti hetkeks hyvin käyntiin, kunnes käynti kävi huonoks ja alkoi pudottamaan sylintereistä pois pelistä ja sammui eikä enää käynnistynyt vaikka välillä satunnaisesti yski. Vaihdoin uudet Bosch W8AC tulpat ja vaihdoin bensoittuneet öljyt ja ruvettiin miettimään tota jakajan maadotusta. Johtosarjasta tuli vihreä/valkea raidallinen piuha puolan miinukseen, ei vielä tietoa mikä tämä on, ja työkavereitten neuvojen mukaan se vihreä/valkea piuha irti, ja jakajan plussa, ja miinus kiinni puolaan, niinkuin ne oli jo valmiiksikin, mutta että se jakaja maadottuisi sitten jakajan rungon kautta suoraan lohkoon. Tällä ei vaikutusta käynnistymiseen. Puolan voltit jakajan runkoon maadotettuna putoo 10,4 volttiin käynnistäessä.

 

Eli onko sittenkään jakajan kärjetön moduuli kärähtäny? ku kerran käynnisty? Oisko kellään Pieksämäen lähistöllä tähän sopivaa kärjellistä lainata sen verran että voidaan varmistua onko vika siinä?

Link to comment

Onko kenelläkään ideaa, että mikä vika kaasarissa. Ei reagoi millään lailla seosruuviin (pienempi ruuvi) vaikka kuinka kääntelee. Kyseessä 31 pict 4. Oireilee siten, että kiihdyttäminen pitää tehdä varovasti. Reippaammin kiihdyttäessä alkaa tökkimään.

 

Kaasutin on putsattu nyt pariin kertaan paineilman ja carburettor cleanerin avulla eikä tunnu auttavan.

Link to comment

Onko kenelläkään ideaa, että mikä vika kaasarissa. Ei reagoi millään lailla seosruuviin (pienempi ruuvi) vaikka kuinka kääntelee. Kyseessä 31 pict 4. Oireilee siten, että kiihdyttäminen pitää tehdä varovasti. Reippaammin kiihdyttäessä alkaa tökkimään.

 

Kaasutin on putsattu nyt pariin kertaan paineilman ja carburettor cleanerin avulla eikä tunnu auttavan.

Tyhjäkäyntipiiri tukossa. Jos olisit saanut sen puhdistettua niin olisit ensimmäinen henkilö jonka tiedän siinä onnistuneen.

Link to comment

Tyhjäkäyntipiiri tukossa. Jos olisit saanut sen puhdistettua niin olisit ensimmäinen henkilö jonka tiedän siinä onnistuneen.

Jaahas. No mikähän tuolle lienee hyvä korvaava kaasutin? Jakaja on 034 ja se ilmeisesti rajoittaa vaihtoehtoja.

 

Ja oireileeko tuo tukossa oleva tyhjäkäyntipiiri nimenomaan kiihdyttäessä? Tyhjäkäyntiä tuo käy kyllä hyvin.

Link to comment

Ite en oo näistä vielä kovin perillä mutta kiihdytyspumpun tangossa väljää? kalvo tai muuta vikaa kiihdytyspumpussa jos kerta nytkähtää ("kengurubensaa") kun polkasee reilusti kaasua?

 

edit: ei se kyllä tämäkään ole, ei täsmää muihin oireisiin, ellei kengurubensa ole erillinen vaiva.

Edited by Kahviäijä
  • Like 1
Link to comment

Ite en oo näistä vielä kovin perillä mutta kiihdytyspumpun tangossa väljää? kalvo tai muuta vikaa kiihdytyspumpussa jos kerta nytkähtää ("kengurubensaa") kun polkasee reilusti kaasua?

Kalvo on uusi ja vivustot ihan hyvässä kunnossa. Syylliseksi epäilen kuitenkin tuota kaasaria kun ei tuohon seosruuviin reagoi.

Link to comment

Ja oireileeko tuo tukossa oleva tyhjäkäyntipiiri nimenomaan kiihdyttäessä? Tyhjäkäyntiä tuo käy kyllä hyvin.

Reagoiko tyhjäkäynti ison ruuvin pyörittelyyn, eli säätyykö tyhjäkäynti kuten kuuluukin? Vai onko tyhjäkäynti säädetty kaasuläppää raottamalla?

Link to comment

Tyhjäkäyntipiiri tukossa. Jos olisit saanut sen puhdistettua niin olisit ensimmäinen henkilö jonka tiedän siinä onnistuneen.

Onnistuu usein silleen että löysää tyhjäkäyntisuutinta vaikka 1/4 tai puoli kierrosta. Jos alkaa toimia niin vika on siinä. Ilmeisesti suuttimen vastinpinta tms. viottuu jotenkin ja reikä ei ole enää auki. Mahdollisesti vika tulee siloin kun tyhjäkäyntisuutin kiristetään liian tiukalle ensimmäisen ja viimeisen kerran. Vika siis jää pysyväksi.

Omassa kaasarissa suuttimessa on putkiteippiä että voi jättää löysälle ilman että vuotaa tai pyörii auki. Seoksen voi säätää ihan normaalisti, bensa kulkee ilmeisesti edelleen ainakin pääosin keskireiän läpi.

Amerikan palstalta luin tämän muutama vuosi sitten. Siellä porukka jakaantui kahteen ryhmään, niihin jotka ei uskoneet että voi toimia ja niihin jotka kokeilivat (monilla alkoi toimia).

Link to comment

Tyhjäkäynti säätyy isosta ruuvista ihan normaalisti.

Perun sitten aikaisemman kommenttini, koska jos tyhjäkäyntipiiri on tukossa niin silloin tuon ison ruuvin pyörittely ei vaikuta mitenkään.

 

Katso varmuuden vuoksi vielä kiihdytyspumpun toiminta, eli ruikkaako bensaa kurkkuun kun kaasua painaa?

Link to comment

Perun sitten aikaisemman kommenttini, koska jos tyhjäkäyntipiiri on tukossa niin silloin tuon ison ruuvin pyörittely ei vaikuta mitenkään.

Niimmut pitäähän pikkuruuvin säädöt vaikuttaa.

Pieni seosruuvi pitäisi ensimmäisenä pyörittää kevyesti pohjaan ja sitten avata 2 1/2 kierrosta. Jos aloittaa jostain muusta kohdasta niin ei välttämättä tule oikein vaikka kävisi tyhjäkäyntiä jollain tavalla. Saattaa seurata esim. juurikin tuollaista epäröintiä kaasua polkaistessa.

Sytytys tietysti oltava kohdallaan.

Sitten jos tuntuu tyhjäkäyntipiiristä tulee jonkin verran bensaa muttei tarpeeksi niin voi kokeilla ym. tyhjäkäyntisuuttimen hölläämistä.

Link to comment

Osaako kukaan suoraan kertoa mulle mikä on mulla tuo sytytyspuolalle tuleva vihreä/valkea raitainen johto? tulee johtosarjasta. Voisko tää olla valmiiks vejetty kierroslukumittarin luku-johto? Ja toinen mysteerijohto on musta, mutta pätkästy lyhkäsemmäks ja jää siihen laturin/jännitteensäätimen luo? Tämä jätetty kytkemättä mihinkään ja hyvin toimi bussi muutaman viikon. Eli suuri merkitys tuskin tällä johdolla on. Kysyn koska en ota selkoa löytämistäni sähkökaavioista, 1 on epäselkeä, ja toisessa on ei ole johtojen värejä.

 

Jos kellekkään herää muita ideoita tohon mun käynnistymis ongelmaan niin saa ehdottaa, torstaina ois aika autosähkö-spesialistille jos en ite löydä vikaa. Ajokkihan oli myöhäispallis.

Edited by Kahviäijä
Link to comment

Jos kellekkään herää muita ideoita tohon mun käynnistymis ongelmaan niin saa ehdottaa, torstaina ois aika autosähkö-spesialistille jos en ite löydä vikaa. Ajokkihan oli myöhäispallis.

Mikäs kaasutin sulla on palliksessa? Ihan hyvin saattaa olla polttoainepuolella vika tuossakin.

Autosähköspesialistin luokse jos viet niin varmistu että on "historic"-puolen miehiä.

Link to comment

34 pict 3, Muistaakseni ihan Solexin kaasutin, eikä esim Bocar. Kyllä bensa rupes voimakkaasti haisemaan kun hetken starttaili käynnistymättä. Tuntuu että saa se ainakin jonkin verran polttoainetta.

Kun luin tota toista topiccia tyhjäkäyntiongelmasta ni nyt rupesin pelkäämään että oon kiristäny liikaa sitä suutinta. Just tilasin varuilta uuen suuttimen.

 

Autosähkö Ikonen pieksämäellä. Ainakin kerto että kuplien tekniikat aika tuttuja ja muutenkin vanhempi tekniikka hyvin tuttua.

Edited by Kahviäijä
Link to comment

Se vihreävalkonen samaten kun se ohut musta laturilla taitaapi mennä siihen diagnostiikkatöpseliin ja töpseliin sopivaa diagnoosivempelettä ei taida enää löytyä kun vw- museosta.

Ongelma kuulostaa perusilmavuodolta, ryyppy kun tippuu pois niin menee laihalle ja eihän se käy...joko imusarjan ja pässinsarvien välistä vuotaa tai luultavammin tehostimen letkusta tai tehostimesta.

  • Like 1
Link to comment

34 pict 3, Muistaakseni ihan Solexin kaasutin, eikä esim Bocar. Kyllä bensa rupes voimakkaasti haisemaan kun hetken starttaili käynnistymättä. Tuntuu että saa se ainakin jonkin verran polttoainetta.

Kun luin tota toista topiccia tyhjäkäyntiongelmasta ni nyt rupesin pelkäämään että oon kiristäny liikaa sitä suutinta. Just tilasin varuilta uuen suuttimen.

31 pict 4:ssä on usein se suutinongelma joka ei muuten korjaannu uudella suuttimella. Korjaantuu joko löysäämällä suutinta tai sitten viilaamalla pieni lovi suuttimen päähän (mulla on tämä ratkaisu justiinsa tulossa testiin).

Naksuuhan tyhjäkäyntisolenoidi kun sille antaa virtaa?

Link to comment

Siis tämä solenoidi: https://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=2112&group=1&subgroup=29&

Solenoidi tarkistettu, hyvin selkä naksahdus kuuluu

Oiskohan aircooledilla tai jollain muulla nopealla toimittajalla tota myynnissä? Aircooledilta en ainakaan haulla löytäny. Vituttas tilata paruzzilta ku jokaikistä tilausta joutunu oottaa yli viikon.

Edited by Kahviäijä
Link to comment

Niimmut pitäähän pikkuruuvin säädöt vaikuttaa.

Pieni seosruuvi pitäisi ensimmäisenä pyörittää kevyesti pohjaan ja sitten avata 2 1/2 kierrosta. Jos aloittaa jostain muusta kohdasta niin ei välttämättä tule oikein vaikka kävisi tyhjäkäyntiä jollain tavalla. Saattaa seurata esim. juurikin tuollaista epäröintiä kaasua polkaistessa.

Sytytys tietysti oltava kohdallaan.

Sitten jos tuntuu tyhjäkäyntipiiristä tulee jonkin verran bensaa muttei tarpeeksi niin voi kokeilla ym. tyhjäkäyntisuuttimen hölläämistä.

Noniin tämä neuvo auttoi. Eli aloitin kaasarin säätämisen uudelleeb seosruuvi 2,5 kierrosta auki ja nyt reagoi tuohon ruuviin niinkuin pitää.

 

Toki tuota kiihdytysongelmaa tämä ei poistanut vaan tökkii edelleen. Tarkastin tuon kiihdytyspumpun ja näytti siltä, ettei se kunnolla ruiskaise kun kaasua painaa. En kylläkään tiedä, että paljonko sen pitäisi yhdellä kaasun painalluksella ruiskuttaa. Onkohan tuolla nyt edelleen joku tukos vai voiko tuota kiihdytyspumppua jotenkin säätää ja sillä korjata ongelmaa?

 

EDIT: Sain säädettyä kiihdytyspumpun ja meno parani jonkun verran, mutta ei tuo hyvä oo vieläkään. Onko se nyt uskottava, että tuolla pumpussa on vielä joku tukossa? Kylmällä koneella eli ryyppy päällä toimii todella hyvin, kertooko se jostain vai ei?

Edited by Amatööri
Link to comment

EDIT: Sain säädettyä kiihdytyspumpun ja meno parani jonkun verran, mutta ei tuo hyvä oo vieläkään. Onko se nyt uskottava, että tuolla pumpussa on vielä joku tukossa? Kylmällä koneella eli ryyppy päällä toimii todella hyvin, kertooko se jostain vai ei?

31 pict 4 kaasarissa on mysteerio-tyyppinen kiihdytyspumpun lämpötilakompensointi. Kaasutin säätää kiihdytyspumpun ruiskautusta pienemmälle kun kone lämpiää. Helposti voisi olla joku poskellaan tuossa.

Lämpötilaa säätävä mekanismi on ison tulpan/kötöstyksen takana uimurikammion pohjassa (tulppa tai muu mokkula on heti tyhjennystulpan vasemmalla puolella).

Link to comment

31 pict 4 kaasarissa on mysteerio-tyyppinen kiihdytyspumpun lämpötilakompensointi. Kaasutin säätää kiihdytyspumpun ruiskautusta pienemmälle kun kone lämpiää. Helposti voisi olla joku poskellaan tuossa.

Lämpötilaa säätävä mekanismi on ison tulpan/kötöstyksen takana uimurikammion pohjassa (tulppa tai muu mokkula on heti tyhjennystulpan vasemmalla puolella).

 

karburator.jpg

 

Ilmeisesti tuo dehnstoffelement uimurikammion vasemmassa alanurkassa? Täytyypä tutkailla sitä seuraavaksi.

Link to comment

Ruddies berlin solex sivuilla on parempia kuvia.Kiihdytyspumpuun tuotto on 1,3 - 2 cc kerrallaan.Uimurikammion pohjalla on kuulaventtiili jota kannattaa herkistellä.Kaasutin säädetään viimeiseksi muitten säätöjen jälkeen.Pict-4 kaasuttimella saattaa olla sellainen virranjakajakin parina että joutokäynnillä on miinusmerkkinen sytytysennakko.Imusarjassa myös kaksi esilämmitysputkea vierekkäin.tsemppiä

Link to comment

Ruddies berlin solex sivuilla on parempia kuvia.Kiihdytyspumpuun tuotto on 1,3 - 2 cc kerrallaan.Uimurikammion pohjalla on kuulaventtiili jota kannattaa herkistellä.Kaasutin säädetään viimeiseksi muitten säätöjen jälkeen.Pict-4 kaasuttimella saattaa olla sellainen virranjakajakin parina että joutokäynnillä on miinusmerkkinen sytytysennakko.Imusarjassa myös kaksi esilämmitysputkea vierekkäin.tsemppiä

http://www.ruddies-berlin.de/grafik/31PICT4VWA.gif

Olisko se tämä kuva?

 

Näitä säätömysteerioita on ainakin kolmea tyyppiä maailmalla liikenteessä, yksi näyttää umpinaiselta messinkitulpalta, yhdessä on termostaatti-pallukka (ylläolevan linkin kaltainen), kolmas on sellainen missä on alipaineliitin.

Jos olen ymmärtänyt oikein säätö toimii niin että lämpimänä osa ruiskautuksesta  päästetään ohitusreittiä takaisin uimurikammioon. Eli jos tämän reitin saa pultattua umpeen niin pitäisi toimia kuten normaali kiihdytyspumpu pienellä extralisällä.

Link to comment

Joo tuokin, Sivuilla on myös vergaser-kennblatteja eli tietokortteja eri versioista. Kaasuttimen kiinnityslaipan reunassa on koodi, millä ohjeita voi myös etsiä ja sopivuuksia eri virranjakajiin. Vaikea käyttöliittymä saksalaisittain.

Link to comment

Oikean etupyörän rumpujarru laahasi kevyesti, vaikka oli säädetty minimiin. Aukaisin rummun, asensin kengät uudestaan ja laitoin sen takaisin. Tämän jälkeen poljin jarrua, keula ylhäällä, että näen laahaako vielä. No, saatana poljin lattiaan!! Eikä paluuta. Säiliö oli täynnä. Ei ulkoisia vuotoja. Kaipa pääsylkky sitten vaan korkkas. Muut on uutta.

Eikö toisen piirin mennä ilman toista? Jarrut toimineet hyvin tähän asti. Saa nyt nähdä meneekö tuo VW weekendkin ohi tämän p**** takia. Haen varmaan uuden motonetistä töitten jälkeen. Tiedä tuleeko se silläkään illaksi kuntoon..

Link to comment

Jos sääsit jarrut minimiin ja rupesit polkemaan niin on voinut pyöräsylinteristäkin korkata mäntä ulos ja jos kumit tiftit niin voinut pysyä nesteet suojakumin sisällä. Tämä siis ihan hakuammuntaa mutta mä ottaisin sen rummun auki ja lähtisin sieltä etsimään vikaa.

  • Like 1
Link to comment

Mun ongelmaan päivitystä: korjaamolla katottu että kaasutin ruikkii bensaa ja puolalta iskee kunnon kipinän eli siihen asti kaikki kunnossa.

 

Tolvanan ehdotusta on jarrukliinerillä lähtee tarkastamaan kun ei lähde ees käyntiin. Eiks pitäis vuotaa kaikki ulos jos ei ees käynnistyä jaksa?

 

Välillä satunnaisesti saa 2 sylinterillä käyntiin minuutiks mutta ei reagoi kaasuun sillo ja tääkin käynnistyminen tapahtuu vasta starttaamisen loputtua, eikä startatessa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...